thumb

شادی با خانواده؛ با دوستان شادتر هستیم یا خانواده؟

با دوستان شادتر هستیم یا خانواده؟

میزان شادی با خانواده در مقایسه با شادی‌ای که در کنار جمع دوستانمون می‌گذرونیم بستگی به نحوۀ گذروندن وقتمون در کنار اون‌ها داره. روابط اجتماعی معنادار می‌تونن اصل کلی رفاه ما رو افزایش بدن، تحقیقات پیش‌ازاین نشان‌دادن که افراد موقع معاشرت با دوستانشون سطح بالاتری از احساس خوشحالی رو نسبت به شریک زندگی یا فرزندانشون گزارش میدن.

با دوستان شادتریم یا خونواده

افراد همیشه در هر گروه سنی که باشن ترجیح میدن وقتشون رو بیشتر با دوستانشون بگذرونن تا با خانواده، چون در جمع دوستان احساس آرامش و شادی بیشتری دارن.

شما پیش کدوم یکی شادتر هستید؟ انتخاب شما کدومه؟ «دوست بهتره یا خانواده؟ دوستی در مقابل روابط خانوادگی»

تحقیق درباره احساس شادی کنار دوستان درمقایسه با شادی با خانواده

یه مطالعهٔ جدید از یکی از دانشگاه‌های خصوصی تگزاس یعنی دانشگاه متدیست جنوبی نشان داده چطور تعاملات مختلف ما با نزدیک‌ترین افراد زندگی‌مون می‌تونه روی احساس خوشحالی ما تأثیر بذاره. در ادامه این مطالعه به ارزیابی این موضوع می‌پردازه که آیا بودن با دوستان واقعاً افراد رو خوشحال‌تر از گذراندن وقت با همسر یا بچه‌هاشون می‌کنه یا نه؟

ناتان هادسون، استادیار روان‌شناسی دانشگاه SMU میگه: «مطالعۀ برخی از پژوهش‌های انجام‌شده شاید به شما این تصور رو بده که افراد با بودن در کنار دوستانشون بیشتر از بودن در کنار خانواده لذت می‌برن، اما ما معتقدیم لزوماً این‌طور نیست.

وقتی فقط به حضور خانواده و دوستان دقت ‌کنین می‌بینین که اون‌ها سطوح مشابهی از شادی رو پیش‌بینی می‌کنن؛ مطالعه ما نشان داده كه این موضوع هیچ ربطی به ماهیت اصلی روابط خویشاوندی نداره. به‌علاوه شادی‌ای که در اون لحظه در کنار دوستان احساس می‌کنیم ممکنه بیشتر مربوط به فعالیت‌های مختلفی باشه که با اون‌ها انجام می‌دیم و نه خود روابط.»

برای انجام این مطالعه، از بیش از ۴۰۰ نفر خواسته شد تا به فعالیت‌‌هایی که با دوستان و اعضای خانواده‌شون انجام‌دادن فکر کنن و شادی و معنای کامل این احساس رو مورد بررسی و ارزیابی دقیق قرار بدن. پاسخ شرکت‌کنندگان در مورد احساسشون ازاین‌قرار بود که آن‌ها بیشتر کارهای لذت‌بخش رو موقع معاشرت با دوستانشون انجام می‌دادن، مانند کارهای اجتماعی، استراحت و غذا خوردن.

احساس شادی کنار دوستان درمقایسه با شادی با خانواده

این شرکت‌کنندگان تمایل به انجام فعالیت‌های مشابه با شریک زندگی‌شون رو هم داشتن. در مورد بچه‌ها، زمانی که با اون‌ها سپری میشد اغلب کار سختی بود؛ چراکه باید کارهای خانه رو انجام می‌دادن و بچه‌ها رو این‌طرف و اون‌طرف می‌بردن اما بااین‌حال، به مراقبت از بچه‌ها و رسیدگی به اون‌ها دیدِ مثبتی داشتن.

با تقویت هوش هیجانی می‌تونین روابط خانوادگی و در نتیجه احساس شادی رو در کنار اون‌ها تقویت کنین؛ بهبود روابط خانوادگی با هوش هیجانی

شادی کنار دوستان رو با خانواده هم میشه تجربه کرد:

افرادی که در این تحقیق داوطلب شده بودن همگی با این حقیقت موافق بودن که بدون درنظرگرفتن این فعالیت‌ها، در کنار دوستان، شریک زندگی و بچه‌ها، سطح احساس خوشبختی مشابهی رو تجربه می‌کنن.

شادی کنار دوستان رو با خانواده هم تجربه کرد.

به گفتهٔ هادسون: «وقتی از نظر آماری فعالیت‌ها رو کنترل می‌کردیم که می‌خواستیم مشخص بشه چه مقدار از احساسات افراد مربوط به کسانیه که وقتشون رو کنارش می‌گذرونن و چه مقدار مربوط به فعالیت‌هاییه که انجام میدن، در نهایت به این نتیجه رسیدیم که خانواده، بچه‌ها و دوستان همگی تأثیر خیلی مشابهی در میزان شادی افراد دارن.»

ازاین‌رو، این مقاله دیدگاه خوش‌بینانه‌ای از خانواده ارائه میده و نشان میده که افراد واقعاً از شریک زندگی و بچه‌هاشون لذت می برن.

«یکی از نتایج مطالعه ما شاید این باشه که اگه فقط می‌خواین در همان لحظه‌ای که کنار شریک زندگی و فرزندانتون هستین، احساس شادی بیشتری داشته باشین و شادی با خانواده رو هم مثل شادی کنار دوستان با تمام وجودتون حس کنین پس هرطور که می‌تونین کنار هم فعالیت‌های مفرح و لذت‌بخش انجام بدین، چون این فعالیت‌ها هستن که می‌تونن روی احساس شادی تأثیرگذار باشن و نگرش مثبت شما رو تقویت کنن و منفی‌بافی رو کاهش بدن. پس مراقب باشین که روابط خانوادگی فقط به انجام کارهای خانه و مراقبت از بچه‌ها محدود نشه.»

هانیسا

1401/07/23

از من بشنوین، هیچی تو این دنیا مهم تر از خودتون نیست! مواظب خودتون باشید

الیسا

1401/07/23

چقدر خوووووب

دیدگاه خود را ثبت نمایید.