thumb

5 ویژگی اصلی شخصیت و انتخاب های شغلی مربوطه را بشناسید.

دانستن ویژگی شخصیتی شما می‌تواند بینش‌های ارزشمندی در مورد خودتان به شما بدهد، مانند اینکه چه چیزی به شما انگیزه می‌دهد، چگونه می‌توانید کارآمدتر باشید، چرا آن‌طور که انجام می‌دهید رفتار کرده‌اید، و بهترین انتخاب شغلی برای شما چیست. برای اینکه بفهمید واقعاً چه کسی هستید، با شناخت پنج عامل بزرگ شخصیت و معنای آنها شروع می کنیم.

شما می توانید با انجام خود انعکاسی، انجام تست های شخصیتی مانند تست انیاگرام از مدیر مغز یا مشورت با یک درمانگر، متوجه شوید که چه ویژگی شخصیتی دارید. تفکر، اعمال، نگرش نسبت به دیگران و رفتار خود را بررسی کنید. برای اینکه بفهمید چه نوع شخصیتی دارید، این مقاله را با ذهنی باز بخوانید و در عین حال این سوالات را از خود بپرسید:

  • چه چیزی در زمان حال یا زمانی که جوانتر بودم برایم شادی می آورد؟
  • چگونه می توانم خودم را با توجه به رابطه ام با خانواده، دوستان یا همکارانم توصیف کنم؟
  • بزرگترین هدف و رویای من چیست؟
  • بزرگترین دستاورد من چیست؟
  • بزرگترین ترس من چیست؟ 

مدل 5 عاملی ویژگی های شخصیتی

مدل پنج عاملی ویژگی های شخصیتی یک مفهوم کاملاً ساده است. کلمه OCEAN را به خاطر بسپارید که مخفف باز بودن، وظیفه شناسی، برونگرایی، موافق بودن و روان رنجوری است. شرح هر تیپ شخصیتی زیر را با ذهنی باز بخوانید، صادقانه خودتان را ارزیابی کنید که آیا این ویژگی‌ها شما را توصیف می‌کنند، و ببینید کدام یک از انتخاب‌های شغلی برای شما مناسب‌تر است. 

1. باز بودن

گشودگی یک ویژگی شخصیتی فردی است که پذیرای تجربیات مختلف است، دوست دارد چیز جدیدی را امتحان کند و طیف وسیعی از علایق دارد. افراد با ذهن باز مایل به امتحان چیزهای جدید هستند، در مورد دنیا کنجکاو هستند، عاشق سفر هستند، تخیل عالی دارند، ماجراجو هستند و تمایل به خلاقیت دارند.
انتخاب های شغلی: افرادی که دارای ویژگی های باز بودن بالایی هستند، احساس مثبت تری دارند و تمایل به داشتن روابط محبت آمیز با افراد اطراف خود دارند. افرادی که دارای ویژگی های شخصیتی باز بودن بالایی هستند در مشاغلی مانند هنرهای خلاقانه مانند نویسندگی و طراحی بهتر عمل می کنند. از آنجایی که افراد دارای ذهن باز دوست دارند هر روز چیزهای جدیدی را تجربه کنند و در برابر چالش ها باز هستند، می توانند در مشاغلی مانند خلبانی، وکالت، فیلسوف یا کارآفرین بودن نیز موفق باشند.

