چگونه خودپذیری را بپذیریم.

چگونه خودپذیری را بپذیریم.

خودپذیری توانایی پذیرفتن نقاط قوت و عیوب شخصی بدون قضاوت است.

هیچ یک از ما کامل نیستیم، همه ما چیزهایی داریم که دوست داریم در مورد خودمان بهبود ببخشیم. با این حال، برخی از مردم قادر به پذیرش کاستی های خود هستند. در حالی که دیگران روی آنها تمرکز می کنند و بدترین منتقدان خودشان می شوند.
این مقاله ویژگی‌های خودپذیری را بررسی می‌کند، اهمیت آن را مورد بحث قرار می‌دهد و راهبردهایی را پیشنهاد می‌کند که می‌تواند به شما در یادگیری پذیرش خود کمک کند.

ویژگی های خودپذیری

برخی از ویژگی های خودپذیری:

  • اینکه بتوانید خودتان را نسبتاً دقیق ببینید و تشخیص دهید که  چه پتانسیل و استعدادی دارید و در چه چیزی مهارت ندارید.
  • در آغوش گرفتن همه بخش های خود، حتی جنبه های منفی و خوشحال بودن از آنچه هستید.
  • پذیرش ارزش‌ها، ترجیحات، منابع، احساسات، شهودات و اعمال خود، چه در گذشته و چه در حال حاضر. توجه، آگاهی و همسویی با خود: برای درک ارتباط با خود.
  • شناخت نقاط قوت و دستاوردهای خود به صورت واقعی.
  • یاد بگیرید که نقاط ضعف و ایرادات خود را بدون سرکوب آنها یا درگیر شدن در خودگویی بیش از حد منفی بپذیرید.
  • داشتن نگرش مثبت نسبت به خود و ارج نهادن به خود بدون نیاز به تایید دیگران.
  • به جای اینکه خود را با یک ویژگی، حادثه، توانایی یا ضعف تعریف کنید، خود را یک انسان کامل ببینید.
  • توانایی دوست داشتن و احترام به خود

از سوی دیگر، عدم پذیرش خود می‌تواند منجر به شکسته شدن حس خود در ضمیر ناخودآگاه شما شود، جایی که بخشی از شما عصبانی، ناراحت، آزرده، شرمنده یا ناامید است. این قسمت های تکه تکه شده تنها زمانی می توانند آشتی کنند که خود را ببخشید و بپذیرید.

بیشتر بخوانید: عشق بی قید و شرط چیست؟

اهمیت پذیرش خود

چرا خودپذیری مهم است و پیامدهای منفی ناتوانی در پذیرش خود

مزایای خودپذیری

وقتی خودتان را می پذیرید، کمتر نگران افکار دیگران هستید. این به شما کمک می‌کند موقعیت‌ها را با وضوح بیشتری ببینید و باعث می‌شود کمتر از خودتان انتقاد کنید.
احساس شما نسبت به خودتان نیز می تواند نقش مهمی در تعیین بهزیستی کلی شما داشته باشد. یک مطالعه در سال 2018 اشاره می کند که پذیرش خود می تواند به القای حس خوب کمک کند، که به نوبه خود به شما کمک می کند تا روابط با کیفیتی با دیگران ایجاد کنید و رشد و توسعه شخصی را تضمین می کند.

پذیرش خود به شما کمک می کند تا احساس بهتری نسبت به خود داشته باشید و به شما این احساس را می دهد که قادر به مقابله با چالش های زندگی هستید.

وقتی خودتان را نپذیرید چه اتفاقی می افتد:

عدم پذیرش خود می تواند برای سلامتی و رفاه روانی شما مضر باشد.
در واقع، یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که داشتن عزت نفس پایین و دیدگاه منفی نسبت به خود با سطوح پایین‌تر ماده خاکستری در بخش‌هایی از مغز که احساسات را تنظیم می‌کند و استرس را مدیریت می‌کند، مرتبط است. این می تواند خطر ابتلا به اختلالات عاطفی و شرایط سلامت مرتبط با استرس را افزایش دهد.

در نتیجه عدم پذیرش خود می تواند منجر به موارد زیر شود:

  • شرایط سلامت روان مانند افسردگی، اضطراب یا اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)
  • اعتماد به نفس پایین و ترس از شکست
  • دوری از افراد یا موقعیت هایی که باعث ایجاد احساسات منفی می شوند.
  • مشکلات رابطه به دلیل عدم وجود مرزهای محکم
  • نفرت از خود و تمایل به خودگویی منفی ("چرا فکر کردم می توانم این کار را انجام دهم؟ من در هیچ کاری خوب نیستم. دیگران خیلی بهتر از من هستند.")

