thumb

چرا قابل اعتماد بودن، بلیت طلایی روابط عالی است؟

چرا قابلیت اعتماد بلیت طلایی روابط عالی است؟

روابط عالی بر پایه بسیاری از عوامل ساخته می‌شوند، اما یک عامل کلیدی که بر اساس آن روابط پایدار و قوی شکل می‌گیرند، قابل اعتماد بودن است. در این مقاله به بررسی اهمیت قابلیت اعتماد در روابط و دلایلی که آن را بلیت طلایی روابط عالی می‌نامند، می‌پردازیم.

  1. سازنده اعتماد در رابطه 

  • قابل اعتماد بودن اساسی‌ترین ویژگی در هر رابطه است. وقتی هر دو طرف در یک رابطه می‌توانند به یکدیگر اعتماد کنند، این رابطه به بلوغ و پایداری دست می‌یابد.
  • اعتماد بر اساس صداقت، راست‌گویی و قدرت نگهداری وفادارانه به تعهدات بنا شده است.
  1. ارتباط مؤثر

  • وجود قابلیت اعتماد در رابطه باعث می‌شود که ارتباط میان دو طرف عمیق‌تر و صادقانه‌تر باشد.
  • زمانی که هر دو طرف یقین داشته باشند که می‌توانند برای ابراز نیازها و احساسات خود به یکدیگر اعتماد کنند، ارتباط بهتر و پویاتر خواهد بود.
  1. اعتماد به رشد و توسعه

  • قابل اعتماد بودن در رابطه به هر دو طرف امکان می‌دهد تا با اطمینان بیشتری به رشد و توسعه شخصی خود بپردازند.

بیشتر بخوانید: 9 راه برای بهبود مهارت‌های توسعه فردی

  • اعتماد به یکدیگر و قدرت‌پذیرش و همراهی در مسیر پیشرفت، باعث می‌شود که طرفین به‌راحتی از یکدیگر یاد بگیرند و با همکاری در بهبود و بهره‌وری از توانمندی‌ها، به اهداف مشترک خود نزدیک‌تر شوند. همچنین، اعتماد به دیگری ترس از خطا و شکست را کاهش می‌دهد و به هر دو طرف امکان می‌دهد در یک محیط امن و حمایت‌کننده، به خلاقیت و نوآوری متمرکز شوند. در نهایت، این قابلیت به طرفین حس اعتمادبه‌نفس و ارزشمندی خواهد داد که در نتیجه آن، رابطه سالم و مؤثری شکل خواهد گرفت.

قابلیت اعتماد در رابطه، یک حق اساسی است

شخص قابل اعتماد، پایدار است. شخص قابل اعتماد آنچه را که می‌گوید انجام می‌دهد. در زمان و مکان موردنظر حضور می‌یابد. می‌توان بر روی او حساب کرد. شخص قابل اعتماد واقعاً قابل اعتماد است.

یک فرد غیرقابل اعتماد ناسازگار و ناپایدار است. در قرارها حاضر نمی‌شود یا فقط زمانی که خودش می‌خواهد حاضر می‌شود. او ممکن است تصمیم بگیرد که به برنامه‌هایی که با شما داشته عمل کند یا شما را کنار بگذارد. دلیلش مهم نیست؛ اما غیرقابل اعتماد بودن آن‌ها باعث این اتفاق است.

سازگاری یک خصوصیت اصلی شخصیتی بوده که نشان‌دهنده‌ی توانایی‌های فرد به منظور کنار آمدن با دیگران برای هماهنگی اجتماعی است. حالا اگر کسی این سازگاری رو توی وجودش نداشته باشه تبدیل میشه به یک آدم ناسازگار که معمولا قابل اعتماد هم نیست!

غیرقابل اعتماد بودن قابل‌قبول نیست. اگر نمی‌توانید به حضور این فرد اعتماد کنید، اگر نمی‌توانید روی حرف‌هایش حساب کنید، اگر نمی‌توانید بدانید که او در کنار شما خواهد بود یا نه، چه چیزی برای شما باقی می‌ماند؟ کلمات خالی، وعده‌های شکسته و عدم اعتماد اولیه.

