thumb

6 اشتباهی که همه افراد برای داشتن یه تغذیه سالم‌تر مرتکب می‌شن (و راهکارهای جایگزین)

خب، پس تصمیم گرفتین که تغذیه سالم رو به عادت روزانه تبدیل کنین. مزایای سالم‌تر غذا خوردن بسیار فراتر از اندازه شدن لباس‌های شماست. تغذیه سالم نه فقط برای بدن شما مفیده بلکه اگه درست رعایت‌اش کنین برای ذهن‌تون هم بهتره!

اگه تصمیم به سالم‌ خوردن به این سادگی بود، مشکلی نداشتیم. چالش سالم‌تر خوردن این نیست که برنامه‌ش رو بچینی ولی بهش عمل نکنی و یادت بره. بلکه باید اون رو هم‌زمان به زندگی روزمره‌ هم گره بزنین. و این می‌تونه مشکل‌ساز بشه. در ادامه به برخی از اشتباهات رایج و نیز پیشنهاد راهکارهای موفقیت‌آمیز می‌پردازیم.

6 اشتباهی که افراد در تلاش برای داشتن تغذیه‌ای سالم‌تر مرتکب می‌شن:

  1. روز شنبه به خواربارفروشی می‌رین، سبد خریدتون رو با هر چیزی که به نظر «سالم» می‌رسه پر می‌کنین و تمام وعده‌های غذایی رو که قراره بخورین برای هفتۀ آینده برنامه‌ریزی می‌کنین.

اشکال این کار: اگه توی یه روز تعطیلی آخر هفته به جای استراحت و آرامش برای بقیه روزهای کاری پرتنش‌تون برنامه‌ریزی کنین احتمالاً سه روز بیشتر نمی‌کشین و کم میارین.

در عوض چه باید کرد: خوش‌بینی چیز شگفت‌انگیزیه، اما نکته اصلی اینه که انگیزه شما به همون اندازۀ روزای سخت، قوی باشه. درسته که برنامه‌ریزی از قبل عاقلانه‌ست، اما می‌خوایین خیالت‌تون راحت باشه که برنامه‌تون انعطاف پذیره. وقتی دربارۀ یک برنامه‌غذایی جدید تصمیم می‌گیرین، مطمئن باشین که این تغییر اون‌قدر ساده هست که می‌تونین در روزهای پر استرس هم بهش عمل کنین. برنامۀ خودتون رو بر اساس کارهای روزانه‌تون بچینین.

  1.  شما در یک روز تغییری اساسی در وعده‌های غذایی‌تون به وجود میارین.

اشکال این کار: عادات خوردن در فرهنگ، روابط، مراقبت از خود، مدیریت استرس و بسیاری از جنبه‌های دیگر زندگی نقش ثابتی داره. شما با تغییر برنامۀ غذایی همیشگی‌تون توی یه روز درواقع، همه چیز رو تغییر می‌دین.

در عوض چه باید کرد: تغییرات آهسته و پیوسته ایجاد کنین. شما نمی‌تونین یه عادت یا شیوه‌ای سازگار رو بدون جایگزین کردنش با عادت دیگه ترک کنین. ذهن و به‌خصوص احساسات شما نسبت به تغییرات غذایی بدن‌تون با شرایط سخت‌تری روبرو می‌شن. آهسته پیش برین تا زمانی برای تطبیق فیزیکی و احساسی داشته باشین.

  1. شما برنامۀ غذایی خودتون رو در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌ذارین و از این بابت بسیارهیجان‌زده هستین و می‌خوایین که همه مطلع بشن!

اشکال این کار: این کار خطرناکه چون روزهای اول تغییر عادات غذایی‌تون معمولاً پایدار نیست. روزهای فوق‌العاده‌ای خواهید داشت که ازتون تعریف می‌کنن و سپس روزهایی می‌رسه که مقابل بوفه‌ای هستین که می‌تونین از همۀ غذاهاش هرچقدر دل‌تون می‌خواد بخورین. به‌هرحال این توقف در خوردن و شروع دوباره خیلی عادیه و اصلاً شرم آور نیست، پست کردن اون در رسانه‌های اجتماعی پیش از رسیدن به هدف‌تون می‌تونه باعث خجالت شما در روزهای تعطیل‌تون بشه.

در عوض چه باید کرد: حتماً پس از رسیدن به هدف روزانه‌تون اون رو به اشتراک بذارین.

  1.  شما از خوراکی‌های خوب و سالم بیش از حد می‌خورین.

اشکال این کار: دوست داریم میزان کالری‌سوزی ناشی از ورزش کردن رو دست بالا و کالری مصرف شده رو دست کم بگیریم. یعنی شما در روزهای ورزش می‌تونین هرچقدر خواستین بخورین. انجام این کار مخصوصاً وقتی غذای سالم‌تری می خورین آسونه، ندای درونی بهتون یادآوری می‌کنه که به اندازه وعده غذایی دقت کنین، ارزش غذایی انگور به اندازه دونات نیست.

