thumb

چرا ارتباط در روابط بسیار مهم است؟

ارتباط برای روابط سالم حیاتی است. اینکه بتوانید صریح و صادقانه با افراد زندگی خود صحبت کنید به شما این امکان را می دهد که به اشتراک بگذارید، یاد بگیرید، پاسخ دهید و پیوندهای پایدار ایجاد کنید. این بخش مهمی از هر رابطه ای از جمله روابط با دوستان و خانواده است، اما می تواند به ویژه در روابط عاشقانه مهم باشد.

در حالی که همه روابط متفاوت است و هر یک فراز و نشیب های خاص خود را دارد، توانایی صحبت با شریک زندگی به این معنی است که می توانید نگرانی های خود را با هم در میان بگذارید، از یکدیگر حمایت کنید و با یکدیگر برای مدیریت موثرتر تعارض تعامل کنید.
اگر ارتباط در رابطه شما کم است، می توانید با دقت و حضور در مکالمات تان، تمرکز بر رابطه خود و گوش دادن به صحبت های همسرتان، آن را تقویت کنید.

شما چه نوع ارتباط دهنده ای هستید؟

آزمون سبک‌های ارتباطی سریع و رایگان ما می‌تواند به شما کمک کند تا بینشی در مورد نحوه تعامل شما با دیگران و معنای آن برای روابط بین فردی، هم در محل کار و هم در خانه به شما بدهد.

مزایای ارتباط در روابط

به گفته دکتر جان گاتمن، روانشناس بالینی و موسس موسسه گاتمن، الگوی ارتباطی زوجین اغلب می تواند پیش بینی کند که یک رابطه چقدر موفق خواهد بود. ارتباط خوب می تواند از طرق مختلف به تقویت رابطه شما کمک کند:

نشخوار فکری کمتر

ارتباط در روابط می تواند نشخوار فکری را به حداقل برساند. به جای غلبه بر احساسات منفی، ارتباط خوب به افراد اجازه می دهد تا نگرانی های خود را مورد بحث قرار دهند و آنها را به روشی مثبت تر و موثرتر حل کنند.

صمیمیت بیشتر

ارتباط خوب در روابط نیز صمیمیت را تقویت می کند. ایجاد یک ارتباط عاطفی نزدیک با یک شخص دیگر نیاز به یک داد و ستد متقابل در هنگام به اشتراک گذاشتن چیزهایی در مورد خودتان و گوش دادن به صحبت های طرف مقابل دارد.
این خودافشایی متقابل به معنای صحبت در مورد تجربیات، باورها، ارزش ها، نظرات و انتظارات شماست. برای انجام این کار، هر دوی شما باید مهارت‌های ارتباطی داشته باشید که این ارتباط را تقویت کرده و به آن اجازه می‌دهد با گذشت زمان رشد و عمیق‌تر شود.

تضاد کمتر

ارتباط در روابط باعث کاهش و رفع تعارض می شود. هر رابطه ای ناگزیر است که هر از گاهی با تعارض مواجه شود.

با این حال، وقتی بتوانید در مورد مشکلات خود به شیوه ای باز و صادقانه صحبت کنید، می توانید مشاجرات و اختلافات را با سهولت بیشتری حل کنید.

به جای گرفتار شدن در چرخه ای از سوء تفاهم ها، احساسات جریحه دار شده و نزاع های عاطفی، می توانید مشکلات خود را حل کنید و برای بهبود رابطه خود قدم بردارید.

ارتباط همه چیز را حل نمی کند.

در حالی که مدت ها پیش فرض رایج این بود که اگر می خواهید رابطه خود را بهبود بخشید، باید با بهبود ارتباطات خود شروع کنید، برخی تحقیقات نشان داده اند که پاسخ ممکن است چندان ساده نباشد.
یک مطالعه منتشر شده در مجله ازدواج و خانواده نشان داد که در حالی که مطمئناً ارتباطی بین ارتباط و رضایت از رابطه وجود دارد، ارتباط خوب به تنهایی نمی تواند به طور قطعی میزان خوشحالی شما را در روابط خود پیش بینی کند.

عوامل دیگر نقش دارند.

از جمله میزان تعامل یک زوج، ویژگی‌های شخصیتی هر یک از شریک‌ها و استرس، همگی در تعیین میزان رضایت افراد از رابطه خود نقش دارند.

