thumb

9 راه برای بهبود مهارت‌های توسعه فردی

بهبود مهارت‌های توسعه فردی محدود به سن خاصی نیست و هر فردی با هر سنی می‌تونه توانایی‌های شخصی خودشو بهبود بده، مهارت‌های توسعه فردی به دو دسته‌ی بهبود و توسعه جسمی و بهبود و توسعه ذهنی تقسیم می‌شه.

توسعه‌ی مهارت‌های فردی اهمیت زیادی داره چون که می‌تونه زندگی شما رو از این رو به اون رو کنه و شما رو به یک فرد موفق در زندگی تبدیل کنه. در ادامه با چند تا ترفند اساسی کمکتون می‌کنیم تا مهارت‌های توسعه فردی خودتون رو افزایش بدید.

 

مهارت‌های توسعه فردی ‌

چگونه مهارت‌های توسعه فردی خودتون رو بهتر و کامل‌تر کنین!

  1. بر ترس‌های خودتون غلبه کنین.

ترس می‌تونه مانع از رشد و پیشرفت و توسعه فردی بشه. مثلاً اگه از سخنرانی در اجتماعات می‌ترسین، توی کلاس‌هایی شرکت کنین که یادتون بدن چطوری به یک سخنران خوب تبدیل بشین.

اگر از تصمیم‌گیری می‌ترسین، یه مربی یا مشاور پیدا کنین که بتونه کمک‌تون کنه تصمیمات درست بگیرین و در کنارش اعتماد‌به‌نفس‌تون رو هم بالا ببره. اگه خجالتی هستین، سعی کنین با افراد جدید ارتباط برقرار کنین.

 

غلبه بر ترس‌ها

  1. مطالعه کنین.

مطالعه می‌تونه دانش و دایرۀ لغات شما رو گسترش بده و آگاهی‌تون رو بالا ببره، ذهن رو تحریک کنه و مهارت‌های تفکر انتقادی شما رو کامل کنه. سعی کنین حداقل یه مقاله‌ی آموزشی یا انگیزشی در روز یا یک کتاب در ماه بخونین و مهارت‌های توسعه فردی خودتون رو بهبود بدید.

  1.  چیز جدیدی یاد بگیرین.

مهارت یا موضوع جدیدی رو یاد بگیرین، حالا یا خودتون انجامش بدین یا توی یه کلاس ثبت نام کنین. مثلاً، ممکنه دوره‌هایی رو برای یادگیری زبان جدید، یه برنامه نرم‌افزاری جدید یا آشنایی با نحوۀ درست نگارش (رزومه) بگذرونین. در وبینارهای مختلف شرکت کنین. این‌ها می‌تونن ما رو با خودمون بیشتر آشنا کنن و باعث توسعه فردی بشن.

 

یادگیری باعث توسعه فردی انسان میشه.

  1. بازخورد بخوایین.

با یکی از اعضای خانواده، دوست، همکار یا مدیر صمیمی بشین و از اون‌ها بخوایین درباره‌ی یه پروژه یا دستاورد اخیر بهتون بازخورد بدن. از نظرات مثبت و همچنین انتقاد سازنده‌شون برای پیدا کردن راه‌هایی برای بهتر شدن و توسعه فردی استفاده کنین. بعضی وقت‌ها برای به دست آوردن دیدگاهی متفاوت به یه نظر بیرونی و بی‌طرف نیاز دارین. 

  1. دیگران رو رصد کنین.

از افرادی که الهام بخش شما هستن یاد بگیرین. ممکنه این فرد از دوستان یا بستگان‌تون باشه که می‌شناسین، یا شاید هم شخصیتی برجسته. ویژگی‌هایی رو که توی اون‌ها تحسین می‌کنین رو شناسایی و بعد سعی کنین همون‌ها رو در خودتون ایجاد کنین. این کار به توسعه فردی شما کمک زیادی می‌کنه.

 

با یادگرفتن از دیگران پیشرفت کنید.