در عوض چه باید کرد: هدف بالا بردن سطح آگاهی شما نسبت به مقدار غذاییه که می‌خورین. به‌ندرت پیش می‌آد که ذاتاً چنین آگاهی داشته باشیم. کارآمدترین روش برای ردیابی آنچه می‌خورید استفاده از اپلیکیشن‌های ردیابی رژیم غذایی هست. بسیاری از این برنامه‌ها در دسترس هستن، مانند نرم‌افزار کرفس که طول می‌کشه تا بهش عادت ‌کنین، اما هم بهتون آزادی عمل می‌ده و هم آرامش. درست مثل داشتن بودجه مالی، استفاده از یه برنامه ردیابی رژیم غذایی بهتون کمک می‌کنه تا اندازۀ کالری هر روز رو بدونین و هر طور که می‌خوایین بسوزونینش.

  1. شما باید خانواده‌تون رو هم به داشتن تغذیه سالم تشویق کنین

اشکال این کار: دست نگه دارین، این هدف کیه؟ شاید شما به‌شدت مایل به تغییر سبک غذا خوردن‌تون باشین اما خانواده شما ممکنه به اندازه شما مشتاق این کار نباشن. موضوع اینه که احتمالاً در محیطی خالی از سکنه زندگی نمی‌کنین در نتیجه، وقتی در سبک زندگی‌تون تغییراتی ایجاد می‌کنین، همه متوجه می‌شن.

در عوض چه باید کرد: اگرچه مطمئناً بهتره اگه کسی باهاتون زندگی می‌کنه روش خودش رو در غذا خوردن دنبال کنه، اگه غذای سالم می‌پزین و بچه‌ها دوست ندارن بذارین هر چی که دلشون می‌خواد و ازش لذت می‌برن بخورن یا اگه بزرگ‌ترن اجازه بدین هفته‌ای یه شب اون‌ها آشپزی کنن، فقط مطمئن بشین که ارزش‌های غذایی مورد نظر خودتون رو بهشون بدین. از کجا معلوم که غافلگیرتون نکنن و یه شام خوب نپزن. اینجوری شما هم استراحت می‌کنین و با یه تیر دو نشون می‌زنین! محدودیت دیگه مربوط به غذاهای ناسالمه مثل انواع کلوچه، چیپس، نوشابه و غیره. این خوراکی‌ها می‌تونن تا هروقت دل‌شون می‌خواد توی کابینت باشن، مهم اینه که مقابل چشمان شما نباشن.

  1. سبک غذا خوردن شما کاملاً از روی عادته و الهام‌بخش نیست.

اشکال این کار: آیا عجولانه وعده‌های غذایی‌تون رو آماده می‌کنین؟ آیا با یه مشت غلات به آشپزخانه می‌رین؟ این نوع غذا خوردن بدون فکر باعث می‌شه در پایان روز  احساس گرسنگی و کمبود کالری داشته باشین.

غذای سالم

در عوض چه باید کرد: تغییراتی در محیطی که غذا می‌خورین ایجاد کنین. مثلاً یه کاسه میوه تازه روی میز آشپزخونه بذارین تا بقیه هم یه میان وعده سالم و مناسب بخورن. به جای نشستن مقابل تلویزیون برای غذا خوردن وقت بذارین پشت میز آشپزخونه برین و گوشی همراه‌تون رو خاموش کنین. بیایین باهم روراست باشیم، البته که طعم چیپس سیب‌زمینی بهتر از کلم بروکلیه، و شما آرزو می‌کنین ایکاش این‌طور نبود اما بدونین که اون رو با چیزی جایگزین می‌کنین که بهتون آرامش می‌ده. چه اشکالی داره وقتی موقع خوردن بروکلی لذت می‌برین برای خودتون شمع روشن کنین.

تغذیه سالم فقط تغییر سبک غذایی نیست، بلکه یک تغییر کلی در شیوه زندگیه که بهبودش به زمان نیاز داره. با تصمیم و سپس تعهد به هدف‌تون هر روز در راه سلامتی موفق‌تر هستین.

 

احسان محمدی

1401/03/03

یکی از بهترین راه‌ها برای تضمین آینده مالی شما سرمایه گذاری بلند مدت است. بسیاری از افراد تصور می‌کنند سرمایه‌گذاری راهی آسان برای کسب سود در مدت‌زمانی کوتاه است، اما در واقعیت این سرمایه گذاری بلند مدت است که می‌تواند برای شما سودآوری قابل‌توجهی داشته باشد.

یلدا

1401/03/03

شان دادن محبت، عشق و تأیید در خانواده با در آغوش کشیدن و بوسیدن یکدیگر، استفاده از الفاظ دلگرم‌ کننده و تشویق لفظی یا عملی بسیار ضروری است و نقش بسزایی در ایجاد احساس نزدیکی، صمیمیت و اعتماد ایفا می‌کند.

نارنین

1401/03/03

آغوش گرم خانواده بهترین مکان است برای احساس خوشبختی کردن با ارتباط گیری با خانواده این آغوش را ازدست ندهید

میثم

1401/07/28

اصلا کسایی که تغذیه سالم و درستی ندارن بدنشون درمقابل بیماری به شدت ضعیفه حالا طرف هرچقدرم هیکل درشتی داشته باشه بازم ضعیفن و زود تحلیل میرن

دیدگاه خود را ثبت نمایید.