thumb

چطور هنگام خلاصی از چیزهای به دردنخور و آت‌وآشغال‌ها احساس گناه نکنیم؟

بعد از 10 بار جابه‌جایی در طول 11 سال و خلاص شدن از شر آت‌وآشغال‌ها و بی‌نظمی، بالاخره خانواده‌مون راه خودش رو پیدا کرد. احساس گناه در مورد دور انداختن وسایلِ اضافی گزینه‌ی انتخابی نبود ما مجبور بودیم با وسایل کمتری جا‌به‌جا بشیم. بنابراین، راه‌‌حل‌هایی برای مقابله با این حس گناه پیدا کردیم.

بیشتر بخوانید: احساس گناه یا عذاب وجدان چیست و چطور از آن رها شویم؟

فکر کنین که چرا احساس گناه بهتون دست می‌ده؟

ابتدا، باید دقیقاً بررسی کنین که چرا برای خلاص شدن از شر خرت‌وپرت‌ها و رها کردن چیزهایی که اونقدرا هم ازشون استفاده نمی‌کنین، احساسات‌تون تحت تاثیر قرار می‌گیره و حس گناه و عذاب وجدان بهتون دست می‌ده. 

ترس از دور انداختن خرت و پرت ها

آیا دلیلش هزینه‌ای‌ست که بابت اون‌ وسیله دادین؟

اگه احساس گناه شما مربوط به امور مالیه، ببینین که چه مدت از این کالا استفاده کردین و چقدر براتون هزینه داشته. بعد هزینۀ پرداختی رو بابت اجارۀ کالا در نظر بگیرین.

فرض کنین یه کیف پول 100 دلاری خریدین. حساب کنین چند بار از کیف پول استفاده کردین. اگه به مدت سه ماه هر روز استفاده کرده باشین، حدوداً روزی 1 دلار براتون هزینه داره. حتی اگه بیشتراستفاده کنین، هزینه روزانه‌ش کمتر هم می‌شه. مبلغی به این کمی در روز برای یه سال بابت هزینۀ اجارۀ چیزی که شما رو خوشحال می‌کنه، عالیه.

با این حال، اگه دیگه از این کیف پول استفاده نمی‌کنین، صرفاً با نگه داشتنش پول در نمی‌آرین اما می‌تونین با همین وسایل اضافی و خرت‌وپرت‌ها به سه طریق درآمدزایی کنین: فروش کالا یا اهدای آن به خیریه و دریافت کسر مالیات. فقط یادتون باشه که فهرستی از وسایل اهدایی‌تون تهیه کنین.

درآمدزایی از دورانداختنی ها

آیا احساس گناه می‌کنین چون یه هدیه بوده؟

اگه اون وسیله جاگیره ولی یه هدیه‌ست و این نگران‌تون می‌کنه که از دستش خلاص بشین به این فکر کنین که اون شخص به چه دلیل اون رو به شما هدیه داده. کادوی تولد بوده یا سوغاتیه؟ آیا اون دوست یا فامیل انتظار داشته تا ابد نگهش دارین؟ معلومه که نه.

به این مسئله توجه داشته باشین که اون دوست می‌خواسته شما از اون هدیه لذت ببرین. وقتی اون هدیه دیگه کاربردی براتون نداره و بلااستفاده شده هیچ اشکالی نداره که دیگه بی‌خیالش بشین. اگه فروش یا اهدای کالا برای شما خیلی سخته، ابتدا روی رد کردن چیزهای دیگه تمرکز کنین. شما وسایل دیگه‌ای هم توی خونه دارین که باید کنارشون بذارین، پس خیلی نگران این یکی نباشین.

دور انداختن هدیه ها

آیا عذاب‌وجدان می‌گیرین چون وسایل دیگرانه؟

اگه از دور انداختن وسایل شخص دیگری احساس گناه می‌کنین، دلیل داره. چون این‌ها لزوماً وسایل شما نیست که باید ازشون بگذرین. مثلاً برای خودِ من، حتی زمانی که بچه‌هام کوچیک بودن از اهدای اسباب‌بازی‌هاشون احساس بدی بهم دست می‌داد انگار که مجرمم. برای همین از سنین پایین بچه‌ها رو درگیر این فرآیند کردم.

درسته، اولش سخت بود، به خصوص که ما اغلب اسباب‌کشی داشتیم. اما بچه‌ها از این پروسۀ خلاص شدن از شر خرت‌وپرت‌ها خوشحال بودن. خصوصاً اینکه پس از چندین بار انجام این کار، الان می‌دونن که توی یه فضای تمیزتر خیلی راحت‌تر اسباب بازی های مورد علاقه‌شون رو پیدا می کنن و خوشحال‌ترن. درضمن خیلی هم راضی هستن که می‌تونن با فروش اسباب‌بازی‌های قدیمی کمی پول هم به دست بیارن و بچه‌های دیگه هم از خرت‌وپرت‌های توی سطل اسباب بازی که خاک می‌خوردن لذت می‌برن.

