thumb

خواص اسپرسو؛ 5 مورد از خواص قهوه اسپرسو که باید بدانید

5 مورد از خواص قهوه اسپرسو

من عاشق قهوه اسپرسو هستم، چرا که هم خوشمزه‌اس و هم سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های شادی‌بخش زندگیه. به‌علاوه، ارتباط و همکاری افراد رو هم بیشتر می‌کنه. پارسال، بعد از چند هفته اقامت در ایتالیا عاشق طعم و خواص قهوه اسپرسو شدم. یکی از ساده‌ترین خواص اسپرسو اینه که به دلیل داشتن کافئین زیاد در حین نوشیدن تمرکز رو بالا می‌بره، انرژی فرد رو در جهت مثبت تغییر میده و باعث بالارفتن بهره‌وری هم میشه. ما می‌تونیم از این نوشیدنی ساده و تأثیرگذار کلی سود ببریم.

اگه عاشق قهوه‌ای از دست نده؛ 10 روش لذت بردن خاص مردم از قهوه در سراسر جهان

فواید نوشیدن اسپرسو:

  1. اسپرسو می‌تونه تمرکزتون رو بیشتر کنه.

اسپرسو با فشرده‌سازی قهوۀ آسیاب شده و بعد از قراردادن اون در معرض آب داغ پرفشار تهیه میشه. این فرایند با روش معمولی تهیۀ قهوه‌های دمی دیگه که با افزودن آب به طور قطره‌ای یا فیلتری درست میشن خیلی فرق داره، چرا که اضافه‌کردن آب داغ تحت‌فشار خیلی زیاد، شات اسپرسوی به‌دست‌اومده رو خیلی معطر می‌کنه. به آماده‌کردن اسپرسو تمپینگ میگن. یه فنجون کوچیک اسپرسو خواص زیادی داره.

برای ما که در زمان شبکه‌های اجتماعی زندگی می‌کنیم و در معرض انواع حواس‌پرتی‌ها قرار داریم نوشیدن یه قهوۀ خوب واقعاً کمکمون می‌کنه که آرامش داشته باشیم. بعضی روزها که با دوچرخه به سمت محل کار میرم، دائماً مجبورم مسیرم رو تغییر بدم تا به افرادی که سرشون توی گوشیه برخورد نکنم. یکی از راه‌هایی که می‌تونیم عادت‌ پرکردن زمان استراحتمون با چرخیدن توی گوشی رو کنار بذاریم اینه که هر روز چند تمرین کوتاه ولی عمیق به مغزمون بدیم. اَندی پادیکامب که خودش قبلاً یه راهب بودایی بوده، هد اِسپیس رو توصیه می‌کنه که یه تکنیک‌ مؤثر برای رسیدن به آرامش و بالابردن سلامت ذهن و روانه.

با این استراحت‌های یه دقیقه‌ای در روز، شما به‌راحتی می‌تونین حواستون رو روی هر اتفاقی متمرکز ‌کنین، مثلاً جایی که هستین و تمام چیزهایی که قراره رخ بده. این تمرین رو موقع رفت‌وبرگشت به محل کار یا وقتی پشت چراغ قرمز هستین یا موقع غذا خوردن انجام بدین.

  1. اسپرسو می‌تونه بمب بهره‌وری باشه.

کافئین موجود در اسپرسو در مقایسه با قهوۀ آمریکانو یا قهوۀ فیلتری خیلی بیشتره. تحقیقات نشان‌دادن که شروع روز با یه فنجون قهوه باعث میشه که به برنامه‌های مرتبط با فعالیت بدنی‌مون پایبند باشیم. بالابودن کافئین اسپرسو بهره‌وری ما رو بالا می‌بره و باعث میشه تلویزیون رو خاموش کنیم، از روی مبل بلند بشیم و با دوست‌هامون بریم دوچرخه‌سواری.

