thumb

10 تفاوت افراد با استرس کمتر و افرادی که استرس بیشتری دارن!

دکتر نیکی مارتینز (روانشناس، مربی زندگی و نویسنده) می‌گه؛ وقتی نوبت به بررسیِ تفاوت‌هایِ مهمِ بین افرادی که با استرس دست‌و‌پنجه نرم می‌کنن و اون دسته که این رفتار رو ندارن، می‌شه، بهترین راه برای تشخیص این دو بررسی خصوصیاتِ افرادیه که در هر دسته قرار می‌گیرن.

افرادی که زیاد از حد استرس دارن و مضطربن:

  1.     نمی‌تونن به آرامش روحی برسن: اون‌ها یه اضطرار مزمن دارن که باید یه کاری انجام بدن، نگران کارهایی هستن که باید تموم کنن و همش نگران آینده‌ هستن.
  2.     بیش‌ازحد از خودشون کار می‌کشن: افرادی که استرس مزمن دارن مایلن بیش‌از‌حدِ توان‌شون فعالیت کنن. اون‌ها در گفتن کلمۀ «نه» مشکل دارن و از حرف و تصمیم‌شون به‌ هیچ‌وجه کوتاه نمی‌آن.
  3.     با نبود نظم و انگیزش درگیر هستن: این آدم‌ها اغلب کارها رو به تعویق می‌ندازن و کارها رو دقیقۀ نود انجام می‌دن. همچنین در اولویت‌بندی و سازماندهی برنامه‌های‌شون مشکل دارن.
  4.     شب‌ها به‌سختی می‌خوابن: شب‌ها ذهن‌شون آشفته‌ست و تلاش می‌کنن به نگرانی‌های آینده فکر نکنن، که همۀ این‌ها، تأثیر قابل توجهی بر روی خواب‌شون داره.                                                            
  5.     اغلب یه فهرست روزانه یا هفتگی از انجام «کارها» درست می کنن که ممکن نیست: نه تنها بیش‌ازحد برنامه‌ریزی می کنن، بلکه زیادازحد هم متعهد می‌شن که حتماً همۀ برنامه‌ها رو عملی کنن. وقتی هم بیشتروبیشتر عقب میفتن از خودشون عصبانی می‌شن.
  6.     اگه به خودشون فرصتی برای مراقبت‌های شخصی و استراحت بِدن احساس گناه می‌کنن: احساس می‌کنن باید از این وقت‌شون به شکلی سازنده استفاده کنن و مراقبت شخصی رو با وظایف دیگه یکی نمی‌دونن.
  7.     با به تأخیر انداختن یا تغییر در برنامه، و کارهای لحظۀ‌آخری که به گردن‌شون می‌فته و نمی‌تونن حذف‌شون کنن مشکل دارن: در اولویت قرار دادن اینکه کدام کار را اول انجام بدن و اینکه چطور روز‌شون رو با کارهای جدید از سر بگیرن به دردسر می‌افتن.
  8.     بیش‌ از حد نیاز کار می‌کنن: با این ترس زندگی می‌کنن که نمی‌تونن کارشون رو به‌نحو احسن انجام بدن، یا اگه از پس این کار برنیان، ممکنه شغل‌شون روهم از دست بدن.
  9.     به‌شدت با دیگران رقابت می‌کنن و می‌خوان خاطرجمع باشن: باید احساس کنن که در شغل یا کارهای تفننی‌شون بهترین هستن. باید بازخورد مثبت بگیرن و مطمئن بشن که کارشون خوبه.
  10.     وقتی موردی تغییر می‌کنه، خیلی بی‌حوصله و بدخلق می‌شن: مثلاً وقتی با یه کار ضرب‌الاجل روبرو می‌شن، وقتی اتفاقی از پیش‌ تعیین نشده رخ می‌ده، یا وقتیکه انتظارات شخصی ‌شون برآورده نمی‌شه.

افرادی که یاد گرفته‌ن استرس‌شون رو از راه‌های مناسب‌تری مدیریت کنن.

