thumb

تحقیقاتی که ثابت می‌کنن قدردان بودن، برامون شادی میاره

تشکر کردن و قدردان بودن برامون شادی میاره

بیشتر افراد منتظرن تا در طول دوران تعطیلات زمانی پُر از آرامش، جشن و شادکامی رو بگذرونن. شاید براتون جالب باشه که خیلی از آدم‌ها تعطیلاتشون رو با غم، اضطراب یا افسردگی طی می‌کنن. البته افسردگی یا ابتلا به اختلال‌ اضطرابی برای درمان به کمک مشاور و روان‌شناس احتیاج داره؛ اما در مورد افرادی که فقط طی همین مقطع از سال حس فسردگی و اندوه میشن احتمالاً دلایل دیگه‌ای وجود داشته باشه. شاید راه بهبود حال این افراد چیزی جز بیشتر قدردان بودن‌شون نباشه؛ تحقیقات نشان‌دادن یکی از جنبه‌های مثبت قدردانی، تقویت روحیه‌ست.

در فرهنگ لاتین برای قدردانی از عبارت "gratitude" استفاده میشه که ریشه اون، کلمه "gratia" هست، gratia یه عبارت قدیمیه که با معانیه لطف، بخشندگی یا سپاسگزاری از اون استفاده می‌شده. شکرگزاری یا قدردانی از داشته‌ها می‌تونه همه این معانی رو پوشش بده. با سپاسگزاری کردن، مردم خوبی‌های زندگی‌شون رو یادآوری و با فروتنی تأیید می‌کنن. طی شکرگزاری کردن مردم تشخیص میدن که منشأ خوبی‌های زندگی‌شون تا حدی خارج از خودشون و اعمالشونه. تقویت همین نگرش باعث میشه افراد با موجودیت‌هایی بزرگ‌تر از خودشان مثل طبیعت یا معنویت ارتباط برقرار کنن.

تحقیقات روان‌شناسی‌ که برای بررسی نگاه مثبت به زندگی انجام شدن، ثابت کردن که قدردان بودن با شادی ارتباط مستقیمی داره و باعث انتقال احساسات مثبت به فرد میشه، این جریانِ احساساتِ مثبتی که در فرد شکل می‌گیره، باعث لذت بردن اون از تجربیات مثبتش میشه، همین‌طور باعث میشه که به سلامتش بیشتر اهمیت بده، بتونه با ناملایمات کنار بیاد و روابط محکم و با معنایی رو ایجاد کنه.

افراد مختلف شیوه‌های مختلفی برای ابراز قدردانی دارن. افراد می‌تونن بابت گذشته‌ای که داشتن قدردان باشن، مثل زمان‌هایی که یاد خاطرات خوش یا دوران کودکی‌مون میفتیم و بابت داشتن این خاطرات، قدردان بودن رو تجربه می‌کنیم.

می‌تونیم بابت وجودمون برای همین لحظه حال قدردان باشیم، برای اینکه فرصتی داریم تا مقاله‌ای درباره قدردانی بخونیم و نگاه عمیق‌تری نسبت به داشته‌هامون یا اطرافیانمون داشته باشیم.

می‌تونیم به‌خاطر آینده قدردان باشیم، به‌خاطر زحماتی که درگذشته کشیدیم و احتمالاً قراره ثمره اون رو در آینده ببینیم، به‌خاطر نگاه مثبتی که به آینده داریم یا به‌خاطر امیدهامون، همگی دلایل زیبایی برای قدردان بودن، هستن.

صرف‌نظر از میزان قدردانی ای که نسبت به زندگی دارین، باز هم میشه این احساس و پرورش داد و با اون به موفقیت و شادی بیشتری رسید.

تحقیقاتی که ثابت کردن قدردان بودن برامون شادی آوره

دو روان‌شناس از دانشگاه کالیفرنیا و میامی، تحقیقات زیادی دربارۀ قدردان بودن انجام‌دادن. اون‌ها در یکی از مطالعاتشون از همۀ شرکت‌کننده‌ها خواستن که هر هفته روی یه موضوع خاص تمرکز کنن و چند جمله‌ راجع به اون موضوع بنویسن.

