thumb

9 نکته درمورد برگشتن به سر کار بعد از یک وقفه شغلی

درحالی‌که بازگشت به سر کار پس از وقفۀ شغلی مشکلات متعددی رو به همراه داره، اما برای سهولت انتقال و توضیح وقفۀ شغلی برای مدیران استخدام می‌تونین کارهایی رو انجام بدین. یادتون باشه، باوجوداینکه یه سری از مصاحبه‌کننده‌ها وضعیت شما رو درک می‌کنن، اما ممکنه دیگران به استخدام شما تمایل نداشته باشن. دونستن اینکه چطور برای بازگشت به کار آماده بشین، می‌تونه اعتمادبه‌نفس بیشتری بهتون بده و کمک کنه تا موفقیت بیشتری کسب کنین. در این مقاله نکاتی رو برای بازگشت به کار پس از وقفه توضیح می‌دیم.

چگونه باید یه وقفه شغلی رو توضیح دهید؟

چه در کاورلِتر دربارۀ وقفۀ شغلی توضیح بدین و چه در حین مصاحبه، جوابتون باید صادقانه باشه. هرچی که می‌گین به دلیل خاص شما برای وقفه بستگی داره. برای مثال، بعضی از افراد کار رو به طور موقت برای مراقبت از شخصی ترک می‌کنن و برخی دیگر ممکنه از کارشون اخراج بشن یا وقتشون رو صرف تمرکز روی خودشون کرده باشن. شما مجبور نیستین مسائل شخصی‌تون رو با جزئیات توضیح بدین، اما مطمئن بشین که دلیلتون برای وقفه شغلی و چگونگی توسعۀ شخصی و حرفه‌ای‌تون رو بیان می‌کنین. این کار به مصاحبه‌کنندگان نشان میده که باوجوداینکه به طور رسمی مشغول به کار نیستین، اما سرگرم به کسب‌وکارتون و به‌روز هستین.

نکاتی برای بازگشت به کار پس از وقفه شغلی

اگر بعد از مدتی آمادۀ برگشت به کارِتون هستین، مهمه که از قبلش برنامه‌ریزی کنین. مطمئن بشین که وقتتون رو صرف تمرکز روی چیزی که برای آینده شغلی‌تون می خواین و چیزی که در طول وقفه شغلی یاد گرفتین، صرف ‌کنین.

اگه به این موضوع علاقه‌مندین پس مقاله بازگشت به کار پس از وقفه شغلی رو هم بخونین: چگونه پس از یک وقفه شغلی به سر کار برگردیم؟ 6 راهکار برای آن

از این 9 نکته برای بازگشت به کار پس از وقفۀ شغلی استفاده کنین:

  1. آنچه که از کار می‌خواین رو مشخص کنین.

برای درنظرگرفتن چیزهایی که از آیندۀ شغلی‌تون می‌خواین، وقت بذارین. مشخص کنین که چه نوع شغلی شما رو راضی و خشنود می‌کنه؛ علاوه بر این، در نظر بگیرین که آیا می‌خواین شغلی شبیه به حرفۀ قبلی‌تون داشته باشین یا نه و آیا مایل هستین شغل متفاوتی رو امتحان کنین؟ همچنین، مهمه که بدونین چرا می‌خواین دوباره مشغول به کار بشین.

درحالی‌که خواسته‌هاتون از شغل آینده رو در نظر می‌گیرین، حتماً به نیازها‌تون هم اهمیت بدین. به‌عنوان‌مثال، ممکنه محدوده‌ای برای حقوق و دستمزد‌تون در نظر گرفته باشین یا بخواین به برنامۀ خاصی پایبند باشین. از نیازها و خواسته‌ها‌تون در مورد شغل آینده فهرستی تهیه کنین تا به شما در تصمیم‌گیری درست دربارۀ شغلتون کمک کنه.

  1. درمورد وقفه شغلی‌تون تأمل کنین.

هرچه رو که در طول وقفه شغلی انجام دادین، در نظر بگیرین. اگه مهارت‌های قابل‌توجهی یاد گرفتین، شغل جانبی یا کار داوطلبانه داشتین یا در کلاس‌هایی شرکت کردین، می‌تونین در مصاحبه‌های شغلی از اون‌ها به نفع خودتون استفاده کنین. کارفرمایان دوست دارن افراد فعال رو استخدام کنن. نشان‌دادن اینکه در طول وقفۀ شغلی یا شکاف شغلی مهارت‌ها‌تون رو بهبود دادین، انگیزه و تعهد شما رو در شغلتون متمایز می‌کنه.

  1. با روندهای فعلی صنعت خود آشنا بشین.

اگه قصد بازگشت به همان صنعت رو دارین، برای تحقیق در مورد شرکت‌ها، صنعتتون و انواع فرصت‌های شغلی و حقوق و دستمزد موجود وقت بذارین. گرچه این کار می‌تونه بهتون کمک کنه فرصت‌های مطلوب و مورد علاقه‌تون رو پیدا کنین، اما ممکنه شما رو به سمت صنعت دیگری با فرصت‌های بیشتر و برتر هم هدایت کنه. به‌علاوه، می‌تونین در کنفرانس‌ها شرکت کنین تا با صنعتتون دوباره آشنا بشین و شبکۀ خودتون رو گسترش بدین.

