thumb

چطور مشکلات و گرفتاری‌ها شما رو به موفقیت می‌رسونن؟

به‌یادآوردن تمام پیروزی‌های شگفت‌انگیزی که به‌مرورزمان داشتیم بسیار سرگرم‌کننده است، اما هر سختی و گرفتاری که باهاش روبرو می‌شیم هدف مهمی رو دنبال می‌کنه. یه قدم به عقب برگردین و به سختی‌هایی که از سر گذروندین و مشکلاتی که در حال حاضر با اون‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کنین بیندیشین.

پیروزی و موفقیت فوق‌العاده‌ هستن، اما موفقیت به‌اندازه شکست به شما چیزی یاد نمی‌ده. شما اون‌قدر که از سختی‌ها درس می‌گیرین، از موفقیت‌ها تجربه‌ای به دست نمیارین. تأمل و تفکر در دل‌شکستگی‌ها، فراز و نشیب‌ها، شکست‌ها، کشمکش‌ها و سختی‌هایی که پشت سر گذاشتین به رشد و شکوفایی‌تون کمک می‌کنه.

تحمل سختی، کلیدی برای انتقال زندگی شما به مرحله بعدیه. این شکست‌ها و هر چیزی که عایدتون می‌شه پله‌هایی برای رسیدن به موفقیت و سرافرازی شماست. این چهار دلیل نحوۀ نگرش‌تون به چالش‌ها رو تغییر میده و کمک می‌کنه مسیر جدیدی رو انتخاب کنین.

تحمل کردن سختی‌ها

چهار دلیلی که نحوۀ نگرش‌تون به چالش‌ها رو تغییر میده:

  1. سختی و گرفتاری زندگیه که به شما نشون میده یه جای کار می‌لنگه!

همۀ ما لحظات دشوار، مصیبت‌ها، بدبختی‌ها و کابوس‌هایی در زندگی داشتیم، زمانی که همه چیز اشتباه پیش می‌رفت و روز، ماه و سال رو برامون جهنم می‌کرد. اما همیشه یه روزنۀ امیدی وجود داره که بهتون کمک می‌کنه تا به مرحلۀ بعدی زندگی قدم بذارین. عدم موفقیت، برخورد با موانع و اینکه هیچ‌چیزی توی زندگی خوب پیش نمیره، تنها راه متوجه شدن خطایی است که مرتکب شدین.

بیشتر بخوانید: 10 راهکار برتر برای غلبه بر ناامیدی

افراد موفق و افسانه‌ای مانند دنزل واشنگتن و فیل نایت (بنیان‌گذار نایک) اغلب از عبارت "افتادگان پیروز" استفاده می‌کنن. شکست سرآغاز پیروزیه یعنی از اشتباهات خود به‌عنوان پلکانی برای رسیدن به موفقیت استفاده کنین. شکست در ابتدای راه، عبور از سختی‌ها و رسیدن به موفقیته، پس بهترین روش برای یادگیری مواردیه که طبق خواستۀ شما پیش نمیره، شکست بزرگ‌ترین معلم زندگیه.

درگیری‌های شغلی یا اخراج شدن به شما یاد میده که چه گزینه‌های شغلی با شما سازگار نیست. کنار گذاشتن شما در رابطه بهتون یاد میده از چه تیپ پسر یا دختری باید دوری کنین. ازدست‌دادن پول بهتون یاد میده از چه نوع اشتباهاتی در سرمایه‌گذاری اجتناب کنین. پیمودن مسیر بن‌بست بهتون نشون میده که چگونه به مسیر درست برگردین. سختی نعمت بزرگیه چون بهتون یاد میده چه مسیرهایی رو نباید طی کنین!

از سختی‌هایی که تحکل می‌کنی یاد بگیر.

چگونه به‌جای شکست مسیر بهتری رو طی کنیم؟

اگه امسال نتونستین به طور مداوم به باشگاه برین، از اشتباهات خود درس بگیرین. سعی کنین با لباس‌های ورزشی بخوابین یا  با کیف باشگاه‌تون به محل کار برین تا مقاومت‌تون از پذیرش وضع جدید رو از بین ببرین. اگه امسال خیلی تلاش کردین صبح‌های زود بیدار بشین تا به کارهای مورد علاقه‌تون برسین و نتونستین خودتون رو سرزنش نکنین، بکوشین به‌جای صبح، شب‌ها به کارهایی که مشتاق انجام دادن‌شون هستین برسین.

