thumb

کافئین، استرس و سلامتی شما

کافئین به طور گسترده ای یک دارو در نظر گرفته می شود و اغلب در قهوه، چای، نوشابه، نوشابه های انرژی زا و شکلات مصرف می شود. با این حال، سردرگمی و جنجال کافئین را احاطه کرده است. در اینجا نگاهی به جوانب مثبت و منفی داریم.

اثرات کافئین بر روی بدن

شما می توانید اثرات کافئین را در چند دقیقه پس از مصرف آن در سیستم بدن خود احساس کنید و ساعت های زیادی در سیستم شما باقی می ماند: نیمه عمر آن بین دو تا 12 ساعت است که دلیل آن تفاوت های فردی در متابولیسم و جذب است. کافئین بر بسیاری از عوامل دخیل در عملکرد روزانه بدن تأثیر می گذارد.

هورمون ها

کافئین می تواند اثرات چندین هورمون را تغییر دهد.

  • آدنوزین: کافئین می تواند جذب آدنوزین را مهار کند که باعث آرامش بدن می شود. این باعث می شود در کوتاه مدت احساس هوشیاری داشته باشید، اما بعداً باعث مشکلات خواب شود.
  • آدرنالین: کافئین آدرنالین را به سیستم شما تزریق می کند و به شما تقویت موقتی می دهد، اما احتمالاً بعداً شما را خسته و افسرده می کند. مصرف بیشتر کافئین برای مقابله با این اثرات می تواند منجر به بی قراری و بی خوابی شود.
  • کورتیزول: کافئین می تواند سطح کورتیزول بدن را افزایش دهد، "هورمون استرس"، که می تواند منجر به سایر پیامدهای سلامتی از افزایش وزن و بدخلقی گرفته تا بیماری قلبی و دیابت شود.
  • دوپامین: کافئین سطح دوپامین را در سیستم شما افزایش می دهد و مانند آمفتامین ها عمل می کند. این می تواند در ابتدا احساس خوبی در شما ایجاد کند، اما پس از، از بین رفتن آن احساس شادی کمتر می کند. همچنین می تواند منجر به وابستگی فیزیکی شود.

خواب

کافئین می‌تواند با بیدار نگه داشتن شما برای مدت طولانی‌تر از حد معمول، بر خواب شما تأثیر بگذارد، در نتیجه میزان خواب شما را کوتاه کرده و زمان کمتری را در مراحل ترمیم خواب به شما می‌دهد. این امر بر سطح هوشیاری شما در روز بعد و سلامت کلی شما تأثیر می گذارد. اما نکته جالب این است که کافئین بر مراحل خواب تاثیر نمی گذارد مانند سایر محرک ها، بنابراین در صورت نیاز به بیدار ماندن، انتخاب بهتری نسبت به سرعت یا سایر موارد فوق العاده است.

وزن

بسیاری از کارشناسان معتقدند که افزایش سطح کورتیزول منجر به میل شدیدتر به چربی و کربوهیدرات می شود و باعث می شود بدن چربی را در شکم ذخیره کند. همچنین، اگر افزایش سطح کورتیزول منجر به میل شدید به غذاهای حاوی کافئین شود، بدن در یک چرخه مضر به دام می افتد.
تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که کافئین می‌تواند توانایی چشیدن طعم‌های شیرین را مختل کند و میل به غذاهای مملو از شکر را افزایش دهد. اما خبر خوب این است که کافئین می تواند متابولیسم را تسریع کند و در صورت مصرف قبل از ورزش به بدن کمک کند تا حدود 30 درصد موثرتر چربی را تجزیه کند. علاوه بر این، کافئین می تواند سطح قند خون را بالا نگه دارد و گرسنگی را از بین ببرد.

ورزش

هنگامی که کافئین سطوح کورتیزول و سایر هورمون ها را افزایش می دهد، ممکن است افزایش موقتی را احساس کنید. با این حال، پس از از بین رفتن کافئین، می توانید احساس خستگی و افسردگی کمی تا متوسط کنید. این می تواند فعالیت بدنی را دشوارتر از حد معمول کند.
از جنبه مثبت، مشخص شده است که کافئین در صورت عدم استفاده بیش از حد، عملکرد فیزیکی و استقامت را افزایش می دهد.

کافئین و استرس

کافئین و استرس هر دو می توانند سطح کورتیزول را افزایش دهند. مقادیر زیاد کافئین می تواند منجر به اثرات منفی بر سلامتی مرتبط با افزایش طولانی مدت سطوح کورتیزول (مانند استرس مزمن) شود. با این حال، مقادیر کم تا متوسط کافئین می تواند خلق و خوی شما را بهبود بخشد و به شما کمک کند.

اگر سطوح بالایی از کافئین را مصرف کنید، ممکن است احساس کنید خلق و خوی شما اوج می گیرد و به شدت کاهش می یابد و باعث می شود که اشتهای بیشتری برای کافئین داشته باشید تا دوباره اوج بگیرید و باعث از دست دادن خواب، متحمل عواقب سلامتی و احساس استرس بیشتر شود.

حکم کافئین

با پیامدهای بالقوه منفی و مثبت سلامتی، کافئین می تواند دوست شما باشد، البته تا زمانی که در مصرف آن زیاده روی نکنید.

  • زیاد مصرف نکنید: به دلیل خطرات سلامتی و وابستگی فیزیکی مرتبط با سطوح بالاتر کافئین، عاقلانه است که مصرف کافئین خود را محدود کنید. علائم ترک می تواند شامل هوس، سردرد، خستگی و درد عضلانی باشد.
  • از کافئین بعد از ساعت 2 بعدازظهر پرهیز کنید: از آنجایی که خواب برای عملکرد صحیح بدن مهم است و کافئین می تواند هشت ساعت یا بیشتر در بدن شما باقی بماند، مصرف کافئین خود را به قسمت اول روز محدود کنید تا مطمئن شوید خواب شما مختل نمی شود.
  • از کافئین همراه با فعالیت بدنی لذت ببرید: کافئین بهتر است قبل از ورزش مصرف شود، که می تواند عملکرد را افزایش دهد. به نوبه خود، مزایای مدیریت استرس ورزش می تواند به مهار استرس در طول روز کمک کند.

سخنی از منوباز

کافئین رایج ترین داروی مورد استفاده در جهان است. به نظر می رسد که آیا برای شما مفید است یا خیر، بستگی به میزان مصرف شما دارد. با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد مقداری که برای وضعیت سلامتی خاص شما بهترین است صحبت کنید.

دیدگاه خود را ثبت نمایید.