رها کردن رابطه پر فشار و پر استرس که انرژی زیادی از شما می گیرد.

رها کردن رابطه پر فشار و پر استرس که انرژی زیادی از شما می گیرد.

مهارت هایی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند تا با آن مقابله کنید.

اکثر مردم هر از گاهی فکر می کنند "رابطه من باعث استرس ام می شود". به هر حال، تعداد کمی از روابط در 100٪ مواقع بدون درگیری هستند.
تحقیقات نشان می دهد که داشتن دوستی های دوسوگرا در زندگی، روابطی که در آن تعاملات گاهی حمایتی و مثبت و گاهی خصمانه یا منفی است؛ در واقع می تواند باعث استرس بیشتری نسبت به روابطی شود که به طور مداوم منفی هستند.
این تا حدی به این دلیل است که وقتی در کنار این افراد هستید ممکن است هرگز کاملاً آرام نشوید، همچنین وقتی کار آنها هستید خیلی هم مراقب خود نباشید به جهت رابطه ای که باهم دارید در نتیجه بیشتر آسیب پذیرتر می شوید. این تجربه شبیه به استرس مزمن است، که در آن بدن شما هرگز به طور کامل از استرسی که تجربه می کنید قبل از اینکه توسط عامل استرس زای بعدی تحریک شود، بهبود نمی یابد. در نهایت، خسارت و آسیب می بینید.

همچنین نشان داده شده است که تعارض رابطه و استرس تأثیر منفی آشکاری بر سلامت دارند. فشار خون را تحت تأثیر قرار می دهد، باعث بیماری قلبی و بیماری های دیگر می شود. همچنین می‌تواند بر سلامت عاطفی شما تأثیر بگذارد و باعث شود شما احساس گیجی، کلافگی و اعتماد به نفس کمتری در مدیریت استرس‌های دیگری که در زندگی با آن مواجه می‌شوید، داشته باشید.

این به نفع شماست که روابط خود را مجدداً ارزیابی کنید، روابط منفی را شناسایی کنید و این روابط منفی را در زندگی خود به حداقل برسانید یا حتی از بین ببرید. نکات زیر می تواند به شما کمک کند در صورت نیاز استرس ناشی از روابط دوسوگرا را به حداقل برسانید.

آیا در یک رابطه سالم هستید؟

آزمون های بسیار وجود دارد که می توانید رابطه خود را بررسی کنید.

رابطت سالمه یا نه

یک لیست تهیه کنید.

لیستی از افراد زندگی خود تهیه کنید. هرکسی را که به عنوان دوست به ذهنتان می رسد، چه کسانی که در شبکه های اجتماعی با آنها رابطه دارید و دوست مجازی هستند، کسانی که مرتباً می‌بینید و هرکسی که در این بین است، بگنجانید. همچنین شامل روابط عاشقانه، چه آنهایی که در حال حاضر در زندگی شما هستند و چه آنهایی که ممکن است در مقطعی بازگردند، بگنجانید.

بیشتر بخوانید: اگر نگران یک رابطه سمی هستید چه باید بدانید؟

مشکل را تشخیص دهید.

رابطه خود را بررسی کنید تا ببینید آیا این رابطه برای شما منفعت دارد یا ضرر. در زیر تعدادی سوال وجود دارد که ممکن است برای ارزیابی کیفیت فعلی رابطه تان از خود بپرسید.

سوالاتی که باید بپرسید:

  • آیا این رابطه ارزش تلاش کردن برای حفظ و نگهداری را دارد؟
  • آیا این فردی است که اگر همین امروز با هم آشنا می شدیم در زندگی خود انتخاب می کردم یا از روی عادت این رابطه را حفظ کرده ام؟
  • آیا این شخص به من احساس خوبی نسبت به خودم می دهد؟ یا من در کنار آنها ناراحتم؟
  • آیا این دوست با من رقابت منفی دارد؟
  • آیا وقتی با آنها هستم خودم را بیشتر دوست دارم و به آنها هم حس بهتری نسبت به خودشان می دهم یا اینکه به هم فقط حس بد منتقل می کنیم؟
  • چقدر می توانم به این شخص اعتماد کنم؟ آیا در صورت نیاز می توانم روی آنها حساب کنم؟ آیا می توانم احساساتم را آزادانه بیان کنم ؟
  • آیا ما منافع و ارزش های مشترکی داریم؟ اگر نه، آیا من از تفاوت ها سود می برم؟
  • آیا به اندازه ای که در این رابطه هزینه (زمان، انرژی، احساس، بخشندگی) می کنم، به همان میزان هم دریافت می کنم؟
  • اگر در این رابطه تلاشی را که شایسته آن است داشته باشم، آیا به من سود می رساند و زندگی ام را غنی می کند؟

پس از پاسخ دادن به برخی از این سؤالات، باید تصویر واضح تری از این که آیا رابطه مثبت یا منفی به زندگی شما اضافه می کند، داشته باشید. دور افرادی که فکر می کنید تأثیر مثبتی بر زندگی شما دارند یا کسانی که می توانند، با توجه به زمان و انرژی، برای شما مناسب باشند نگه دارید و بقیه را خط بزنید.

