thumb

انواع جاذبه در رابطه و 6 نوع جذاب آن، نحوه تاثیر آنها در روابط

از جاذبه های فیزیکی گرفته تا عاطفی، انسان ها به هم نزدیک می شوند.
اگرچه تصور جذابیت در یک زمینه جنسی یا عاشقانه معمول است، اما انسان ها انواع جذابیت فیزیکی، زیبایی شناختی، فکری و عاطفی را نیز تجربه می کنند و گاهی اوقات، ترکیبی از هر شش تا را. در مورد شش نوع جذابیت و چگونگی تأثیر آنها بر روابط می آموزیم.

جاذبه چیست؟

مردم معمولاً به "جاذبه" در زمینه جنسی فکر می کنند. با این حال، انسان ها جاذبه را به روش های مختلفی تجربه می کنند. به طور دقیق شش مورد از آنها، به علاوه ترکیبی از آنها وجود دارد. درک راه هایی که در آن احساس جذابیت می کنید می تواند به شما کمک کند تا خودآگاهی خود را تقویت کنید و آنچه را که در روابط نیاز دارید کشف کنید.

جذابیت نقش مهمی در شیمی بین فردی ایفا می کند. ارتباط فوری که گاهی اوقات هنگام ملاقات با کسی برای اولین بار احساس می کنید.

1. جاذبه فیزیکی

جاذبه فیزیکی شامل تمایل به تماس یا لمس شدن است. اغلب بر تمایل به بودن در کنار افراد دیگر و نشان دادن عشق و محبت از طریق لمس فیزیکی متمرکز است. جذابیت فیزیکی با جاذبه جنسی یکی نیست، اگرچه شباهت هایی با یکدیگر دارند.
در حالی که جذابیت جنسی بر درگیر شدن از نظر جنسی متمرکز است، جاذبه فیزیکی بر سایر اشکال لمس تمرکز دارد که لزوماً جنسی نیستند. بغل کردن، بوسیدن و سایر اشکال فیزیکی محبت جسمانی چند نمونه از نحوه بیان این نوع جذابیت است.

2.    جاذبه عاطفی

جاذبه عاطفی شامل تمایل به فرد دیگر بر اساس شخصیت یا سایر ویژگی های درونی اوست. وقتی از نظر عاطفی جذب کسی می‌شوید، اغلب به خاطر شخصیتی که دارد و نه به خاطر ظاهر فیزیکی‌اش، تمایل دارید درباره او بیشتر بدانید.

این نوع جاذبه در انواع روابط نزدیک بین فردی از جمله روابط دوستانه و عاشقانه نقش مهمی دارد.

تحقیقات نشان می دهد که جاذبه عاطفی می تواند نقشی اساسی در موفقیت روابط عاشقانه داشته باشد. یک مطالعه نشان داد که در دسترس بودن از نظر عاطفی مهمتر از در دسترس بودن جنسی است. زوج هایی که فاقد این ارتباط عاطفی بودند، بیشتر احتمال داشت از هم جدا شوند.
جذب عاطفی به افراد دیگر نیز می تواند به شکل گیری و حفظ روابط در دراز مدت کمک کند. وقتی از نظر عاطفی بیشتر روی شخص دیگری سرمایه گذاری می کنید، به احتمال زیاد سؤال می کنید و به چیزی که به آن علاقه دارد توجه می کنید.
وقتی انرژی بیشتری را برای یک رابطه سرمایه گذاری می کنید، به احتمال زیاد صمیمیت عمیق تری ایجاد می کنید که از یک ارتباط عمیق تر و طولانی تر پشتیبانی می کند.

3.    جاذبه عاشقانه

جذابیت رمانتیک نوعی جذابیت است که در آن افراد تمایل به رابطه عاشقانه با شخص دیگری دارند. این همان جذابیت جنسی نیست، اگرچه این دو اغلب می توانند همزمان رخ دهند. جذابیت رمانتیک و عاشقانه نیز می تواند بدون تمایل به تماس فیزیکی یا جنسی رخ دهد.
به عنوان مثال، فردی که عاشقانه است، جذابیت عاشقانه کمی را برای دیگران تجربه می کند. اصطلاح alloromantic برای توصیف افرادی استفاده می شود که جذابیت رمانتیک را تجربه می کنند. دمیرومانتیک اصطلاحی است که به شخصی گفته می شود که فقط در شرایط خاصی جذابیت عاشقانه را تجربه می کند.

