thumb

نحوه نشان دادن محبت در رابطه

احساس دوست داشتن و مراقبت، به نام محبت، در روابط عاشقانه و خانوادگی مهم است.
مردم محبت خود را به طرق مختلف نشان می دهند. در حالی که برخی از افراد در ابراز محبت مشکل دارند، این مهارت مهمی است که باید آن را توسعه دهید تا بتوانید به عزیزان خود نشان دهید که به آنها اهمیت می دهید.
این مقاله محبت را تعریف می کند، توضیح می دهد که چرا در روابط مهم است، رفتار محبت آمیز چگونه به نظر می رسد، و چگونه نشان دادن محبت می تواند تعارض رابطه را کاهش دهد. این مقاله همچنین جنبه های منفی بالقوه محبت و چگونگی ارتباط محبت با پنج زبان عشق را پوشش می دهد.

عاطفه چیست؟

محبت همان علاقه ای است که شما به دیگری دارید. این اصطلاح دلبستگی لطیف بین افراد را توصیف می کند.
این پیوندی است که به ویژه برای نوزادان و مراقبان آنها مهم است. زمانی شروع می شود که ما جوان هستیم و میل به نزدیکی به والدین خود داریم. تئوری دلبستگی بر پیوند عمیقی متمرکز است که با اولین مراقبان ما شروع می شود و ما را قادر می سازد تا در طول زندگی خود روابط سالمی با دیگران داشته باشیم.

چرا محبت مهم است؟

اگرچه برخی افراد درونگرا هستند یا سبک زندگی کمتر اجتماعی را ترجیح می دهند، اما انسان ها در انزوا خوب عمل نمی کنند، بنابراین ارتباطات معنادار بسیار ارزشمند است. این ارتباطات را می توان با دوستان، اعضای خانواده یا یک شریک عاشقانه ایجاد کرد.

شما می توانید عشق خود را به دیگران با ابراز محبت نشان دهید و تأیید کنید.

رفتار محبت آمیز چگونه است؟

در حالی که محبت می تواند منجر به رابطه جنسی صمیمی شود، اغلب یک ژست غیر جنسی است. هنگامی که می خواهید احساس نزدیکی خود را با کسی ابراز کنید، می توانید از طریق طیف وسیعی از رفتارها، محبت خود را به دیگران منتقل کنید. برای مثال، ممکن است با بازیگوشی گونه برادرزاده خود را نیشگون بگیرید.

نشانه های محبت می تواند بسته به فرهنگ متفاوت باشد. مثلاً در فرانسه دوستان با بوسیدن هر دو گونه به یکدیگر سلام می کنند. ممکن است دو دوست آمریکایی راحت‌تر همدیگر را بغل کنند.
محبت از طریق ارتباط نیز نشان داده می شود. به عنوان مثال، شما فقط با کسی تماس می گیرید و می گویید که به او فکر می کنید.

نمونه هایی از رفتار محبت آمیز

راه های دیگر برای نشان دادن محبت عبارتند از (اما نه محدود به) موارد زیر:

  • بغل کردن
  • بوس کردن
  • در آغوش گرفتن
  • دست گرفتن
  • دست زدن به پشت کسی
  • بازوی خود را دور شانه یا کمر دیگران پیچیدن
  • ارسال کارت و هدایا
  • اطمینان دادن به کسی در هنگام ناراحتی
  • بحث در مورد نکات مثبت در رابطه
  • اگر کسی افسرده است، پیشنهاد حضور در آنجا
  • اگر شما و یکی از عزیزانتان با هم اختلاف نظر دارید، شوخی کنید.

محبت می تواند تعارض را کاهش دهد.

محبت می تواند نیروی مثبتی باشد حتی زمانی که با کسی که عمیقاً با او در ارتباط هستید مخالف هستید. همچنین می تواند ابزاری سالم برای کاهش محصولات جانبی منفی درگیری، مانند اضطراب و استرس باشد.

بیشتر از همه، محبت، صمیمیت و ارتباط عمیق شما را به عزیزتان یادآوری می کند.

یک مطالعه اخیر نشان داد که نوجوانان چه احساسی از جانب والدین خود به طور روزانه دارند. نتایج نشان داد صرف نظر از صمیمیت والدین و فرزند یا درگیری شان، هر چه والدین در آن روز محبت بیشتری نشان می‌دهند، نوجوانان بیشتر احساس می‌کنند که دوست داشتنی هستند. قبل، در حین یا بعد از درگیری، نوجوانان به گرمی والدین خود نیاز دارند.
یک مطالعه تحقیقاتی دیگر به زوج های بالغ و سطح کورتیزول آنها در طول یک درگیری پرداخت. دانشمندان از رفتارهای مثبت (از جمله شوخ طبعی و محبت) و رفتارهای منفی (از جمله ناامیدی، تحقیر و حالت تدافعی) آنها در طول تعاملات متضاد فیلمبرداری کردند.

کسانی که رفتارهای مثبت بیشتری را در طول اختلافات تجربه کردند، الگوی سالم تری در کورتیزول نشان دادند. در بین رفتارهای مثبت، محبت بیشترین تأثیر را در بین همه رفتارهای مثبت بر تغییرات کورتیزول داشت.

اگر فرد مورد علاقه شما مهربان نباشد چه؟

برخی از افراد به دلایل فرهنگی یا اجتماعی برای نشان دادن احساسات خود تربیت نشده اند. دیگران راحت نیستند که خودشان را به این شکل بیان کنند. برای آنها این می تواند نشانه ضعف یا ترس از افشای بیش از حد باشد.
به عنوان مثال، هنوز فشار زیادی روی مردان وجود دارد که ماچو باشند و احساسات خود را نشان دهند. این اغلب مردانگی سمی نامیده می شود. این فشار برای قوی بودن همیشه برای آنها و عزیزانشان بسیار بیشتر از خوب است.

