thumb

راهنمای جامع شخصیت شناسی و بررسی 4 تیپ شخصیتی یونگ

دنیای شگفت‌انگیز چهار تیپ شخصیتی یونگ را کشف کنید

در بحث شخصیت شناسی، شاید قبلاً نام 4 تیپ شخصیتی یونگ را شنیده باشید؛ اما آن‌ها در واقع چه معنایی دارند؟ در این راهنمای جامع، ما هر تیپ شخصیتی را به‌تفصیل تجزیه می‌کنیم و به شما نشان می‌دهیم که چگونه تشخیص دهید کدام یک هستید.

ما همچنین نقاط قوت و ضعف هر نوع را بررسی خواهیم کرد و نکاتی را در مورد نحوه کار با آن‌ها به شما ارائه خواهیم داد. 

چرا شناخت تیپ شخصیتی در رابطه مهم و ضروریه؟

مقدمه‌ای بر کارل یونگ و نظریه شخصیت شناسی او

در این مقاله، چهار تیپ شخصیتی کارل یونگ را بررسی خواهیم کرد. نظریه یونگ یکی از مشهورترین و گسترده‌ترین نظریه‌های شخصیت شناسی است که در سراسر جهان موردمطالعه قرار گرفته است و تیپ‌های او هنوز در روان‌شناسی مدرن مورداستفاده قرار می‌گیرد.

کارل گوستاو یونگ: ملاقات دو شخصیت مانند تماس دو ماده شیمیایی است؛ اگر واکنشی رخ دهد، هر دو دگرگون می‌شوند.

اگر تازه با نظریه یونگ برخورد کرده‌اید، لازم است ابتدا با برخی از مفاهیم اساسی آن آشنا شوید.

به‌طور خلاصه، یونگ معتقد بود که هر فرد دارای چهار کارکرد روانی اصلی است: احساس، شهود، تفکر و حس. او همچنین معتقد بود که هر فرد یکی از این عملکردها را بر سه کارکرد دیگر ترجیح می‌دهد.
در ادامه مقاله، به جزئیات بیشتر در مورد هر یک از این توابع خواهیم پرداخت. اما در حال حاضر، بیایید به چهار تیپ شخصیتی که یونگ شناسایی کرد نگاهی بیندازیم.

شخصیت شناسی یونگ و چهار تیپ شخصیتی در نظریه او

در نظریه شخصیت شناسی یونگ چهار تیپ شخصیتی وجود دارد: درون‌گراها، برون‌گراها، تیپ‌های متفکر و تیپ‌های احساسی. برای درک صحیح این ایده‌ها، اجازه دهید نگاهی دقیق‌تر به هر یک بیندازیم.
درون‌گراها افرادی هستند که با تنهایی انرژی خود را بازیابی می‌کنند. آن‌ها معمولاً از مکان‌های پرجمعیت متنفرند و مکان‌های صمیمی‌تری را ترجیح می‌دهند.

کارل گوستاو یونگ: هر چیزی راجع به دیگران که ما را عصبانی می‌کند، می‌تواند ما را به درک خودمان برساند.

از طرف دیگر افراد برون‌گرا از بودن در کنار دیگران انرژی می‌گیرند. آن‌ها در محیط‌های اجتماعی رشد می‌کنند و اغلب در مهمانی به سر می‌برند. 

تیپ‌های متفکر تحلیلی و عینی هستند. آن‌ها انتخاب خود را بر اساس منطق و استدلال استوار می‌کنند. تیپ‌های احساسی، همان‌طور که از نام آن پیداست، بر اساس احساسات خود تصمیم می‌گیرند. آن‌ها اغلب دیگران را مقدم بر خود قرار می‌دهند.

هنگامی که درک اساسی از این چهار تیپ شخصیتی به‌دست آورید، می‌توانید شروع به دیدن خود و دیگران در یک نور جدید کنید.

تجزیه‌وتحلیل تقسیم برون‌گرا - درون‌گرا در شخصیت شناسی یونگ

در نظریه شخصیت شناسی، وقتی صحبت از تقسیم‌بندی برون‌گرا - درون‌گرا به میان می‌آید، یونگ می‌گوید: «یک برون‌گرا اساساً توسط دنیای بیرونی جهت‌گیری می‌کند، درحالی‌که یک درون‌گرا اساساً توسط دنیای درون جهت‌گیری می‌کند».