اگه موفق به خوندن هیچ کتابی در حوزۀ توسعه فردی نشدین، از حالا شروع کنین فقط روزی 5 صفحه بخونین. کار رو به بخش‌های کوچک تقسیم کنین. 5 صفحه در روز تقریباً یک کتاب کامل در ماه می‌شه. اگه از آسیبی رنج می‌برین که به توانایی شما در ورزش کردن یا انجام فعالیت بدنی لطمه می‌زنه، سعی کنین از مهارت‌های ورزشی‌تون برای موفقیت در زمینه‌های دیگری مثل کسب‌وکار استفاده کنین.

اگه قبلاً سعی کردین نوشیدنی الکلی یا سیگار رو ترک کنین و موفق نشدین، در مورد هر کاری که می‌تونستین متفاوت انجام بدین فکر کنین. فهرستی از هر اشتباهی که اولین‌بار مرتکب شدین تهیه کنین و از اون اطلاعات به‌عنوان انگیزه برای حمایت و امتحان مجدد استفاده کنین.

در پایان متوجه می‌شین که هیچ شکست واقعی در زندگی وجود نداره فقط درس گرفتن و آموختنه. اگه بار اول چیزی درست از آب در نیومد، از آنچه آموختین استفاده کنین تا قوی‌تر برگردین.

  1. سختی‌ها موجب آشکار شدن ضعف‌های شما می‌شه.

تک تک ما ضعف‌ها و عیب‌هایی داریم. هیچ انسانی کامل نیست. هرکسی میتونه اشتباه کنه. گند بزنه. همۀ ما گرایش‌های منفی مثل وابستگی، رفتار خودخواهانه، ذهنیت‌ خودپسندانه و زمینه‌هایی ازاین‌قبیل داریم که نیاز به بهبود دارن و جنبه‌هایی از زندگی که در حال کشمکش و مبارزه هستیم. به همین دلیل سختی و شکست خیلی مهم و ارزشمنده. بدون تجربۀ رنج و محنت، هرگز نمی‌تونیم بفهمیم که چه عیب‌هایی داریم.

سختی و گرفتاری باعث میشن نقاط ضعفت رو بفهمی.

بسیاری از مردم غافل از نقاط ضعف‌شون دارن زندگی می‌کنن، شاید این یه مکانیسم مقابله‌ای باشه. شاید ناخودآگاه سعی می کنن از مواجهه با عیب‌ها و کم‌وکاستی‌هاشون دوری کنن. بدون خودآگاهی نسبت به معایب خود، هرگز نمی‌تونین زندگی‌تون رو بهبود ببخشین، بر موانع پیش رو غلبه کنین و به‌عنوان یه فرد موفق رشد کنین؛ بنابراین باید شکست بخورین، مبارزه کنین و با رنج و سختی کنار بیایین. این درد نقاط ضعیفی رو که باید باهاشون مقابله کنین رو براتون مشخص می‌کنه. شاید سخت باشه، اما شناسایی ضعف یک گام مهم به روی نردبان ترقی در جهت موفقیت شماست.

حال با آگاهی از عیب‌ها و نقاط ضعف‌تون چه باید کرد؟

پذیرفتن مواردی مانند اینکه در کاری خوب نیستین، تمایلات خودخواهانه دارین یا در برخی زمینه‌ها توانایی شما محدوده، می‌تونه آزاردهنده باشه. بااین‌حال، برای اینکه بتونین به سطح بالاتری قدم بذارین، باید معایب خودتون رو شناسایی کنین. ایجاد حس قوی خودآگاهی، سعی کنین نگرشی عینی به خودتون داشته باشین و نقاط ضعف‌تون رو بشناسین.

باورتون بشه یا نشه، درک و پذیرش عیب‌ها و کم‌وکاستی‌ها شما رو به رشد، موفقیت، روابط عالی، شکوفایی و رفاه بیشتر سوق میده. چند روش مختلف وجود داره که پذیرفتن عیب‌هاتون می‌تونه شما رو قدرتمند کنه.

وقتی نقاط ضعف‌تون رو می‌دونین، پس تلاش می‌کنین تا در اون حوزه‌ها پروژه‌ای نگیرین. شما می‌تونین افرادی رو استخدام کنین که در بخش‌هایی که توانایی لازم رو ندارین به کمک‌تون بیان. در زندگی شخصی هم سعی کنین با افرادی تعامل داشته باشین که با استعدادهایی که دارن نقاط ضعف شما رو پوشش بدن.