مطالعه دیگری نشان داد که ارتباط مثبت ارتباط قوی با رضایت از رابطه در طول زمان ندارد. با این حال، زوج هایی که ارتباط منفی کمتری نسبت به میانگین داشتند، احساس رضایت بیشتری از رابطه خود بطور معمول داشتند.
بنابراین، در حالی که تحقیقات نشان می دهد که برقراری ارتباط خوب تضمینی برای یک رابطه شاد نیست، تحقیقات زیادی وجود دارد که نشان می دهد مهارت های ارتباطی خوب روابط و رفاه را از طرق مختلف افزایش می دهد.
ارتباط موثر یکی از راه های تقویت یک رابطه مثبت و حمایتی با شریک زندگی تان است.

وقتی فعالانه به شریک خود گوش می دهید و به او پاسخ می دهید (و او همین کار را برای شما انجام می دهد)، احتمال اینکه هر دوی شما احساس ارزشمندی و مراقبت کنید، بیشتر می شود.

به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که وقتی افراد احساس می‌کنند که شریک زندگی‌شان برایشان ارزش قائل است، احتمالاً بهتر می‌خوابند. و در نهایت، احساس ارزشمندی، مثبت بودن و خوشحالی بیشتر در روابطتان می تواند تأثیر مفیدی بر رفاه کلی شما داشته باشد.

ارتباط تنها بخشی از یک رابطه خوب است. تحقیقات نشان می دهد که افرادی که در روابط خود خوشحال هستند، به احتمال زیاد با یکدیگر ارتباط خوبی برقرار می کنند.

نشانه های ارتباط عالی در روابط

بنابراین وقتی کارشناسان از "ارتباط خوب" صحبت می کنند، منظورشان چیست؟ آیا شما و شریک زندگیتان هر دو در یک جهت هستید یا نشانه هایی وجود دارد که ممکن است نشان دهنده مشکل در نحوه ارتباط شما با یکدیگر باشد؟
اول، مهم است که به این فکر کنیم که منظورمان از ارتباطات چیست. در ظاهر، شامل کلماتی است که افراد برای انتقال اطلاعات به یکدیگر استفاده می کنند.

اما همچنین می‌تواند شامل راه‌های دیگری برای انتقال اطلاعات از جمله لحن صدا، زبان بدن و سایر اشکال ارتباط غیرکلامی باشد. در بسیاری از موارد، آنچه شما نمی گویید می تواند به همان اندازه معنی داشته باشد، اگر بیشتر از آنچه می گویید نباشد.

برخی از نشانه های ارتباط موثر در روابط عبارتند از:

  • گوش دادن فعال: گوش دادن فعال شامل درگیر شدن در مکالمه، گوش دادن با دقت و تأمل در مورد آنچه مردم گفته اند است. همچنین شامل درخواست توضیح در صورت نیاز و اجتناب از قضاوت کردن است.
  • عدم شخصی سازی مسائل: هنگام برقراری ارتباط در روابط، افرادی که در آن مهارت دارند از شخصی سازی اعمال شریک زندگی خود اجتناب می کنند. در عوض، آنها بر موقعیت و چگونگی حل مسائل تمرکز می کنند.
  • استفاده از جملات "من احساس می کنم": گزاره های من می توانند در تعارضات بین فردی مفید باشند. به جای این که بگویید: «تو هیچ وقت خودت را تمیز نمی کنی»، سعی کنید از یک عبارت «من» استفاده کنید، «وقتی در خانه درهم و برهم می شود، احساس ناراحتی می کنم».
  • مهربانی: مهربانی مهم است زیرا باعث می شود افراد احساس کنند که مورد توجه و درک قرار می گیرند.
  • حضور: هنگام صحبت با شریک زندگی خود، مهم است که به طور کامل در لحظه حضور داشته باشید. حواس پرتی توسط منابع بیرونی از جمله حواس پرتی الکترونیکی مانند تلفن، می تواند منجر به عدم ارتباط و اتصال ضعیف شود.
  • نشان دادن پذیرش: ارتباط سالم به معنای پذیرش و اعتبار بخشیدن به طرف مقابل است، حتی اگر ممکن است با او موافق نباشید. وقتی به خوبی با شریک زندگی خود ارتباط برقرار می کنید، می توانید تشخیص دهید که افراد حق دارند احساسات خود را احساس کنند، حتی اگر این احساسات و واکنش ها با شما متفاوت باشد.

برقراری ارتباط خوب در روابط شامل گوش دادن فعال، اجتناب از قضاوت و تمرین مهربانی به جای تلاش برای برنده شدن در بحث است.