بدون پذیرش خود، افراد اساساً ارزش خود را پایین می آورند و این اغلب تأثیر منفی بر تمام زمینه های زندگی آنها از جمله کار، دوستان، خانواده، سلامتی و رفاه آنها می گذارد.

یادگیری خودپذیری

منوباز راهبردهایی را پیشنهاد می کند که می تواند به شما کمک کند تا خود را بپذیرید:

  • ارزش‌های خود را بپذیرید: شناسایی، بیان و پذیرش ارزش‌ها و باورهای شخصی‌تان مهم است. فکر کردن و عمل کردن مطابق با ارزش‌هایتان می‌تواند به تقویت حس هویت شما کمک کند، احترام به خود را بهبود بخشد و پذیرش خود را برای شما آسان‌تر کند.
  • مرزهای سالمی را تعیین کنید: ممکن است متوجه شوید که در جنبه های مختلف زندگی خود مانند کار، روابط، زمان و امور مالی خود به مرزهایی نیاز دارید. مرزها را تعیین کنید و به آنها پایبند باشید. اجازه ندهید دیگران مرزهای شما را زیر پا بگذارند یا شما را بدیهی بدانند. این می تواند به جلوگیری از بدرفتاری کمک کند، که ممکن است پذیرش آن در سطح ناخودآگاه دشوار باشد.
  • خودتان را ببخشید: اگر اشتباهی مرتکب شده اید، آن را بپذیرید و از آن درس بگیرید، اما خود را به خاطر آن مکررا سرزنش نکنید. یاد بگیرید که اشتباهات خود را ببخشید.
  • از سرزنش خود بپرهیزید: بدانید که شما عامل همه موقعیت های منفی که با آن مواجه می شوید نیستید. سعی کنید عینی باشید و عوامل دیگری را که ممکن است در این شرایط نقش داشته باشند، ارزیابی کنید.
  • خودتان را با دیگران مقایسه نکنید: به جای مقایسه کردن با دیگران، سعی کنید نسخه بهتری از خود قبلی تان باشید.
  • روی مثبت بودن تمرکز کنید: سعی کنید در هر موقعیتی پوشش نقره ای را ببینید. به جای تمرکز بر اشتباهی که انجام داده اید، سعی کنید حداقل یک کار را که درست انجام داده اید شناسایی کنید. اگر فکر منفی در مورد خود دارید، آن را دوباره تنظیم کنید و به جای آن یک فکر مثبت جایگزین کنید.
  • یک دفترچه یادداشت داشته باشید: دفترچه ای داشته باشید که در آن نقاط قوت و دستاوردهای خود و همچنین نقاط ضعف و ناامیدی خود را یادداشت کنید. اگر در پذیرش چیزی مشکل دارید، یادداشت کردن افکار خود در مورد موقعیت و کارهایی که می توانستید متفاوت انجام دهید می تواند مفید باشد. این می تواند به شما کمک کند تغییرات را در آینده اعمال کنید و بیشتر مطابق با ارزش های خود عمل کنید.
  • مراقبه محبت آمیز را امتحان کنید: مراقبه محبت آمیز شکلی از مراقبه است که می تواند به شما کمک کند مثبت اندیشی، شفقت و آرامش را ایجاد کنید. این شامل فکر کردن به افکار مثبت برای خود، قدردانی از خود، همانگونه که هستید و گفتن جملات تاکیدی با صدای بلند است.
  • کمک بطلبید: اگر احساس می‌کنید که عدم پذیرش خود آرامش ذهنی شما را مختل می‌کند و باعث می‌شود علائم اضطراب یا افسردگی را تجربه کنید، در توانایی خوردن یا خوابیدن شما اختلال ایجاد می‌کند، مراجعه به یک متخصص سلامت روان ممکن است مفید باشد. بر کار شما تأثیر بگذارد یا به روابط شما آسیب برساند.

یادداشتی از منوباز

پذیرفتن خود می تواند به شما کمک کند شاد و آرام باشید و به احساس خوب بودن منجر شود. از سوی دیگر، عدم پذیرش خود و دیدگاه منفی نسبت به خود می تواند باعث شود که اعتماد به نفس پایینی داشته باشید و خطر ابتلا به شرایطی مانند افسردگی و اضطراب را افزایش دهید.
خوشبختانه، مراحلی وجود دارد که می توانید برای ارتقای خودپذیری بردارید. روی نقاط قوت خود تمرکز کنید، از سرزنش خود برای چیزهایی که خارج از کنترل شما هستند اجتناب کنید و مهمتر از همه، خود را به خاطر اشتباهات خود ببخشید.

دیدگاه خود را ثبت نمایید.