thumb

مهارت‌های رشد فردی ذاتی است یا اکتسابی؟

مهارت‌های رشدفردی؛ توانایی‌هایی هستن که کمک‌تون می‌کنن تا به بالاترین قابلیت برای دستیابی به موفقیت، اهداف‌ و ارزش‌های شخصی زندگی‌تون برسین. خیلی از افراد مهارت‌های توسعه فردی یا همون رشد شخصی رو در طول زندگی‌شون از طریق آموزش، مشاوره و ... تقویت می‌کنن. گرچه مهارت‌های رشد شخصی می‌تونن خصوصیاتی باشن که قبلاً داشتین یا از طریق آموزش به‌دست آوردین. 

بیشتر بخوانید: چطور برای سال جدید برنامه‌ریزی کنیم و اهداف رو مشخص کنیم؟

در اینجا چند نمونه از مهارت‌های متداول بین عموم رو نام می‌بریم:

  • ارتباطات

توانایی شما در صحبت‌کردن، نوشتن و گوش دادنه. با این مهارت‌ها می‌تونین صحبت و احساسات قلبی دیگران رو درک کنین و متقابلاً نظرات و احساسات خودتون رو منتقل کنین. این می‌تونه کاربرد به لحن مثبت و مناسب باتوجه‌ به شرایط هم باشه.

مهارت ارتباطی

  • بین‌فردی

مهارت ارتباط با افراد و مهارت‌های مردمی یا اجتماعی است که البته به رفتارها و واکنش‌های کلامی و غیرکلامی در تعامل با افراد هم گفته میشه. درواقع به توانایی شما در ایجاد روابط و تأثیرگذاشتن بر دیگران در موقعیت‌های اجتماعی کمک می‌کنه و بسیار تأثیرگذار هست.

مهارت بین فردی

  • سازمانی

مهارت‌های سازمانی، مرتب‌بودن فضاهای فیزیکی و دیجیتالی شما و همچنین توانایی‌تون در برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی رو هم شامل میشه. یک شخصی که در این قسمت خوب رشد کرده، می‌تونه به صرفه‌جویی در زمان، جلوگیری از ارتباطات نادرست و بهبود کارایی سازمان کمک کنه.

مهارت سازمانی

  • حل مسئله

حل مسئله توانایی‌تون رو در مدیریت شرایط چالش برانگیز یا غافلگیرکننده نشون می‌ده. افرادی که از این توانایی بهره‌مندن هنگام مواجه با موانع و مشکلات، با آرامش تمام گزینه‌های خودشون رو برای یافتن بهترین راه حل بررسی می‌کنن.

مهارت حل مسئله

  • اعتماد به نفس

اعتماد به نفس، باور به توانایی‌ها، اعمال و تصمیمات خودتونه. اگه به خودتون اعتماد دارین، احتمالاً اهداف بلندپروازانه‌ای رو دنبال می‌کنین، به دنبال چیزهای جدید هستین که امتحان‌شون کنین چون باور دارین که از پسش بر میایین و موفق می‌شین.

اعتماد به نفس

  • تطبیق پذیری

سازگاری توانایی شما برای مطابقت سریع و آسان با موضوع‌های جدید است. افرادی که تغییرات رو به‌خوبی مدیریت می‌کنن، اغلب با شخصیت‌های مختلف کنار میان، خودشون رو وفق میدن و در هر محیطی پیشرفت می‌کنن و شکوفا می‌شن. این‌دسته افراد می‌تونن در موقعیت‌های غافلگیرکننده و پیش‌بینی نشده با آرامش فکری و ذهنی‌شون درست‌ترین تصمیمات رو بگیرن.

مهارت سازگاری

  • صداقت

مردم تمایل دارن به کسانی اعتماد کنن که صادق بوده و بر سر ارزش‌های خودشون می‌ایستن. صداقت به معنای درستکاری و راست‌گویی‌ست، حتی اگه رعایت این مسئله با چالش‌هایی همراه باشه. داشتن این ویژگی می‌تونه به شهرت و فرصت‌های پیشرفت منجر بشه.

صداقت

  • اخلاق کاری

اخلاق کاری نه تنها شامل سخت کوشی، بلکه قابلیت اطمینان، مسئولیت‌پذیری، کیفیت، عزم و انضباط هم هست. افرادی که در محیط کار، وجدان کاری دارن، مولد هستن و نگرش مثبتی دارن.

بیشتر بخوانید: 6 گام مؤثر برای نظم و انضباط بیشتر

اخلاق کاری

  • رهبری

رهبری توانایی هدایت مردمه. رهبران خوب می‌تونن به دیگران انگیزه بدن و بهشون کمک کنن تا به یه هدف مشترک برسن. این رهبران کارشون ایجاد اعتما‌د به‌نفس و گسترش و تقویت روحیه‌ست.

مهارت رهبری

البته شما می‌تونین مهارت‌های توسعه شخصی خودتون رو با شرکت در کلاس‌های مختلف یا یادگرفتن از آدم‌های دوروبرتون، کسب استعدادهای جدید و بهبود مهارت‌های موجود افزایش بدین.

اما برای اینکه انتخاب مناسبی داشته باشین، یادتون باشه که:

  1. مهارتی در توسعه فردی کمک‌کننده است که شما رو هم ازلحاظ شخصی و هم حرفه‌ای آموزش بده.
  2. ببینین در چه زمینه‌هایی مهارت‌های لازم برای پیشرفت در حرفه یا صنعت خودتون رو باید توسعه بدین.
  3. روی مهارت‌هایی تمرکز کنین که در رقابت شغلی کسی به گرد پاتون نرسه. توانایی‌های ذاتی‌تون رو مدنظر قرار بدین.

همیشه به یاد داشته باشید، برای رسیدن به مقاصد:

  • اهداف شخصی و شغلی
  • پیشرفت در حوزۀ کاری‌
  • بهبود بخشیدن نقاط قوت و استعدادها
  • به خودِ بهترتون رسیدن
  • تحقق آرزوهاتون و رسیدن به رضایتمندی کامل

باید روی رشد شخصی کار کنین و آموزش ببینین. همه مهارت‌های رشد شخصی ذاتی نبوده و با آموزش میشه آنها را به دست آورد. این آموزش میتونه از طریق کلاس، وبینار، کتاب یا حتی شنیدن پادکست در زمان‌های تلف شده شما باشه. اصلاً مهم نیست که به چه صورت باشه، فقط مهم اینه که آموزشی که منجر به رشد و پیشرفت شخصی شما باشه، وجود داشته باشه.

یکی از راه‌هایی که می‌تونی باهاش تو زمینه رشد شخصی‌ات پیشرفت کنی اینه که کتاب آیین دوست‌یابی از دیل کارنگی رو بخونی! 

دیدگاه خود را ثبت نمایید.