thumb

چگونه از 1 مصاحبه کاری دشوار سربلند بیرون بیاییم؟

شما موقعیت شرکت رو بررسی کردین، رسمی‌ترین لباس‌تون رو پوشیدین، تمام نکات گفت‌وگو رو توی ذهن‌تون مرور کردین، یک سری هم پرسش‌های چالش‌برانگیز تهیه کردین اما آخرش همه‌چی رو خراب می‌کنین. مصاحبه‌های شغلی سخت، خاطرۀ بدی براتون به‌جا می‌ذاره. شرایط مختلفی باعث این امر می‌شه، که شما نمی‌تونین همۀ اون‌ها رو کنترل کنین. اما برای موفقیت در مصاحبه کارهای زیادی می‌شه انجام داد. به جای اضطراب و ناراحتی بعد از مصاحبه به راهکارهای زیر توجه کنین:

بیشتر بخوانید: 11 محرک شگفت‌انگیز اما رایج در زندگی که ممکن است اضطراب شما را برانگیزانند.

  • خودت رو ببخش!

هرگز به خاطر مصاحبه‌ای که خوب پیش نرفته، خودت رو سرزنش نکن. همه اشتباه می‌کنن، با تجربۀ یه مصاحبه بد که دنیا به آخر نمی‌رسه. خودتون رو ببخشین و قبول کنین که انسان جایز ‌الخطاست. همیشه همه‌چیز بر وفق مراد شما پیش نمی‌ره، پس ازاشتباه‌ و تجربه بدتون درس بگیرین.

خودت رو بابت خراب کردن مصاحبه ببخش.

  • این شکست‌ها رو به حساب کسب تجربه بذار.

یه نفس عمیق بکشین و به تجربۀ بدتون فکر کنین. فهرستی از مواردی که فکر می‌کنین باید بهشون سروسامون بدین رو تهیه کنین. سپس از اشتباهاتی که باعث شکست کوتاه مدت توی استخدام‌تون شده درس عبرت بگیرین. آگاهانه تصمیم بگیرین تا برای مصاحبه بعدی آمادگی بهتری داشته باشین. همچنین، یادتون باشه که فهرستی از آن چیزهایی به خوبی پیش رفتن و باید باز هم ادامه‌شون بدین، تهیه کنین.

بیشتر بخوانید: چطور مشکلات و گرفتاری‌ها شما رو به موفقیت می‌رسونن؟

  • فعال و پیگیر باشین.

وقتی شانس استخدام‌تون رو به دلیل یه مصاحبۀ سخت از بین بردین، فکر برگزاری یه مهمونی خودخوری ایدۀ خوبیه. بااین‌حال، بهتره جبران مافات کنین و یک یادداشت تشکرآمیز برای مصاحبه‌کننده‌تون بفرستین. همیشه می‌تونین چیزهایی رو که دوست داشتین حضوری بگین رو در ادامۀ پیام‌تون، مختصر و مؤدبانه بنویسین. شما که نمی‌خوایین توی یادداشت‌تون هم مرتکب اشتباه بشین.

فعال و پیگیر باشین.

  • درخواست کمک کنین.

پس از یک مصاحبه شغلی دلهره‌آور مصاحبه‌کنندگان همون نجات‌دهندگان شما هستن. فوری باهاشون تماس بگیرین. یادداشت کوتاهی از آن‌چه اتفاق افتاده به اشتراک بذارین، اگه یادتون رفت ازشون بخوایین که اطلاعات مهم رو بهتون بگن. همچنین، ازشون خواهش کنین بهترین خصوصیات شما رو ذکر کنن تا به جبران این مصاحبۀ بد کمک کنه. این احتمال وجود داره که مصاحبه اون‌طور هم که فکر می‌کردین بد نبوده باشه و هنوز هم شانسی داشته باشین.

درخواست کمک کنین.

  • نقاط ضعف رو به نقاط قوت تبدیل کنین.

کارهای اشتباه‌تون رو به خاطر بسپارین و مطمئن بشین که دیگه هیچ‌وقت تکرار نمی‌شن. برای مثال، اگه نام مصاحبه‌کننده رو فراموش کردین یا اشتباهاً با نام دیگه‌ای صداش کرد‌ین، برای تصحیح این اشتباه هیچ کاری نمی‌شه کرد. در انتهای مصاحبۀ بعدی، احتمالاً هرگز نام آن مصاحبه‌کننده رو فراموش نمی‌کنین چون یه بار خرابش کردین. بهرحال، با یادگیری روش‌های جدید برای به خاطر سپردن نام افرادی که به تازگی باهاشون آشنا شدین، می‌تونین حافظه‌تون رو تقویت کنین.

