thumb

سازگاری به عنوان یک خصوصیت شخصیتی

سازگاری یک خصوصیت اصلی شخصیتی بوده که نشان‌دهنده‌ی توانایی‌های فرد به منظور کنار آمدن با دیگران برای هماهنگی اجتماعی است.

موقعی که صحبت از خصوصیات شخصیتی به میان می‌آید، اگر فردی هستید که امتیاز بالایی به لحاظ سازگاری به دست آورده‌اید، احتمالاً محبوب هستید و به‌سادگی می‌توانید دوست پیدا کنید. همچنین امکان دارد به عنوان فردی قابل‌اعتماد، توافق پذیر، نوع‌دوست، صادق، متواضع، همدل و همکار در نظر گرفته شوید.

بیشتر بخوانید: چرا قابل اعتماد بودن، بلیت طلایی روابط عالی است؟

سازگاری یکی از پنج ویژگی بزرگ شخصیتی است که بر اساس نظریه "پنج بُعد اصلی شخصیت" وجود دارد. هر بعد در یک پیوستار در نظر گرفته می شود، به این معنی که امکان دارد در یک زمینه مثل سازگاری یا توافق پذیری استاد باشید و 4 خصوصیت دیگر هم به صورت سطحی در شخصیت شما وجود دارد.

علاوه بر سازگاری، پنج خصوصیت بزرگ دیگر شامل دارای روی گشاده، وظیفه‌شناسی، برونگرایی، و روان رنجوری هستند. OCEAN کلمه‌ی مخفف متداولی بوده که روانشناسان برای کمک به افراد در به خاطر سپردن هر پنج ویژگی از آن بهره می‌جویند. در کل، پنج ویژگی بزرگ ابزار مفیدی برای در نظر گرفتن و یادگیری بیشتر در مورد خصوصیات شخصیتی است. همچنین در تشخیص و پیش‌بینی چگونگی واکنش افراد در موقعیت‌های مختلف مفید می‌باشد.

  خصوصیات سازگاری

بعضی از خصوصیات متداول افرادی که امتیاز بالایی در سازگاری دارند شامل:

با دیگران خوب کنار می‌آیند.
محبوب و دوست‌داشتنی هستند.
از افراد نیازمند مراقبت می‌کنند.
مفید، مهربان و باملاحظه هستند.
حساس هستند.
به لحاظ اجتماعی و عاطفی باهوش هستند.
تنش‌زدایی می‌کنند.
از قضاوت مردم خودداری می‌کنند.
از فواید شک و تردید دیگران بهره‌مند می‌شوند.
همکاری را دوست دارند.
تمایل به نوع‌دوستی و ادراک دارند.
به لحاظ عاطفی (از بقیه) حمایت می‌کنند.
به راحتی رابطه دوستی برقرار می‌کنند.


در مجموع، سازگاری توانایی یک فرد به منظور ارجح قرار دادن نیازهای دیگران بر نیازهای خود هست. مثلاً، افرادی که به لحاظ این خصوصیت یعنی سازگاری دارای امتیاز بالایی هستند به‌طور طبیعی همدلی بیشتری را با دیگران دارند و تمایل به خدمت به دیگران دارند و از مراقبت از آن‌ها لذت فوق‌العاده‌ای می‌برند.

افراد سازگار همچنین قابل‌اعتماد و بخشنده می‌باشند و ترجیح می‌دهند به جای رقابت با دیگران همکاری کنند. واضح بوده که کسب امتیاز بالا در سازگاری قادر است در خیلی از موقعیت‌ها سودمند باشد چراکه یک خصوصیت کلیدی در دستیابی و حفظ محبوبیت هست. افراد سازگار عموماً محبوب و دوست‌داشتنی هستند و از بودن در محیط بیرون و جمع‌ها لذت می‌برند. بیشتر مردم این افراد همدل را دوستان خوبی می‌دانند.

اینجا میتونید راجع به معنی همدلی بیشتر بخونید: احساس همدلی و 11 نشانه مهم آن

اگرچه سازگاری جنبه‌های مثبت زیادی دارد‌، اما گاهی اوقات‌همدل بودن راحت هم نیست و سختی‌هایی به همراه دارد. مثلاٌ، امکان دارد افراد سازگار برای اهداف، نیازها و ترجیحات خود لازم باشد بیشتر تلاش کنند. آن‌ها همچنین در جایگاه‌هایی که نیاز به تصمیمات سخت دارند، مبارزه می‌کنند. و هنگامی نوبت به شغلشان می‌رسد، امکان دارد آن‌قدر قصد یاری‌رساندن به دیگران را داشته باشند که برنامه‌ریزی برای پیشرفت خود را فراموش نمایند.

در همین حال، افرادی که دارای امتیاز پایینی در سازگاری هستند، بیشتر متخاصم، جنگجو و رقابتی می‌باشند. آن‌ها همچنین تمایل دارند روابط سخت‌تری داشته باشند که مملو از اختلافات و جدایی هست.