برون‌گراها بیشتر تحت‌تأثیر آنچه در دنیای اطراف خود می‌بینند و تجربه می‌کنند، هدایت می‌شوند؛ درحالی‌که افراد درون‌گرا بیشتر به دنبال راهنمایی و الهام در درون خود هستند.

کارل گوستاو یونگ: رؤیاهای شما تنها زمانی روشن می‌شوند که بتوانید به قلب خود نگاه کنید. کسی که به بیرون نگاه می‌کند، رؤیا می‌بیند. کسی که به درون نگاه می‌کند، بیدار می‌شود.

این بدان معنا نیست که یکی از دیگری بهتر است. هر دوی آن‌ها هم مزایا و هم معایبی دارند.

برون‌گراها اغلب ایده‌پردازان عالی هستند و چیزها را از منظری تازه می‌بینند. بااین‌وجود، درون‌گراها ممکن است فوق‌العاده مبتکر باشند و درک عمیقی از احساسات و عواطف خود داشته باشند.

در شخصیت شناسی مهم است که به یاد داشته باشید، این‌ها کلیات هستند و همیشه استثناهایی برای این قاعده وجود خواهد داشت؛ بنابراین اگر کاملاً در یک دسته یا دسته دیگر قرار نمی‌گیرید نگران نباشید! شما هنوز کاملاً عادی هستید!

بررسی شکاف احساس – تفکر در شخصیت شناسی یونگ 

اکنون که شکاف درون‌گرا - برون‌گرا را در این نوع شخصیت شناسی بررسی کردیم، بیایید به شکاف احساس و تفکر برویم.

به یاد داشته باشید، تیپ‌های احساسی بر اساس ارزش‌های شخصی خود تصمیم می‌گیرند؛ درحالی‌که افراد متفکر بر اساس منطق تصمیم می‌گیرند.

کارل گوستاو یونگ: تا زمانی که ناخودآگاه را آگاه نکنید، زندگی شما را هدایت می‌کند و شما آن را سرنوشت خواهید خواند.

هر دو نوع احساس و تفکر مهم هستند، اما گاهی اوقات می‌توانند سربه‌سر هم بگذارند؛ زیرا از زوایای مختلف به تصمیم‌گیری می‌پردازند.

اگر شما یک تیپ احساسی هستید، ممکن است متوجه شوید که از یک تیپ متفکر ناامید شده‌اید؛ زیرا آن‌ها سرد و بی‌احساس به‌نظر می‌رسند و اگر شما یک نوع متفکر هستید، ممکن است متوجه شوید که از یک تیپ احساسی ناامید شده‌اید؛ زیرا غیرمنطقی و تکانشی به‌نظر می‌رسند.

کارل گوستاو یونگ: من آن چیزی نیستم که برای من اتفاق افتاده است؛ من همان چیزی هستم که انتخاب می‌کنم تبدیل شوم.

مهم است که به یاد داشته باشید که هر دو نوع احساس و تفکر چیزهای ارزشمندی برای کمک دارند و ما برای داشتن یک جامعه متعادل به هر دو نوع نیاز داریم.

شناخت حس و شهود

در دنیای شخصیت شناسی، حس و شهود دو کارکرد ادراک هستند. آن‌ها اطلاعاتی را از دنیای اطراف ما دریافت می‌کنند و به ما در پردازش آن کمک می‌کنند. حس‌کردن به معنای دریافت اطلاعات از طریق حواس پنج‌گانه است: بینایی، بویایی، لامسه، چشایی و صدا.

کارل گوستاو یونگ: شما کاری هستید که انجام می‌دهید، نه آن چیزی که می‌گویید انجام خواهید داد.

شهود، یکی دیگر از موارد شناخت صفات و خصوصیات فردی در شخصیت شناسی است. شهود، دیدن فراتر از جزئیات واقعی و برداشتن معنای عمیق‌تر و درک ارتباطات اساسی بین چیزها است.

کارل گوستاو یونگ: تنهایی از بی‌کس بودن یک فرد ناشی نمی‌شود؛ بلکه از ناتوانی در برقراری ارتباط با چیزهایی که برای خود، مهم به‌نظر می‌رسد یا از داشتن نظرات خاصی که دیگران آن را غیرقابل‌قبول می‌دانند، ناشی می‌شود.