  1. شبکه ارتباطی.

همکاری و سروکار داشتن با افراد مختلف، می‌تونه ایده‌های جدیدی بهتون بده و نحوه برقراری ارتباط و کار با تیپ‌های شخصیتی مختلف رو یادتون بده. همچنین می‌تونین با افراد جورواجوری ملاقات کنین و روابطی رو ایجاد کنین که شاید در آینده به دردتون بخوره.

 به واسطۀ سازمان‌های صنعتی گوناگون و گروه‌های علاقه‌مند مشترک شبکه‌سازی کنین یا در کنفرانس‌ها و رویدادهایی در مورد موضوعات مورد علاقه‌تون شرکت کنین.  

  1. نوشتن کارها و برنامه‌های روزانه.

این روش بهتون کمک می‌کنه تا خودآگاهی پیدا کنین و دربارۀ رویدادها، تصمیمات و گفتگوهای اخیر فکر کنین. شاید شما یه دفتر خاطرات خصوصی داشته باشین، یا شاید هم مایل باشین افکار و تجربیات خودتون را با وبلاگ نویسی به اشتراک بذارین. این راهکار در تعیین و ارزیابی اهداف و پیشرفت مداوم و توسعه فردی تاثیر بسزایی داره.

 

نوشتن کارها و برنامه‌های روزانه

  1. مدیتیشن کنین.

خیلی از افراد برای رسیدن به آرامش روحی و ذهنی، آگاهی و کاهش استرس و اضطراب مدیتیشن یا همون مراقبه انجام می‌دن. مدیتیشن می‌تونه بهتون کمک کنه تا به شکلی سالم، مثبت و با آسودگی خاطر بر روی خودسازی و اهداف‌تون تمرکز کنین. 

حتی می‌تونین بین وقت استراحت در محل کار یا بین انجام پروژه‌هایتان با مراقبه به آرامش و تمرکز برسین.

بیشتر بخوانید: چطور برای سال جدید برنامه‌ریزی کنیم و اهداف رو مشخص کنیم؟

  1. از یه مربی برای توسعه فردی کمک بگیرین.

اگر برای شناسایی راه‌هایی برای ایجاد مهارت‌های خودسازی کمک بخوایین، بهتره با یه مربی صحبت کنین. این فرد می‌تونه یه مدیر، استاد، شخصی که شما تحسینش می‌کنین یا یه استاد توسعه فردی حرفه‌ای باشه.

 

از مربی توسعه فردی استفاده کنین.

مهارت‌های توسعه فردی در محیط کار

وقتی مهارت‌های توسعه فردی یا همون رشد فردی می‌تونه برای تمام بخش‌های زندگی‌تون مفید باشه، پس این شیوه‌های خاص ممکنه توی محل کارِتون هم مفید باشه و بهتون در پیشرفت حرفه‌تون کمک کنه: 

  • شنوندۀ فعالی باشین.بخش مهمی از ارتباطات خوب، توجه و دقت به گفته‌های دیگرانه. روی صحبت‌های همکاران و مشتری‌های خودتون تمرکز کنین تا بتونین اون اطلاعات رو به‌خاطر بسپارین و به‌خوبی پاسخ بدین. از مکالمات تلفنی گرفته تا مصاحبه‌های شغلی از مهارت‌های شنیداری و ارتباطی مؤثر و حرفه‌ای استفاده کنین.

  • با دیگران خوب کار کنین. مشارکت باکیفیت با بقیه کارکنان شما را به عضوی ارزشمند در تیم خودتون تبدیل می‌کنه. شما برای توسعه فردی در محیط کار باید بتونین با دیگران به‌درستی همکاری کنین و بهشون انگیزه بدین. مهارت‌های اجتماعی‌تون رو برای ایجاد همکاری با مشتریان، همکاران و آشنایان از هر پیشینه‌ای پرورش بدین. 

