thumb

10 ویژگی مهم که یک درون‌گرا در شریک زندگی‌اش به دنبال آن‌هاست.

در این دنیای پر هیاهو قرار ملاقات گذاشتن یه مأموریت چالش برانگیزه، به خصوص قرار ملاقات با افراد درون‌گرا. جامعه طوری ما رو آموزش داده که فکر کنیم شلوغ بازی، برون‌گرایی و اجتماعی بودن ویژگی‌های مطلوبی برای مردمه. خب، این طبیعیه که افراد برون‌گرا بیشتر اهل مهمونی هستن و معاشرتی‌ترن. در سال‌های اخیر، ویژگی درون‌گرایی نیز در اینترنت مورد بحث قرار گرفته.

هیچ ایرادی نداره که فردی درون‌گرا و ساکت باشین. اگه شما یه فرد برون‌گرا هستین و دنبال آشنایی با فردی درون‌گرا باشین، باید ویژگی‌ها و خصوصیات اخلاقی یه درون‌گرا و نحوه برخورد با اون‌ها رو بدونین تا باهاشون رابطه برقرار کنین.

نکته مهمی که باید به خاطر بسپارین اینه که درون‌گراها انرژی‌شون رو از درون می‌گیرن، در حالی که برون‌گراها شور و نشاط خودشون رو از افراد پیرامون‌شون می‌گیرن. یعنی افراد درون‌گرا در موقعیت‌های اجتماعی انرژی‌شون تخلیه می‌شه و برای شارژ مجدد باید به درون مراجعه کنن و با خودشون خلوت کنن. برعکس، برون‌گراها از آدم‌های اطرافشون انرژی می گیرن و ترجیح می‌دن در کنار دیگران باشن و از محیط اطراف‌شون لذت ببرن.

تفاوت‌های درون گرایی و برون گرایی

تعریف درونگرایی

درون‌گرایی یه ویژگی شخصیتیه که بیشتر به جای منابع خارجی بر احساسات درونی تمرکز داره. بیشتر مردم به درون‌گراها و برون‌گراها به‌عنوان دو قطب مخالف نگاه می‌کنن، در حقیقت هیچ‌کس درون‌گرا یا برون‌گرای محض نیست و افراد حد وسط هستن. تخمین زدن جمعیت افراد درون‌گرا حدود 25 تا 40 درصده.

وقتی صحبت از رابطه پیش میاد، باید بدونین که آیا با یه فرد برون‌گرا طرف هستین یا درون‌گرا. ویژگی‌های بارز افراد درون‌گرا از این قراره:

  • فرار از محیط‌های شلوغ. وقتی شما یا شریک زندگیتون دوست ندارین مدت زیادی در جمع  افراد باشین یا رفتن به مهمونی شما رو خسته می‌کنه، این نشونۀ درون‌گرایی.

فراری از محیط های شلوغ

  • عاشق تنهایی و خلوت. وقتی شما یا شریک زندگیتون دوست دارین بیشتر تنها باشین و از هیاهوی محیط کلافه می‌شین پس درون‌گرا هستین.
  • خصلت خودآگاهی بالا. چون یه درون‌گرا می‌تونه زمان زیادی رو صرف بررسی احساسات و تجربیات درونی خودش کنه. اگر احساس می کنین درک خوبی از احساسات و انگیزه خودتون دارین، شاید بیشتر بشه شما رو درون‌گرا نامید.
  • داشتن یه جمع کوچیک دوستانه. درون‌گراها معاشرت را دوست ندارن، اما از بودن با گروه کوچکی از دوستان صمیمی‌شون لذت می برن. به جای شرکت در مهمونی‌های بزرگ با جمعیت زیاد، ترجیح می‌دن با دوست‌های نزدیک‌شون باشن.
  • شغل‌های مستقل رو ترجیح می‌دن. وقتی صحبت از کار می‌شه، یه فرد درون‌گرا ترجیح می‌ده به جای همکاری در گروه، مستقل کار کنه. مثل نویسندگان، برنامه نویسهای کامپیوتر، داروسازان و غیره.

تمایل به تنهایی

ویژگی‌هایی که یه فرد درون‌گرا در رابطه عاشقانه به دنبالشه!

اگه می‌خوایین رابطه عاشقانه و موفقی با شریک زندگی‌تون داشته باشین درک خصوصیات اخلاقی طرفین خیلی مهمه. مخصوصاً وقتی که شما برون‌گرا باشین، اما شریک زندگی‌تون درون‌گرا. بسیاری از درگیری‌ها ممکنه به دلیل ویژگی‌ها و دیدگاه‌های مختلف رخ بده. بنابراین، دونستن اینکه شما و همسرتان به کدوم شخصیت نزدیک‌ترین اهمیت داره.

