thumb

تست شخصیت و چرا باید درباره تیپ شخصیتی خود بیشتر بدانیم؟

تست شخصیت شناسی یک ابزار قدرتمند برای شناخت بهتر خود و دیگران است. این تست به شما کمک می‌کند تا نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کرده و درک بهتری از رفتارها و تمایلات خود داشته باشید. با استفاده از این تست شخصیت شناسی، می‌توانید الگوهای شخصیتی خود را بشناسید و از طریق ارزیابی و تحلیل نتایج، به رشد و توسعه شخصی خود بپردازید. این ابزار قابل استفاده برای افرادی است که علاقه‌مندند تا در زندگی شخصی و حرفه‌ای خود بهترین نتایج را بدست آورند و از توانایی‌ها و استعدادهای خود بهره‌برداری کنند.

20 کتاب توسعه فردی که هرکسی باید بخواند.

 

فواید تست های شخصیت شناسی

تست های شخصیت شناسی آنلاین فراوانی وجود دارد. پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی مانند پینترست و فیس‌بوک، آزمون‌های مختلفی را ارائه می‌کنند که ادعا می‌کنند ویژگی‌های شخصیتی ما را شناسایی می‌کنند و شخصیت واقعی ما را آشکار می‌کنند.

در حالی که آنها گاهی اوقات تکه هایی از حقیقت را آشکار می کنند که جنبه های مختلف شخصیت را روشن می کند، اکثر آزمون های شخصیت فقط برای سرگرمی هستند. علاوه بر این، بسیاری از ارزیابی‌های روان‌شناختی مشروع هم به صورت آنلاین و هم از طریق متخصصان سلامت روان در دسترس هستند که می‌توانند به ما در درک بهتر شخصیت خود و شخصیت دیگران کمک کنند.


بررسی اجمالی تست های شخصیت

چند تست شخصیتی مختلف وجود دارد که می توان انجام داد. نشانگر  نوع Myers-Briggs (MBTI) استاندارد طلایی در نظر گرفته می شود.این آزمون برای ارزیابی ترجیحات روانشناختی یک فرد، از جمله نحوه دیدن و تعامل آنها با جهان، و همچنین نحوه تصمیم گیری آنها طراحی شده است.

یک مادر و دختر تست MBTI را بر اساس نظریه های شخصیتی روانکاو کارل یونگ توسعه دادند .

 

در بحث شخصیت شناسی، ممکن است قبلاً نام 4 تیپ شخصیتی یونگ را شنیده باشید؛ اما آن‌ها در واقع چه معنایی دارند؟ راهنمای جامع شخصیت شناسی و بررسی 4 تیپ شخصیتی یونگ

از آن زمان، MBTI به محبوب ترین تست شخصیت در سراسر جهان تبدیل شده است. این ارزیابی شخصیتی که اغلب توسط روانشناسان، مشاوران شغلی و کارفرمایان استفاده می‌شود، اغلب به عنوان وسیله‌ای سریع برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه افراد چه پتاسیلی در شخصیت خود دارند و در چه چیزی خوب هستند و اینکه آیا در کدام کارها یا نقش‌های خاصی موفق خواهند شد، کار می‌کنند.


فواید تست های شخصیت

آیا تشخیص نوع شخصیت با استفاده از MBTI و سایر ارزیابی های شخصیتی واقعاً می تواند کمک کننده باشد؟

ممکن است. در اینجا مروری بر فواید بسیاری از تست های شخصیتی داریم.


دیگران را بهتر درک کنید.

پس از انجام تست شخصیت و دیدن نتایج خود، می‌توانیم درک بهتری از تمام ادراکات و واکنش‌های متفاوتی که ممکن است دیگران نسبت به موقعیت مشابه داشته باشند به دست آوریم. این مهم است زیرا همه ما با یک دید به جهان را نمی‌نگریم و راه‌های متفاوتی برای دیدن و تعامل با جهان داریم.

 

هیچ تیپ شخصیتی بهتر از تیپ دیگری نیست، فقط متفاوت است. هر دیدگاه چیزی جدید و جالب را با خود دارد و به ما یاد می دهد.

مردم اغلب در این دام می افتند که این باور اشتباه را دارند که اکثر افراد همان دیدگاه ها، نظرات، نگرش ها و ویژگی هایی را دارند که آنها دارند، پدیده ای که به عنوان اثر اجماع کاذب شناخته می شود . بنابراین، نگاهی اجمالی به برخی از ویژگی‌هایی که افراد دیگر دارند، می‌تواند برای بسیاری مفید، کاربردی و جالب باشد.

