thumb

15 ویژگی برتر شخصیت که باعث موفقیت شما در شغلتان می‌شود.

در این مقاله به تعریف ویژگی‌های شخصیتی و فهرستی از 15 نمونه از این ویژگی‌ها می‌پردازیم که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

ویژگی‌های شخصیتی چیست؟

ویژگی‌های شخصیت، بخش‌هایی از شخصیت و رفتار شما هستند که شخصیت شما را نشان می‌دهند. این جنبه‌های شخصیتی شما می‌تواند به مدیر استخدامی بگوید که چگونه با دیگران کار می‌کنید یا وظایف را انجام می‌دهید. برجسته‌کردن بهترین و مرتبط‌ترین ویژگی‌های شخصیتی خود در رزومه و مصاحبه می‌تواند به شما کمک کند تا استخدام شوید و به کارفرمایان بالقوه ایده‌ای از شایستگی یا شخصیت شما ارائه دهد.

برای اینکه بیشتر درک کنید مه جرا شناخت تیپ شخصیتی مهمه این مقاله رو از دست ندید؛ چرا شناخت تیپ شخصیتی در رابطه مهم و ضروریه؟

15 نمونه از ویژگی‌های شخصیت

درحالی‌که بسیاری از ویژگی‌های شخصیتی می‌توانند به موفقیت شغلی کمک کنند، در اینجا برخی از مهم‌ترین آن‌ها وجود دارد که می‌تواند به پیشرفت شما در محل کار کمک کند:

1. جاه‌طلب

یک فرد جاه‌طلب میل شدیدی برای رسیدن به موفقیت از طریق رسیدن به اهداف خود دارد. زمانی که برای غلبه بر چالش یا فراتر از اهداف شرکت کار سخت و فداکاری می‌کنید، ممکن است جاه‌طلبی نشان دهید. جاه‌طلبی ممکن است به معنای انجام کار اضافی یا تلاش بیشتر برای رسیدن به نتیجه دلخواه باشد.

2. خلاق

یک فرد خلاق می‌تواند از تخیل خود برای ساختن یا اختراع چیزی استفاده کند. مهارت‌های خلاقیت نه‌تنها برای نقش‌های هنری اعمال می‌شود، بلکه شما برای حل یک مشکل دشوار، ارائه اطلاعات به شیوه‌ای واضح و جالب، یا یافتن راه‌های بهتر برای تکمیل کارها نیازمند خلاقیت هستید.

3. دلسوز

یک فرد دلسوز می‌تواند نسبت به دیگران احساس و ابراز همدردی کند. ممکن است وقتی به یک همکار کمک می‌کنید تا بر یک چالش دشوار غلبه کند یا از کسی که زمان چالش‌برانگیزی را تجربه می‌کند حمایت عاطفی می‌کنید، دلسوزی نشان دهید. کارفرمایان از بین افراد مصاحبه شده به کسانی تمایل دارند که در هر نقشی دلسوزی نشان دهند، این امر به‌ویژه می‌تواند به کسانی که علاقه‌مند به نقش‌های خدمات مشتری یا موقعیت‌های روبه‌روی مشتری هستند کمک کند.

4. وظیفه‌شناس

فردی که دارای ویژگی وظیفه‌شناسی است، بادقت عمل می‌کند و اقدامی هدف‌مند انجام می‌دهد. هدف آن‌ها انجام آن چیزی است که درست و وظیفه است. افراد باوجدان همچنین دارای سطح بالاتری از نظم و انضباط شخصی هستند و تلاش می‌کنند تا هر کاری را به بهترین نحو انجام دهند.

برای داشتن نظم و انظباط بیشتر این مقاله میتونه بهتون کمک کنه؛ 6 گام مؤثر برای نظم و انضباط بیشتر

5. شجاع

یک کارمند شجاع از چالش‌ها و مشکلات منصرف نمی‌شود. او احتمالاً پروژه‌هایی را که دیگران از آن می‌ترسند انجام می‌دهد و ممکن است خیلی سخت باشد یا نیاز به کار زیاد داشته باشد. او همچنین ممکن است ریسک‌های حساب‌شده‌تری را در محل کار انجام دهد که می‌تواند منجر به سود برای یک شرکت شود و به آن‌ها در شناسایی ایده‌ها یا استراتژی‌های جدید کمک کند.

6. انعطاف‌پذیر

افراد انعطاف‌پذیر می‌توانند به‌سرعت با تغییرات در برنامه‌ها، مانند کوتاه‌شدن جدول زمانی پروژه یا نیازهای مشتری جدید، سازگار شوند. توانایی اصلاح رفتارهای خود بر اساس تغییرات در محیط کار می‌تواند به شما در موفقیت در نقش‌ها کمک کند. بسیاری از کارفرمایان به دنبال افراد منعطف هستند تا اطمینان حاصل کنند که می‌توانند وظایف خود را حتی در هنگام مدیریت ایده‌ها یا محیط‌های جدید انجام دهند.

