thumb

چگونه به آرامش درونی‌ برسیم؟ 8 استراتژی‌ رسیدن به آرامش

چگونه به آرامش درونی‌ برسیم؟

شما چگونه به آرامش درونی می‌رسین؟ با مدیتیشن در کوه‌های هیمالیا، سفر به جزایر کارائیب یا ترویج صلح جهانی؟

هرکس آرامش درونی رو یه‌جور تعریف می‌کنه. هیچ فرایند استاندارد یا مراحل اجباری برای یافتن آرامش ذهنی وجود نداره. یافتن آرامش درونی با محیط‌های آشفته، سبک زندگی پرمشغله و استرس‌های روزمره چالش برانگیز هست، اما رسیدن بهش غیرممکن نیست.

آرامش درونی چیست؟

آرامش درونی به معنای داشتن آرامش روحی و جسمی و احساس رضایت خاطر از خود به‌رغم وجود درگیری‌ها و تنش‌های روزانه‌ست. یافتن آرامش ذهنی همون رسیدن به شادی، رضایت و سعادته، به آرامش درونی رسیدن و شاد بودن مستلزم یه زندگی بدون گرفتاری نیست چون همۀ ما در زندگی‌هامون با چالش‌هایی روبرو هستیم.

چرا یافتن آرامش درونی در زندگی مهمه؟

آرامش ذهنی باعث کاهش نگرانی، اضطراب، استرس و ترس می‌شه. آرامش درونی با رسیدن به خودشکوفایی مرتبطه. مزایای یافتن آرامش درونی:

  • عملکرد روزانه بهتر در رسیدگی به امور روزمره
  • افزایش سطح انرژی و بهبود مدیریت عاطفی
  • جنجال، اضطراب، نگرانی و استرس کمتر و در مقابل داشتن افکار مثبت
  • رفتار مهربانانه و دلسوزانه با دیگران
  • به‌راحتی تحت‌تأثیر نظرات منفی جامعه قرار نگرفتن
  • توانایی یادگیری نحوه برخورد با احساسات دشوار
  • توانایی داشتن قضاوتی صریح و روشن در هنگام مواجه با چالش‌های استرس‌زا
  • کیفیت خواب بهتر

مزایای یافتن آرامش درونی

چگونه به آرامش و شادی درونی دست یابیم؟

راه‌های زیادی برای رسیدن به آرامش و شادی درونی وجود داره که این راه و روش‌ها در افراد مختلف با هم فرق داره. شاید روشی برای شما مفید باشه اما برای دیگران نباشه. یافتن آرامش و شادی یه شبه به دست نمی‌آد. این یه فرایند جاریه.

رسیدن به آرامش درون

8  استراتژی‌ که ممکنه شما رو در مسیر رسیدن به معنویت، آرامش و شادی کمک کنه:

  1. زمانی را در دل طبیعت بگذرونین.

ممکنه بودن در طبیعت، مانند پیاده‌روی یا قدردانی از آن، بهتون آرامش بده. گذراندن وقت در طبیعت به همراه تنفس عمیق می‌تونه ذهن شما رو از فکرکردن به مسائل استرس‌زا دور کنه. البته نه با یه بار طبیعت‌گردی. هرچه زمان بیشتری رو در طبیعت باشین فرصت بیشتری دارین تا با استرس و اضطراب روزمره زندگی کنار بیایین.

زمانی را در دل طبیعت بگذرونین.

  1. مدیتیشن

مدیتیشن فواید اثبات‌شدۀ زیادی برای سلامت جسمی، عاطفی و روانی ما داره. مخصوصاً، مدیتیشن ذهن‌آگاهی که در کاهش اضطراب و پیشگیری از افسردگی بسیار مؤثره. یوگا تمرین کنین، کتابی در مورد مدیتیشن بخونین، پادکستی دراین‌رابطه گوش بدین یا هر روز ۴۰ تا ۴۵ دقیقه مدیتیشن ذهن‌آگاهی رو توی خونه تمرین کنین.

مدیتیشن رو تمرین کنین.

  1. سپاسگزار باشین.

یافتن آرامش، سلامت و سعادت یعنی قدردان و سپاسگزار داشته‌ها‌تون باشین، نه اینکه از چیزهایی که در زندگی ندارین شکایت کنین. وقتی قدرشناس باشین آرامش بیشتری هم خواهید داشت. طبق مطالعات انجام‌شده افرادی که قلباً شکرگزار نعمت‌های زندگی‌شون هستن و رضایت کامل دارن، زودتر به آرامش و شادی درونی می‌رسن.

سپاسگزار باشین.

  1. مسئولیت اعمال خود را بپذیرین.

