thumb

6 کاری که باعث می‌شن انسان بهتری باشیم

خیر رسوندن به دیگران، احترام گذاشتن و محبت کردن قدمی مهم برای گسترش مهربانی، مثبت‌اندیشی و احساسات مثبت در دنیای اطرافمونه. تحقیقات نشان‌دادن که انجام کارهای خوب برای دیگران هم می‌تونه رفاه ذهنی یا همان بهزیستی ذهنی رو افزایش بده و هم در دستیابی به شادی واقعی معجزه کنه.

چطوری آدم خوبی باشیم؟

خوب بودن به معنای داشتن رفتاری توأم با مهربانیه. بر اساس تحقیقات، مهربانی می‌تونه تأثیرات مثبتی روی عملکرد مغز انسان داشته باشه. انجام‌دادن کارهای که از سر مهربانی و نیک‌خواهی انجام می‌شن باعث ترشح هورمون اُکسی‌توسین و اَندورفین شده و باعث تقویت شکل‌گیری ارتباطات عصبی جدید در مغز می‌شه. ما انسان‌ها مشتاق حس خوبِ مهربانی هستیم، بنابراین یه عمل مهربانانه به‌راحتی منجر به عمل مهربانانۀ دیگه‌ای می‌شه و این چرخه ادامه پیدا می‌کنه.

تبدیل‌شدن به فردی خوب و محترم اون‌قدرها هم که فکر می‌کنین سخت نیست. کارهایی ساده‌ای وجود داره که با تمرین اون‌ها می‌تونین شفقت، همدلی و مهربانی‌تون رو در تعاملات روزمرۀ با دیگران ابراز کنین.

  1. از انتقاد بیش از حد خودداری کنید.

وقتی درگیر افکار منفی می‌شین، آدم خوب بودن کمی سخت می‌شه. وقتی متوجه می‌شین که دارین از کسی انتقاد می‌کنین به خودتون بیایین و سعی کنین با ذهنیت مثبت‌تری به قضیه نگاه کنین. ببینین چطور می‌شه شرایط رو جوری بچینین که خوش‌بین‌تر باشین. برای مثال اگه همکارتون اشتباه می‌کنه، قبل از انتقاد از کارش یه کم مکث کنین. شاید اشتباه‌شون فرصتی برای کمک باشه و نه اینکه به‌خاطر کامل نبودنشون دلخور و ناراحت بشین.

لازمه خوشبینی‌تون رو تقویت کنین؟ 9 روشِ بالا بردن انرژی به‌منظور مثبت‌اندیش بودن در زندگی وسلامت روح

  1. به خودتون وفادار باشین.

به خودتون و ارزش‌هایی که دارین وفادار بمونین. شما می‌تونین عملکرد خوبی داشته باشین و درعین‌حال صادق و روراست هم باشین. خوب بودن به این معنا نیست که هیچ‌وقت به مردم "نه" نگین یا کارهایی رو انجام بدین که اصلاً دوست ندارین. تعیین مرزهای قوی و منصفانه برای این هستن که از سلامت روانی و عاطفی خودتون مراقبت کنین. وقتی احساس امنیت و احترام کنین، خوب بودن با دیگران می‌تواند براتون خیلی راحت‌تر باشه.

  1. با خودتون مهربان باشین.

نحوۀ رفتاری که ما با خودمون داریم، از جمله اینکه چطور با خودمون صحبت کنیم صحبت با خود، نقش مهمی در تعیین نحوه رفتار ما با دیگران داره. توجه کنین که چطوری و با چه لحنی با خودتون حرف می‌زنین، وقتی مشکلی پیش میاد چه واکنشی نشان می‌دین، خودتون رو سرزنش یا دعوا می‌کنین؟ خودتون رو به اسم صدا می‌زنین یا شروع به بدوبیراه گفتن به خودتون می‌کنین؟ با تمرین صبوری و مهربانی نسبت به خودتون، می‌تونید رفتار خوب و مهربانانه‌ای با دیگران داشته باشید.

  1. با ذهن باز نگاه کنین.