اگه به آخرین مصاحبه‌تون دیر رسیدین، وقتشه که یک ساعت دقیق بخرین و تمرین وقت‌شناسی کنین. بهتره یک یا دو ساعت زودتر در محل حاضر بشین. اگه بار اول نتونستین محل مصاحبه رو به موقع پیدا کنین و این باعث دیر رسیدن‌تون شده، دفعۀ بعد یک روز زودتر محل رو شناسایی کنین تا بفهمین چقدر طول می‌کشه تا به اون‌جا برسین.

  • تقاضای مصاحبه مجدد کنین.

اگه واقعاً احساس می‌کنین که مصاحبه رو خراب کردین، با مصاحبه‌کننده تماس بگیرین و تقاضای مصاحبۀ مجدد کنین. بعضی از مصاحبه‌کننده‌ها به شما یه فرصت مجدد می‌دن. این یه کار مخاطره‌آمیزه، اما ممکنه برای شجاعتی که به‌خرج دادین مورد تأیید قرار بگیرین و ازتون تعریف کنن. خیلی دور از انتظار نیست و راه‌های زیادی برای نزدیک شدن به این شرایط وجود داره. ریسک شرکت در مصاحبه دوم حتی ممکنه استخدام‌تون رو به ارمغان بیاره.

تقاضای مصاحبه مجدد کنین.

  • به برنامه‌ریزی و طرح خودت برگرد.

اگه مصاحبه بد پیش رفت و فرصتی برای انجام مجددش در اختیارتون نذاشتن، مجبورین شکیبایی به‌خرج بدین و در جای دیگه‌ای برای مصاحبه اقدام کنین تا شاید شغلی به دست بیارین.

اگه همۀ امیدتون به این مصاحبه بوده، وقتش رسیده که جست‌وجو در تبلیغات شغلی رو از سر بگیرین. حتی با انرژی بیشتری نسبت به قبل به این فرآیند بپردازین. با اینکه سایت‌های جامع کاریابی مفید هستن، اما باید در تمام سایت‌های جست‌وجوی مشاغل صنعتی و همچنین سایت‌های شغلی محلی خودتون سرک بکشین. اگه موقعیت مورد علاقه‌تون رو پیدا کردین، فرآیند شبکه سازی رو شروع کنین تا متوجه بشین چه کسی رو می شناسین که می‌تونه شخصاً معرف شما برای این کار باشه.

  • بخت و اقبالت رو خودت بساز.

اگرچه طلسم‌های بخت و اقبال و خرافات واقعاً خوش‌شانسی نمیارن، اما داشتن یه روتین پیش از مصاحبه بی‌فایده نیست. مثلاً کفشی که براتون شانس میاره رو بپوشین، جواهر مورد علاقه‌تون رو بندازین، یه شبدر چهار برگ یا یه نعل اسب که نماد شانس و اقباله توی جیب‌تون بذارین. کاری رو انجام بدین که حس پیروزی بهتون می‌ده. شاید این‌ها اعتماد‌به‌نفس شما رو بالا ببرن و کمک کنن در مصاحبه بعدی بیشتر بر اعصاب‌تون مسلط باشین.

بخت و اقبالت رو خودت بساز.

دنیا که به آخر نمی‌رسه.

سخت گرفتن به خودتون باعث می‌شه که دفعه بعد بیشتر استرس داشته باشین. اگه بیش‌ازحد خودتون رو تحت فشار بذارین ممکنه حافظه‌تون یاری نکنه. بهتره قبل از مصاحبه شغلی راه‌هایی برای آرامش‌تون پیدا کنین. صبح زود قبل از مصاحبه کتاب بخونین یا ورزش کنین. دویدن سریع یا خوردن شکلات موجب ترشح اندورفین می‌شه که بهتون حس اعتمادبه‌نفس و مثبت‌اندیشی می‌ده. این احساس شادی شما رو در طول مصاحبه قوی نگه می‌داره.

باز اگر مضطرب شدی، این مقاله میتونه بهت کمک کنه؛ 8 تمرین تنفسی برای کاهش اضطراب و استرس و افزایش آرامش شما

با خراب شدن یه مصاحبه که دنیا به آخر نمی‌رسه.

انتخاب حال خوب، بعد از یه مصاحبه بد، اولین قدم برای حرکت به سمت مصاحبۀ بعدیه. خودخوری و سرزنش کردن رو فراموش کنین و از اشتباهات‌تون درس بگیرین. مجدداً به دنبال شغل باشین. هرچی باشه نباید که بیکار بمونین.

علیزاده

1401/07/28

ولی وسواس داشتن میتونه همه چیز رو خراب کنه .. اعتماد به نفس داشته باشید و به جای ترس و واهمه الکی، فعال و پیگیر باشید

دیدگاه خود را ثبت نمایید.