فرد درون‌گرا دوست داره شریک زندگیش این 10 ویژگی مهم رو داشته باشه:

  1. حفظ حرمت حریم شخصی

درونگراها دوست دارن حریم شخصی‌شون رعایت بشه. شواهد علمی نشون می‌ده که این افراد باید زمانی رو در خلوت و تنهایی بگذرونن. درون‌گراها معمولاً از معاشرت دوری می‌کنن. البته این مورد مشکل‌سازی نیست حتی بر اساس برخی از مطالعات افرادی که دوست دارن وقت خود رو در تنهایی بگذرونن، خلاقیت و آرامش بیشتری دارن. پس اگه گاهی شریک زندگی‌تون خواست تنها بمونه، به این معنا نیست که از شما متنفره، بلکه احتیاج داره یه مدت با خودش تنها باشه.

  1. زمان مفید باهم بودن.

یک فرد درون‌گرا ترجیح می‌ده زمان با کیفیتی رو با شریکش بگذرونه و این بدان معنا نیست که باید تمام شب رو توی مهمونی شلوغی باشه یا نوشیدنی بنوشه. اگه با فرد درون‌گرا قرار می‌ذارین و می‌خوایین این رابطه رو به نتیجه برسونین، باید مفهوم گذروندن «زمان مفید» رو بدونین.

برای افراد درون‌گرا، یه زمان مفید می‌تونه قدم زدن دونفره در طبیعت باشه. برای افراد برون‌گرا زمان با‌کیفیت و مفید می‌تونه معنای کاملاً متفاوتی داشته باشه مثل شرکت در مهمونی بهمراه صرف نوشیدنی و شنیدن موسیقی و غیره. بهرحال هیچ اشکالی توی هیچ‌کدومش وجود نداره، فقط باید معنی زمان با‌کیفیت و مفید رو درک کنین. در این رابطه کلمه کلیدی اعتداله. فرد درون‌گرا هست که به مهمونی می‌ره و فرد برون‌گرا هم هست که به کتابفروشی سر می‌زنه.

صرف زمان مفید

  1. شنوندۀ خوب باشین.

ویژگی مهم دیگری که درون‌گراها به دنبال اون هستن اینه که اون‌ها عاشق شریکی هستن که شنونده خوبی براشون باشه. افراد درون‌گرا زیاد فکر می‌کنن چون بیشتر وقت‌شون رو در تنهایی می‌گذرونن و می‌خوان افکار و نقطه‌نظرات‌شون رو با شریک زندگی‌شون درمیون بذارن. اگه شما شنونده خوبی هستین، می‌تونین با یه فرد درون‌گرا رابطه خوبی برقرار کنین.

شما باید در مقابل پاسخ‌های طولانی اون‌ها صبوری کنین و نشون بدین که گفته‌هاشون براتون مهمه. طبق مطالعات انجام شده افرادی که شنونده بهتری هستن، رابطه بهتری با افراد درون‌گرا خواهند داشت.

شنونده خوبی باش

  1. از پیامرسان فوری به خوبی استفاده کنین.

پیام‌رسان فوری به دلیل راحتی فناوری و دسترسی از طریق تلفن‌های همراه به بخشی از زندگی روزمره تبدیل شده. درون‌گراها، پیامک را به عنوان بخشی از معاشرت تلقی می‌کنن و اغلب به کندی جواب می‌دن.

اگه عاشق پیامک دادن هستین و بیشتر با این روش با مردم صحبت می‌کنین، حواستون باشه که ارسال پیامک به افراد درون‌گرا می‌تونه خسته‌کننده باشه. مثلاً شما پیامی می‌فرستین و حالِ فرد درون‌گرا رو می‌پرسین، اما فکر نکنین بلافاصله بهتون جواب می‌ده. ممکنه اون‌ها پیام شما رو دیده باشن و قدردانی کنن، اما تمایلی به پاسخ فوری به شما ندارن شاید، بعد از 5 ساعت پاسخش رو دریافت کنین. بهرحال قرار نیست با فرد درون‌گرا خیلی بهتون خوش بگذره.

باهاش چت کن

  1. به اشتراک‌گذاری گفتگوی جدی‌تر

جریان فکری درونگراها در سطح بسیار عمیق‌تری اتفاق می‌افته و به همین دلیل ترجیح می‌دن که شریک زندگی‌شون ویژگی مشابهی داشته باشه. اگه با یه فرد درون‌گرا قرار می‌ذارین، باید بدونین که چگونه می‌شه مکالمه پرمحتوایی داشته باشین و فقط به "سلام" و "حال شما" بسنده نکنین.