شما مجبور نیستید حرکات بزرگی ارائه دهید یا در ملاء عام در ابراز محبت زیاده روی کنید. اما، نشان دادن اینکه به روش‌های کوچک، حتی غیر فیزیکی اهمیت می‌دهید، می‌تواند به پیشرفت رابطه شما کمک کند.

اگر کسی در زندگی شما وجود دارد که از او محبت کافی دریافت نمی کنید، بهتر است نیازهای خود را مطرح کنید و توضیح دهید که چرا محبت برای شما مهم است. سپس از آنها بپرسید که آیا می توانند محبت بیشتری نشان دهند.
اگر آنها از محبت ناراحت هستند و در نشان دادن محبت به شما مشکل دارند، ممکن است وقت آن رسیده است که از یک مشاور رابطه کمک بگیرید.

چگونه عزت نفس بر عاطفه تأثیر می گذارد؟

داشتن عزت نفس بالا به این معنی است که برای خود ارزش قائل هستیم. اگر مقدار مناسبی از عزت نفس دارید، احتمالاً بهتر از دیگران با مشکلات زندگی کنار می آیید. همچنین ممکن است رفتار اجتماعی شما افزایش یافته باشد و احساس کنید که شایسته عشق و محبت هستید.

بنابراین، کسانی که اعتماد به نفس بیشتری نسبت به شریک زندگی خود دارند و عزت نفس سالمی دارند، احتمال بیشتری دارد که عناصر محبت را ابراز کنند.

یک مطالعه اخیر تعیین کرد که آیا برعکس این موضوع صادق است: آیا کسانی که آسیب پذیرتر بودند و اعتماد به نفس پایینی داشتند، در روابط عاشقانه با شریک زندگی خود محبت کمتری ابراز می کردند؟ نتایج تایید کرد که آنها اینطور بودند.
کسانی که عزت نفس پایین‌تری داشتند، محبت کمتری ابراز می‌کردند و همچنین در هنگام انجام این کار، واکنش‌های احساسی، شناختی و فیزیولوژیکی مثبت کمتری را تجربه کردند. افراد با عزت نفس پایین نیز مزایای محبت را دست کم می گیرند و رفتار محبت آمیز باعث افزایش رضایت از رابطه می شود.

داشتن عزت نفس بالا به این معنی است که احتمالاً محبت می کنید و احساس می کنید شایسته دریافت محبت هستید. اگر احساس ارزشمندی کلی شما مثبت است و احساس می کنید لایق چیزهای خوب هستید، پذیرش یک بغل بزرگ یا یک تعریف و تمجید آسان تر است.

بیشتر بخوانید: چرا داشتن عزت نفس بالا مهم است؟

آیا محبت بیش از حد می تواند یک پرچم قرمز باشد؟

محبت را می توان به دلایل نادرستی انجام داد. ممکن است شخصی بیش از حد حساس باشد زیرا می خواهد رابطه جنسی داشته باشد. یا ممکن است شخصی از محبت سوء استفاده کند زیرا در حال دستکاری شماست، یعنی وانمود می کند که قصدش برای همیشه است، در حالی که فقط برای یک شب متمرکز است.
عالی ترین نوع دستکاری زمانی است که شخصی به شما محبت، هدایا و توجه بیش از حد را می دهد، که همه اینها می تواند نشانه ای از عمل خطرناک تر بمباران عشقی باشد.

عشق و پنج زبان عشق

چگونه می دانید چه نوع محبتی برای عزیزتان معنادارتر است؟ اگر مطمئن نیستید، می توانید به پنج زبان عشق برای بینش نگاه کنید.
پنج زبان عشق پنج روشی را توصیف می کند که مردم از طریق آن عشق را ابراز و دریافت می کنند. ایده این است که ما از همه این زبان‌ها لذت می‌بریم، اما یک فرد معمولاً به یکی دو تا از این زبان‌ها بیشتر از دیگری صحبت می‌کند یا قدردانی می‌کند.
زبان های عشق عبارتند از:

  1. کلمات تاییدی
  2. زمان کافی
  3. لمس فیزیکی
  4. اعمال خدمات
  5. دریافت هدایا

هنگامی که زبان عشق شخص خاص خود را یاد گرفتید، می توانید محبت خود را به روش های معنی دار نشان دهید. ممکن است متوجه شوید که بوسیدن آنها (لمس فیزیکی) برای آنها بیشتر از گفتن آنها یک فرد عالی است (کلمات تأیید). شاید گذراندن بعدازظهر با یکی از عزیزان خود در حال دوچرخه سواری (زمان با کیفیت) برای آنها بیشتر از یک هدیه تولد گران قیمت (دریافت هدایا) معنی داشته باشد.

سخنی از منوباز

به طور کلی، نشان دادن و دریافت محبت یک جنبه مهم از هر رابطه سالم است. بنابراین، اگر در مورد نحوه بیان آن مطمئن نیستید، برخی از نکاتی که در این مقاله ارائه شده است را با عزیزانتان امتحان کنید. یا از آنها بپرسید که چگونه دوست دارند محبت را دریافت کنند. انجام این مکالمات ممکن است ناخوشایند باشد، اما آنها فقط ارتباطات عمیق تر و طولانی تر با افراد خاص زندگی شما ایجاد می کنند. اگر محبت بیش از حد یا فقدان آن بر روابط شما تأثیر منفی می گذارد، با یک مشاور رابطه صحبت کنید زیرا می تواند به شما کمک کند راه هایی برای برقراری ارتباط مؤثر نیازهای خود با دیگران پیدا کنید.

دیدگاه خود را ثبت نمایید.