یه گروه دربارۀ چیزهایی که در طول هفته رخ‌داده بود، نوشتن و بابت‌ اون اتفاقات قدردان بودن.

گروه دوم در مورد تنش‌های روزانه و ناملایماتی که طی اون هفته داشتن نوشتن و گروه سوم رویدادهای تأثیرگذاری که طی اون زمان سپری کرده بودن رو ثبت کردن بدون اینکه بخوان روی مثبت یا منفی بودن اون‌ها تأکید خاصی بکنن.

بعد از ده هفته، افرادی که در مورد قدردانی نوشته بودن خوش‌بین‌تر شده بودن و احساس بهتری نسبت به زندگی داشتن. در کمال تعجب، این افراد در مقایسه با کسانی که روی اتفاقات ناگوار تمرکز کرده بودن، فعالیت بدنی بیشتری رو به برنامه زندگی‌شون اضافه کرده بودن و مراجعه کمتری هم به پزشک داشتن.

یکی دیگه از محققین برجسته در این زمینه، روان‌شناسِ دانشگاه پنسیلوانیا دکتر مارتین سلیمن است که تأثیرات مختلف روان‌شناسی مثبت رو روی 411 نفر آزمایش کرد. در این مطالعه از همه افراد شرکت‌کننده خواسته شد از کسی که اخیراً باعث شکل‌گیری خاطرات مثبتی براشون شده، تشکر کنن. وقتی تکلیف هفتگی اون‌ها که در واقع قدردانی از کسانی بود که هیچ‌وقت درست ازشون تشکر نشده بود، نوشته و به‌صورت شخصی برای اون افراد فرستاده شد، اتفاق عجیبی افتاد.

شرکت‌کنندگان در آزمایش بعد از ارسال نامه تشکر بلافاصله حس کردن که میزان شادی‌شون به میزان قابل‌توجهی افزایش پیدا کرده. این کار بیشتر از هر اقدام دیگه‌ای روی شادی افراد مؤثر بود و مزایای اون تا یه ماه بعد هم ادامه داشت.

درسته که چنین مطالعاتی نمی‌تونن ارتباط علت و معلولیه بین شادی و قدردانی رو به‌صورت محکم اثبات کنن، ولی بیشتر پژوهش‌های انجام‌شده دراین‌خصوص ارتباط بین میزان قدردان بودن با میزان بهزیستی فرد رو تأیید می‌کنن.

جدا از قدردانی، مطالعاتی درباره تأثیر سپاسگزاری در روابط هم انجام شده؛ تحقیقات صورت‌گرفته روی زوج‌ها نشان داده که افرادی که برای ابراز قدردانی از شریک زندگی‌شون وقت‌گذاشتن، نه‌تنها نسبت به طرف مقابل احساس بهتری پیدا کرده بودن بلکه مشکلات رو باروحیه‌ای سازگارتر حل می‌کردن.

اگه مدیر جایی باشین احتمالاً طی دوران کاریتون متوجه شدین که وقتی از کارمندی تشکر می‌کنین اون کارمند انگیزه بیشتری برای کارکردن پیدا می‌کنه و بازدهی بیشتری رو در کارهاش نشان میده.

محققان دانشگاه پنسیلوانیا افراد خَیری رو که به دانشگاه کمک می‌کردن رو به طور تصادفی بهدو گروه تقسیم کردن. از یه گروه با همان روش قدیمی و همیشگی، یعنی برقرار تماس‌های تلفنی کمک‌هزینه خواستن. اما گروه دوم رو در یه روز خاص به دانشگاه دعوت کردن تا مدیر دانشگاه از زحمات افراد خیری که برای تأمین بودجه‌های دانشگاه تلاش می‌کردن طی همایشی که برای سپاسگزاری از این افراد تدارک‌دیده‌شده بود، تشکر کنه.

در طول هفتۀ بعد، افرادی که پیام سپاسگزاری مدیر رو شنیده بودن، 50 درصد بیشتر از کسانی که این پیام رو دریافت نکرده بودن، برای کمک تماس گرفتن.

