thumb

زنانگی مدرن: چرا غیر سنتی بودن بسیار استرس زا است؟

  • هنجارهای اجتماعی بر معیارهای سنتی مانند ازدواج و بچه ها به عنوان نشانه ای از موفقیت برای زنان تأکید دارند.
  • سایر دستاوردها اغلب با همان سطح حمایت مواجه نمی شوند.
  • گفتگو با عزیزان و بازتاب های درونی می تواند به مبارزه با این الگوها کمک کند.

به عنوان یک زن، نقاط عطف خاصی همیشه هیجان تاکیدی را به همراه خواهند داشت: نامزدی، ازدواج و نوزادان. مثلا بعد از انتشار پست ساده یکی از این رویداد ها مانند تولد فرزندتان در شبکه‌های اجتماعی از طرف همه ری اکشن دریافت می کنید چه عمه جان و اقوام و حتی کسی که 10 سال هست با او صحبت نکرده اید. به نظر می رسد حمایت آنها می گوید: «به تو نگاه می کنم»، «تو کاری را انجام دادی که باید انجام می دادی. ما نمی تونستیم مغرور باشیم و تبریک نگیم.»

وزن و هیجانی که برای این مسیرهای سنتی برای زنان گذاشته می شود، اغلب بسیار مهمتر از دستاوردهای آنها در هر زمینه دیگری است. با این حال، زنان بسیار بیشتر از توانایی آنها برای یافتن شریک زندگی و تولید مثل هستند. همانطور که Little Women's Jo March به بهترین وجه گفت: زنان، آنها ذهن دارند، روح و قلب مهربان دارند، جاه طلبی و استعداد و همچنین زیبایی دارند. من از این که می گویند عشق تنها چیزی است که برای یک زن مناسب است، حالم به هم می خورد.

قبل از پرداختن به مسائل اجتماعی و درونی تأکید بر دستاوردهای خانوادگی زنان، لازم است چیزی روشن شود. هیچ کدام از اینها به این معنی نیست که اینها نقاط عطفی نیستند که ارزش تلاش و جشن گرفتن را داشته باشند. صرفاً برای این است که بگوییم آنها تنها چیزی نیستند که باید زنان را به خاطر آن تحسین کرد و برای داشتن یک زندگی شاد، رضایت بخش و موفق، چه در یک جدول زمانی خاص و چه در هر زمان دیگری، گام های لازمی ندارند.

منصوره قاسمی مؤسس منوباز می‌گوید: «جامعه ما کار بسیار خوبی در برقراری ارتباط با زنان انجام می‌دهد که زنان باید به دستورالعمل‌های دوتایی جنسیتی دقیق و غیرهنجاری پایبند باشند و معیارهای خاصی را رعایت کنند تا در جامعه ارزش قائل شوند. از ریشه درمانی استفاده کنید. ازدواج کردن و بچه دار شدن یک هنجار در جامعه ماست. آنها معیارهای اجتماعی هستند که بسیاری بدون فکر دوم از آن استقبال می کنند.»
زنان مدرن بر اساس نسل‌های کار در حال عقب‌نشینی با این هنجارها هستند. طبق مرکز تحقیقاتی، زنان بدون شریک در سنین 25 تا 54 سال از 29 درصد در سال 1990 به 36 درصد در سال 2021 افزایش یافته است. در همین بازه زمانی و گروه سنی، میزان کل افراد بالغ متاهل از 67 درصد به 53 درصد کاهش یافته است.

جامعه ما کار بسیار خوبی در ارتباط با این موضوع انجام می دهد که زنان باید به دستورالعمل های یک دوتایی جنسیتی دقیق و ناهنجار پایبند باشند و معیارهای خاصی را رعایت کنند تا در جامعه بها داده شوند.

با این حال، این بدون احساس استرس در مورد رفتار غیرسنتی نیست. تحقیقات زیادی وجود دارد که به تأثیر مقایسه با احساس ترس، شرم و گناه اشاره می کند. یک مددکار اجتماعی بالینی می‌گوید: مقایسه بر عشق ما به خود تأثیر می‌گذارد و به ندرت تجربه شخصی را در نظر می‌گیرد. "مسیرهای زندگی به اندازه اثر انگشت ما منحصر به فرد هستند و هیچ مسیر مستقیم یا درستی وجود ندارد."

تأیید مجدد مسیر خود به سوی خود

آیا به دوستان یا خانواده درباره ترفیع یا جابه‌جایی گفتید که فقط با پاسخ‌های ملایم مواجه شوید یا اینکه موضوع به سرعت به کودک جدید فلانی تغییر کند؟ ما به نحوه صحبت با آنها در این مورد خواهیم پرداخت، اما ابتدا اجازه دهید با شما تماس بگیریم. شما به دلایلی این تصمیمات را می گیرید.

