thumb

چطور برای سال جدید برنامه‌ریزی کنیم و اهداف رو مشخص کنیم؟

پیش به سوی موفقیت در سال جدید

در پایان هر سال و پیش از آغاز سال جدید، مکرراً از من (کریس مولن) می پرسن که آیا برای سال نو اهداف معینی دارم و اینکه این اهداف شامل چه چیزهایی است؟ خب، تعیین اهداف برای سال بعد کار آسونی نیست. معمولا من در پایان هر سال تا پیش از وارد شدن به سال جدید کارهای زیادی دارم. معتقدم این موضوع کاملاً ارادیه و بسته به نیت شخص داره. من دوست دارم دربارۀ‌ چگونگی پایان و شروع یه سال سنجیده عمل کنم. چون چشم‌انداز مسیر رو به وضوح مقابل چشم‌هام می‌ذاره.

اهداف به مسیر زندگی ما جهت میدن و رسیدن به آرزوها و رویاهامون رو ممکن میکنن، جای سخت ماجرا اینجاست که رسیدن به همین اهداف علل خصوص وقتی برای یک سال تعیین میشن چندان کار ساده‌ای هم نیست و به نظم و تلاش بسیاری احتیاج داره.

من به نتایج کاربردی‌ای در این زمینه رسیدم و تصمیم گرفتم که روش مورد استفاده‌ خودم و مراجعه‌کنندگانم رو به اشتراک بذارم تا بقیه هم بتونن از آن‌ها بهره‌ ببرن یا حداقل به عنوان یه راهنما برای شروع اقدامات‌شون استفاده کنن. برای من که واقعاً جواب داده. طی سال‌های گذشته، با این مراحل خودم رو آماده موفقیت کرده‌م. در واقع 4 سال گذشته هر سال بهتر از سال قبل برام بوده و این اتفاق تصادفی نبوده است. وقتی به گذشته نگاه می‌کنم از اهدافی که به بار نشستن و زندگی‌م رو در خیلی از زمینه‌ها تغییر دادن در عجبم. صادقانه بگم، من در هر یک از این سال‌ها هدف تعیین‌شده‌ام رو کامل نکردم (و این اشکالی نداره).

اهداف سال جدید

طی سال‌ها راهکارهای مختلفی رو امتحان کرده‌م و می‌دونم که شخصیت هر فرد متعلق به خودشه و روش خاص خودش رو برای انجام کارهاش داره. اما باید یه تغییر جزئی‌ش بدین. از مراحل زیر فقط به عنوان راهنما استفاده کنین.

  1.  تا می‌تونی فکر کن.

شما پیشرفت نمی‌کنین مگه اینکه کمی وقت بذارین و ببینین از کجا شروع کردین. پس برای سالی که در حال تموم شدنه وقت بذارین و فکر کنین. به این فکر کنین که چه چیزی خوب پیش رفت، چه چیزی رو می‌خوای‌ن تغییر بدین و از شر چه چیزی باید خلاص بشین.

درباره اهدافت فکر کن

  1. جایگاه خودت رو بشناس.

در حال حاضر کجای زندگی‌تون هستین؟ زندگی شما کلاً در همۀ زمینه‌ها چطور پیش می‌ره؟ برای رسیدن به جواب یه عکس فوری خوب از جایگاهی که بهش رسیدین بندازین، برای تکمیل فرم طراحی‌شدۀ من یعنی "ارزیابی چرخ زندگی" وقت بذارین. مطمئن بشین که کاربرگ همراه رو تکمیل کرده‌این چون به شما نگاه عمیق‌تری نسبت به جایی که هستین و جایی که می‌خوایین برین می‌ده.

ببینید کجا هستید

  1. مضمون یا کلمۀ مناسب رو برای سال آینده انتخاب کن.

کلمه‌ای که معرف هدف شما باشه و نشون بده دل‌تون می‌خواد سال جدید چطور پیش بره. این کلمه بهتون کمک می‌کنه تا در مسیری که گام گذاشتین ثابت‌قدم بمونین. خیلی از آدم‌ها سال‌هاست این روش رو انجام مید‌ن.

نام گذاری سال جدید

  1. اهداف خودت رو تعیین کن.

من از روش "باهوش‌تر" استفاده می‌کنم و بیشتر از 5-7 هدف رو هم‌زمان تعیین نمی‌کنم، در غیر این صورت، ممکنه برام سخت و غیرقابل تحمل بشه. اگه همۀ این راهکارها براتون جدیده، پس هربار بیشتر از 5 هدف تعیین نکنین. اهدافی که مشخص می‌کنین نباید خیلی آسون بهشون برسین. باید شما رو به خارج از منطقه امن و آروم‌تون سوق بدن و زندگی شما رو در مسیری که می‌خوایین پیش ببرن. از نتایج "ارزیابی چرخ زندگی" در تصمیم‌گیری اینکه چه بخش‌هایی از زندگی‌تون رو مایل هستین بهبود ببخشین استفاده کنین و اون رو با کلمۀ انتخابی آن سال یکی کنین.

تعیین اهداف

  1. از فرصت استفاده کنین.

حالا باید برای کار بر روی این اهداف زمان بذارین چون به خودی‌خود محقق نمی‌شن. یه تقویم بردارین، اهداف اون سال رو مشخص کنین و برای هرکدوم مهلت تحقق یافتن بذارین. بعد اون رو به کارهای ماهانه محدود کنین. آنچه اکیداً توصیه می‌کنم اینه که هر هفته زمانی را فقط برای پیشبرد اهداف‌تون در نظر بگیرین. این برنامه‌ریزی در افراد متفاوته اما به نظرتون هر هفته چقدر زمان برای کار روی اهداف‌تون احتیاج دارین؟ اکنون آن زمان رو پیدا کنین و توی تقویم یادداشت کنین. آنچه که از قبل برنامه‌ریزی می‌شه حتماً به سرانجام می‌رسه.

برنامه ریزی کن

  1. به‌طور منظم اهدافت رو مرور کن.

به این نتیجه رسیدم که بهترین روش برای بررسی اهدافم، یه مرور و بازبینی فصلیه. من همین کار رو انجام می‌دم تا مطمئن بشم اهدافم همچنان با خواسته‌هام مطابقت دارن. همچنین می‌خوام ببینم هر هدف در چه مرحله‌ای قرار داره. در اینجا چند سؤال از خودم می‌پرسم: موانع سر راه من چی هستن؟ الان باید چه شرایطی رو به مرحله قابل توجه‌تری تغییر بدم؟ علاوه بر بررسی سه ماهه، یه تقویم تکراری مقابل‌تون بذارین تا اهداف خود رو به صورت هفتگی مرور کنین. این بهتون امکان می‌ده که هر هفته یادتون بمونه که چه کاری باید انجام بشه.

ارزیابی اهداف

ممکنه همۀ این راهکارها زیاد به نظر برسه، اما مطمئن باشین که در آغاز و پایان هر سال سود زیادی به همراه داره. این روند، ساختاری رو بهم می‌ده که برای موفقیت در اون سال بهش احتیاج دارم.

فرشته

1401/07/23

چقدر خوووووب

دیدگاه خود را ثبت نمایید.