معمولا انسان هایی که دارای انعطاف پذیری بیشتری هستند به عنوان انسان های سازگار شناخته میشوند، سازگاری یک خصوصیت اصلی شخصیتی بوده که نشان‌دهنده‌ی توانایی‌های فرد به منظور کنار آمدن با دیگران برای هماهنگی اجتماعی است.

7. صادق

یک فرد صادق، راست‌گو و درستکار به نظر می‌رسد و ممکن است از شرکت در اعمال فریبنده احساس راحتی نکند. درحالی‌که همه موقعیت‌ها نیاز به صداقت دارند، این امر به‌ویژه در صنایعی که با دشواری تنظیم شده‌اند؛ مانند موقعیت‌های مراقبت‌های بهداشتی و مالی مهم است. بسیاری از نقش‌هایی که نیاز به پارامترهای اخلاقی دارند، متکی به صداقت متخصصان هستند.

8. فروتن

افراد متواضع می‌توانند فروتنی نشان دهند و فروتنی خود را در طول حرفه خود حفظ کنند. آن‌ها از لاف‌زدن در مورد دستاوردهای خود پرهیز می‌کنند و در هنگام کسب تمجید یا قدردانی با احترام رفتار می‌کنند. بسیاری از مدیران این ویژگی را نشان می‌دهند تا اطمینان حاصل کنند که از کل تیم برای رسیدن به هدف قدردانی می‌شود.

بیشتر بخوانید: 25 مزیت برتری که قدردانی و سپاسگزاری کردن از دیگران برامون به وجود میاره

9. شریف (درستکار)

آدم شریف درست کار است و به اصول و اخلاق خود عمل می‌کند. کارکنان شریف همیشه به‌گونه‌ای رفتار می‌کنند که مطمئن باشند در شرکتی که کار می‌کنند انعکاس مثبت دارند. شرکت‌ها و موقعیت‌هایی که بر روابط برند و ادراک عمومی متکی هستند، اغلب به دنبال کارمندان شریفی هستند که ارزش‌ها و درست‌کاری سازمان را به نمایش بگذارند.

10. وفادار

یک کارمند وفادار از سازمان و مأموریت آن حمایت می‌کند. می‌توان به فردی وفادار با اطلاعات حساس اعتماد کرد و ممکن است در یک شرکت به‌صورت طولانی‌مدت بماند. سازمآن‌ها اغلب برای وفاداری ارزش قائل هستند؛ زیرا باعث صرفه‌جویی در هزینه آن‌ها و کاهش زمان و منابع لازم برای فرایندهای جابه‌جایی کارکنان می‌شود.

11. صبور

افراد صبور می‌توانند شکست‌ها، تأخیرها یا چالش‌های غیرمنتظره را بدون اینکه مضطرب یا عصبانی شوند تحمل کنند. داشتن صبر یک نیاز ضروری برای مشاغلی است که ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا نتایج تلاش‌هایتان را ببینید. مانند زمانی که یک تیم بازاریابی یا کمپین را رهبری می‌کنید. بسیاری از کارفرمایان و همکاران برای صبر ارزش قائل هستند؛ زیرا می‌تواند محیط کار را بهبود ببخشد و فرهنگ مثبتی ایجاد کند.

12. دارای پشتکار

کارمندانی که پشتکار دارند در تعقیب بی‌وقفه اهداف کار می‌کنند. آن‌ها علی‌رغم موانع یا مشکلاتی که در این راه با آن مواجه می‌شوند به مسیر خود ادامه می‌دهند. پشتکار به‌عنوان یک ویژگی عالی برای کسی عمل می‌کند که به درخواست‌های مکرر نیاز دارد، مانند فروش، روزنامه‌نگاری، خدمات عمومی یا قانون.

13. بهبودپذیر

بهبودپذیر به کسی اطلاق می‌شود که می‌تواند به‌سرعت بعد از ناکامی‌ها، استرس‌ها، موقعیت‌های نامطلوب یا تغییرات غیرمنتظره بهبود یابد. به‌عنوان‌مثال، زمانی که نمی‌توانید به هدفی دست یابید، ممکن است انعطاف‌پذیری را به‌عنوان یک کارمند تمرین کنید، اما به‌سرعت برنامه‌ای برای هدف بعدی خود تنظیم می‌کنید. داشتن این ویژگی به این معنی است که می‌توانید با افزایش کارایی کار کنید و نگرش مثبت و سازنده‌ای را حفظ کنید.

14. منضبط

فردی که خود انضباط است می‌تواند بر وسوسه‌های منحرف‌شدن از مسیر موفقیت، مانند اهمال‌کاری و شک و تردید، غلبه کند. کارمندان خود انضباط به‌سختی کار می‌کنند و اغلب نیاز به نظارت کمی دارند. بسیاری از پست‌ها یا نقش‌های مدیریتی با سطح استقلال بالا، مستلزم داشتن نظم و انضباط پیشرفته هستند.

15. کنجکاو

کنجکاوی یک ویژگی شخصیتی مهم است که با استفاده از آن، فرد می‌تواند بدون اینکه از او خواسته شود، بخواهد مهارت‌ها، اطلاعات و توانایی‌های جدید را بداند یا بیاموزد. کارمندان کنجکاو به دلیل توانایی آن‌ها در ایجاد انگیزه مستقل برای یادگیری و رشد در نقش‌ها و کارشان ارزشمند هستند. بسیاری از انواع مشاغل به کنجکاوی متکی هستند؛ به‌ویژه مشاغلی که به‌عنوان مشاغلی با پایان باز، انعطاف‌پذیر و استراتژیک توصیف می‌شوند.