با شناخت بهتر ویژگی‌های شخصیتی یکدیگر، می‌توانیم بهتر به نیازهای عزیزانمان پاسخ دهیم و شراکت‌های قوی‌تری ایجاد کنیم. درک برخی از ویژگی های شخصیتی اصلی ما و همچنین افرادی که با آنها نزدیک هستیم نیز در روابط مفید است.


به عنوان مثال، ممکن است یک نفر برون گرا باشد اما همسرش بیشتر درون گرا باشد. با درک شخصیت همسرش، آنها بهتر می توانند علائمی را که نشان می دهد شریکشان خسته شده است و نیاز به استراحت از معاشرت دارد، تشخیص دهند و حتی نحوه استراحت فرد درونگرا و برون گرا باهم متفاوت است در نتیجه درک این موارد نیاز به شناخت تیپ های شخصیتی یکدیگر دارد.


علایق و ناپسندهایمان را شناسایی کنیم.

شاید همیشه از صحبت کردن با تلفن متنفر بوده‌ایم اما واقعاً دلیل آن را نفهمیده‌ایم. یا شاید ما همیشه به کمی زمان اضافی برای فکر کردن در مورد یک مشکل قبل از تصمیم گیری نیاز داشته ایم.

با استفاده از تست‌های شخصیتی مانند MBTI، می‌توانیم درباره مکان‌هایی که در تداوم برون‌گرایی/ درون‌گرایی و تفکر/ احساس قرار داریم بیشتر بیاموزیم. این به ما کمک می کند تا بهتر بفهمیم که چرا چیزهای خاصی را ترجیح می دهیم و چه چیزها و شرایطی را دوست نداریم.

این می تواند هنگام تلاش برای تصمیم گیری های مهمی که ممکن است بر روند زندگی ما تأثیر بگذارد مفید باشد، مانند انتخاب رشته دانشگاهی. انتخاب رشته و حرفه ای که به خوبی با ترجیحات شخصی ما مطابقت داشته باشد، می تواند به ما کمک کند احساس شادی و رضایت بیشتری داشته باشیم و در کنار آن تأثیر مثبتی بر دستاوردهای حرفه ای و شغلی داشته باشیم.


با شخصیت شناسی متوجه می شوید کدام موقعیت ها و شرایط برایتان ایده آل هستند.

یادگیری بیشتر در مورد تیپ شخصیتی خود همچنین می تواند به ما کمک کند تا راه های جدیدی برای برخورد با چالش ها پیدا کنیم. اگر متوجه شویم که تمایل زیادی به درونگرایی داریم، ممکن است در آینده مراقب باشیم که برای مثال، قبل از اینکه خود را به یک همکار جدید معرفی کنیم، به خودمان زمان زیادی بدهیم تا در موقعیتی راحت قرار بگیریم و این کار را انجام دهیم.

دانستن اینکه چه چیزی ممکن است برای تیپ شخصیتی ما بهترین باشد، می تواند ایده های جدیدی در مورد چگونگی حل مشکلات، مقابله با استرس، مقابله با تعارض و مدیریت عادات کاری به ما بدهد.

شاید براتون جالب باشه: 10 تفاوت افراد با استرس کمتر و افرادی که استرس بیشتری دارن!


نقاط قوت و ضعف خود را بشناسیم.

دانستن اینکه در چه چیزی خوب هستیم می‌تواند در موقعیت‌های مختلف مهم باشد، چه در حال انتخاب رشته دانشگاهی باشیم و چه به فکر گرفتن یک پست و جایگاه شغلی برای خود باشیم.

به عنوان مثال، اگر بدانیم که یک ISTJ (درونگرا، حس کننده، متفکر و قضاوت کننده) در MBTI هستیم، ممکن است تشخیص دهیم که جنبه های خاصی از شخصیت ما ممکن است در برخی موقعیت ها به عنوان نقاط قوت و در موقعیت های دیگر به عنوان نقاط ضعف شناخته شوند. در حالی که مهارت‌های سازمانی قوی و جزئیات محور شخصیت ما می‌تواند یک نقطه قوت اصلی در کار ما باشد، گاهی اوقات می‌تواند ما را در موقعیت‌هایی که نیاز داریم به دیگران اجازه دهیم کنترل را در دست بگیرند، دچار مشکل کند.


