thumb

10 روش موفق در افزایش انگیزۀ درونی برای ورزش کردن

موقعی که هیچ وقتِ آزادی ندارین و حسابی خسته‌این، چگونه انگیزه ورزش کردن رو توی خودتون ایجاد می‌کنین؟ این مورد برای بیشتر ما در زمان‌های مختلف اتفاق می‌افته، اما خبر خوب اینه که می‌تونیم با 10 روش ساده انگیزه ورزش کردن رو هر وقت می‌خواییم ایجاد کنیم.

من جف مور (نویسنده مقاله)، هرچند وقت یه‌بار احساس می‌کنم گیر افتاد‌م، غرق در کار می‌شم و گاهی تنبلی می‌کنم. این‌جور موقع‌ها، روی عادتی که ایجاد کرد‌م و تعهداتی که به اون‌ها متعهد شدم تمرکز می‌کنم.

روش‌های زیادی برای ایجاد انگیزه در خود وجود داره که برای هر یک از ما متفاوت عمل میکنن. چیزی که باعث انگیزه دادن به فردی می‌شه ممکنه برای شخص دیگری برعکس عمل کنه. چیزی که افراد را به هیجان می‌آره و براشون لذت‌‌بخشه شاید برای عدۀ دیگری کسالت‌آور و خسته‌کننده باشه. ولی یه چیزی می‌دونم اینکه وقتی برای ورزش کردن به انگیزه نیاز داشتم، این روش‌ها کمکم کردن و مفید بودن:

  1. روی حس موفقیت بعد از ورزش تمرکز کن.

دوست دارم بعد از ورزش احساسم رو ارزیابی کنم که چقدر آمادگی ذهنم دارم، چقدر احساس موفقیت می‌کنم و از عمل به تعهداتم سپاسگزارم. بعد از هر ورزش احساس غرور می‌کنم و این احساس به من انرژی می‌ده توی این راه ثابت‌قدم بمونم. بنابراین، وقتی به انگیزه ورزش کردن نیاز دارم، همیشه به این توجه می‌کنم که بعد از ورزش، از نظر ذهنی و عاطفی چه احساس فوق‌العاده‌ای دارم.

  1. ورزش یه سرگرمیه!

من ورزشم رو براساس حرکات و فعالیت‌هایی طراحی کردم که برام سرگرم کننده باشه. وقتی می‌دونم قراره طی 20 دقیقه آینده عرق کنم و سرگرم بشم، انگیزه خوبی برای ورزش کردن بهم می‌ده. اگه به این فکر کنیم که ورزشی خسته‌کننده و پرزحمت پیش رو داریم، قبل از اینکه شروع کنیم باید اون رو تموم شده بدونیم. ورزشی برای خودتون در نظر بگیرین که سخت و سرگرم‌کننده باشه! اون وقته که می‌تونین خیلی راحت خودتون رو باهاش وفق بدین.

  1. عاشق ظاهرت باش.

اگه می‌خوایین عضلات قوی‌تر و ظاهر بهتری داشته باشین، پس خودتون رو همین شکلی تصور کنین. اگه دوست دارین وزن کم کنین و لاغر بشین، خودتون رو همون‌طور تصور کنین. اگه می‌خوایین وضعیت بدنی بهتر، کمری صاف‌تر و انعطاف‌پذیرتر داشته باشین، خودتون رو همون‌طور تصور کنین. ما فقط با تصور اینکه چگونه می‌خواهیم باشیم، انگیزه برای ورزش ایجاد می‌کنیم. حالا امتحان کنین.

ورزش و ظاهر

  1. زمانی مختص خودم

برای خودتون وقت بذارین. درسته، می‌دونیم که شما بچه‌، شغل و دوستان و خانواده‌تون رو دوست دارین. اما این دلیل نمی‌شه برای خودتون وقت نذارین. آیا راه بهتری برای صرف وقت در جهت بهبود سلامتی‌تون وجود داره؟ پس اگه می‌خوایین بدونین که چطور به خودتون انگیزه ورزش کردن بدین، اون رو مثل یه جلسه یا پروژه خیلی مهم بدونین. به خودتون متعهد باشین!

  1. موفقیت‌های دیگران رو دریابین.

آیا به دنبال انگیزه‌ای برای ورزش کردن هستین؟ در مورد خودم آشنایی با افراد موفق برام الهام‌بخش بوده. وقتی مطلبی دربارۀ افرادی می‌خونم که با نظم و تعهدات‌شون کارهای بزرگی انجام دادن، به من انگیزه می‌ده که به تعهداتم پایبند باشم. من متوجه شد‌م که احاطه کردن خودم با افراد موفق و پیروز، حتی اگه فقط داستان زندگی‌شون باشه، انگیزه زیادی بهم می‌ده که باقدرت به راهم ادامه بدم و جلو برم. داستان‌های موفقیت دیگران رو بخونین و انگیزه خود‎تون رو تقویت کنین!

