ارتباط بین شادی و رهایی از استرس

ارتباط بین شادی و رهایی از استرس

یکی از جنبه‌های چالش‌برانگیز استرس این است که می‌تواند روی هم انباشته شود: فعالیت‌هایی که کمی استرس‌زا هستند، زمانی که شما استرس های دیگری نیز در فعالیت ها و موارد دیگر تجربه می کنید، همه این ها روی هم جمع شده و باعث تجربه استرس بیش از حد در شما می شود که می تواند خسته کننده و طاقت فرسا باشد و این احساس کلافگی را داشته باشید. خوشبختانه، این نیز درست است که کارها و جهش‌های کوچک برای کاهش استرس نیز در بلند مدت روی هم جمع شده و انعطاف‌پذیری شما را افزایش می دهند. با این حال، یکی از چالش‌های بالقوه‌ای که بسیاری از افراد هنگام استرس و مشغله با آن مواجه می‌شوند این است که احساس می‌کنند زمان یا انرژی لازم برای انجام برخی از فعالیت‌های کاهش‌دهنده استرس و تقویت‌کننده انعطاف‌پذیری را در زمانی که بیشترین نیاز را دارند، ندارند.
به عنوان مثال، ورزش یک تسکین دهنده استرس فوق العاده موثر است و حتی می تواند در دراز مدت انرژی ایجاد کند، اما بسیاری از افراد زمانی که از قبل خسته شده اند، رویارویی با یک تمرین بسیار دشوار است. مدیتیشن می‌تواند یک فعالیت بسیار آرام‌بخش باشد که همچنین می‌تواند انعطاف‌پذیری ایجاد کند، اما گاهی اوقات آرام نشستن می‌تواند افکار استرس‌زا را تقویت کند. (راه‌هایی برای حل هر دوی این مسائل وجود دارد، اما بسیاری از مردم به راحتی تسلیم می‌شوند.)

شادی
به همین دلیل است که این خبر بسیار خوبی است که انفجارهای شادی می تواند منجر به انعطاف پذیری بیشتر در برابر استرس شود. بسیاری از چیزهایی که می توانند روحیه ما را بالا ببرند مثلاً بازی با حیوان خانگی، تماشای یک ویدیوی خنده دار، یا حتی خوردن شکلات به سرعت و به راحتی در روز فرد جا می گیرند. لذت بردن از این تجربیات می تواند مزایایی را که قبلاً تجربه کرده اید گسترش دهد. در ادامه بخوانید تا بدانید این واقعا چگونه کار می کند و سپس چند استراتژی دیگر برای بهبود خلق و خوی شما را با شما به اشتراک می گذارم.
روان‌شناس باربارا فردریکسون، از طریق آنچه که به عنوان نظریه گسترش و ساخت احساسات مثبت شناخته می‌شود، شاخه‌ای از مطالعه را آغاز کرد که نشان داد احساسات مثبت مانند شادی، رضایت یا قدردانی دارای مزایای مستقل و پایدار هستند.

 

موارد خلق و خوی بالا (یا افزایش شادی) دیدگاه و کارنامه رفتاری فرد را گسترش می دهد و منابع شخصی ماندگاری از جمله ذهن آگاهی، انعطاف پذیری، روابط نزدیک تر و حتی بهبود سلامت جسمانی و همچنین سطوح پایین تر افسردگی و سطوح بالاتر رضایت از زندگی را ایجاد می کند.

بهره مندی از فواید شادی

همه اینها چه ربطی به مدیریت استرس دارد؟ این شاخه از تحقیقات نشان می دهد که چگونه شادی و تسکین استرس به هم مرتبط هستند: انجام کارهای کوچک برای بهبود خلق و خوی شما واقعاً می تواند تأثیر پایداری بر انعطاف پذیری شما در برابر استرس داشته باشد. هر بار که کار خوبی برای خود انجام می دهید، قدمی برای احساس استرس کمتر در حال حاضر و آینده برداشته اید و از مزایای دیگر نیز بهره مند می شوید! در اینجا برخی دیگر از آنچه که تحقیقات در این زمینه برای گفتن دارند آورده شده است.

انجام کار خوب

خلق و خوی خوب منجر به افزایش منابع می شود.

چندین مطالعه نشان داده اند که احساسات مثبت احتمال بیشتری برای ایجاد منابع برای حمایت از ارتباط اجتماعی ایجاد می کند و توانایی شما را برای مدیریت استرس افزایش می دهد. در  حالی که حالات عاطفی منفی می تواند منجر به یک تجربه "دید بد" شود که در آن افراد آنقدر روی چیزهای منفی تمرکز می کنند که فرصت های زندگی خود را از دست می دهند، افرادی که شادی را تجربه می کنند به احتمال زیاد منابع شخصی ایجاد می کنند که با انعطاف پذیری در برابر استرس مرتبط است، از جمله تاب آوری شخصی، منابع بین فردی مانند دوستان حامی و منابع عملی مانند وضعیت مالی مطمئن. این افزایش منابع منجر به خلق و خوی خوب مکرر می شود و یک مارپیچ صعودی ایجاد می شود که منجر به مزایایی در سلامتی، شادی و رضایت از زندگی می شود.

خلق مثبت می تواند به بهبود سلامت عاطفی کمک کند.

حتی یک مطالعه نشان داد که افزایش خلق و خوی خوب (همچنین به عنوان "عاطفه مثبت" شناخته می شود) ممکن است با حالات ناراحت کننده یا ترسناک مشخصه اختلالات خلقی مانند مواردی که شامل اضطراب، افسردگی یا اسکیزوفرنی است، مقابله کند. (توجه: اگر شما این اختلالات را تجربه می کنید، همچنین مهم است که با درمانگر خود کار کنید یا با پزشک خود صحبت کنید؛ این به معنای جایگزینی توصیه های یک متخصص نیست، بلکه مکمل است.)

خلق مثبت

یادداشتی از منوباز

در نهایت، مرور ادبیات، مطالعه بسیاری از مطالعات نشان داد که خلق و خوی مثبت و تفکر مثبت توانایی فرد را برای مدیریت استرس به روش‌های سالم افزایش می‌دهد که منجر به بهبود نتایج سلامتی مانند افزایش ایمنی و طول عمر و همچنین بهبود عوامل سبک زندگی می‌شود. مانند رضایت شغلی بیشتر.
بنابراین، ممکن است تعجب کنید که چگونه یک فرد پر استرس و پرمشغله می تواند این حالت های خوب را در یک برنامه فشرده قرار دهد؟ چندین استراتژی وجود دارد که کار می‌کنند و فعالیت‌هایی که می‌دانید شما را خوشحال می‌کنند (البته با پیامدهای منفی کمی) بسیار عالی برای شروع هستند.

دیدگاه خود را ثبت نمایید.