اگه تمایلات منفی و منفی‌گرایی دارین که به روابط شما با افرادی که بهتون نزدیک هستن آسیب می‌رسونه، مثل کنار زدن افراد، عدم برقراری ارتباط کافی، سرزنش دیگران به‌خاطر اشتباهات خودتون، قدردانی نکردن از اون‌ها  به‌قدر کفایت، کوتاهی در انجام تعهدات، یا صحبت تلفنی زیاد وقتی کنار دیگران هستین. دونستن این نقص‌ها اولین و مهم‌ترین قدم برای غلبه بر آنهاست. پس از آگاهی از این اشتباهات بکوشید تا حدامکان اون‌ها رو به حداقل برسونین.

شاید بهترین گزینه برای مقابله با عیب‌ها‌تون این باشه که روی آن‌ها کار کنین تا وقتی که به بزرگ‌ترین نقاط قوت شما تبدیل بشن. این روش ساده‌ای برای رسیدگی به کم‌وکاستی‌هاتون نیست. اما اشتباه نکنین، ذهن انسان تقریباً قادر به انجام هر کاریه. صرف‌‌نظر از چیزهایی که از لحاظ فیزیکی غیرممکن یا مبهم هستن، مثل اینکه یاد بگیری چطوری شبیه ماریا کری آواز بخونی یا چجوری شبیه بسکتبالیست معروف لبرون جیمز بازی کنی، شما می‌تونین یاد بگیرین، پیشرفت کنین، بهتر بشین و نقاط ضعف‌تون رو به نقاط قوت تبدیل کنین.

روی ایراداتت کار کن.

تبدیل کردن معایب به موفقیت چجوریه؟

خیلی از ماهرترین افراد در واقع از بخشی شروع کردن که در سطح گسترده‌ای اون‌ها رو به موفقیت رسونده. خیلی از سخنرانان انگیزشی مشهور جهان درون‌گرا هستن یا با شکست‌های جدی و ناتوانی‌های یادگیری شروع کردن که باعث می‌شد صحبت در جمع کاری غیرممکن به نظر برسه. اد مایلت یکی از پرطرف‌دارترین سخنرانان در جهان، وقتی برای اولین‌بار سعی کرد سخنرانی عمومی داشته باشه، به حدی عصبی بود که تمام حرف‌هاش رو یادش رفت، نمی‌دونست چی بگه و چطوری سخنرانی رو ادامه بده. اما هرگز تسلیم نشد. او عصبیت وحشتناکش رو به حرفه سخنوری تأثیرگذار تبدیل کرد که امروزه الهام‌بخش تمام مردم جهانه.

نحوه مواجه با شکست‌ها و عدم ‌موفقیت‌ها

شما هم می‌تونین همین کار رو انجام بدین یعنی ازخودگذشتگی و تمرین.

آیا اخیراً مشکلاتی وجود داشته که باهاشون دست‌وپنجه نرم کرده باشین تا جایی که برخی از ایرادات یا نقاط ضعف‌تون رو نشان دادن که باید روی اون‌ها کار کنین؟ فهرستی از بزرگ‌ترین عیب‌ها و نقاط ضعف‌تون بنویسین و درست کنار هر نقص، کاری رو که قراره انجام بدین تا اون رو به نقطه قوت تبدیل کنین، بنویسین.

نقاط ضعفت رو به نقطه قوتت تبدیل کن.

  1. سختی‌ها بهترین ویژگی‌های شخصیتی شما رو نشون می‌دن.

بهترین ویژگی‌های انسانی، خصلت‌های شخصیتی مثل شفقت، انعطاف‌پذیری، قاطعیت، شجاعت، شهامت، سرسختی، تدبیر و خلاقیت همگی فقط از طریق درد آشکار می‌شن. در حال حاضر به بهترین ویژگی‌های خودتون فکر کنین. آیا واقعاً فردی دلسوز و حامی هستین؟ آیا دوستی فوق‌العاده هستین که همیشه به دنبال کمک به دیگرانه؟ آیا در انجام کارها خیلی مصمم هستین؟ آیا بی‌اندازه خلاق هستین؟

اکنون به زمانی فکر کنین که اون شفقت، شجاعت یا خلاقیت برای اولین‌بار خودشون رو نشون دادن. مطمئنم برای بیشتر شما، بهترین ویژگی‌های شما در جایگاه یک انسان زمانی که از سختی عبور کردین ظاهر شده. مثل ازدست‌دادن دردناک یکی از عزیزان‌تون. یا جنگیدن‌تون با یه بیماری صعب‌العلاج. گاهی اوقات این سختی‌ها در سایۀ طردشدن یا تجربۀ یک رکود شغلی ظاهر می‌شن. لازمۀ هر موفقیتی شکسته و بهترین‌ها رو براتون رقم می‌زنه.