زندگی پر از تغییر است. وقتی با ایده‌ها، موقعیت‌ها یا افرادی مواجه می‌شیم که برامون ناآشنا هستن، ممکنه احساسات و نگرش‌های منفی‌ای در ذهنمون به وجود بیاد که خوب بودن رو برامون سخت ‌کنه. داشتن نگاهی باز و عاری از تعصب یه ویژگی ضروری برای یادگیری و جذب اطلاعاته. آزاداندیشی بهتون کمک می‌کنه تا در مواجه با چالش‌های جدید آرامش خودتون رو حفظ کنین.

  1. مؤدب باشین.

ادب یکی از جنبه‌های مثبتِ خوب بودنه، همین‌طور روش مؤثری برای حفظ لحن مثبت در تعاملات اجتماعیه. یادتون باشه که رفتار دیگران نیازی به تضعیف یا تحقیرِ رفتار شما نداره اگه دیگران بی‌ملاحظه یا بی‌ادبانه رفتار می‌کنن، پاسخ مؤدبانه می‌تونه راهی برای تغییر جهت در گفت‌وگو باشه. در مکالمات روزمره‌تون از کلمات ساده‌ای مانند "لطفاً" و "متشکرم" استفاده کنین و به افراد نشان بدین که قدردان حضور اون‌ها هستین.

  1. به دنبال راه‌هایی برای مفید بودن باشین.

سعی کنین با انجام کارهای ساده در تعاملات روزانه با دیگران مفید و خیررسان باشین. لبخندتون رو از دیگران دریغ نکنین، از فروشگاه مواد غذایی گرفته تا کمک به یه همکار در انجام پروژۀ کاری، همیشه لبخند بزنین. وقتی لبخند بر لب داشته باشین، متوجه می‌شین که دیگران در هر شرایطی با شما بهتر برخورد می‌کنن.

چند کاری که می‌تونن تو خوب بودن بهتون کمک کنن:

  • بخشیدن رو تمرین کنین.

رنجش‌ها و دلخوری‌های گذشته رو رها کنین. بخشیدن دیگران بهتون کمک می‌کنه تا با نگرش مثبت‌تری جلو برین. وقتی نسبت به دیگران احساس خوبی داشته باشین، خوب بودن هم براتون آسان‌تر می‌شه. اما اینکه خودتون رو ببخشین از بخشیدن دیگران هم مهم تره؛ بنابراین باید روی رهاکردن تجربیات منفی گذشته که مانعِ پرورش ذهنیت مثبت می‌شن کار کنین.

  • قدردانی رو تمرین کنین.

هر روز چند دقیقه از وقتتون رو صرف فکرکردن به چیزهایی کنین که از داشتن اون‌ها سپاسگزار هستین. شاید برای شما بد نباشه که یه دفتر سپاسگزاری و حق‌شناسی داشته باشین. تحقیقات نشان دادن که قدردانی فواید بسیاری برای سلامتی انسان داره، از جمله کم‌کردن استرس و زیاد کردن حس شادی. تمرکز روی افکار مثبت بهتون کمک می‌کنه تا دیدگاه و نگرش مثبت‌تری داشته باشین و راحت‌تر با مشکلات روزمرۀ زندگی کنار بیایین.

اگه نمیدونین چطوری قدردانی‌تون رو نشان بدین؛ 9 راه برای ابراز قدردانی و ایجاد رضایت و شادی بیشتر

  • به دیگران احترام بذارین.

احترام و همدلی از مؤلفه‌های مهم خوب بودن هستن. سعی کنین در طول روز از منظر سایر افراد زندگی‌تون به موضوعات نگاه کنین، ببینین می‌تونین براشون کاری انجام بدین و به کارهایی فکر کنین که می‌‌تونین برای احترام به نیازهاشون انجام بدین. حتی اگه رفتار و اعمال اطرافیان برخلاف میل شماست، باز هم سعی کنین با مهربانی و احترام باهاشون رفتار کنین. وقت‌شناس باشین و به وقتِ مردم احترام بذارین. مثلاً اگه با دوستی قرار ملاقات می‌ذارین، سعی کنین به‌موقع سرِ قرار حاضر بشین. وقتی با کسی صحبت می‌کنین، دم به دقیقه تلفن همراه‌تون رو چک نکنین، به صحبت‌های شخصی که کنارتونه توجه کنین.

تعریف خوب بودن و با احترام رفتار کردن.