4.    جاذبه جنسی

کشش جنسی، جاذبه ای است که بر اساس میل به انجام فعالیت جنسی با فرد دیگری بنا شده است. این می تواند احساسات برانگیختگی و شهوت را القا کند و لزوماً محدود به زندگی واقعی نیست. همچنین می‌تواند شامل تخیلات یا کشش جنسی برای افرادی باشد که به نظر شما جذاب و برانگیزاننده هستند، اما هرگز با آنها تماس صمیمی نخواهید داشت (مثل علاقه به افراد مشهور مورد علاقه خود).
در حالی که جذابیت فیزیکی و جذابیت عاشقانه اغلب با جاذبه جنسی همپوشانی دارند، تنوع زیادی از نظر آنچه افراد از نظر جذابیت عاشقانه و جنسی تجربه می کنند وجود دارد.
به عنوان مثال، افرادی که غیرجنسی هستند تمایلی به داشتن رابطه جنسی با افراد دیگر ندارند، اما ممکن است همچنان جذابیت رمانتیک را تجربه کنند و از درگیر شدن در روابط عاشقانه لذت ببرند.
مدل جذابیت شکاف (SAM) راهی برای درک اینکه چگونه جذابیت جنسی ممکن است با جاذبه عاشقانه متفاوت باشد. بر اساس این چارچوب، جنسیت افرادی که فرد به صورت عاشقانه به آنها جذب می شود ممکن است لزوماً با جنسیت افرادی که از نظر جنسی به آنها جذب می شود یکسان نباشد.

جذابیت جنسی شامل تمایل به درگیری جنسی با شخص دیگری است. در حالی که اغلب در کنار جذابیت عاشقانه رخ می دهد، این دو یکسان نیستند. کشش جنسی می تواند بدون جذابیت عاشقانه رخ دهد و بالعکس.

5.    جاذبه زیبایی شناختی

جذابیت زیبایی شناختی شامل این است که باور کنیم چیزی زیبا و از نظر بصری جذاب است اما احساس نیاز به دنبال کردن هر نوع رابطه فیزیکی، عاشقانه، افلاطونی یا جنسی را نداشته باشیم.

وقتی کسی را که ممکن است بشناسید یا ندانید (حتی یک سلبریتی) را زیبا توصیف می کنید، جذابیت زیبایی شناختی را احساس می کنید. یک وابستگی عینی به ظاهر فرد که هیچ تمایلی برای تماس ندارد.

جذابیت زیبایی شناختی در مورد سایر اشیاء بصری نیز صدق می کند، از محصولاتی که برای خرید انتخاب می کنید تا نوع دکوری که انتخاب می کنید.

6.    جاذبه فکری

جذابیت فکری به این اشاره دارد که افکار یا عقل کسی را جذاب بدانیم. این نوع جذابیت ممکن است باعث شود که بخواهید درباره یک شخص بیشتر بدانید، نظرات او را دریافت کنید یا چیزهای جدیدی از او بیاموزید.  
اگرچه جاذبه فکری غیر فیزیکی و غیرجنسی است، اما برخی افراد متوجه می شوند که باید قبل از هر شکل دیگری از جاذبه رخ دهد. ذهن جذب اولیه است که اغلب انواع دیگری از جاذبه را دنبال می کند.

جاذبه زیبایی شناختی قدردانی عینی از کسی یا چیزی است که از نظر بصری برای شما جذاب است. جاذبه فکری بر ایده ها و افکار یک نفر متمرکز است.

تاثیر جاذبه

انواع مختلف جذابیت می تواند رفتار شما را به طرق مختلف تحت تاثیر قرار دهد. تحقیقات نشان داده است که درک یک فرد به عنوان جذاب، انتظارات مثبتی در مورد سایر ویژگی های او از جمله هوش و شخصیت ایجاد می کند. به عبارت دیگر، اگر فردی را از نظر فیزیکی جذاب می‌یابید، احتمالاً فکر می‌کنید که او از جنبه‌های دیگر نیز جذاب است.
این پدیده نمونه ای از اثر هاله است . این تمایل می‌تواند در نحوه درک شما از افراد در زمینه‌های مختلف نقش داشته باشد، چه در حال ارزیابی مناسب بودن آن‌ها به عنوان یک فرد عاشقانه، یک شریک ورزشی، یک کارمند یا یک دوست باشید.

در یک مطالعه، افرادی که از نظر فیزیکی جذاب رتبه بندی شده بودند، بیشتر دارای ویژگی های شخصیتی مثبت مانند موافق بودن و وظیفه شناسی بودند.