مطالعات دیگه‌ای هم در این زمینه صورت‌گرفته که روی ارتباط مستقیم بین شادمانی و سپاسگزاری صحه گذاشتن. مثلاً یه مطالعه نشان داده که زنان مطلقه میان‌سالی که دفترچه‌های یادداشت سپاسگزاری ‌داشتن، از زندگی‌شون رضایت بیشتری داشتن تا اون‌هایی که چیزی یادداشت نمی‌کردن. یا مطالعه دیگه‌ای نشان داده کودکان و نوجوانان با نوشتن نامۀ تشکرآمیز به کسی که تغییری در زندگی‌شون ایجاد کرده، شاید موجب شادی طرف مقابل شده باشن اما خودشون احساس آرامش و نشاط بیشتری می‌کردن. نتیجۀ این تحقیق نشان داد که قدردان بودن با بلوغ عاطفی هم مرتبط است.

بخواییم یا نخوایم قدردان بودن علاوه بر تمام مزایای شگفت‌انگیزی که داره می‌تونه ما رو به انسان بهتری تبدیل کنه و به خوب بودن ما کمک کنه، این عامل خودش به تنهایی روحیه ما رو غنی‌تر و شادتر می‌کنه.

راه‌های پرورش شکرگزاری

قدردانی روشیه که به مردم کمک می‌کنه تا قدر داشته‌هاشون رو بدونن، فکر نکنن همیشه باید به چیز جدیدی برسن به این امید که شادتر بشن و اگه نیاز مادی‌شون برآورده نشه نمی‌تونن احساس رضایت کنن. قدردانی به افراد کمک می‌کنه تا به‌جای کمبودها، روی چیزهایی که دارن تمرکز کنن.

چند راه برای تقویت ویژگی قدردان بودن

  • یادداشت تشکر بنویسین. می‌تونین با نوشتن یه نامه یا ایمیل به شخصی که روی زندگی‌تون تأثیرات مثبتی گذاشته، از اون تشکر و قدردانی کنین، با این کار هم خودتون احساس شادی و آرامش بیشتر پیدا می‌کنین و هم رابطۀ خودتون رو با اون شخص محکم‌تر می‌کنین. عادت کنین که هر ماه حداقل یه نامه تشکرآمیز برای کسی بفرستین، بهتره هرازگاهی یه نامه هم برای خودتون بنویسین.
  • اگه وقت نوشتن ندارین می‌تونین به‌صورت ذهنی از کسی که برای شما کار خوبی انجام داده تشکر کنین یا اگه دفترچۀ شکرگزاری دارین، چندخطی برایش بنویسین. نوشتن یا به اشتراک گذاشتن افکارتون دربارۀ هدایایی که هر روز دریافت می‌کنین رو به عادت تبدیل کنین. شاید این کار بی‌فایده به نظر بیاد اما تنها انجامش در بین اعضای خانواده، رابطه‌تون رو با اون‌ها بهتر و در نتیجه شما رو شادتر می‌کنه.
  • نعمت‌هایی رو که داری بشمار و هر هفته یه وقتی رو صرف نوشتن موهبت‌هات کن. برای هر تلاشی که کردی و نتیجۀ خوبی گرفتی سپاسگزار باش و همین رو روی کاغذ بیار. گاهی اوقات سه تا پنج‌ تا از نعمت‌هایی که هر هفته اون‌ها رو شناسایی می‌کنی یادداشت کن و در حین نوشتن، به احساساتی که وقتی اتفاق خوبی برات میفته سراغت میان، فکر کن.
  • نمازخواندن و دعاکردن برای پرورش قدردانی خیلی مؤثر هستن.
  • مدیتیشن کنین. مراقبه ذهن یعنی آگاهی همراه با تمرکز روی لحظه حال بدون هر نوع قضاوتی. با اینکه مردم اغلب روی یه کلمه یا عبارت مثل «آرامش» تمرکز می‌کنن، اما می‌توان روی اون موردی که به‌خاطرش سپاسگزار هستین هم تمرکز کنین مثل گرمای خورشید، صداهای دلپذیر طبیعت و چیزهای دیگه.

دیدگاه خود را ثبت نمایید.