زمانی را اختصاص دهید تا به طور منظم با خود تأیید کنید که چرا این مسیرها برای شما مناسب هستند. لوری می‌گوید: با توجه به نحوه عملکرد جامعه ما، ممکن است اغلب احساس کنید که دچار سوء تفاهم شده‌اید و دیگران ممکن است جدول زمانی شما را به چالش بکشند. پیوسته ماندن به باورها و بینش خود و اعتبار بخشیدن به انتخاب های خود به شما کمک می کند تا در موقعیت ها یا روابط چالش برانگیز حرکت کنید.
لوری همچنین توصیه می کند که به دنبال افراد همفکر برای حمایت باشید. این افراد ممکن است همکاران و دوستان فعلی شما باشند، یا ممکن است نیاز به ارتباط با گروه های جدید، مانند جوامع در حوزه کاری شما باشد.

صحبت کردن با عزیزان در مورد اولویت های خود

شما هرگز نمی توانید باورها و اظهارات دیگران را به طور کامل تغییر دهید. با این اوصاف، صحبت کردن با افراد زندگی تان در مورد اهدافی که برای شما مهم هستند، به خصوص اگر نگرش آنها منفی باشد، ممکن است تفاوتی ایجاد کند.
تغییر مسیر نیز می تواند کار کند. وقتی کسی از شما می پرسد که چه زمانی آرام می گیرید، سعی کنید، من از علاقه شما به برنامه ریزی خانواده ام قدردانی می کنم، اما این زمان مناسبی برای بحث نیست. یک درمانگر ازدواج و خانواده، می‌گوید: من دوست دارم درباره سفر آینده‌ام با کوله‌پشتی در اروپا بیشتر به شما بگویم.

کنجکاو باشید و در مورد اولویت ها، خواسته ها، اولویت ها و نیازهای یک زن سوال بپرسید نه اینکه فرض کنید می دانید چه چیزی برای آنها مهم است.

در عین حال، تصور نکنید که آنها با نیت مخرب عمل می کنند. درمانگر می‌گوید: «احساس می‌کنم در به اشتراک گذاشتن خبرهای خوب با شما مردد هستم، گفتگو را با چیزی باز کنید». این فرصتی را برای شما ایجاد می کند تا به اشتراک بگذارید که چگونه به نظر می رسد پیشرفت های حرفه ای یا ماجراجویی های سفر شما کم اهمیت جلوه داده می شود زیرا بچه ندارید یا ازدواج نکرده اید. اغلب افراد زندگی ما از دریافت این اطلاعات شوکه می شوند.
تاکتیک دیگر این است که اذعان کنید که آنها از محل نگرانی می آیند، اما شما ترجیح می دهید به جای آن در مورد X چیزهایی که انجام داده اید صحبت کنید. کمتر درگیری دارد و موضوع را تغییر می دهد.

چگونه با تعصبات اجتماعی خود مقابله کنید؟

احتمال این وجود دارد که شما به طور کامل از تداوم این روایت ها نیز دور نیستید. تعصب درونی اجتماعی می تواند عمیقاً ریشه دار باشد. با در نظر گرفتن این موضوع، پیامی را که اعمال و سخنانتان ارسال می‌کنید یا فقدان آن‌ها ارسال می‌کنید، ارزیابی کنید. یکی از جنبه های قابل توجه این موضوع حذف این فرضیه است که هر زنی که ملاقات می کنید در آینده شریک زندگی و فرزند می خواهد. در عوض از آنها به طور کلی در مورد برنامه هایشان بپرسید.
درعوض کنجکاو باشید و درباره اولویت‌ها، خواسته‌ها، اولویت ها و نیازهای یک زن سؤال بپرسید، نه اینکه فرض کنید می‌دانید چه چیزی برای آنها مهم است. مناسبت هایی را با آنها جشن بگیرید، خارج از مراسم عروسی و حمام نوزاد. آیا دوست شما یک مکان جدید عالی اجاره کرده یا یک ماشین خوب خریده است؟ آیا پسر عموی شما وارد مقطع کارشناسی ارشد شده؟ از آنها بپرسید که آیا این چیزی است که آنها دوست دارند آن را جشن بگیرند، و سپس اوقات فوق العاده ای داشته باشید.
علاوه بر این، به حذف این ایده کمک کنید که شریک زندگی مهم ترین رابطه در زندگی یک فرد است. او می‌گوید: مفکر بودن در مورد گنجاندن طیف وسیع‌تری از جامعه اجتماعی زنان در گردهمایی‌ها می‌تواند راهی آسان اما مؤثر برای نشان دادن شناخت زنانی باشد که در مراحل مختلف زندگی هستند.
برای مثال، دعوت به عروسی‌ها یا مهمانی‌ها می‌تواند شامل اجازه دادن به زنان باشد تا افراد مهم زندگی‌شان بهترین دوستان، همکاران نزدیک، خواهر و برادر را به جای افراد مهم بیاورند.

این چه معنایی برای شما دارد؟

دنبال کردن و دستیابی به اهدافتان باورنکردنی است. آنها ارزش جشن گرفتن را دارند، چه یک نوزاد یا یک شغل جدید. مهمترین چیز این است که شما آنچه را که می خواهید انجام می دهید، نه آنچه را که جامعه برای شما به عنوان یک زن مناسب می داند.

دیدگاه خود را ثبت نمایید.