سختی ها قدرتت رو به رخ می‌کشن.

  1. سختی و مشقت شما رو پوست‌کلفت می‌کنه.

آیا تا به حال در بازار فروش فعالیت داشتین؟ من توی این سال‌ها تجربۀ چندین شغل در زمینه فروش داشتم. به جرئت می‌تونم بهتون بگم هیچ‌چیز مثل کار فروش شما رو پوست‌کلفت نمی‌کنه. فروش شما رو در سختی‌ها و مصائب مقاوم می‌کنه. فروشنده بودن یکی از سخت‌ترین و چالش‌برانگیزترین مشاغل دنیاست. من خونه به خونه در می‌زدم و ایده حمایت از بچه‌های محروم در کشورهای درحال‌توسعه روبه مردم پیشنهاد می‌دادم. 99% از افرادی که باهاشون حرف می‌زدم جواب‌شون منفی بود. شما باید اون‌قدر تلاش کنین تا میان این‌همه جواب رد  فقط چند مورد موفق نصیب‌تون بشه.

سختی کشیدن در نهایت باعث قوی‌تر شدن شما میشه.

سروکله زدن و طردشدن، در کار فروش و زندگی، پوست‌تون رو کلفت می‌کنه. شنیدن "نه"های زیاد از طرف مردم احساسات‌تون رو جریحه‌دار می‌کنه، اعتمادبه‌نفس‌تون رو از بین می‌بره و شادی و نشاط رو ازتون می‌گیره.

طردشدن، شکست، جدایی، درد، مصیبت و سختی پوست شما رو کلفت می‌کنه، باعث می‌شه تاب و تحمل‌تون بالاتر بره و ثابت می‌کنه شکننده نیستین یا به‌راحتی جا نمی‌زنین. شما قوی‌تر از اونی هستی که فکرش رو می‌کردین، شاید زیر بار مشکلات کمرتون خم بشه اما هرگز زمین نمی‌خورین؛ بنابراین، یکی از بهترین روزنه‌های امید در سختی‌ها، مقاومت کردن شماست.

سطح بعدی در انتظار شماست.

وقتی دچار رکود اقتصادی می‌شین، خودتون رو به‌خاطر اشتباهات سرزنش می‌کنین، امیدتون رو از دست می‌دین، به همه‌ چیز بدبین می‌شین و اعتماد و اعتقادتون رو از دست می‌دین اما فراموش نکنین افراد موفق در پشت شکست‌ها و ناکامی‌هاشون امپراطوری‌های عظیم می‌سازن.

تحمل درد و رنج و گذر از یه شرایط ناخوشایند می‌تونه توجیهی برای دست‌کشیدن از رسیدن به مرحله بعدی باشه. احساس می‌کنین گیر افتادین و گرفتار شدین حتی اون‌قدر تحت‌فشار باشین که فکر کنین اصلاً سطح بعدی وجود نداره و اینجا آخر خطه. همۀ ما این شرایط رو تجربه کردیم. هیچ انسانی از گرفتاری و مشقت در امان نیست.

بعد از هر چالشی به سطح بالاتری می‌رسین.

درهرصورت، مهم نیست کی هستین یا از کجا اومدین، همیشه  یک "سطح بعدی" وجود داره که شما رو بهبود می‌بخشه،  بهتر و قوی‌تر می‌شین، ارتباطات بیشتری ایجاد می‌کنین و چیزهایی رو که یه زمانی فکر می‌کردین محال و غیرممکنه، انجام می‌دین و از پسش برمیایین.

شکست‌ها و ناکامی‌ها بخشی از زندگی شماست، ازشون درس بگیرین چون عیب‌های شما رو آشکار میکنن، بهترین‌های وجودتون رو بهتون نشون میدن و تاب و تحمل‌تون رو بالا میبرن.

شکست یه آموزگاره، نه یه هیولا. به تجربۀ تلخ شکست اهمیت ندین و به‌سرعت به سمت هدف بعدی پیش برین. هیچ محدودیتی برای کاری که در آینده انجام خواهید داد وجود نداره.

محبوبه عزیزی

1401/07/23

ولی خداییش ما ایرانیا خیلی قدرتمند و پوست کلفتیم

دیدگاه خود را ثبت نمایید.