تیپ‌های حسی بیشتر به غریزه درونی‌شان اعتماد می‌کنند و با اولین برداشت‌هایشان پیش می‌روند؛ درحالی‌که تیپ‌های شهودی تمایل بیشتری به توقف دارند و قبل از تصمیم‌گیری به همه چیز فکر می‌کنند.

تیپ‌های شهودی نیز به‌احتمال‌زیاد جهان را بر حسب مفاهیم و ایده‌ها می‌بینند؛ درحالی‌که تیپ‌های حسی به‌احتمال زیاد این کار را با جزئیات و حقایق عینی انجام می‌دهند.

طیف قضاوتی - ادراکی

توجه به این نکته مهم است که در شخصیت شناسی، همه افراد به‌طور کامل در یک دسته یا دسته دیگر قرار نمی‌گیرند. در واقع، بیشتر مردم متوجه می‌شوند که ترکیبی از تیپ‌های شخصیتی دارند.

کارل گوستاو یونگ: شناخت تاریکی خود، بهترین روش برای مقابله با تاریکی‌های دیگران است.

همان‌طور که گفته شد، دانستن تیپ‌های مختلف به این دلیل مفید است که بتوانید خود و دیگران را بهتر درک کنید.

یکی از راه‌های تفکر در مورد تیپ‌های شخصیتی در شخصیت شناسی، درنظرگرفتن طیف قضاوت - درک است. در یک سر طیف، کسانی را دارید که ساختار و نظم را ترجیح می‌دهند (نوع داوری).
از طرف دیگر، شما کسانی را دارید که خودانگیخته‌تر هستند و ترجیح می‌دهند با جریان (تیپ ادراکی) حرکت کنند. سپس، در وسط، کسانی را دارید که ترکیبی از هر دو هستند (همچنین به‌عنوان ambivert شناخته می‌شوند).

تجزیه‌وتحلیل تیپ یونگی خود با آزمون شخصیت شناسی مایرز - بریگز

اگر به دنبال تجزیه‌وتحلیل تیپ شخصیتی خود هستید، آزمون شخصیت شناسی مایرز - بریگز یک گزینه عالی برای شروع است. تست مایرز - بریگز بر اساس چهار تیپ شخصیتی یونگ است و به شما نگاه عمیق‌تری نسبت به تیپ خود می‌دهد.

کارل گوستاو یونگ: آونگ ذهن بین حس و بیهودگی در نوسان است، نه بین درست و غلط.

برای شرکت در آزمون شخصیت شناسی مایرز - بریگز، باید به یک سری سؤالات در مورد ترجیحات و نگرش خود پاسخ دهید. پس از تکمیل پرسش‌نامه، یک کد چهارحرفی به شما داده می‌شود که نشان‌دهنده تیپ شخصیتی شماست.

هنگامی که کد خود را شناختید، می‌توانید نوع تیپ خود را تحقیق کنید و در مورد چگونگی اعمال چهار تیپ شخصیتی یونگ در مورد خودتان بیشتر بدانید. ممکن است از دقت این تست تعجب کنید!

شناخت نقاط قوت و ضعف خود با تیپ‌های شخصیتی یونگ

هنگامی که تیپ شخصیتی خود را شناختید، می‌توانید شروع به درک نقاط قوت و ضعف خود کنید. این خودآگاهی کلید رشد و توسعه شخصی است.

برای مثال، فرض کنید شما یک ESTJ هستید. به‌عنوان یک ESTJ، احتمالاً بسیار منطقی، عمل‌گرا و استدلالی هستید. شما همچنین احتمالاً یک رهبر ذاتی هستید و احساس وظیفه و مسئولیت قوی دارید. بااین‌حال، ممکن است انعطاف‌ناپذیر، بی‌احساس و سرسخت نیز باشید.

شخصیت شناسی می‌تواند به شما کمک کند تا نقاط قوت خود را به کار بیندازید و روی نقاط ضعف خود، کار کنید. به‌عنوان‌مثال، اگر می‌دانید که انعطاف‌ناپذیر هستید، می‌توانید تلاش آگاهانه‌ای برای انعطاف‌پذیری بیشتر در تفکر خود انجام دهید. یا اگر می‌دانید که یک رهبر ذاتی هستید، می‌توانید روی تقویت مهارت‌های رهبری خود کار کنید.