چرا برخی از افراد غیرقابل اعتماد هستند؟

هر کسی ممکن است برنامه‌ریزی خود را داشته باشد. اما وقتی آن در برنامه‌های مشترک فراموشی و ناسازگاری ثابت می‌شود، مراقب باشید؛ چرا که احتمالاً شما با یک فرد غیرقابل اعتماد در رابطه هستید. 
برخی از علل زیربنایی عدم‌اطمینان چیست؟

  1. خواسته‌های افراطی
    روزهایی که فرد مشغله بسیار زیاد و یا استرس دارد، ممکن است بخشی از برنامه‌ریزی‌اش را فراموش کند و یا مجبور باشد قسمتی از آن را کنار بگذارد؛ بنابراین درخواست‌های نامعقول می‌تواند باعث شود فرد مقابل شما از عهده آن برنیاید. 
  2. خودخواهی
    همه ما منیت داریم. اما منیت برخی افراد ممکن است بیش از حد باشد. اگر فردی فقط خود را ببیند، به‌مرورزمان تبدیل به فردی خودمحور می‌شود. 
  3. شخصیت‌های نامنظم. برخی از افراد جذاب از غیرقابل اعتماد بودن به‌عنوان یک ابزار استفاده می‌کنند. آن‌ها عمداً قرار‌ها را جابه‌جا می‌کنند، برنامه‌ها را فراموش می‌کنند یا شما را مانند یک سرباز، روی تخته شطرنجشان این طرف و آن طرف می‌برند. اگر این حرکتی است که شخص مقابل شما انجام می‌دهد، ممکن است با یک اختلال شخصیتی مانند خودشیفتگی یا سایر انواع اختلالات روبه‌رو باشید.
  4. به‌هم‌ریختگی
    یک فرد نامنظم معمولاً در بسیاری از بخش‌های زندگی خود به‌هم‌ریخته است. عدم‌اطمینان می‌تواند به‌عنوان یک عارضه جانبی از مشکلات مربوط به مدیریت زمان یا بی‌نظمی زندگی ظاهر شود.
  5. بی‌تفاوتی یا عدم تعهد
    اگر کسی واقعاً اهمیتی به رابطه نمی‌دهد، اهمیتی به دوام آن رابطه نیز نخواهد داد؛ بنابراین نمی‌تواند قابل اعتماد باشد. بی‌تفاوتی نباید بخشی از هیچ رابطه سالمی باشد.
  6. نیاز به قدرت و کنترل
    برخی افراد مثل افراد منفعل یا پرخاشگر ممکن است از غیرقابل اعتماد بودن استفاده کنند تا بتوانند شما را کنترل کنند. لغو و غیبت به‌عنوان بازی قدرت استفاده می‌شود.
  7. صفت ذاتی
    برخی از افراد فقط قابل اعتماد نیستند. آن‌ها پوسته‌پوسته‌ شده‌اند و در همه‌جا هستند و نمی‌توان به آن‌ها اعتماد کرد. اما تنها به این دلیل که غیرقابل اعتماد بودن آن‌ها بی‌ضرر به‌نظر می‌رسد، به این معنی نیست که برای شما مضر نیست و مشکلی به وجود نمی‌آورد.

جستجوی قابلیت اطمینان در زمان واقعی

اگر قرار ملاقات دارید، قابلیت اطمینان یک عامل کلیدی است که باید مراقب آن باشید. برخی از کارشناسان ادعا می‌کنند که این عامل شماره یک، در یک رابطه عاشقانه است. اما چرا؟

 ثبات و قابلیت اطمینان سنگ بنای یک رابطه است. دکتر ست مایرز روان‌شناس و نویسنده

همین موارد کوچک مثل منظم بودن و عمل به قول و قرارها هستند که حس اعتماد بیشتر را به طرف مقابل ما اعلام می‌کنند. اما همه چیزهای کوچک رفته‌رفته یک جا جمع می‌شوند و اتفاقات بزرگ را می‌سازند.

نویسنده پنی دیفندورف، یک معادله غیر قابل تزلزل دارد: "غیرقابل اعتماد = دورریختنی."

به‌عبارت‌دیگر، از شر قرار ملاقات‌هایی که در آن‌ها اعتماد وجود ندارد خلاص شوید. ترجیحاً دراسرع‌وقت؛ زیرا "بدون اعتماد، بدون قابلیت اعتماد، هیچ رابطه قابل دوامی وجود ندارد."

دکتر آندریا بونوار، روان‌شناس بالینی، پیامدهای غیر قابل اعتماد بودن در روابط را به این صورت شرح می‌دهد:

آسیب این که هرگز نتوانید بفهمید آیا کارهایی را که می‌گویند، انجام می‌دهند یا نه، می‌تواند باعث استرس مزمن شود و اعتماد را در رابطه شما تضعیف کند. این می‌تواند عدم‌اطمینان از توانایی حمایت را به وجود بیاورد و شک و تردید را اضافه کند؛ درحالی‌که یک رابطه باید به‌جای آن، امنیت را تأمین کند.

به فکر قرار عاشقانه هستید؟ حواستان باشد که باید زباله غیر قابل اعتماد را دور بریزید!