  1. شبکه‌سازی کنین.

با همکاران سابقتون دوباره ارتباط برقرار کنین تا اطلاع داشته باشن که به کارِتون برمی‌گردین. علاوه بر اینکه اون‌ها می‌تونن در یافتن فرصت‌های شغلی آینده بهتون کمک کنن، می‌تونن شما رو در مورد چشم‌انداز صنعت به‌روز کنن و نکاتی رو هم برای کمک به جست‌وجوی کار یا روند مصاحبه به شما پیشنهاد بدن.

همچنین، می‌تونین با مشتریان قبلی، دوستان و اعضای خانواده تماس بگیرین و بهشون بگین که دنبال موقعیت جدید یا فرصت‌های شغلی هستین. شاید اون‌ها از فرصت‌های شغلی اطلاع داشته باشن یا بتونن با شخص دیگری که می‌تونه بهتون کمک کنه ارتباط برقرار کنن.

  1. بعد از وقفه شغلی مهار‌ت‌ها‌تون رو بهبود ببخشین.

قبل از اینکه مجدداً وارد بازار کار بشین، وقتی رو به بهبود مهارت‌های موجود‌تون اختصاص بدین، ضمن اینکه به یادگیری مهارت جدید هم می‌پردازین. اگه مدتی از اشتغال حرفه‌ای شما می‌گذره، نوع شغل مورد نظرتون رو تعیین کنین و از جدیدترین برنامه‌ها و نرم‌افزارها مطلع بشین. حتی اگه با برنامه یا الزامات نرم‌افزاری آشنا هستین، زمانی رو صرف آشنایی مجدد با اون‌ها کنین تا با اطمینان به مصاحبه‌های شغلی بپردازین.

برای کمک به بهبود مهارت‌هاتون، در کلاسی شرکت کنین. این دوره می‌تونه حضوری یا آنلاین باشه. می‌تونین مشارکت کلاسی‌تون رو در رزومه‌تون قرار بدین. گوش‌دادن به پادکست‌های مرتبط، خواندن کتاب‌های درسی قدیمی، مشترک‌شدن در خبرنامه‌ها یا شرکت در کنفرانس‌ها از روش‌های دیگۀ بهبود مهارت‌هاست.

  1. رزومه‌تون رو به‌روز کنین.

اگه مدتیه که برای کار درخواست نکردین، وقتتون رو برای به‌روزرسانی رزومه‌تون صرف کنین. قالب رزومه و مشاغل خاص مورد علاقه‌تون رو در نظر بگیرین. مطمئن بشین که رزومه‌ای رو متناسب با شغل مورد نظرتون تهیه می‌کنین. برای مثال، اگه متقاضی موقعیت شغلی هستین، رزومۀ ساده یا سیاه‌و‌سفید کافیه. اگه متقاضی موقعیت هنری هستین، ممکنه بخواین خلاقیتتون رو در قالب رزومه اینفوگرافیک برجسته و خاص کنین.

  1. مصاحبه رو تمرین کنین.

برای مصاحبه‌های آینده وقت بذارین. از یکی از اعضای خانواده یا دوستانتون خواهش کنین که با شما مصاحبه کنن تا بتونن نقاط قوت و ضعف شما رو در کل مراحل مصاحبه ارزیابی کنن. پاسخ‌ها‌تون به سؤالات معمول مصاحبه و صحبت‌ها‌تون رو درمورد حرفه‌تون در نظر بگیرین و بدونین که چطوری می‌خواین شکاف شغلی رو در رزومه‌تون برطرف کنین.

می‌ترسی که بازم مصاحبه‌ات رو خراب کنی؛ چگونه از 1 مصاحبه کاری دشوار سربلند بیرون بیاییم؟

  1. وقفه شغلی‌تون رو به طور خلاصه توضیح بدین.

اگه مدتیه که از بازار کار دور بودین، احتمالاً مجبورین در کاورلِتر یا طی مراحل مصاحبه، وقفه شغلی خودتون رو توضیح بدین. مطمئن بشین که توضیحی شفاف و مختصر می‌دین. برای مثال، می‌تونین به اون‌ها بگین که از یکی از اعضای بیمار خانواده مراقبت می‌کردین یا برای مسافرت و مهارت‌های زبانی وقت گذاشتین. دلیل شما هرچی که باشه، حتماً اون رو مختصر بنویسن و در جلسۀ مصاحبه درباره‌اش حرف بزنین.

  1. اعتمادبه‌نفس داشته باشین.

چه چند ماه از بازار کار دور باشین و چه بیش از یه سال، در طول جست‌وجوی شغل و مکالمه با مصاحبه‌کنندگان به توانایی‌ها‌تون اطمینان داشته باشین. مطمئن بشین که ارزش‌تون رو به مدیران استخدام نشان می‌دین و آنچه رو که می‌تونین برای اون‌ها انجام بدین رو برجسته و متمایز کنین.

دیدگاه خود را ثبت نمایید.