2. وظیفه شناسی

دومین ویژگی شخصیتی وظیفه شناسی است. این کلمه از کلمه "با وجدان" گرفته شده است که به معنای انجام کامل آنچه درست است یا وظیفه است. افرادی که وظیفه شناسی بالایی دارند ، متفکر، دارای کنترل خوب و هدف گرا هستند.
بیشتر افراد وظیفه شناس ترجیح می دهند همه چیز برنامه ریزی شده باشد و ریسک کردن قوی ترین ویژگی آنها نیست. آیا دوست دارید همه چیز بسیار منظم باشد و اگر برنامه شما رعایت نشود از آن متنفر هستید؟ شما ممکن است فردی وظیفه شناس باشید.
فرد وظیفه شناس دارای ویژگی هایی است که می تواند در محل کار مفید باشد، مانند توجه به جزئیات، احتیاط، نظم و انضباط شخصی، بسیار منظم بودن، و عادت برنامه ریزی از قبل و تنظیم و دنبال کردن برنامه ها. به همین دلیل است که شرکت‌های دیگر تست‌های شخصیتی را به متقاضیان مشتاق می‌دهند تا به آن‌ها ایده‌ای درباره عملکردشان در محل کار بدهند. با این حال، وظیفه شناسی یک جنبه منفی دارد زیرا اگر همه چیز طبق برنامه پیش نرود، به راحتی ناراحت می شوید.

انتخاب های شغلی: افراد وظیفه شناس می توانند نویسندگان آزاد، پزشکان، بازیگران، کارآفرینان، سیاستمداران یا مشاوران باشند. افراد با وجدان در مشاغلی که نیاز به برنامه ریزی زیاد و ضرب الاجل های فشرده دارند شکوفا می شوند.

3. برون گرایی

آیا شما یک فرد اجتماعی هستید؟ آیا دوست دارید با افراد جدید ملاقات کنید و دوست دارید همیشه با دوستان خود باشید؟ شما ممکن است تیپ شخصیتی به نام برون گرایی (که به عنوان برون گرایی نیز شناخته می شود) داشته باشید. افراد برونگرا اجتماعی، پرحرف، قاطع و صمیمی هستند.

وجه اشتراک ویژگی های شخصیتی برون گرا چیست؟ برونگراها دوست دارند در مرکز توجه باشند. جنبه منفی برون گرایی به عنوان یک ویژگی شخصیتی این است که برون گراها تمایل دارند قبل از صحبت کردن فکر نکنند.
انتخاب های شغلی: برون گراها پیدا کردن دوستان جدید را آسان می دانند و دوست دارند در محافل اجتماعی باشند. به همین دلیل است که آنها باید یک مسیر شغلی را انتخاب کنند که شامل کار با افراد زیاد یا بسیاری از افراد جدید باشد. بهترین زمینه هایی که برون گراها می توانند در آنها برتری پیدا کنند، فروش، روابط عمومی، برنامه ریزی رویداد، سیاست، تلویزیون (میزبانی، پخش اخبار یا بازیگری) یا آموزش است.

4. توافق پذیری

مشخصات شخصیتی موافق بودن به معنای واقعی کلمه به معنای موافقت آسان با آنچه دیگران به شما می گویند نیست. افراد بسیار موافق نسبت به دیگران همدلی، مراقبت و توجه دارند. ویژگی های این تیپ شخصیتی مهربانی، نوع دوستی، اعتماد و محبت به دیگران است.
ابعاد شخصیتی افراد دارای توافق پذیری در مقایسه با افرادی که توافق پذیری پایینی دارند، تمایل بیشتری به همکاری دارند. دومی تمایل به رقابت بیشتر و گاهی اوقات حتی دخالت دارند.
انتخاب های شغلی: از آنجایی که ویژگی های این شخصیت به داشتن همدلی و مراقبت از دیگران متمایل است، افراد موافق بهترین پرستاران، مشاوران، رهبران مذهبی، معلمان و بنیانگذاران یا اعضای سازمان های غیرانتفاعی یا خیریه ها را تشکیل می دهند.