یک شروع تازه

اگر در گذشته از عدم قابلیت اطمینان آسیب دیده‎اید، باید در ادامه مسیر و انتخاب فرد مناسب در آینده، دقت بیشتری به خرج دهید. شما اکنون می‌توانید افراد غیر قابل اعتماد را شناسایی کنید. برخی از ویژگی‌های یک فرد قابل اعتماد به این صورت است: 

  • وقتی می‌گوید زنگ می‌زند، حتماً زنگ می‌زند.
  • زمانی که می‌گوید این کار را می‌کند، حتماً انجام می‌دهد. 
  • به‌طور مداوم با نظم و ترتیب ارتباط برقرار می‌کند.
  • مهربانانه و پیوسته نشان می‌دهد که از طریق اعمالش به شما اهمیت می‌دهد و نه فقط با گفتارش.

ایجاد یک رابطه زمان می‌برد. روزها و هفته‌ها طول می‌کشد تا اعتماد ایجاد شود. اما بررسی کنید که چه کسی قابل اعتماد است؛ سپس به‌سرعت از افرادی که قادر به ایجاد اعتماد نیستند، فاصله بگیرید. ویژگی و عادت قابلیت اطمینان را در اولویت قرار دهید.

بررسی کنید که آیا فرد موردنظر شما مردی مهربان، دلسوز، باهوش، دوست‌داشتنی و قابل اعتماد است یا خیر. اگر این چنین است، با او ارتباط برقرار کنید. 

قابل اعتماد بودن 5 ویژگی مثبت را آشکار می‌کند.

اگر به دنبال یک رابطه جدی هستید، قابلیت اطمینان باید ابزار اصلی بررسی شما باشد.

چرا؟

قابلیت اطمینان شاخصی از ویژگی‌های مثبت است که می‌تواند به حفظ یک رابطه کمک کند. این موضوع کاملاً جامعیت دارد و فراگیر است.

  1. قابل اعتماد بودن
    دانستن اینکه می‌توان روی شریک زندگی‌تان حساب کرد 100% ضروری است. به‌خصوص زمانی که شرایط سختی پیش می‌آید، یک شریک قابل اعتماد می‌تواند موقعیت‌ها را هموار کند، اطمینان دهد و استرس را از بین ببرد.
  2. پیگیری
    انسجام یک رابطه، مبتنی بر پیگیری است. شریکی را پیدا کنید که به‌طور معمول بتواند کارها را به نحوی انتخاب کند که برای دیگری هم سودمند باشد. ما همان کاری هستیم که هر روز انجام می‌دهیم. ثبات، جریان پنهان عشق است.
  3. پایداری در اصول
    مردم یک جزیره، در هر طوفانی پایدار هستند. یک شراکت پایدار، برای قلب و ذهن، تسکین‌دهنده و آرامش‌بخش است. ثبات ذهنی و عاطفی، به افراد بینش و دیدگاه لازم برای حفظ و ادامه هر رابطة ارزشمندی را می‌دهد.
  4. بلوغ
    شریکی که خود را درک می‌کند و درعین‌حال بیرون از خود را نیز می‌بیند، به بلوغ رسیده است. یک شریک بالغ می‌تواند در صندلی عقب بنشیند و دیگران را در اولویت قرار دهد. او مهربان و دلسوز است نه خودخواه و مغرور.
  5. امانت‌داری
    اعتماد اساس همه روابط است. امانت‌داری این اعتماد را ایجاد می‌کند. برقراری ارتباط واقعی با یک شریک متقلب یا گول زننده و به‌طورکلی کسی که امانت‌دار نیست، غیرممکن است. چرا می‌خواهید با چنین شخصی در ارتباط باشید؟ اعتماد پادشاه است و ملکه.

بهتر از پول: قابلیت اعتماد در رابطه، طلاست.

اعتماد در رابطه، راهی است که ما ثابت می‌کنیم و با آن احترام می‌گیریم. این بلیتی برای اعتماد است. در حقیقت، قابل اعتماد بودن، پول، بها و هزینه عشق است.

وقتی دیگری را دوست داریم، با رفتار و گفتارمان به عزیزانمان نشان می‌دهیم که به‌طور مداوم، دائم و دلسوزانه در کنار آن‌ها خواهیم بود؛ چه برای یک شام شاهانه و چه برای یک بیماری شدید.

اطراف خود را با افراد قابل اعتماد پر کنید: آشنایان، همکاران، دوستان، شرکا و هم‌وطنان. اطراف خود را با افرادی طلایی با قابلیت اطمینان احاطه کنید. شما روابط غنی خواهید داشت. 

دیدگاه خود را ثبت نمایید.