به یاد داشته باشید تست‌های شخصیت محدودیت‌هایی دارند.

اگرچه تست‌های شخصیت فواید زیادی دارند، از جمله درک شخصیت خود و دیگران، اما دانستن شخصیت مون همه چیز نیست. حتی جدی‌ترین ارزیابی‌های روان‌شناختی هرگز در ارزیابی اینکه چه کسی هستیم، چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم، چگونه ممکن است در موقعیت‌های خاص عمل کنیم و در آینده چه کسی شویم، قطعی و کافی نیستند.


در اینجا دلایلی وجود دارد که چرا ما ممکن است نخواهیم نتایج تست‌های آنلاین شخصیت را خیلی جدی بگیریم.


دانستن نوع تیپ شخصیتی ما ممکن است همه چیز را آشکار نکند. به عنوان مثال، به ما نمی گوید که آیا یک شغل خاص را دوست داریم یا در شغل خود موفق خواهیم شد. انجام یک تست یا ارزیابی شخصیت ممکن است به ما ایده بهتری در مورد اینکه کدام حوزه برای ما جذاب است به ما بدهد، اما تفاوت زیادی بین علاقه به یک زمینه خاص و لذت بردن از کار واقعی وجود دارد. فهرست شخصیتی ممکن است نشان دهد که ما یک حسابدار عالی خواهیم بود، اما ممکن است این کار را خسته کننده و ناکافی برای خود بدانیم.

چسبیدن به ایده هایی در مورد اینکه چه کسی هستیم می تواند ما را از امتحان چیزهای جدید باز دارد. به عنوان مثال، یک فرد برون گرا ممکن است چیزهایی را که معمولاً به عنوان فعالیت های انفرادی یا ساکت نامیده می شوند، رد کند. این می تواند منجر به از دست دادن تجربیاتی شود که ممکن است از آنها یاد بگیرند یا واقعاً از آنها لذت ببرند. آنها حتی ممکن است ملاقات با افراد جالب را از دست بدهند، زیرا به نظر می رسد ویژگی ها یا علایق مشابهی ندارند. به همین دلیل مهم است که به برچسب زدن به جنبه های مختلف شخصیت خود یا نادیده گرفتن چیزهایی که به نظر می رسد برای فردی با تیپ شخصیتی ما مناسب نیستند، زیاد معطل نشویم.

تاکید بیش از حد بر یک تیپ شخصیتی مان می تواند مانع روابط ما شود. چسبیدن سخت و سریع به ایده‌هایی در مورد تیپ شخصیتی ما می‌تواند رد افرادی را که به نظر می‌رسد مشابه تیپ شخصیتی ما نیستند را آسان کند. این یک اشتباه است زیرا اگرچه بسیاری از این افراد ممکن است ایده ها و رویکردهای متفاوتی نسبت به زندگی داشته باشند، اما ما می توانیم چیزهای زیادی از آنها بیاموزیم.

کنار گذاشتن برخی از افراد از زندگی مان می تواند منجر به ایجاد یک حلقه اجتماعی محدود شود که به نظر می رسد فقط ایده هایی را که ما قبلاً داشته ایم تقویت می کند. حتی ممکن است زندگی عاشقانه ما را مختل کند اگر از دادن فرصت به مردم خودداری کنیم زیرا آنها چیزهای مشابهی را دوست ندارند یا مانند ما رفتار نمی‌کنند.


خلاصه

تست‌های شخصیت، از جمله ارزیابی‌های روان‌شناختی واقعی و آزمون‌های صرفاً سرگرم‌کننده که به‌صورت آنلاین در دسترس هستند، می‌توانند تفکر برانگیز، روشنگر و حتی سرگرم‌کننده باشند. نکته کلیدی این است که زیاد به نتایج بسنده نکنیم.

در حالی که محققان دریافته‌اند که جنبه‌های مختلف شخصیت ما در طول زمان به طرز شگفت‌آوری پایدار هستند، زندگی ما ساکن نیست. ما با یادگیری چیزهای جدید و کسب تجربیات جدید رشد می کنیم و تغییر می کنیم و شخصیت ما نیز می تواند تغییر کند.

مطلب مرتبط: چرا شناخت تیپ شخصیتی در رابطه مهم و ضروریه؟

دیدگاه خود را ثبت نمایید.