  1.     این افراد نسبت به تغییر، تنظیم برنامه و زمان‌بندی تغییر کارها‌شون انعطاف‌پذیر هستن: اون‌ها می‌تونن فوری برنامه‌هاشون رو اولویت‌بندی کنن بدون اینکه اجازه بدن بعضی از برنامه‌هاشون کنسل بشن.
  2.     به بهبود دائم خودشون معتقدن و پذیرای هر بازخوردی هستن: اون‌ها باور دارن که انتقاد سازنده بهشون کمک می‌کنه، اون‌ها مشتاقن که یاد بگیرن و بهتر رشد کنن.
  3.     سطح بالایی از انعطاف‌پذیری دارن: این افراد زندگی می‌کنن و از مبارزات و ناامیدی‌های شخصی به روشی مناسب عقب‌نشینی می‌کنن. وقتِ همچون طلاشون رو هرگز صرف تمرکز به روی رویدادهای منفی نمی‌کنن.
  4.     موهبتی برای تعیین مرزهای سالم و واضح با بقیه دارن: اون‌ها می‌دونن کِی باید "نه" بگن و کِی به اطرافیان‌شون بگن که می‌خوان با خودشون تنها باشن. اون‌ها خودشون رو بر هرچیز و هرکس مقدم می‌دونن.                                                                                                                                                                                                                                                                                      
  5.     با صداقت زندگی می‌کنن: باورها‌شون قوی و محکمه و از عمل به اون‌ها نمی‌ترسن. همیشه داوطلب می‌شن، حمایت می‌کنن و حقایق علمی رو پشتوانۀ نظرات‌شون قرار می‌دن و پایبند این شعارن: به عمل کار بر‌آید به سخن‌دانی نیست.
  6.     دارای حس خوبی از خودآگاهی و درون‌نگری هستن: این افراد می‌تونن ریشه احساسات و رفتارهاشون رو بفهمن و در صورت نیاز برای تغییر این افکار و رفتارها از دیگران کمک می‌گیرن.
  7.     سعی می‌کنن در بیشتر کارهایی که انجام می‌دن مثبت باشن: واقعاً معتقدن که منفی بودن یا داشتن نگرش "همه‌چی تیره و تاره" هیچ سودی براشون نداره.
  8.     دوروبرشون رو با افراد همفکر خودشون پر می‌کنن: افرادی که سطح استرس پایین و دیدگاه مثبتی نسبت به جهان دارن، احتمالاً با افرادی دوستی می‌کنن که همین احساس رو دارن. به همدیگه انرژی مثبت داده و بیشتر کارها رو به صورت گروهی انجام می‌دن.
  9.     مهارت پذیرفتن رو تمرین می‌کنن: می‌دونن که چه چیزی در کنترل‌شون هست و چی نیست. این افراد به روی چیزهایی که کنترل دارن تمرکز می‌کنن و سعی می‌کنن اون‌ها رو تغییر بدن. این کار بهشون احساس اختیار و توانمندی می‌ده.
  10.     از عهدۀ خود مراقبتی  به‌خوبی برمیان: این افراد می‌دونن که وقت گذاشتن برای رفاه خودشون به اندازۀ کمک به دیگران مهمه. می‌فهمن که اگه هر چی دارن به دیگران بدن، دیگه چیزی برای خودشون نمی‌مونه برا همین خودشون رو در اولویت می‌ذارن.

با نگاهی به فهرست این خصوصیات درباره کسانی که از استرس رنج می‌برن، و کسانی که از استرس به‌دور هستن، از خودتون بپرسین که دوست دارین جزو کدوم دسته باشین. اگه شما فردی هستین که استرس دارین و می خوایین استرس کمتری داشته باشین، به‌ویژگی‌ها و راه‌کارهایی فکر کنین که این افراد برای حفظ آرامش و موفقیت به کار می‌گیرن. تغییرات تدریجی را شروع کنین تا وقتی که بسیاری از عادت‌ها براتون عادی و عادی‌تر بشن. اگه این مراحل رو دنبال کنین، می‌تونین سطح استرس خودتون رو در کمترین زمان کاهش بدین!

مقاله مرتبط: چگونه استرس و اضطراب را حل کنیم؟

جابر مسلم زاده

1401/07/28

خیلی خوب میشه اگه یاد بگیریم خودمون رو با شرایط جدید وفق بدیم و هر مشکلی مارو براحتی نتونه از پا دربیاره

مریم

1401/07/28

مشکل اینجاست ما تو ایرانیم و هرروز مشکل جدید برامون میسازن! اصلا نمیشه استرس نداشت تو اینجا

دیدگاه خود را ثبت نمایید.