شیوع سازگاری

مانند چهار فاکتور دیگر شخصیت، معمولاً سازگاری با کمک پرسشنامه‌های خود گزارشی ارزیابی می‌گردد. این پرسشنامه‌ها معمولاً دارای عباراتی هستند که در آن فردی که در آزمون شرکت می‌نماید تصمیم می‌گیرد که آیا با این جمله موافق است، با این جمله موافق نیست یا جایی در این بین قرار می‌گیرد.

چون که سازگاری با پرسشنامه‌های خود گزارشی ارزیابی می‌گردد و بعد شخصیتی در نظر گرفته می‌شود و نه یک تشخیص، اطلاعات بسیاری درباره‌ی شیوع سازگاری در بین جمعیت عمومی در دسترس نیست.

هر فردی دارای سطحی از سازگاری هست در سطوح مختلف آن قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر، شما یا از نظر سازگاری بسیار بالا هستید، یا بسیار پایین هستید، یا جایی در این بین.

کودکان تمایل به سازگاری کمتری دارند، چراکه کودکان تمایل دارند دیدگاه‌های دیگران را سخت‌تر بپذیرند و بیشتر خودمحور ‌باشند. این خصوصیت توافق پذیری در طول زندگی به تدریج بالا می‌رود.

چطور سازگاری‌ بر رفتار تأثیر می‌گذارد؟

هنگامی نوبت به آزمون شخصیت شناسی می‌رسد، سنجش میزان سازگاری یک فرد، توانایی او را برای مهربانی، همدلی، اعتماد، همکاری و همدردی مشخص می‌نماید. به عبارت دیگر نشان می‌دهد که فرد چقدر با جامعه ارتباط برقرار می‌کند.

در خصوصیت سازگاری، شش وجه یا ویژگی فرعی موجود است که بیشتر نشان می‌دهد که چه چیزی یک فرد را راضی می‌کند:

نوع‌دوستی
فروتنی
صراحت
ابراز همدردی
اعتماد
مشارکت
اینجا مروری بر این خصوصیات انجام می‌پذیرد:

نوع‌دوستی

افرادی که سازگار هستند وقتی به دیگران کمک می‌کنند احساس خوبی دارند. علاوه بر این، آن‌ها به منظور انجام کارهای خوب پاداش‌های درونی فوق‌العاده‌ای دریافت می‌کنند و آن را فداکاری نمی‌دانند. آن‌ها از خود عمل احساس رضایت می‌کنند.

توی زندگی، آدم ها از کلمه احساس خیلی استفاده میکنن، ولی احساس چیه و انواعش کدومان؟

درحالی‌که، کسانی که امتیاز پایینی در سازگاری دارند احساس می‌کنند کمک به دیگران یک تحمیل بوده و حتی اگر آن را تشخیص دهند، غالباٌ تمایلی به تغییر رفتار خود ندارند.

مشارکت

هنگامی‌که فردی امتیاز بالایی به لحاظ سازگاری کسب می‌نماید، تمام تلاش خود را می‌کند تا از چالش با افراد دیگر دوری نماید. آن‌ها علاقه دارند به عنوان فردی صلح‌جو دیده شوند، اما غالباٌ نیازها و علایق خود را به خطر می‌اندازند تا با دیگران کنار بیایند.

از سوی دیگر، افرادی که امتیاز پایینی در سازگاری دارند، مستعد تحمیل اراده‌ی خود به دیگران می‌باشند. آن‌ها همچنین از ارعاب و پرخاشگری به منظور رسیدن به راه خود بهره خواهند برد.

بی‌ریا

اگر فردی به لحاظ سازگاری امتیاز بالایی کسب کند، تمایل دارد که صریح و صادق باشد. این افراد به‌ندرت احساس می‌کنند که نیاز به تحت فشار دادن افراد به منظور رسیدن به آنچه می‌خواهند، دارند. به همین ترتیب، آن‌ها به عنوان افرادی واقعی و دوست‌داشتنی در نظر گرفته می‌شوند که به‌سادگی می‌توان با آن‌ها ارتباط برقرار نمود.

اما، اگر فردی به لحاظ سازگاری امتیاز پایینی کسب کند، امکان دارد احساس کند فریبکاری اشکالی ندارد و برای رسیدن به خواسته هایش محسوس و غیر محسوس این کار را انجام می‌دهد.

فروتنی

افرادی که به لحاظ سازگاری امتیاز بالایی دارند، بسیار سربه‌زیر هستند و به‌ندرت ادعا می‌کنند که بهتر از دیگران هستند. آن‌ها همچنین معمولاً متواضع هستند؛ گاهی اوقات تا حدی که ممکن است عزت‌نفس پایین‌تری داشته باشند.

در همین حال، کسی که به لحاظ سازگاری امتیاز پایینی کسب می‌‌نماید، امکان دارد مغرورتر باشد یا فکر کند چیزی بالاتر از بهره بردن از دیگران نیست. آن‌ها همچنین امکان دارد تلاش نمایند کارهای بیشتری انجام دهند تا نشان دهند که برتر از دیگران هستند.