برای تعریف خوب بودن اغلب از واژه‌های "نوع‌دوستی، یکدلی، انصاف، سخاوتمندی، به‌دردخور بودن، صداقت، مهربانی، ادب، مسئولیت و تفکر" استفاده می‌شه.

البته این تعریف می‌تونه از فردی به فرد دیگه متفاوت باشه. حوزه روان‌شناسی شخصیت نشان می‌ده که چند ویژگی شخصیتی متفاوت با این کیفیت مرتبط هستن. روان‌شناسان اغلب شخصیت انسان رو در قالب پنج بُعد گسترده توصیف می‌کنن. یکی از این ابعاد به توافق‌پذیری معروفه. این شامل چندین ویژگی می‌شه که به نحوۀ رفتار شما با دیگران مرتبطه. مثلاً خیلی از ویژگی‌های مرتبط با خوب بودن، از جمله مهربانی و همدلی جزو جنبه‌های توافق‌پذیری هستن.

امن بودن هم مثل خوب بودن باعث میشه به انسان بهتری تبدیل بشین، آدم‌ها کنار یه آدم امن، احساس امنیت می‌کنن و بیشتر از هر وقت دیگه‌ای شبیه به خودشون میشن؛ آدم امن زندگی هم باشیم؛ 13 ویژگی ادم امن

تحقیقات نشان‌دادن که توافق‌پذیری یا همان پذیرا بودن رو می‌شه به دو مؤلفۀ اصلی تقسیم کرد: همدردی و ادب. هر دوی این‌ها در خوب بودن نقش دارن. درک و همدردی با حالت عاطفی دیگران باعث بروز انگیزه‌ در افراد برای کمک‌کردن می‌شه. ادب و نزاکت داشتن هم احترام گذاشتن و محبت به دیگران حساب می‌شه.

ویژگی‌هایی نشان میدن شما آدم خوبی هستین:

  • به نظر می‌رسه مردم از همراهی و مصاحبت با شما لذت می‌برن.
  • نسبت به دیگران احساس شفقت و همدلی دارین.
  • خالصانه از مردم تعریف و تمجید می‌کنین.
  • به حرف‌های دیگران بادقت گوش می‌کنین.
  • مسئولیت اشتباهاتتون رو می‌پذیرین.
  • روراست هستین و محترمانه رفتار می‌کنین.
  • با خودتان و دیگران مهربان هستین.
  • حامی دیگران هستین.

فواید خوب بودن:

رفتار اجتماعی اصطلاحیه که روان‌شناسان برای اشاره به اقدامات مربوط به رفاه، امنیت و احساسات دیگران به کار می‌برن. این در حالیه که بسیاری از رفتارهای "خوب" مانند رفاقت، همکاری و آرامش، همگی اقدامات اجتماعی هستن که رفاه دیگران رو بالا می‌برن. بدیهیه که چنین رفتارهایی به نفع کسانیه که بهشون کمک می‌کنیم بااین‌حال، تحقیقات نشان دادن که خوب بودن با دیگران بیشتر برای سلامت روان خودمون مفیده.

  1. جذاب‌تر نشان‌دادن شما!

خوب و محترم بودن، شما رو به‌عنوان شریکِ زندگی جذاب‌تر می‌کنه. در سال 2019 تحقیقی در مجله شخصیت منتشر شد، شرکت‌کنندگان در این تحقیق مهربانی رو به‌عنوان تنها ویژگی مهم شریک زندگی ارزیابی‌کردن. یعنی مردم بر این باور بودن که مهربانی از ظاهر، حس شوخ‌طبعی و وضعیت مالی جذاب تره.

  1. خلق‌وخوی بهتر

خوب بودن حس خوبی داره. تحقیقات نشان‌دادن که انجام کارهای محبت‌آمیز و مفید در حق دیگران، به بهترشدن خلق‌وخوی شما کمک می‌کنه. محققان به این نتیجه رسیدن که انجام کارهای خیر و محبت‌آمیز باعث افزایش حس شادی و رضایت فرد می‌شه. انجام این اعمال محبت‌آمیز نسبت به دوستان، غریبه‌ها یا حتی خود شخص به یه اندازه تأثیر مثبت داره.