بیشتر انسان‌ها می‌تونن در بازه‌های زمانی ۴۵ تا ۹۰ دقیقه کار باکیفیت و با خروجی مناسبی رو انجام بدن، منتها بعد از اون تمرکز و انرژی‌شون رو از دست میدن. شروع روز کاری با یکی از انواع قهوه‌های اسپرسو می‌تونه به متمرکز موندن روی هدف و بهتر کردن فعالیت‌های فیزیکی‌مون کمک کنه. هر چه زمان بیشتری رو صرف نگاه‌کردن به صفحۀ کاربرگ یا صندوق ورودی ایمیل و پیامک کنیم، بهره‌وری کمتری داریم.

کال نیوپورت نویسندۀ کتاب «مینیمالیسم دیجیتال: انتخاب یک زندگی با تمرکز در دنیایی آشفته» راهکارهای خیلی خوبی درباره برنامه‌ریزی برای یه روز کاری رو ارائه کرده، این راهکارها اغلب با رعایت نکاتی که روی حفظ تمرکز و جلوگیری از حواس‌پرتی تأکید دارن و باعث میشن که با بالاترین میزان تمرکز کارمون رو انجام بدیم غنی شدن.

  1. اسپرسو می‌تونه منبع الهام باشه.

اسپرسو فوری نوشیده میشه. من با دو سه جرعه فنجون قهوه‌ام رو تمام می‌کنم. باوجوداینکه یه فنجون قهوۀ قطره‌ای نسبت به یه اسپرسو دوبل، کافئین بیشتری داره، اما وقتی یه اسپرسوی غلیظ می‌نوشیم، سریع‌تر از هر نوشیدنی دیگه‌ای در بدنمون جریان پیدا می‌کنه و خیلی متفاوت‌تر از زمانی که یه قهوۀ معمولی می‌خوریم سیستم اعصاب مرکزی‌مون رو تحت‌تأثیر قرار میده: وقتی کافئین در دوزهای غلیظ مصرف بشه، سریع‌تر هم جذب میشه و سیستم عصبی مرکزی رو زودتر تحت‌تأثیر قرار میده. این روند خیلی متفاوت‌تر از نوشیدن یه فنجون قهوۀ قطره‌ای در طول یه ساعته. به همین دلیل هرچی سریع‌تر قهوه رو بخورین احتمال بیشتری داره که در حین کار روی پروژه راه‌حل‌های بهتری بهتون الهام بشه.

الهام و انگیزه رو میشه از طریق یه سخنرانی تِد یا یه سمینار کلیدی آخر هفته دربارۀ رشد شخصی به دست آورد. ما می‌تونیم دیدگاه مردم رو تغییر بدیم و با پرسش‌های ساده و قدرتمند بهشون کمک کنیم تا آگاهی خودشون و جامعه‌شون رو بالا ببرن. یه روز یکی از همکارام که داشت به حرف‌هام دربارۀ راهکارهای زودتر بیدارشدن گوش می‌داد، از من پرسید: «توی این یه سال چند بار راجع به این موضوع حرف زدی، به نظر می‌رسه واقعاً جواب داده، بگو ببینم چی کار کردی که به نتیجه رسیدی؟»

 پرسیدن سؤالش حدود هفت ثانیه طول کشید و واقعاً الهام‌بخش من شد تا دربارۀ عادت‌هایی که در چند هفتۀ گذشته ایجاد کردم و به نظم و انضباط جدیدی رسیدم، فکر کنم.

بیشتر بخوانید: قهوه فقط یک نوشیدنی نیست، یک فرهنگ هست.

  1. اسپرسو می‌تونه سبک زندگی‌تون رو ساده‌تر کنه.

بهتره اسپرسو رو توی یه فنجون سرامیکی شیک و در کافه میل کنین. قهوه فوری معمولاً توی لیوان‌های یک‌بارمصرف و بین دو مسیر یا موقع ارسال پیامک، چرخیدن در فضای مجازی یا موقع گوش‌دادن به پادکست مصرف میشه. انسان‌ها سالانه بیش از ۱۶ میلیارد لیوان قهوۀ یک‌بارمصرف استفاده می‌کنن که فضای زیادی از سیارۀ زمین رو می‌گیره مثل وقتی‌که انجام کارهای مختلف ذهنمون رو درگیر می‌کنن. با صرف یه اسپرسوی خوش‌طعم توی یه کافی‌شاپ، هم توانایی و تمرکزمون رو بالا می‌بریم و هم لیوان‌های یک‌بارمصرف رو وارد چرخۀ طبیعت نمی‌کنیم.