چرا ویژگی‌های شخصیت در محیط کار مهم است؟

وقتی بهترین ویژگی‌های شخصیت خود را بشناسید، می‌توانید برای تقویت آن‌ها تلاش کنید. این می‌تواند به طرق مختلف به شما کمک کند، از پیشرفت شغلی و دستیابی به اهداف گرفته تا توسعه روابط و رشد شبکه حرفه‌ای شما. ویژگی‌های شخصیتی همچنین می‌توانند به شما کمک کنند تا تصمیماتی را اتخاذ کنید که با ارزش‌های شما همسو باشد. به‌عنوان‌مثال، ممکن است خود را شجاع معرفی کنید. در نتیجه، ممکن است تمایل بیشتری داشته باشید که از آنچه به آن اعتقاد دارید دفاع کنید یا در محل کار تصمیم سختی بگیرید.

استفاده از ویژگی‌های شخصیت در جستجوی شغل

ویژگی‌های ذکر شده را مرور کنید و به‌دقت در نظر بگیرید که کدام یک از آن‌ها را دارید یا با آن‌ها هم‌ذات‌پنداری می‌کنید. هنگامی که بهترین ویژگی‌های خود را شناختید، مطمئن شوید که آن‌ها را در رزومه، پوشش نامه و مصاحبه‌های خود مطرح کنید. در اینجا چند راه برای تأکیدکردن روی مرتبط‌ترین ویژگی‌های شخصیتی شما در طول فرایند جستجوی شغل وجود دارد:

ویژگی‌های شخصیتی در رزومه شما

شما می‌توانید ویژگی‌های شخصیت خود را با گنجاندن این مطالب نشان دهید:

"4 سال تجربه در ساخت راه‌حل‌های خلاقانه برای تیم فروش سازمانی."

یا آن‌ها را در شرح تجربه کاری خود بگنجانید. به‌عنوان‌مثال، می‌توانید با استفاده از نقطه‌گذاری عناوین را به این صورت شرح دهید:

"انعطاف‌پذیری در طول بازسازی در سراسر شرکت به دلیل COVID-19 و اجرای موفقیت‌آمیز فرایندهای خانگی تحت یک‌ ضرب‌الاجل فشرده."

ویژگی‌هایی شخصیت در نامه شما

هنگام نوشتن نامه پوششی، ویژگی‌های شخصیتی را نشان دهید که در لیست شغلی خاص اعمال می‌شود. به‌عنوان‌مثال، برای نقشی در خدمات مشتری، می‌توانید زمانی را که از صبر و شفقت استفاده کرده‌اید، برجسته کنید. سعی کنید ارزش‌ها، الزامات و وظایف موقعیت یا سازمان را شناسایی کنید و بر ویژگی‌هایی از خودتان که با نقش همسو هستند تأکید کنید.

ویژگی‌های شخصیت در مصاحبه شما

همچنین می‌توانید از به‌کارگیری بهترین ویژگی‌های شخصیتی خود در پاسخ‌های خود به سؤالات مصاحبه رفتاری و موقعیتی مانند «بزرگ‌ترین نقاط قوت شما چیست؟» بهره‌مند شوید. یا "درباره چالش‌هایی که بر آن غلبه کرده‌اید بگویید." به یاد داشته باشید، مهم است که هنگام پاسخ‌دادن به سؤالات مصاحبه، دقیق باشید؛ بنابراین سعی کنید داستآن‌ها و تجربیات زمآن‌هایی را که این ویژگی‌ها را در یک محیط حرفه‌ای به نمایش گذاشته‌اید، به اشتراک بگذارید.

تأکیدکردن روی ویژگی‌های شخصیت برای پیشرفت شغلی

وقتی یک کارفرما بتواند ویژگی‌های شخصیتی شما را تشخیص دهد، درک بهتری از نقاط قوت شما کسب می‌کند. ویژگی‌های شخصیتی شما می‌تواند در مورد اینکه چگونه می‌توانید وظایف شغلی جدید را انجام دهید، با همسالانتان ارتباط برقرار کنید، استرس را مدیریت کنید و موقعیت‌های پرفشار را مدیریت کنید درکی به کارفرما بدهد. به‌عنوان‌مثال، اگر یک کارفرما به دنبال ارتقای فردی به یک موقعیت مدیریتی است و شما به این فرصت علاقه‌مند هستید، ممکن است ویژگی‌های ادراکی، همدلی، انگیزشی و استراتژیک خود را به او یادآوری کنید. این ویژگی‌های خاص نشان می‌دهد که می‌توانید نیازهای تیم را شناسایی کنید، نکات دردناک آن‌ها را درک کنید، آن‌ها را به سمت اهداف سوق دهید و مراحل رسیدن به اهداف را تعیین کنید.

دیدگاه خود را ثبت نمایید.