  1. کاهش استرس

خوب بودن می‌تونه در کم‌کردن استرس هم تأثیر داشته باشه. مطالعات نشان‌دادن که خوب بودن به افراد کمک می‌کنه تا به طور مؤثرتری با عوارض استرس مقابله کنن. محققان به این نتیجه رسیدن که افرادی که کارهای خوب و محبت‌آمیز انجام می‌دن، میزان استرس و اضطراب کمتری دارن.

همین یه مزیت برای این که خوب بودن رو در پیش بگیرین کافیه، نمیدونین کم شدن استرس چه نعمت بزرگیه! «10 تفاوت افراد با استرس کمتر و افرادی که استرس بیشتری دارن»

  1. گسترش مهربانی

مهربانی مسریه. شاید براتون جالب باشه که هر نوع رفتار اجتماعی تمایل به رفتار متقابل داره یعنی خوب بودن با دیگران باعث می‌شه که افراد مورد محبت قرار گرفته با دیگران خوب و محترمانه برخورد کنن و موجی از رفتارهای مهربانانه رو در جامعه به وجود بیارن.

مواردی که باید مدنظر داشته باشید:

خوب بودن علاوه بر مزیت‌هاش می‌تونه معایبی هم داشته باشه. این مورد وقتی صدق می‌کنه که نیاز به خوب بودن مانع از برقراری ارتباط واقعی و اصالت فرد بشه. برخی از پیامدهای منفی سرکوب احساسات واقعیِ فرد در تلاش برای "خوب" بودن عبارتند از:

  • طغیان‌های عاطفی

اگر دائماً افکار و احساسات واقعی‌تون رو فقط به‌خاطر ارائه یه شخصیت "خوب" سرکوب می‌کنین، به‌احتمال زیاد این احساسات بالاخره در مقطعی از زندگی‌تون خودشون رو نشان می‌دن. فشار بیش ‌از حد باعث بروز استرس واکنشی می‌شه که ممکنه به‌صورت عصبانیت ناگهانی خودش رو نشان بده.

  • احساس رنجش

پنهان کردن احساسات واقعی یا انکار چیزی که واقعاً خواستارش هستین، به‌عنوان رفتار "خوب" در نظر گرفته نمی‌شه، این کار در نهایت می‌تونه منجر به احساس رنجش یا اوقات‌تلخی بشه و یه اثر معکوس ایجاد کنه که بر روابط شما با دیگران تأثیر منفی بذاره.

  • روابط سطحی

اگه می‌خوایین در ارتباطاتتون یه سری موضوعات رو مطرح کنین ولی به‌خاطر اجتناب از کشمکش و خوب بودن چیزی نمی‌گین شاید به این معنی باشه که خود واقعی‌تون رو به دیگران نشان نمی‌دین. این رفتار اغلب به روابطی بدون صمیمیت عاطفی منجر می‌شه، ممکنه مشاجره و درگیری کم بشه، اما عدم ارتباط و صمیمیت رو به وجود میاره.

اگه می‌خوایین شناخت بیشتری از انواع روابط داشته باشین تا رابطۀ بهتری داشته باشین؛ بررسی چند ارتباط متفاوت؛ 6 نوع رابطه و تأثیر آن‌ها بر زندگی

خوب بودن سطحی می‌تونه یه نیروی منفی ایجاد کنه. این جمله به این معنا نیست که شما نباید تلاش کنین تا فرد خوبی باشین. نکتۀ مهم اینه که در تمرین خوب بودن روی بخش‌هایی که واقعاً بهش توجه دارین تمرکز کنین و از یه روکش مصنوعی از ادب که احساسات واقعی شما رو پنهان می‌کنه، استفاده نکنین.

حرف آخر

راه‌های زیادی وجود داره که زیبایی رو در زندگی روزمره‌تون جا بدین. ممکنه با نشان‌دادن قدردانی از کسی یا داوطلب شدن برای هدفی که بهش اهمیت می‌دین شروع کنین. خوب بودن حس خوبی براتون داره و عادتتون می‌ده که مفیدی باشین. تلاش برای اینکه فرد خوب باشین مثل هر مهارت دیگه‌ای، ممکنه به زمان نیاز داشته باشه، پس ناامید نشین و به راهتون ادامه بدین.

سارا

1403/01/16

خیرمون به همه برسه

دیدگاه خود را ثبت نمایید.