thumb

9 راه برای ابراز قدردانی و ایجاد رضایت و شادی بیشتر

قدردانی به‌واسطۀ کارهای محبت‌آمیز ارادی که در قبال دیگران انجام می‌دیم، تعریف می‌شه. ما در زمان جشن‌هایی مانند شکرگزاری، کریسمس و سال نو به خانواده و دوستان نزدیکتر می‌شیم. در این دورهمی‌ها، هم عشقی که نسبت به خویشاوندان‌مون احساس می‌کنیم و هم شور و هیجان خاطرات خانوادگی برای ما تداعی می‌شه. در نهایت، این روابط با خانواده و دوستان ما رو وادار می‌کنه تا کارهایی که انجام می‌دیم رو در نظر بگیریم.

زمانی که مشغله‌های زندگی مانع قدردانی بیشتر از مناسبت‌ها و جشن‌های خانوادگی می‌شن، یافتن رویکردی برای این مشکل می‌تونه چالش‌برانگیز باشه. عدم درک تأثیرات متغیر قدردانی و حق‌شناسی بر زندگی شما و شخصی که سپاسگزارش هستین، فرصتی ازدست‌رفته برای شاد بودنه.

با این 9 روش می‌تونین از دیگران قدردانی کنین و درعین‌حال حس رضایت و شادی رو برای خودتون به ارمغان بیارین:

  1. چنان رفتار کن که دوست داری با تو رفتار بشه!

قاعده طلایی: «به‌گونه‌ای با دیگران رفتار کن که دوست داری آن‌گونه با تو رفتار کنن.»

این عبارت در دنیای ما بسیار پرمعناست. ما هیچ‌وقت نمی‌دونیم چی قراره پیش بیاد و زندگی چه خوابی برامون دیده. ممکنه بعضی‌ها شرایط مرفهی نداشته و نیازمند باشن؛ بنابراین هر روز بعد از بیدارشدن و دونستن اینکه چیزی کم و کسر ندارین، باید قدرشناسی‌تون رو با مهربانی و بخشش نشون بدین.

کمک مالی به افرادی که در مضیقه هستن یا به مؤسسه خیریه که هدفش خدمت به مستمندانه، راهی فوق‌العاده برای «خدمت و بخشش به دیگرانه» و نشون می‌ده که از شرایط زندگی‌تون سپاسگزارین و به زندگی بقیه هم اهمیت می‌دین. اگه می‌خوایین چیزی اهدا کنین، به انباری برین. بدون شک در آنجا گنج‌های پنهانی وجود داره که ازشون بی‌خبرین. اگه وسایلی رو طولانی‌مدت نگه داشتین ولی هنوز هم ظاهر خوبی داره، پس احتمالاً چیز‌هایی برای اهدا کردن دارین.

چنان رفتار کن که دوست داری با تو رفتار بشه!

موقع بازدید از بخش بیمارستان کودکان یا مرکز سالمندان محله‌تون، گنجینه‌هاتون رو با اون‌ها قسمت کنین. این روشی عالی برای نشاندن لبخند بر لبان نیازمندانه و شاید زمانی هم برسه که خود شما نیازمند کمک دیگران باشین.

  1. وقت و مهارت‌تون رو وقف کنین.

آمارها نشان می‌دن که بی‌خانمانی و گرسنگی بخش گسترده‌ای از جامعه رو فرا می‌گیره. افراد زیادی توی جامعه هستن که غذایی برای خوردن ندارن. شاید مسئولیت‌های کار و انتظارات خانواده فرصتی برای فکر کردن به بقیه که برای تهیۀ مایحتاج زندگی در تقلا هستن، براتون نذاره. اما در عوض می‌تونین از وقت و مهارتی که دارین برای کمک در هر زمینه‌ای داوطلب بشین. برای مثال، از یه انبار تهیه و توزیع مواد غذایی شروع کنین که همیشه به کمک مازاد احتیاج دارن. نیاز به کمک در زمینه‌های مختلف تأسیسات، کارهای اداری، انبارداری، توزیع مواد غذایی و حسابداری رو دست‌کم نگیرین.

وقت و مهارتت رو وقف کن.

از یاری رسوندن شما افراد زیادی سود می‌برن، چون شما به‌خاطر چیزهایی که دارین سپاسگزار هستین و مایلین که وقت‌تون رو با دیگران تقسیم کنین.

  1. با تعریف کردن و گفتن جملات محبت‌آمیز دیگران رو تشویق کنین.