نشانه های ارتباط ضعیف در روابط

برخی از نشانه هایی که نشان می دهد روابط شما تحت تاثیر منفی مشکلات ارتباطی قرار گرفته است عبارتند از:

  • با فرض اینکه می دانید شریک زندگیتان چه فکری می کند یا چه احساسی دارد.
  • مدام از یکدیگر انتقاد می کنند.
  • درگیر شدن در رفتارهای منفعلانه - پرخاشگرانه
  • احساس می کنید واقعا نمی توانید با شریک زندگی خود صحبت کنید.
  • زمانی که شریک زندگی تان سعی می کند با شما صحبت کند حالت تدافعی به خود بگیرید.
  • رفتار بی صدا با همدیگر
  • داشتن همان استدلال‌های تکراری بدون دستیابی به راه‌حل
  • امتناع از مصالحه یا گوش دادن به دیدگاه طرف مقابل
  • سنگ اندازی به منظور جلوگیری از مشکلات یا گفتگو

همچنین مهم است که یاد بگیرید برخی از نشانه های ظریف تر ارتباط ضعیف را تشخیص دهید. این می تواند شامل اجتناب از بحث و جدل به خاطر حفظ صلح باشد.

اگر هرگز مخالفت نمی کنید، به این معنی است که یکی از شما آنچه را که واقعاً احساس یا فکر می کند پنهان می کند تا از دعوا جلوگیری کند. این امر شما را از تجربه گفتگوهای معتبر، باز و صادقانه محروم می کند.

مسائل مربوط به خودداری می تواند یکی دیگر از مشکلات رایج ارتباطی در روابط باشد. به جای گفتگوهای سخت با شریک زندگی خود، ممکن است از این موضوع اجتناب کنید و در نهایت تمام خشم، عصبانیت، نگرانی ها یا مشکلات خود را بر سر سایر افراد زندگی خود بیاندازید.
به عنوان مثال، زمانی که به شریک زندگی خود نمی گویید که ناراحت هستید، ممکن است عصبانیت خود را سر دوست تان خالی کنید. اگرچه این یک خروجی عاطفی برای شما ایجاد می کند، اما هیچ کاری برای حل مشکل انجام نمی دهد. و ممکن است منجر به اقدامات منفعلانه-پرخاشگرانه شود که برای "تنبیه" شریک زندگی شما به دلیل ناتوانی در خواندن ذهن شما طراحی شده است.

انتقاد، حالت تدافعی، سکوت و احساس سوء تفاهم تنها چند نشانه از مشکلات ارتباطی در یک رابطه است. و عدم مشاجره لزوماً نشانه ای از برقراری ارتباط خوب نیست. در عوض، ممکن است به این معنی باشد که برای جلوگیری از درگیری، خودداری می کنید.

5 راه برای بهبود ارتباطات در روابط

اگر فکر می کنید که ارتباط ضعیف تأثیر منفی بر رابطه شما می گذارد، استراتژی هایی وجود دارد که می تواند به شما در بهبود ارتباط کمک کند.

سبک دلبستگی خود را در نظر بگیرید.

به این فکر کنید که چگونه سبک دلبستگی شما ممکن است بر الگوهای ارتباطی شما تأثیر بگذارد. سبک های دلبستگی الگوهای رفتاری مشخص در روابط هستند. سبک دلبستگی اولیه که در دوران کودکی بر اساس روابط با مراقبین ظاهر می شود، می تواند بر نحوه رفتار و واکنش شما در روابط عاشقانه بزرگسالان تأثیر بگذارد.
اگر سبک دلبستگی ناایمن دارید، ممکن است بیشتر درگیر الگوهای ارتباطی باشید که می‌تواند به عنوان مضطرب یا اجتنابی دیده شود. تشخیص اینکه چگونه سبک دلبستگی شما بر نحوه تعامل تان با شریک زندگی خود تأثیر می گذارد (و اینکه چگونه سبک شریک زندگی شما بر نحوه تعامل آنها با شما تأثیر می گذارد) می تواند به شما سرنخ هایی بدهد که ممکن است نیاز به کار روی آنها داشته باشید.

اگر شما یا شریک زندگیتان سبک دلبستگی ناایمنی دارید، می تواند بر نحوه برقراری ارتباط و تعامل شما با همسرتان تأثیر بگذارد. دانستن سبک خود و آگاهی از اینکه چگونه ممکن است به صورت رفتاری مضطرب یا اجتنابی نشان داده شود، می تواند به شما کمک کند راه هایی برای غلبه بر الگوهای ارتباطی کمتر موثر پیدا کنید.

حضور کامل داشته باشید.

برای اطمینان از اینکه هر دوی شما گوش می‌دهید و درک می‌کنید، حواس‌پرتی‌ها را به حداقل برسانید و روی حضور کامل در هنگام برقراری ارتباط تمرکز کنید. این ممکن است مستلزم اختصاص زمانی در هر روز برای تمرکز واقعی روی یکدیگر و صحبت در مورد رویدادهای روز و هر گونه نگرانی باشد.
محدود کردن استفاده از دستگاه در زمان‌های معینی از روز، مانند هنگام غذا یا هنگام خواب، می‌تواند راهی عالی برای تمرکز روی همسرتان بدون جلب توجه شما به جهات مختلف باشد.