چه موقع رابطه رو رها کنیم

ریشه استرس خود را پیدا کنید.

درمانگر و مربی روابط، توصیه می‌کند زمانی که به پایان دادن به یک رابطه استرس‌زا فکر می‌کنید، درباره منبع استرس فکر کنید.
چقدر این استرس به خاطر خود رابطه است و چه میزانی از آن به عوامل خارج از رابطه ربط دارد؟
داوطلبانه به استرس ناشی از کار یا سایر افراد زندگی، مانند فرزندان، دوستان یا سایر اعضای خانواده فکر کنید.
عناصر دیگری که باید در نظر بگیرید مواردی هستند مانند اینکه آیا الگوهایی در رابطه شما وجود دارد یا نیازهایی که برآورده نمی شوند و اینکه آیا هیچ یک از منابع استرس غیرقابل حل هستند یا خیر.

آیا الگوهای عمیقی وجود دارد که تکرار می شوند (آیا بارها و بارها بر سر یک موضوع با هم دعوا می کنید) یا پویایی های رابطه استرس زا که ممکن است از رابطه والدین خود بازآفرینی کنید؟ اگر چنین است، جستجوی درمان ممکن است به بهبود الگوهای روابط ناخودآگاه آموخته شده در دوران کودکی کمک کند.

به مزایا فکر کنید.

به مزایای ترک رابطه فکر کنید. نداشتن این فرد دیگر در زندگی شما چه تاثیرات مثبتی دارد؟ فهرستی از تمام کارهایی که می‌توانید انجام دهید، همه چیزهایی که مجبور نیستید با آن‌ها کنار بیایید، همه دلایلی که چرا زندگی شما بدون این رابطه استرس‌زا بهتر است، تهیه کنید. نوشتن این موارد می تواند به شما در مقابله  و رها کردن رابطه کمک کند.

نامه بنویس.

ممکن است پایان دادن به یک رابطه سخت باشد، حتی اگر رابطه مثبتی نباشد. در نظر بگیرید که تمام احساسات خود را در یک نامه بنویسید. می توانید نامه خود را به آن شخص بدهید یا آن را دور بیندازید. استفاده از فرصت برای نوشتن و پردازش احساسات خود می تواند به شما کمک کند تا وضوح و شجاعت لازم برای حرکت رو به جلو داشته باشید.

آنچه را که برای رها کردن آن مردد هستید، شناسایی کنید.

طبیعی است که در مواجهه با انتخاب های دشوار احساس تردید کنید. شناسایی مواردی که شما را دچار تردید می‌کند می‌تواند به شما در تشخیص آنچه مهم است کمک کند. با شناسایی چیزی که شما را در رها کردن مردد می‌کند، می‌توانید آنچه برایتان مهم است و آنچه ممکن است در آینده برای تان مهم باشد را بررسی کنید، تا متوجه شوید رها کردن این رابطه باعث کمتر شدن استرس زندگی تان می شود.
این فرآیند همچنین می تواند به شما کمک کند تا بفهمید که آیا تردید شما با ترس از ناشناخته ها مرتبط است یا خیر. به این صورت می توانید همه ناراحتی های خود را شناسایی کرده و با پذیرش آنها، راحتتر با ناراحتی های تان کناربیایید و این مرحله را رد کنید.

آنها (و خودت) را ببخش.

بر اساس مطالعه‌ای که در سال 2012 در Psychosomatic Medicine منتشر شد، نه تنها فراموش کردن، بلکه بخشیدن واقعی کسی ممکن است برای سلامتی شما بهتر باشد. حتما خودتان را نیز ببخشید.
ممکن است به خاطر تعیین حد و مرز با این شخص احساس گناه کنید. در حالی که کاملاً قابل درک است، به خود اجازه دهید تا از شر این گناه خلاص شوید. داشتن احساس گناه و غم و اندوه یک واکنش رایج هنگام رها کردن یک رابطه است. به یاد داشته باشید که علاوه بر احساس گناه و غم، چه چیزهایی وجود دارد: قدرت، امید، شجاعت، عشق به خود، مراقبت از خود و احترام به خود. به خود اجازه دهید آنچه را که احساس می‌کنید درک کنید و انتخاب کنید که کدام یک از این موارد را می خواهید داشته باشید و درصورت انجام این کار چه اتفاقی می افتد.

