thumb

4 فایده شکرگزاری برای سلامتی جسم و روح

فواید شکرگزاری در سلامت روح و روان

شاید دربارۀ روحیۀ سپاسگزاری و شکرگزاری چیزهایی شنیده باشین. این عبارت به ما یادآوری می‌کنه که باید در زندگی شکرگزار باشیم و روی این ویژگی کار کنیم! وقتی به طور منظم شکرگزاری رو تمرین می‌کنین، نه‌تنها به‌سلامت روحی و جسمی خودتون کمک می‌کنه، بلکه به اطرافیان هم حس خوبی منتقل می‌کنین.

شکرگزاری یعنی قدردان بودن بابت چیزی که داریم. وقتی خیلی از ما در تلاش هستیم تا خودمون رو با یه وضعیت عادی جدید وفق بدیم، تمرین شکرگزاری بیشتر از همیشه اهمیت پیدا می‌کنه.

فواید شکرگزاری در سلامت روح و روان

شکرگزاری مزایای زیادی برای سلامت روانمون داره، از جمله اینکه:

  1. شکرگزاری خلق‌وخوی رو بهتر می‌کنه. افرادی که به طور منظم برای چیزهای مثبت زندگی شکرگزاری می‌کنن، در مجموع شادتر هستن و کمتر دچار استرس و افسردگی میشن.
  2. شکرگزاری شما رو خوش‌بین‌تر می‌کنه. مطالعات نشان میده کسانی که مرتباً از داشته‌هاشون شکرگزاری می‌کنن، دیدگاه مثبت‌تری نسبت به زندگی دارن.
  3. به اشتراک گذاشتن شکرگزاری پیوندهای اجتماعی رو بهبود می‌بخشه. از اونجایی که افراد شکرگزار به طور معمول قدردان نعمت‌های زندگی‌شون هستن احساس می‌کنن در زندگی مورد لطف و محبت بیشتری هستن و ارتباط بهتری با دیگران دارن.
  4. تمرین شکرگزاری سلامت جسمی رو بهبود میده. افرادی که عملاً ابراز شکرگزاری می‌کنن، بیشتر درگیر فعالیت‌هایی برای مراقبت از سلامت جسمانی‌شون هستن، مانند خوب غذا خوردن و ورزش‌کردن. این ویژگی منجر به سطح انرژی بالاترِ بدن، خواب بهتر و سیستم ایمنی قوی‌تری میشه، به‌علاوه توانایی مبارزه با بیماری و عفونت رو هم بالا می‌بره.

شکرگزاری مزایای زیادی برای سلامت روان داره.

خانواده شما چطور شکرگزاری رو تمرین می‌کنن؟

اول ازهمه باید شکرگزاری رو در برنامه روزانه‌تون قرار بدین و هر روز تمرینش کنین!

چند روش برای تمرین شکرگزاری و بهبود رفاه کلی خانواده:

  • روزتون رو با نوشتن موردی که روز قبل خوب پیش رفته و چراییِ خوب پیش رفتنش شروع کنین. می‌تونین این کار رو موقع صبحانه خوردن یا قبل از شروع کار یا تکالیف مدرسه انجام بدین. مهم، نوشتنِ اونه، چون یه اتفاق خوب افتاده که شما هر موقع بخوایین می‌تونین بهش فکر کنین. با ثبت حوادث خوب این امکان براتون فراهم میشه تا در مورد کارهاتون فکر کنین و به رشد و پیشرفتتون ادامه بدین.

نوشتن تمرینی عالی برای شکرگزاری!

  • خیلی از ما در یه روز عادی از چیزی احساس یأس و ناامیدی می‌کنیم. وقتی احساس ناراحتی یا ناامیدی کردین، دکمه مکث رو فشار بدین و افکارتون رو دوباره تنظیم کنین. دربارۀ شرایط به وجود آمده یه مورد مثبت پیدا کنین یا به موضوع دیگه‌ای فکر کنین که به خاطرش سپاسگزار هستین.
  • دور میز غذا بشینین و از افراد حاضر بخوایین که بگن در زندگی‌شون کلاً بابت چه چیزهایی سپاسگزار هستن و یا اگه در اون روز اتفاق خاصی افتاده که بابتش شکرگزار هستن اون رو برای همه تعریف کنن.
  • با نوشتن یادداشت برای کسی که قدردان و سپاسگزار محبت و زحماتش هستین، شکرگزاری‌تون رو با دیگران به اشتراک بذارین.

قدردانی کردن باعث آرامش روحی ما میشه، اگه دنبال راه‌های بیشتری برای این کار می‌گردین؛ 9 راه برای ابراز قدردانی و ایجاد رضایت و شادی بیشتر

دیدگاه خود را ثبت نمایید.