جاذبه و روابط

مدیریت جذابیت همیشه آسان نیست و می تواند گیج کننده باشد. احتمالاً در طول زندگی خود چندین نوع جذابیت را تجربه خواهید کرد. آگاهی از جاذبه ای که احساس می کنید می تواند به شما کمک کند تا روابط را به طور موثر هدایت کنید.
به عنوان مثال، ممکن است احساس کنید شیفته کسی شده اید اما نمی توانید دلیل آن را بیان کنید. انواع دیگر جذابیت اغلب با جذابیت عاشقانه یا جنسی برابری می‌شود، بنابراین ممکن است تصور کنید که این بدان معناست که می‌خواهید با آن شخص رابطه صمیمی داشته باشید و ممکن است در اشتباه باشید. شناسایی دقیق احساسات می تواند به شما در جلوگیری از اشتباه کمک کند.

درک جاذبه

در اینجا چند راه وجود دارد که به شما کمک می کند نوع جاذبه ای را که تجربه می کنید مشخص کنید.

  • خودآگاهی خود را بسازید: زمانی را صرف تمرکز بر احساسات خود کنید تا بتوانید آنچه را که دوست دارید و برایتان مهم است، بشناسید.
  • ایجاد و حفظ مرزها: یادگیری بیشتر در مورد خود و نحوه تجربه جذابیت نیز می تواند به شما کمک کند تا مرزهای عاشقانه و جنسی در مورد آنچه که مایل به پذیرش در یک رابطه هستید ایجاد کنید.
  • انگیزه های خود را درک کنید: به آنچه از یک رابطه می خواهید فکر کنید. آیا به یک تعهد طولانی مدت علاقه مند هستید یا به دنبال چیز معمولی تر هستید؟ آیا فقط رابطه عاشقانه می خواهید، فقط رابطه جنسی، یا به دنبال هر دو هستید؟ صمیمیت عاطفی چه نقشی در نیازهای شما دارد؟
  • به یاد داشته باشید که هیچ راه "درستی" برای تجربه جذابیت وجود ندارد: یک نوع جاذبه بهتر یا معتبرتر از هر نوع دیگری نیست. درک نیازها و خواسته های خود می تواند به شما کمک کند تا رابطه ای را پیدا کنید که از آنچه در حال حاضر به دنبال آن هستید پشتیبانی می کند.
  • جذابیت می تواند تغییر کند: جذابیت ثابت نیست. نیازها و خواسته های شما می توانند در طول زمان تغییر کنند. برای مثال، ممکن است با تمایل به درگیر شدن در یک موقعیت شروع کنید، اما به تمایل به تعهد عاطفی پایدار تغییر دهید. نکته کلیدی این است که با شریک زندگی خود یک خط ارتباطی را حفظ کنید و مایل به گفتگو در مورد احساسات خود باشید.

ایجاد خودآگاهی و ایجاد مرزها می تواند به شما کمک کند تا جاذبه های خود را برای دیگران درک کنید. به آنچه از روابط خود می خواهید فکر کنید و به یاد داشته باشید که این نیازها و احساسات جذاب می توانند در طول زمان تغییر کنند.

چه زمانی باید کمک گرفت؟

اگر با درک جذابیت مشکل دارید یا از روابط یا دلبستگی های خود ناراضی هستید، با یک متخصص سلامت روان صحبت کنید. یک درمانگر می تواند به شما کمک کند تا نامی برای احساسات خود بگذارید و از چگونگی تأثیر آنها بر روابط شما با افراد دیگر آگاه شوید.
اگر در رابطه فعلی خود با مشکلاتی روبرو هستید، زوج درمانی را در نظر بگیرید. با همکاری یکدیگر در درمان، می توانید در مورد نیازها و خواسته های یکدیگر اطلاعات بیشتری کسب کنید. همچنین می‌تواند راهی مؤثر برای همکاری با یکدیگر برای ایجاد یک رابطه عاطفی، عاشقانه یا جنسی قوی باشد.

سخنی از منوباز

جذابیت پیچیده است و احتمالاً انواع مختلفی را در طول زندگی یا حتی در طول یک رابطه تجربه خواهید کرد. یادگیری در مورد تجربه خود از جاذبه می تواند به شما در درک خود، نیازها و خواسته هایتان کمک کند. این می تواند به شما در ایجاد و حفظ روابط متقابل سودمند کمک کند.

دیدگاه خود را ثبت نمایید.