  • به دوستی محبت کنین.

در زمان تعطیلات امکان به رکود افتادن هست. فقدان مالی و روابط خانوادگی تیره باعث ناامیدی فرد می‌شه.

به دوستی محبت کنین.

  • مشوق باشین؛

از دیگران تعریف و تمجید کنین، داستان‌های خنده‌دار به اشتراک بذارین، کاری کنین که اون فرد ناامید به روی موضوعی غیر از مسائل شخصیش تمرکز کنه. بی‌مناسبت یادداشت پرمهر و محبتی برای یه دوست‌تون بفرستین.

  • بهترین هدیه غافلگیر کردنه.

بعضی افراد در زندگی شما نعمت و برکت بود‌ن. تشویقشون کنین تا یادداشتی تشکر‌آمیز همراه با قدردانی و حق‌شناسی برای کسی که می شناسنش و می‌دونن محتاج عشق و محبته بفرستن.

  1. فقط خودت باش.

از موهبت‌های ذاتی و طبیعی خودتون بهره ببرین. اگه دست‌پخت خوبی دارین، برای دوست یا همسایه‌ای که شاید بیماره و به‌تنهایی نمی‌تونه آشپزی کنه، غذا درست کنین و براش ببرین. اگه نقاشی‌تون خوبه یه نقاشی بکشین و به کسی بدین که با گرفتن اون شاد و سرحال می‌شه. برای کمک به تهیدستان از دوست و فامیل کمک مالی بگیرین و بعد جایی رو که می‌خوایین اون پول اون‌جا هزینه بشه رو مشخص کنین.

فقط خودت باش.

  1. توانایی و قابلیت‌تون رو برای کمک به بهبودی افراد در نظر بگیرین.

برای سلامتی‌تون اهدا کنین. در زمینۀ سلامتی مشکلاتی هست که می‌شه با اهدای خون، عضو یا سلول برطرف کرد.

توانایی و قابلیت‌تون رو برای کمک به بهبودی افراد در نظر بگیرین.

  1. برای حمایت کردن و یاری رساندن وقت بذارین.

به شکل‌های مختلف می‌شه از دیگران قدردانی کرد. صرف وقت و صبوری از حضور عاطفی‌تون برای کسی نشون می‌ده که درک می‌کنین دیگران هم حق زندگی دارن. برای کسانی که به دنبال فردی هستن تا درد و دل کنن گوش شنوا باشین. این روشی فوق‌العاده برای ابراز نگرانی و همدردی با دیگرانه.

برای حمایت کردن و یاری رساندن وقت بذارین.

  1. باری از دوش همکارتون کم کنین.

مسئولیت انجام کار همکاری رو به عهده بگیرین. ما خودمون رو با وظایف پیش رو نابود می‌کنیم. در محل کار، فعالیت به‌تنهایی و تمرکز بر مرحلۀ بعدی موفقیت، آسونه. سعی کنین با قبول مسئولیت‌های همکارتون در کارهای تیمی شرکت کنین. به همکارتون پیشنهاد بدین که بخشی از کار او را به عهده می‌گیرین.

  1. حرکات کوچک یه دنیا ارزشمنده!

بگو متشکرم. باور کنین، افرادی در دنیا هستن که به ابراز تشکر شفاهی اهمیت نمی‌دن. یه تشکر ساده زحمتی نداره، فقط بگو ممنون.

تک تک حرکات حتی حرکات کوچک شما یه دنیا ارزشمنده!

  1. روزانه به خودت یادآوری کن.

حق‌شناسی‌هاتون رو بنویسین. نوشتن روزانۀ شکر نعمات، حتی در روزهای سخت، دیدگاه شما رو تغییر می‌ده. دفترچه یادداشتی از همۀ چیزهایی که به زندگی‌تون معنا می بخشن، داشته باشین.

با محبت کردن قدردانی و حق‌شناسی‌ خودتون رو ابراز کنین.

ویلیام آرتور وارد می‌گه: " ابراز نکردن حس سپاسگزاری و قدرشناسی مثل این می‌مونه که هدیه‌ای رو کاغذ کادو بپیچی اما به کسی ندی."

هدیه قدردانی و حق‌شناسی خودت رو کادو کن و هدیه بده!

ساجده

1401/03/03

نظر دوستمون کاملا درسته دیدگاه خوشبختی هر کس کاملا متفاوت

دیدگاه خود را ثبت نمایید.