thumb

7 شکل متفاوت از احساس شادی رو بشناس تا بهتر زندگی کنی

انواع مختلف شادی

انسان‌ها همیشه دنبال شادی گشتن و می‌گردن، یکی از رایج‌ترین جستجوهای انسان که ممکنه دست‌نیافتنی هم باشه جستجو برای شادیه. تجربۀ شادی اَشکال مختلفی داره چراکه ناشی از شرایط مختلف زندگیه. پژوهش‌های امروزه نشان‌دادن که میشه با روش‌هایی این اشکال مختلف شادی رو در زندگی پیدا کرد و اون رو گسترش داد.

7 شکل متفاوت از احساس شادی:

  1. شادی

احساس شادی رو به طور خلاصه میشه در رها شدن در لحظه، فارغ شدن از نگرانی‌ها یا قدردانی از داشته‌ها تعریف کرد. شادی حسی زودگذره و اگه بخواین بیش‌ازحد تحلیلش کنین ناپدید میشه. اگه نگرش درستی داشته باشین، می‌تونین شادی رو در بسیاری از چیزها پیدا کنین، بنابراین چیزی نسبتاً در دسترس و قابل جست‌وجوعه.

شرکت در فعالیت‌هایی که می‌دونین باعث شادی‌تون میشن، از یوگا گرفته تا رفتن به شهربازی یا گوش‌دادن به آهنگ موردعلاقه، در دستیابی شما به شادکامی مؤثر هستن. کار ساده‌ای که می‌تونین انجام بدین اینه که کارهای جدید رو امتحان کنین تا راه‌های جدیدی برای شادی پیدا کنین.

  1. شور و هیجان

شور و هیجان می‌تونه بیشتر از شادی دوام داشته باشه، اما این نوع از احساس شادی هم تا حدودی زودگذره و ناپایداره و حتی ممکنه به حسادت تبدیل بشه. بااین‌حال، می‌تونه یه عامل انگیزشی هم باشه. مثلاً، هیجان یه شغل جدید، می‌تونه انگیزۀ سخت‌تر کارکردن رو بده یا هیجانِ داشتن یه رابطۀ جدید می‌تونه انگیزۀ تلاش بیشتر برای حل اختلافات رو ایجاد کنه. داشتن شور و هیجان در زندگی کمک می‌کنه تا از دلتنگی‌ها عبور کنین.

مطالعات نشان‌دادن اگه به‌جای مضطرب یا عصبانی بودن به خودتون بگین که هیجان‌زده هستین، می‌تونین اون انرژی و حس ناراحت‌کننده رو به فعالیت سازنده‌تری تغییر بدین. هیجان می‌تونه باعث گسترش احساسات مثبتی بشه که از هر فعالیتی دریافت می‌کنین. اگه روی احساسات هیجان‌انگیز برنامۀ مسافرتی که قراره در آینده داشته باشین تمرکز کنین، لذت اون تعطیلات می‌تونه تا روزها و هفته‌ها ادامه داشته باشه. برای دستیابی به هیجان چالش‌های جدید رو قبول کنین. فهرستی از تجربیات یا دستاوردهایی که امید دارین در طول زندگی داشته باشین یا بهشون برسین، تهیه کنین و بذارین اگه اتفاق بزرگی در راهه از عملی‌شدن اون در آینده باعث جریان پیدا کردن احساس شادی و لذت درونتون بشه.

  1. قدردانی و شکرگزاری

قدردانی و سپاسگزاری کردن اتفاق بسیار مثبتی برای رسیدن به احساس شادی و آرامش درونی هست، بااین‌حال اگه روی اون تمرکز نکنین، می‌تونه از زندگی‌تون محو بشه. خودِ قدردانی هم نوعی شادی به‌حساب میاد. بر اساس تحقیقات انجام‌شده، کسانی که به طور منظم احساس قدردانی رو در خودشون پرورش دادن، نسبت به کسانی که کمتر خودشون رو در معرض این احساسات قراردادن، شادتر و سالم‌تر بودن.

بعلاوه، پرورش قدردانی خیلی آسونه. می‌تونین یه دفترچه تهیه کنین و چیزهایی رو که بابت اون‌ها سپاسگزاری‌ هستین رو بنویسین، همین‌طور می‌تونین مدیتیشن عشق و مهربانی انجام بدین و مهربانی رو برای خودتون و دیگران ارسال کنین. حتی می‌تونین به افرادی که باهاشون زندگی می‌کنین، بگین که قدردانشون هستین. تحقیقات نشان‌دادن که پرورش احساسات قدردانی از افسردگی جلوگیری می‌کنه. شاید خیلی مشخص نباشه، اما این نوع شادی رو میشه بارهاوبارها به ذهن آورد و مرور کرد.

اگه هنوز قانع نشدین پس مقاله «تحقیقاتی که ثابت می‌کنن قدردان بودن، برامون شادی میاره» رو مشاهده کنین.