من و همسرم به خودمون قول دادیم که امسال کمتر از ۱۰ بار توی لیوان‌های یک‌بارمصرف قهوه بخوریم. وقتی یادم میره لیوان قهوه‌ام رو بردارم مجبور میشم از یه کافه قهوه بخرم که شکر خدا سفارش، تهیه و نوشیدن یه اسپرسو خیلی طول نمی‌کشه. به نظرم رهبران از هر دسته‌ای که هستن باید خلاقیت و استعدادشون رو با تمرکز روی یکی دوتا وظیفه و انجام موفقیت‌آمیزشون به نمایش بذارن. زندگی این افراد ساده‌تره چون به معنای واقعی کلمه مسئولیت کمتری رو به دوش می‌کشن که منجر میشه وسط هرج‌ومرج آرامش داشته باشن. تصور من از مفهوم رهبری در آینده اینه که احتمالاً تأثیرگذارترین تولیدکنندگان هستن که دنبال تولید ارزش میرن درحالی‌که ردپای محیطی راحت‌تری از خودشون به جا می‌ذارن.

  1. اسپرسو افراد رو دور هم جمع می‌کنه.

اسپرسو معمولاً به روش متفاوت‌تری از قهوه‌های هم‌خانواده‌اش مثل قهوه لاته مصرف میشه. در جاهایی که اسپرسو سرو میشه، موقع نوشیدن قهوه چند لحظه کنار کسی می‌شینیم که همین باعث ایجاد یه جامعۀ کوچیک دوستانه میشه. چه با باریستا باشه چه با یه غریبه، گفت‌وگوی مختصری ردوبدل می‌کنیم و بعد دنبال کار روزانه‌مون میریم. قهوه ممکنه به افراد کمک کنه تا به طور مؤثرتری با هم همکاری کنن، چون تمرکز و انرژی رو بالا می‌بره و آدم‌ها پرحرف میشن.

خیلی از ایده‌های عالی، از تبادل نقطه‌نظرات دور یه میز شلوغ‌پلوغ یا از طریق ملاقات‌های تصادفی در آشپزخانۀ محل کار با فردی مناسب و در زمانی مناسب به دست اومدن. جوامع سالم و قطعاً باهوش تمایل دارن که متنوع‌تر و فراگیرتر باشن. وقتی روی محیط اطرافمون متمرکز نیستیم بهتره باهاشون درگیر نشیم چون کنترل تنوع و داشتن چند مسئولیت، کار سختیه. آرون هرست کارآفرین اجتماعی و مدیرعامل شرکت فَست معتقده که فضای جدید، رهبران ارشد رو عملاً در موقعیت قابل‌دسترس‌تری با افرادی که از دفتر مرکزی میان، قرار میده. این باعث ایجاد تعاملات برنامه‌ریزی‌نشدهٔ بیشتری بین تیم رهبری، کارمندان و مشتریان میشه. تیم مدیران ارشد با این روش عملکرد بهتری دربارۀ چطور انجام‌شدن کارها دارن. این تیم اون‌ها رو تشویق می‌کنه تا با چالش‌های جدیدی روبرو بشن.

نوشیدن قهوه اسپرسو محیط پرهیاهوی کافی‌شاپ‌ها باعث بالارفتن بهره‌وری و پرورش خلاقیت هم میشه، اما توانایی شما در تولید به وظیفه‌تون بستگی داره، رسیدگی به ایمیل‌هاتون، بیشتر از نوشتن یه فیلمنامه وقت‌گیره و حواستون رو از کار پرت می‌کنه. خواص قهوه اسپرسو در کنار برخورد با افراد، ایده‌ها و محیط جدید به تغییر دیدگاه و بیشترشدن آگاهی کمک می‌کنه و تعصبات و افکار محدود رو از بین می‌بره. ذهن ما به‌خاطر خواص اسپرسو با یه شات فعال میشه!

دیدگاه خود را ثبت نمایید.