  • وقت و کارتون رو منظم بچینین و ساماندهی کنین. کارهاتون رو طوری برنامه‌ریزی کنین تا بتونین اون‌ها رو فوری و بی‌دردسر انجام بدین. برای خودتون مشخص کنین که اگه بیشتر از یه پروژه رو بخوایین مدیریت کنین، کدوم‌شون رو طبق اولویت‌بندی باید اول شروع کنین. اگر توی کارتون منظم باشین می‌تونین مهلت تحویل اون‌ها رو رعایت کرده و به‌طور مؤثرتری با دیگران همکاری داشته باشین.

 

برنامه ریزی و نظم به پیشرفت‌تون کمک می‌کنه.

  • در شرایط چالش‌برانگیز هم دست از کار نکشین. وقتی با یه مشکلی روبه‌رو می‌شین گزینه‌هاتون رو با دقت بسنجین و بهترین راه حل رو انتخاب کنین. در مورد سناریوهای مختلف بیشتر مطالعه کنین و اگه لازمه مشاوره بگیرین. افرادی که می‌تونن تفکر انتقادی داشته باشن هنگام بروز مشکلات پیچیده اول اطلاعات رو جمع‌آوری می‌کنن، با خلاقیت دسته‌بندی و بعد منطقی استدلال می‌کنن و به یه نتیجۀ مطمئن می‌رسن، احتمالاً این افراد هم در زندگی و هم در کار تصمیمات خوبی می‌تونن بگیرن. 

  • خودت رو باور کن. اگه از تصمیماتی که می‌گیرین مطمئن هستین، شاید دیگران هم بهتون اعتماد کنن. این انرژی مثبته خودباوری می‌تونه به ایجاد انگیزه و اعتماد‌به‌نفس دوروبری‌هاتون کمک کنه. با اعتمادبه‌نفس بهتر می‌تونین از پس چالش‌ها بربیایین و به اهداف‌تون و توسعه فردی برسین. 

  • با تغییرات خودتون رو وفق بدین. انعطاف‌پذیر باشین تا بتونین بدون دردسر با تغییرات ایجادشده در کار و زندگی‌تون کنار بیایین. افراد سازگار می‌تونن هم به تنهایی و هم به صورت تیمی به‌خوبی کار کنن، چندین پروژه رو مدیریت کنن، تحت شرایط مختلف کار کنن، ایده‌های جدید رو بپذیرن و غیره. توانایی پاسخ‌گویی مناسب به تغییرات نیز می‌تونه اضطراب این شرایط جدید رو برای اون‌هایی که درگیرن کم‌تر کنه.

 

خودت رو باور کن.

  • راستگو باشید. صداقت پایه و اساس یه رابطۀ مثبت با همکاران و سرپرست‌ها یا مدیران‌تونه. اخلاق کاری خوب رو رعایت کنین و به ارزش‌هاتون پایبند باشین. راست‌گویی و درست‌کاری می‌تونه براتون احترام، رضایت و اعتبار شغلی به ارمغان بیاره و در نهایت باعث توسعه فردی شما در محیط کار می‌شه.

  • نسبت به شغل خود متعهد و مشتاق باشید. افرادی که اخلاق کاری خوبی دارن و نسبت به وظایف‌شون متعهدن معمولاً سازنده، قابل اعتماد و مصمم برای انجام کار با کیفیت هستن. این اصل بهتون کمک می‌کنه وظایف‌تون رو سرِ وقت انجام بدین و انگیزه‌بخش دیگران باشین.

  • اطرافیان خودتون رو راهنمایی کنین. رهبر خوب بودن مستلزم اعتماد به نفس، بینش و ارتباط قویه. افرادی که این مهارت‌های رهبری رو در خودشون ایجاد می‌کنن، می‌تونن به پیشرفت تیم‌شون کمک کنن و مفید واقع بشن.

مهنار

1401/07/28

سعی کنید جنبه های مثبت شغلتونو ببینید .. اینجوری نسبت بهش هم علاقمندتر میشید هم تعهد بیشتری پیدا میکنید

دیدگاه خود را ثبت نمایید.