  1. غرور

درحالی‌که غرور داشتن و ازخودراضی بودن می‌تونه یه چیز منفی باشه، احساس غرور در موفقیت‌ها و دستاوردها می‌تونه نوعی قدردانی به‌حساب بیاد و شکلی عالی از احساس شادی رو به خودش بگیره. شما می‌تونین به کار، خانواده‌، خانه‌ و خودتون افتخار کنین یا حتی به چیزی که براش تلاش می‌کنین، ازش مراقبت می‌کنین و بهش عشق می‌ورزین.

شما می‌تونین با ثبت کردن دستاوردهای شخصی در دفتر قدردانی یا نگه‌داشتن فهرستی از موفقیت‌هاتون در آخر هر روز، احساس غرور و افتخار رو در خودتون پرورش بدین. این به معنای لاف زدن یا خودنمایی نیست. شما نمی‌خواین بگین به‌خاطر دستاوردهاتون بهتر از دیگران هستین، بلکه می‌گین که شکل بهتری از خودتون هستین و بابت این حقیقت قدردانی می‌کنین.

  1. خوش‌بینی

افراد خوش‌بین روی احتمالات مثبت تمرکز می‌کنن و ترکیبی از احساس قدردانی و غرور رو دارن. اون‌ها به‌خاطر همۀ امکاناتی که زندگی براشون فراهم می‌کنه سپاسگزار هستن، به توانایی‌شون در به‌کارگیری این منابع افتخار می‌کنن و به قابلیت‌هاشون در تلاش برای رسیدن به اهداف اعتقاد دارن. مطالعات نشان‌دادن که خوش‌بینی با میزان موفقیت در زندگی ارتباط مستقیم داره.

افراد خوش‌بین، وقتی با ناامیدی مواجه میشن، مایلن اون رو به حداقل برسونن. اون‌ها برای خودشون مشخص می‌کنن که دفعۀ بعد چطوری می‌تونن عملکرد بهتری داشته باشن. این افراد عوامل بازدارنده‌ای که منجر به نتایج منفی شده رو پیدا می‌کنن. وقتی در کاری موفق میشن، به خودشون اعتبار میدن و اون رو نشانه چیزهای بهتری در آینده می‌دونن. خوش‌بینی یک روش کلی برای بودن و زیستنه، بنابراین نسبت به سایر اَشکال احساس شادی، زودگذر نیست.

  1. قناعت

قناعت یعنی از داشته‌هات راضی باشی و از زمان حال لذت ببری. قناعت خیلی از مشکلات رو حل می‌کنه، کسانی که در زندگی قانع هستن کمتر از معایب و کمبودهای زندگی ناامید میشن و احساس شادی و رضایت بیشتری دارن. مردم برای درک این شکل از شادی باید روی چیزهایی که دارین تمرکز کنین. شما به اوج صعود کردین و سزاوار لذت بردن از پاداش‌های حاصل از تلاشتون هستین. لذت بردن از دستاوردها و هر چیزی که دارین، رضایت رو براتون به ارمغان میاره، بنابراین تمرکز روی داشته یا به‌جای نداشته‌ها روشی عالی برای راضی موندنه.

  1. عشق

گاهی اوقات گفته میشه که عشق و شادی قابل تعویض هستن، ازاین‌جهت که عشق منبع بی‌نهایت شادی و خودِ شادی نوعی عشقه. هر جور که فکر کنین داشتن هر دوی اون‌ها در زندگی شما مهم و ضرورین.

عشق واقعی به‌نوعی افسانه شده و به‌دست‌آوردنش خیلی دشواره، اما درواقع، عشق رو میشه همه‌جا پیدا کرد؛ خانواده، دوستان و حتی حیوانات خانگی. همۀ این‌ها می‌تونن منبع عشقی باشن که تمرکز روشون می‌تونه روابط زندگی شما رو پُربارتر و غنی‌تر کنه. عشق هم به نوعی احساس شادیه که می‌تونه عَرضه بی پایانی داشته باشه.

حتی اگه روابط استرس‌زا، ما رو از شادی دور کنن، روابط سالم و حمایتی می‌تونن شادی بزرگ و پایداری برامون به همراه داشته باشن. تمرکز روی روابط با اطرافیان و گذراندن وقت با عزیزان بهتون کمک می‌کنه تا این شکل از شادی رو در زندگی‌تون حفظ کنین.

فاطمه ارزشمندی

1401/07/30

هروقت کارام زیاد میشه و به حیوون خونگیم کمتر توجه میکنم، خیلی عذاب وجدان میگیرم واقعا نمیشه یه حیوون رو عذاب داد که خودمون تفریح داشته باشیم

شهنار

1401/07/30

من هرشب قبل از خوابیدن توی دفترچه مخصوصم میام شکرگذاریامو مینویسم الان یه مدته که خیلی احساس آرامش میکنم واقعا توی زندگی آدم تاثیر داره

دیدگاه خود را ثبت نمایید.