  1. استرس کمتر

همۀ ما به نحوی استرس رو تجربه می‌کنیم. برخی بیشتر برخی کمتر. این استرس رو بسوزونین و ذهن‌تون رو آزاد کنین! خونسرد و آسوده‌خاطر باشین و برای خود، در جمع دوستان و خانواده فعال و پرانرژی ظاهر بشین. هر چه استرس بیشتری داشته باشین ورزش کردن شما هم سخت‌تر میشه. هر بار می‌خوایین ورزش کنین، بذارین داشتن استرس کمتر انگیزۀ ورزش شما باشه!

  1. یک یارِ ورزشی پیدا کنین.

گاهی اوقات فرد دیگری موجب انگیزۀ ورزش کردن شما می‌شه و این اشکالی نداره! بهترین تمرین‌های ورزشی من وقت‌هایی هستن که با فرد دیگری ورزش می‌کنم. یه شریک ورزشی داشته باشین که شما رو تحت فشار بذاره، از شما حمایت کنه و فعالیت ورزشی‌تون رو بالا ببره. یک یار ورزشی می‌تونه دنیای متفاوتی براتون ایجاد کنه. پس زودتر یکی رو پیدا کن!

  1.  یه یار ورزشی یا یه مربی شخصی داشته باشین.

وقتی برای ورزش به انگیزه داشتن فکر می‌کنیم، خیلی وقت‌ها به یه فردی خارج از حیطۀ دوستان و آشنایان نیاز داریم تا ما را به جلو هل بده تا از سد محدودیت‌ها‌مون عبور کنیم. برای خودمون هم آسون‌تره که خیلی سخت نگیریم و با تلاش معمولی کنار بیاییم. کارِ مربی ورزشی کمک به راحتی ماست تا احساس آرامش کنیم. آن‌ها شما رو از حالت رخوت و سستی بیرون میارن، باعث می‌شن کالری‌های اضافی رو بسوزونین و کمک می‌کنن تا تلاش و خستگی واقعی رو تجربه کنیم. این خودش به تنهایی یه دنیا می‌ارزه!

  1. دقت داشته باشین وقتی ورزش نمی‌کنین چه احساسی دارین.

ببینین از نظر عاطفی و جسمی چه احساسی دارین؟ خودِ من هر بار که ورزش نمی‌کنم، متوجه می‌شم که به تعهداتی که برای اون روز تعیین کرده‌م پایبند نیستم. پایبند موندن یا نموندن به قول‌مون می‌تونه اثر دومینویی داشته باشه یعنی باعث وقوع زنجیره‌ای از اتفاقات پی‌در‌پی بشه. اگه احساس کرختی و تنبلی می‌کنین و کلاً حس خوبی از ورزش نکردن ندارین. سعی کنین باهاش روبرو بشین و همون رو یه انگیزۀ خوب ورزشی در نظر بگیرین!

  1. رسیدن به هدف

شما تا هدفی رو برای خودتون تعیین نکنین نمی‌تونین بهش برسین. این هدف می‌تونه مقدار وزن، تعداد تمرینات ورزشی، فاصله بین ورزش، زمان آن یا تعداد ضربان قلب باشه. خودتون رو برای موفقیت آماده کنین و اول به سراغ اهداف کوچیک برین.

مهرابه

1401/03/03

اگر شما با یک فرد درونگرا، رابطه ی عاطفی دارید، سعی نکنید آن ها را به شخصی تبدیل کنید که نیستند.در عوض ویژگی های او را غنیمت شمارید. افراد درونگرا این فرصت را برای شریک عاطفی خود فراهم می کنند که مشاهده گر تر باشند و عمیق تر به چیز ها نگاه کنند.

فائزه عیتی

1401/03/03

به هرحال برای سلامتی خودتان هم که شده بهتر است از نشستن طولانی پرهیز کنید، چون انسان نیاز به تحرک دارد. پس حرکت کنید تا گردش خون در مغزتان بهبود پیدا کند و روند یادگیری‌تان بالا برود.

رومینا

1401/07/28

فکرشم نمیتونم بکنم چجور میشه آدم دنبال انگیزه بگرده برای ورزش وقتی انقدر ورزش کردن خوب و دوست داشتنیه

دیدگاه خود را ثبت نمایید.