پول درآوردن بچه ها

پس این‌طور بگوییم که گویی بچه‌های شما از خانه نقل مکان کرد و رفته‌ن، اما انگار همۀ وسایل‌شون رو نبردن. این منصفانه نیست، شما هم می‌خوایین فضایی رو که پیش از این متعلق به اون‌ها بوده پس بگیرین. بهتره یه بازه زمانی معقول به بچه‌هاتون بدین تا وسایل مورد نیازشون رو بردارن و ببرن.

اگه بچه‌ها وسایل‌شون رو نمی‌برن، بهشون بگین یه انباری اجاره کنن و خرت‌وپرت‌هاشون را توی انباری بذارن، این‌جوری مجبورن ماهانه یه هزینه‌ای بدن.

آیا احساس گناه می‌کنین که این یه آیتم غیرقابل جایگزینه؟

اگه نمی‌خوایین چیزی رو دور بندازین چون خاطرات خوشی براتون تداعی می‌کنه یا چون جایگزینی براش پیدا نمی‌کنین، پس بهتره یه عکس ازش بگیرین و اون رو یادگاری نگه دارین. برای اون دسته از مواردی که رسیدگی بهشون خیلی سخته فعلاً از اون‌ها بگذرین و روی آیتم‌های ساده‌تر تمرکز کنین.

چطور خلاص شدن از شر خرت‌وپرت‌ها رو برای همه آسون‌تر کنیم؟

  1. فکر کنین که چرا مایلین از دست این‌همه آت‌و‌آشغال خلاص بشین؟

شاید به این دلیله که می‌خوایین خونۀ تمیزتر و مرتب‌تری داشته باشین. شاید در حال اسباب‌کشی به محل کوچیک‌تری هستین و باید با وسایل کمتری اسباب‌کشی کنین شاید می‌دونین که خرت‌وپرت‌های زیادی دارین که سال‌هاست بدون استفاده مانده‌اند. ممکنه بخوایین خونه یا مبلمان خودتون رو ارتقا بدین.

چرا برخی از وسایل رو نمی‌فروشین تا بتونین چیزهای جدیدی توی خونه جا بدین؟ یا به افرادی هدیه بدین که به کارشون میاد و به دردشون می‌خوره. دلیل شما برای خلاص شدن از شر خرت‌وپرت‌هاتون هرچی که باشه، وقتی احساس عذاب وجدان بهتون دست می‌ده یا سرخورده می‌شین، اون هدف رو توی ذهن به یاد بیارین، اون وقت می‌بینین که ارزش داره براش وقت بذارین.

خلوت کردن خونه

  1. هر بار روی یک مجموعه تمرکز کنین.

روند خلاص شدن از شر خرت‌وپرت‌ها ممکنه طاقت‌فرسا باشه، پس این پروسه رو راحت کنین. هر بار روی یک دسته از وسایل به دردنخور تمرکز کنین. من معمولاً با کتاب یا لباس شروع می‌کنم، بسته به شرایطم داره (اگه در حال اسباب‌کشی باشم ، اول سراغ کتاب‌ها می‌رم چون هم سنگین هستن و هم حمل‌و‌نقل‌شون گرونه). پس اول آیتم رو انتخاب کنین و بعد از هرجای خونه جمع‌شون کنین.

برای مثال، شاید بخوایین از پوشاک شروع کنین. پس تک‌تک لباس‌ها رو از هر گوشۀ خونه بردارین و همه را توی اتاق خواب بذارین تا هرروز مقابل چشمتون باشه. بعد متوجه می‌شین که واقعاً به این تعداد مثلاً ژاکت احتیاج ندارین. موارد دلخواه رو نگه دارین و بقیه را بفروشین یا اهدا کنین.

دور ریختن لباس های اضافی

  1. به دورانداختنی‌ها فکر نکنین، تصمیم بگیرین چه چیزی رو می‌خوایین نگه دارین.

چند سالی می‌شد که مدام از بچه‌هام می‌پرسیدم آیا دلشون می‌خواد اسباب‌بازی‌های خاصی رو دور بندازن. خب، معلومه که نه، نمی‌خواستن! کمی بعد دوباره ازشون پرسیدم که کدوم اسباب‌بازی‌ها رو می‌خوان نگه دارن. یه روز همۀ اسباب بازی‌هاشون رو جمع کردم و مثل یه مغازۀ اسباب‌بازی فروشی در طبقات مختلف پازل، عروسک و ماشین گذاشتم. بچه‌ها همیشه با استیکر خرید می‌کردن، که بعداً بتونن هر چیزی رو که می‌خواستن نگه دارن.

با کمال تعجب، بچه‌ها اسباب‌بازی‌ها رو تک‌تک انتخاب نکردن. درواقع، خیلی چیزارو برنداشتن. بچه‌ها از اهدای اسباب‌بازی‌هاشون خوشحال بودن، زیرا از قبل تصمیم گرفته بودن که کدوم رو می‌خوان.

اولویت بندی کنین

برای خلاص شدن از شر خرت‌وپرت‌ها لازم نیست عذاب وجدان بگیرین و کار طاقت‌فرسایی انجام بدین. امیدوارم این نکات مفید رو توی ذهن داشته باشین تا به راحتی و بدون بار گناه از وسایل اضافی‌تون خلاص بشین.

دیدگاه خود را ثبت نمایید.