دلسوزی

هنگامی فردی به لحاظ سازگاری نمره بالایی کسب می‌کند، غالباٌ بسیار دلسوز بوده و به راحتی احساس مراقبت و توجه به دیگران می‌کند. آن‌ها همچنین به لحاظ عاطفی باهوش و بسیار همدل هستند و اغلب به درد و رنج دیگران توجه می‌کنند.

افرادی که امتیاز پایینی به لحاظ سازگاری دارند، تمایلی به مهربانی ندارند و ممکن است احساس همدردی نکنند ئ آیا اصلا همدلی کردن را بلد نباشند.

اعتماد کردن

اگر فردی به لحاظ سازگاری امتیاز بالایی داشته باشد، با این پیش فرض است که افراد دیگر نیت خوبی دارند و خوب هستند. آن‌ها همچنین در قضاوت کردن در مورد دیگران محتاطانه عمل می‌کنند و غالباٌ بدون قید و شرط از افراد مراقبت می‌کنند.

از جهت دیگر، اگر کسی امتیاز پایینی به لحاظ سازگاری دارد، تمایل دارد دیگران را خودخواه ببیند و اعتقاد دارد که آن‌ها فقط به فکر منافع خود هستند. همچنین امکان دارد افراد را تهدیدی برای منافع و رفاه خود بدانند.

در مجموع، اگر فرد سازگاری هستید، رفتارهای متداولی وجود دارد که احتمالا شما هم آن ها را انجام می‌دهید، چند مورد از آنها را ذکر کرده‌ام می ‌توانید بررسی کنید که شما هم این رفتارها را دارید:

منافع دیگران را بر منافع خود ترجیح می‌دهد.
امکان دارد رفتاری خوشایند مردم داشته باشد.
نیاز به تأیید دیگران دارد.
مهربان، باملاحظه و کمک‌کننده هستند.
تمایل به درگیر شدن در فعالیت‌های نوع‌دوستانه یا رویدادهای اجتماعی دارد.
اگر تعارض را کاهش دهد، در مورد ایده‌ها و ایده‌ال‌های آن‌ها مصالحه خواهد کرد.
از متناقض بودن خودداری می‌کند.
تلاش می‌کند در گفتار و کردار صادق و راست‌گو باشد.
سازگاری با داشتن خصوصیات فرعی خاصی شامل نوع‌دوستی، همکاری، فروتنی، صراحت، همدردی و اعتماد مشخص می‌گردد.

آدم امن اصولا این رفتارهای سازگاری را در خود دارد.

چگونه سازگارتر شویم؟

سازگاری به خلق‌وخوی و شخصیت ذاتی فرد وابسته است. با این حال، اعمالی نیز هستند که می‌توانید برای کمک به پرورش سازگاری بیشتر انجام دهید. مراحلی که می‌توانید انجام دهید عبارت‌اند از:

پیدا کردن الگوهای نقش مثبت با سازگاری بالا: صرف زمان بیشتر با افراد دارای این ویژگی شخصیتی می‌تواند به شما کمک کند رفتارهای مشارکتی بیشتری ایجاد کنید.

همکاری با دیگران: کار با دیگران در پروژه‌هایی که شما را ملزم به حفظ هماهنگی اجتماعی می‌کند، می‌تواند به بهبود توانایی‌های سازگاری شما یاری رساند.

فکر کردن به دیگران: تلاش نمایید خود را به جای دیگران بگذارید. تصور اینکه دیگران چه احساسی دارند می‌تواند به شما کمک کند رفتاری همدلانه، مهربان‌تر و مفیدتری داشته باشید.

در مجموع، افراد با افزایش سن تمایل بیشتری به سازگاری دارند.

عکس نوشته: هر کس را که می بینی درگیر نبردی سخت است، مهربان تر باشیم.

در نتیجه

به یاد داشته باشید، خصوصیات شخصیتی، مثل سازگار بودن تنها یک عامل در تعیین اینکه شما چه کسی هستید را نشان می‌دهد. حتی اگر به لحاظ سازگاری امتیاز بالایی دارید، باز هم نیاز است روی ویژگی های دیگر شخصیتی خود بیشتر کار کنید.

لذا، درحالی‌که درک سازگاری می‌تواند به شما یاری رساند تا تمایلات خود را درک کنید، اما این تنها ویژگی تعیین‌کننده شما نیست. هر فرد دارای ابعادی از پنج ویژگی بزرگ باقی‌مانده در زندگی خود است. تلاش کنید تا در 5 ویژگی شخصیتی

سازگاری، همدلی و موافق بودن
پذیرش تجربه‌های جدید
وجدان و مسئولیت‌پذیری
درک راحتتر احساسات منفی
برونگرایی

مهارت کسب کنید.

دیدگاه خود را ثبت نمایید.