از عبارات "من" استفاده کنید.

گاهی اوقات نحوه صحبت با یکدیگر می تواند نقش مهمی در مشکلات ارتباطی داشته باشد. اگر هر دوی شما بدون صحبت در مورد احساسات بر بحث حقایق تمرکز می کنید، مشاجرات می توانند به سرعت به بحث هایی مبدل شوند که چه کسی «حق» دارد یا چه کسی حرف آخر را می زند.

نمونه هایی از عبارات "من".
جملات «من» به جای رفتار شریک زندگی‌تان، بر آنچه احساس می‌کنید متمرکز است. به عنوان مثال، به جای گفتن «تو هیچ وقت به موقع نیستی»، ممکن است بگویید «وقتی به موقع نرسیدی نگران می شوم».

استفاده از این نوع جملات می تواند کمک کند مکالمات کمتر متهم کننده یا سرزنش کننده به نظر برسند و در عوض به شما و شریک زندگیتان کمک می کند تا روی احساسات پشت برخی از مسائلی که نگران آنها هستید تمرکز کنید.

از الگوهای ارتباطی منفی اجتناب کنید.

وقتی وسوسه می شوید رفتارهایی مانند نادیده گرفتن شریک زندگی خود، استفاده از اقدامات منفعلانه-پرخاشگرانه یا فریاد زدن داشته باشید، در نظر بگیرید که چگونه اعمال شما بر روابط شما تأثیر منفی می گذارد.
تغییر این الگوها همیشه آسان نیست، زیرا بسیاری از آنها در دوران کودکی شکل گرفته اند، اما آگاهی بیشتر از آنها می تواند به شما کمک کند تا شروع به جایگزینی این رفتارهای مخرب با عادات سالم تر و مثبت تر کنید.

روی رابطه خود تمرکز کنید.

در حالی که ارتباط خوب مهم است، تحقیقات نشان می دهد که تنها یکی از عوامل متعددی است که بر موفقیت، طول مدت و رضایت در روابط تأثیر می گذارد.

در واقع، به نظر می‌رسد تحقیقات نشان می‌دهد که رضایت شما از رابطه‌تان ممکن است میزان ارتباط شما و شریکتان را پیش‌بینی کند.

هرچه افراد از رابطه خود راضی تر باشند، احتمال بیشتری دارد که آشکارا درباره افکار، احساسات، نگرانی ها و مشکلات خود با یکدیگر صحبت کنند.

اگر می خواهید ارتباطات خود را بهبود ببخشید، تمرکز بر بهبود کلی رابطه می تواند نقش مهمی ایفا کند.

چه زمانی کمک بگیرید؟

گام‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید برای بهبود ارتباطات در رابطه خود به تنهایی انجام دهید، اما ممکن است مواقعی احساس کنید که ممکن است به کمک حرفه‌ای نیاز داشته باشید. زوج درمانی می تواند راهی عالی برای رفع مشکلات ارتباطی باشد که ممکن است رابطه خود را از دست دهید.
یک درمانگر می‌تواند به شناسایی الگوهای ارتباطی غیرمفید، توسعه تکنیک‌های مقابله‌ای جدید، و تمرین صحبت کردن با یکدیگر به روش‌های مؤثرتر کمک کند. آنها همچنین می توانند هر گونه نارضایتی اساسی یا سایر مسائل مربوط به سلامت روان را که ممکن است تأثیر مخربی بر رابطه شما داشته باشد، برطرف کنند.

یادت باشه

ارتباط موثر در یک رابطه به افراد این امکان را می‌دهد که به دیگران بگویند به چه چیزی نیاز دارند و به نیازهای شریکشان پاسخ دهند. این به افراد اجازه می دهد تا احساس درک، اعتبار و ارتباط با شخص دیگری داشته باشند.
همیشه به یاد داشته باشید که هدف از برقراری ارتباط، درک یکدیگر است. این در مورد جارو کردن مشکلات زیر فرش نیست تا از همه درگیری ها جلوگیری شود. در عوض، روی گوش دادن تمرکز کنید تا درک کنید و با همدلی و دقت پاسخ دهید. اگر شما و شریک زندگیتان با مشکلات ارتباطی دست و پنجه نرم می کنید، با یک درمانگر صحبت کنید تا راهنمایی هایی در مورد چگونگی مقابله با آن داشته باشید.

دیدگاه خود را ثبت نمایید.