تو شایسته احترامی

هر کسی که در زندگی شما ارزش نزدیکی و دوستی و رابطه را داشته باشد، به شخصیت شما احترام می گذارد، به شما گوش می دهد، به شما توجه دارد و به مرزهای شما احترام می گذارد. به یاد داشته باشید که شما شایسته عشق، مراقبت، توجه و احترام هستید.

کمک بخواهید.

اگر در تلاش برای رها کردن یک رابطه منفی با مشکل مواجه هستید، از درخواست کمک نترسید. ممکن است مفید باشد که با کسی، مانند یک دوست نزدیک یا یکی از اعضای خانواده، در مورد این مبارزه خود صحبت کنید.
از طرف دیگر، می‌توانید به یک درمانگر یا دیگر متخصصان سلامت روان اعتماد کنید که ممکن است مزیت اضافه‌تری را برای کمک به شما در یادگیری مکانیسم‌های مقابله‌ای جدید و مقابله با استرس رابطه‌تان فراهم کند. داشتن حمایت از روابط قوی می تواند به کاهش مقداری از استرسی که از روابط کمتر مثبت احساس می کنید کمک کند.

به خودت قدرت بده

تجربه مشکلات در رابطه با یک دوست یا یکی از اعضای خانواده واقعاً می تواند تأثیرگذار باشد. پرورش انعطاف پذیری می تواند به شما کمک کند تا خود را برای عبور از این چالش زندگی توانمند کنید. به عنوان مثال، مطمئن شوید که اطراف خود را با افراد حامی و دلسوز احاطه کنید، روی هدف یابی تمرکز کنید و از سلامت جسمی و روانی خود مراقبت کنید.

رو به جلو حرکت کن.

پس از انجام این تمرین ها، وقت آن است که بیشتر بر روابطی که با افرادی که نامشان را نگه داشته اید، تمرکز کنید.
روابط سالم و حمایتی ارزش دارند که زمان و انرژی را بیشتری برای آنها صرف کنید. به آنها زمان و توجهی که سزاوار آن است بدهید.
در مورد نام هایی که خط زده اید، می توانید تصمیم بگیرید که آیا می خواهید مناسبت ها را همچنان به آنها تبریک بگویید و وقتی آنها را می بینید رابطه دوستانه ای برقرار کنید یا اینکه می خواهید کلا آنها را رها کنید. اما به آنها اجازه ندهید که همچنان استرس و بار منفی به زندگی شما اضافه کنند. انرژی خود را برای دوستان واقعی خود ذخیره کنید.
اگر برخی از نام‌هایی که با آن‌ها مواجه می‌شوید مربوط به اعضای خانواده، همکاران یا افراد دیگری است که حذف آنها از زندگی دشوار است، به دنبال راه‌هایی برای جلوگیری از درگیری و کاهش استرس باشید که می‌توانند به زندگی شما وارد کنند.

در نظر داشته باشید!

رها کردن رابطه ای که شما را تحت فشار قرار می دهد می تواند یک روند دشوار باشد. با این حال، در دراز مدت، پایان دادن به روابط پر استرس در نهایت می تواند استرس را کاهش دهد و به شما زمان و انرژی بیشتری می دهد تا به جنبه های مثبت زندگی خود از جمله افراد مثبت اندیش اختصاص دهید. ایجاد روابط قوی می تواند برای سلامتی شما بسیار مفید باشد، پس روی افراد مثبت زندگی تان تمرکز کنید.

ایجاد رابطه قوی

سوالات متداول

آیا طبیعی است که یک رابطه به شما استرس وارد کند؟

همه زوج ها سطوح مختلفی از استرس را تجربه می کنند، از جمله اضطراب در مورد خود رابطه. با این حال، اگر استرس در توانایی شما برای عملکرد عادی اختلال ایجاد می کند، ارزیابی آینده خود رابطه مهم است. نگرانی های خود را با طرف مقابل در میان بگذارید، زوج درمانی را در نظر بگیرید یا اگر استرس دیگر قابل تحمل نیست به پایان دادن به رابطه فکر کنید.

وقتی دوست پسرتان به شما استرس می دهد چه کار کنید؟

اگر فردی که با او رابطه دارید به شما استرس می دهد، چند سوال مهم وجود دارد که باید از خود بپرسید. آیا استرس موقتی است؟ آیا رابطه به میزان استرسی که ایجاد می کند ارزش دارد؟ برای مدیریت استرس تا زمانی که شرایط تغییر نکند چه کاری می توانید انجام دهید؟ اگر منبع استرس موقتی است، ممکن است به دنبال راه‌هایی برای مقابله تا پایان آن باشید، مانند استفاده از تکنیک‌های آرام‌سازی. اگر وضعیت پایدارتر است، ممکن است بخواهید به استراحت در رابطه خود یا حتی جدایی کامل فکر کنید.

بیشتر بخوانید: چرا حمایت اجتماعی برای سلامتی شما بسیار مهم است؟

دیدگاه خود را ثبت نمایید.