هرچه خودآگاه‌تر باشید، آمادگی بیشتری برای رشد و توسعه در تمام زمینه‌های زندگی خود خواهید داشت. پس کمی وقت بگذارید تا در مورد تیپ‌های مختلف شخصیت یونگی بیاموزید و بفهمید که کدام یک هستید!

بررسی روابط بر اساس تیپ‌های شخصیتی با نظریه یونگ

طبق نظریه یونگ، هر تیپ شخصیتی جذب نوع متفاوتی از رابطه می‌شود. در اینجا خلاصه‌ای از چهار تیپ اصلی و آنچه آن‌ها به دنبال آن هستند آورده شده است.

  1. تیپ شهودی: این تیپ جذب روابطی می‌شود که عمیق، معنادار و فرصت‌هایی برای رشد هستند. آن‌ها شریکی می‌خواهند که آن‌ها را به چالش بکشد و به آن‌ها کمک کند افق‌های خود را گسترش دهند.
  2. تیپ متفکر: این تیپ شخصیتی روابط منطقی، استدلالی و کارآمد را ترجیح می‌دهد. آن‌ها شریکی می‌خواهند که قابل‌اعتماد، معقول و منطقی باشد تا بتوانند به او وابسته باشند.
  3. تیپ احساسی: این تیپ شخصیتی، جذب روابطی می‌شود که از نظر عاطفی صمیمی، حمایت‌کننده و دلسوز هستند. این افراد شریکی می‌خواهند که از آن‌ها مراقبت کند، آن‌ها را درک کند و آن‌ها را همان‌طور که هستند بپذیرد.
  4. تیپ حسگر: این تیپ شخصیتی روابطی را ترجیح می‌دهد که زمینی، عملی و ملموس باشد. آن‌ها شریکی می‌خواهند که ثابت قدم باشد و بتوانند در دنیای واقعی روی او حساب کنند.

کاربرد تیپ‌های شخصیتی یونگ در زندگی روزمره

چگونه می‌توانید از تیپ‌های شخصیتی یونگ در زندگی روزمره خود استفاده کنید؟

برای شروع، اگر به‌دنبال شغل جدیدی هستید، می‌توانید از آزمون‌های شخصیت شناسی استفاده کنید تا به شما کمک کند شغلی مناسب برای نوع خود پیدا کنید.

یا اگر در شغل فعلی خود مشکل دارید، درک تیپ شخصیتی می‌تواند به شما کمک کند که چگونه سبک کاری خود را تطبیق دهید تا بهره‌وری بیشتری داشته و شادتر باشید.

بیشتر بخوانید: شناخت عمیق شادکامی و رازهای شادتر بودن

همچنین می‌توانید از تیپ‌های شخصیتی برای درک بهتر خود و دیگران استفاده کنید. اگر کنجکاو هستید که افراد با تیپ‌های شخصیتی مختلف چگونه فکر می‌کنند و چگونه رفتار می‌کنند، مطالعه در مورد تیپ‌های مختلف می‌تواند به شما بینش بدهد.

و در نهایت، اگر در یک رابطه هستید، یادگیری در مورد تیپ شخصیتی شریک زندگی‌تان می‌تواند به شما کمک کند تا او را بهتر درک کنید و راه‌های جدیدی برای ارتباط با او پیدا کنید.

جمع‌بندی

در نظریه شخصیت شناسی یونگ، چهار تیپ شخصیتی عبارت‌اند از: شهود درون‌گرا، شهود برون‌گرا، احساس درون‌گرا و احساس برون‌گرا. هر تیپ با روشی متمایز از رویت جهان و پردازش اطلاعات مشخص می‌شود. شناخت تیپ‌های شخصیتی یونگ می‌تواند به شما در درک بهتر خود و دیگران کمک کند. همچنین می‌تواند به شما در درک بهتر روابط و ایجاد مکانیسم‌های مقابله‌ای برای مقابله با افراد چالش‌برانگیز کمک کند.

دیدگاه خود را ثبت نمایید.