5. روان رنجوری

آخرین اما نه کم اهمیت ترین در روانشناسی شخصیت روان رنجوری است. این ویژگی با بی ثباتی عاطفی، نوسانات خلقی، اضطراب، غمگینی و تحریک پذیری مشخص می شود. به طور خلاصه، افراد مبتلا به روان رنجورخویی زیاد نگران هستند، به راحتی ناراحت می شوند و بسیار مستعد اضطراب هستند. افراد روان رنجور اغلب اوقات احساس اضطراب می کنند و برای کنار آمدن با رویدادهای استرس زا زندگی تلاش می کنند.
انتخاب های شغلی: از آنجایی که ویژگی اساسی روان رنجورخویی نگرانی بیش از حد است، افرادی که دارای این ویژگی هستند می توانند در مشاغلی که باعث نگرانی، اضطراب و فشار بیش از حد کمتری می شود موفق باشند. آنها می توانند به عنوان کتابدار، مربی یوگا، ماساژ درمانگر، هنرمندان، طراحان آزاد، دانشمندان علوم غذایی، یا نویسندگان آزاد پیشرفت کنند. 

دانستن ویژگی شخصیتی چرا مفید است؟

درک ویژگی‌های شخصیتی اصلی‌تان می‌تواند به شما کمک کند اخلاق خود را بشناسید، روابط خود را با دیگران درک کنید، ارزش‌های خود را بشناسید، متوجه شوید که به چه چیزی علاقه دارید و ویژگی‌های شخصیتی خود را بهبود ببخشید تا آنچه را که واقعاً شما را خوشحال می‌کند، به دست آورید. 

بهترین استفاده را از ویژگی مثبت خود ببرید.

اگر از خوبی ها و بدی های شخصیت خود آگاه باشید، می توانید تغییراتی در شخصیت خود ایجاد کنید تا شادی پیدا کنید. به عنوان مثال، ویژگی شخصیتی شما گشاده رویی است، اما شما یک کار معمولی انجام می دهید که در نهایت باعث می شود هیجان خود را از دست بدهید. اما می دانید که یک روح خلاق دارید، بنابراین شاید وقت آن رسیده است که شغلی را پیدا کنید که به آن علاقه دارید و خلاقیت شما را به چالش بکشد تا بتوانید هر روز منتظر چیز جدیدی باشید.
مطالب مرتبط:  تمرین ذهن آگاهی در زندگی روزمره با 5 راهکار ساده

 تغییر جنبه های منفی صفت برای بهبود خود

تنها زمانی می توانید تغییر کنید که بپذیرید ویژگی های شخصیتی دارید که باید ریشه یابی شوند. فرض کنید می دانید که فردی برونگرا هستید و کلمات شما باعث اذیت اطرافیانتان می شود. پس به این نتیجه می رسید از این به بعد قبل از صحبت کردن، اول فکر کنید.

چگونه به ویژگی های شخصیتی منفی خود بپردازیم؟

اگر شخصیت روان رنجور دارید، نگرانی بیش از حد ممکن است بر سلامت روان شما تأثیر بگذارد. برای رفع این مشکل، باید با یک متخصص سلامت روان مشورت کنید. روان رنجوری ممکن است ریشه در تجربیات آسیب زا از زندگی، مسائل دوران کودکی و عوامل استرس زا داشته باشد که نمی توانید آنها را به طور سالم مدیریت کنید. درمان همچنین می تواند به شما کمک کند تا مهارت های مقابله ای سالم را بیاموزید تا بتوانید زندگی را به بهترین شکل انجام دهید. 

سخنی از منوباز

درک و شناخت ویژگی های شخصیتی شما آغاز سفر شما به سوی خودیابی است. تلاش آگاهانه برای تغییر ویژگی های شخصیتی برای بهبود روابط اجتماعی و یافتن شادی یک شبه اتفاق نمی افتد. به آرامی خود را به بهترین نسخه خود تبدیل کنید و چالش ها برای شما قابل تحمل تر خواهند بود. موفقیت و سایر چیزهای خوب در زندگی نیز آسان تر به دست می آیند، اگر برای بهترین بودن خود تلاش کنید.
با توجه به دوره های شناخت شخصیت در منوباز راحتتر می توانید به شخصیت شناسی در مورد خود و اطرافیان برسید.

دیدگاه خود را ثبت نمایید.