مسئولیت‌پذیری و پاسخ‌گویی در قبال تمام اعمال شما ملزم به داشتن سطح کاملی از بلوغ فکریه. حتی وقتی خیلی سخت باشه، با اعتراف به اشتباهات خودتون به آرامش و شادی می‌رسین. انتقادپذیر باشین و از اون‌ها برای پیشرفت بیشتر استفاده کنین، چون پذیرش اشتباهات شما رو تبدیل به فردی انعطاف‌پذیرتر می‌کنه.

مسئولیت اعمال خود را بپذیرین.

  1. اجازه ندین اشتباهات گذشته معرف شما باشن.

همۀ ما درگذشته اشتباهاتی داشتیم که بهشون هم افتخار نمی‌کنیم، اما تمرکز و توجه بیش‌ازحد به اشتباهات گذشته بهترین‌های شما رو ازتون می‌گیره. اجازه ندین اشتباهات گذشته مانع رسیدن‌تون به فردی بهتر و والاتر بشن.

اجازه ندین اشتباهات گذشته معرف شما باشن.

برای یافتن آرامش و شادی، پشیمانی رو رها کنین. یادتون باشه که این اشتباهات بوده که شما رو به فرد بهتری تبدیل کرده. به‌هرحال شاید در آینده مرتکب خطایی بشین، پس یاد بگیرین که اون‌هارو کنار بذارین و به راه‌تون ادامه بدین.

  1. خودتون رو دوست داشته باشین.

مراقبت از خود برای یافتن آرامش و شادی مهمه. اگه نتونین خودتون رو دوست داشته باشین، پس چطوری می‌خوایین به معنای واقعی کلمه در زندگی خوشحال باشین؟ دوست داشتن خود مراقبت از سلامت جسمی، عاطفی، روانی و معنویه. اینها شامل تغذیه سالم، ورزش منظم و مراقبت از سلامت عمومی شماست. وقتی به سلامتی‌تون اهمیت بدین و مراقبت از خودتون رو تمرین کنین، این انرژی مثبت رو به دیگران هم منتقل می‌کنین. تصور کنین وقتی نسبت به خودتون احساس رضایت و خشنودی داشته باشین، زندگی‌تون چقدر شاد و بی‌دغدغه می‌شه. عشق سالم به خود باعث ایجاد روابط خوب با اطرافیان‌تون هم می‌شه.

خودتون رو دوست داشته باشین.

  1.  پذیرش و رضایت رو تمرین کنین.

برای رسیدن به آرامش و شادی، پذیرش و رضایت‌مندی خیلی ارزشمنده. بپذیرین که توی زندگی با مشکلاتی روبرو می‌شین پس بهتره یاد بگیرین چطوری باهاشون کنار بیایین. راضی بودن یعنی داشتن رضایت عاطفی، جسمی یا حتی مالی. میل به مادیات و ثروت، آرامش درونی فرد رو به‌هم می‌ریزه.

 پذیرش و رضایت رو تمرین کنین.

  1.  دورریزها رو دور بریزین.

دور ریختن خرت‌وپرت‌های اضافی به داشتن ذهن آروم کمک می‌کنه. این فقط به معنی دور انداختن وسایل اضافی و خونه تکونی نیست، بلکه به معنی نظم دادن به زندگی و مرتب شدن خونه‌ست. تا حالا دقت کردین وقتی چشم‌تون به یه کمد به‌هم‌ریخته میفته چقدر استرس می‌گیرین؟ پس چرا خودتون رو در معرض چیزی قرار می‌دین که باعث استرس و دلهره‌تون می‌شه؟ کنترل زندگی‌تون رو با مرتب کردن خونه، مشخص کردن وظایف و افکارتون شروع کنین.

کلام آخر

شاید این راهکارها برای شما مفید باشه اما ممکنه در کمک به دیگران برای یافتن آرامش درونی کارساز نباشه. اگه می‌خوایین کنترل زندگی‌تون رو به دست بگیرین و آرامش درونی‌تون رو پیدا کنین، تصمیم متفاوتی بگیرین و با جون‌ودل تلاش کنین. شاید مشاوره گرفتن از یه متخصص هم گزینۀ خوبی باشه.

 

محدثه

1401/07/30

من یک کنکوری هستم و تایمی هست که واقعا افکارم بهم ریخته ن به خودم میرسم و ن به افکارم و کلا از زندگی نا امید شدم فشار درس ها بالاست لطف کنید ی مشاوره بدین ممنون میشم

سارا

1401/03/03

با سلام من 3 فرزند دارم و وقتی از سر کار میام خیلی خستم نمیدونم چطوری برای خانوادم وقت بزارم که همیشه ازم راضی باشن

دیدگاه خود را ثبت نمایید.