افراد درون‌گرا زمان زیادی را صرف فکر کردن و حضور در دنیای خود می‌کنن، اون‌ها افکار و سرگرمی‌های زیادی رو توسعه می‌دن و دوست دارن اون‌ها رو با شریک زندگی‌شون به اشتراک بذارن. اما برای برون‌گراهایی که عاشق مهمونی هستن، هر مکالمه‌ای تا زمانی که سرگرم‌کننده باشه خوب و دلچسبه.

حال، برای شروع گفت‌وگو با افراد درون‌گرا، لازم نیست که دانشمند موشکی باشین. فقط گفته‌هاشون رو به دقت گوش بدین و سپس نظرتون رو در مورد اون موضوع بیان کنین.

  1. سکوت حکم طلا داره.

درونگراها عاشق سکوت و آرامشن. اون‌ها از بودن در مکان پر سر صدا مانند رستوران یا باشگاه متنفرن و ترجیح می‌دن به مکانی آرام مثل کافه برن. بنابراین، وقتی شریک درون‌گرای شما تصمیم می‌گیره در سکوت بنشینه و در افکار عمیقش غرق بشه، بهتره احساس ناخوشایندی به این وضع نداشته باشین. درون‌گراها ناظر و شنونده‌ان و لازم نیست هر لحظه با سروصدا ذهن‌شون مختل بشه. اگه می خوایین شریک ایده‌آلی برای فرد درون‌گرا باشین، یاد بگیرین که قدرت سکوت رو درک کنین.

  1. آهسته پیش برین.

یه ضرب‌المثل داریم که می‌گه: اگر برون‌گراها خرگوش باشن پس درون‌گراها لاک‌پشت هستن. به قول معروف درون‌گراها نسبت به برون‌گراها یخ‌شون دیرتر آب می‌شه.

همچنین، درون‌گراها ممکنه در بیان احساس‌شون و گفتن «دوستت دارم» به زمان بیشتری نیاز داشته باشن. حواس‌تون باشه که افراد درون‌گرا ترسو هستن و بنابراین برای آمادگی چنین چیزهایی به شجاعت و زمان بیشتری نیاز دارن. علت این امر تفکر عمیق‌شون به مسائل پیرامون‌شونه. قبل از هر اقدامی همۀ جوانب رو در نظر می‌گیرن و بی‌گدار به آب نمی‌زنن.

  1. احساس امنیت

افراد می‌خوان در رابطه احساس امنیت کنن، به خصوص خانم‌ها و افراد درون‌گرا. هنگام معاشرت با فرد درون‌گرا، با این حقیقت که اون رو بدون توجه به اینکه چه کسی هست، قبولش دارین، بهشون احساس امنیت بدین.

این موضوع ارتباط زیادی با شخصیت درون‌گراها داره که بیشتر خود-تحلیل‌گر هستن. اشمیت و باس نویسندگان کتاب معروف "گسترش کمرویی و کناره‌گیری اجتماعی" معتقدن که این درون‌گرایی لزوماً مساوی با کمرویی نیست.

کمرویی نشان‌دهنده ترس از افراد یا موقعیت‌های اجتماعیه در حالی که افراد درون‌گرا دوست ندارن وقت خود را صرف تعامل با مردم کنن. و از آنجا که درون‌گراها بیشتر به درون خود توجه می‌کنن، احساس امنیت در رابطه براشون خیلی اهمیت داره.

  1. صبور باشین.

یکی از ویژگی‌های بسیار مهمی که شریک زندگی فرد درون‌گرا باید داشته باشه صبور بودنه. خب، می‌دونین که افراد درون‌گرا در رابطه کندتر پیش می‌رن، عمیق‌تر و جدی‌تر صحبت می‌کنن و بیشتر وقت‌شون در تنهایی می‌گذره، بنابراین شریکی با صبر و تحمل زیاد رو ترجیح می‌دن.

فرد درون‌گرا خواستار آخر هفتۀ شلوغ و پر جنب‌وجوش نیست. برون‌گراها دوست دارن هر شب بیرون برن، اما درون‌گراها ترجیح می‌دن کارها و وظایف‌شون رو به آرامی پیش ببرن. وقتی کارهای زیادی سرشون می‌ریزه و فعالیت‌شون چند برابر می‌شه و زمان استراحتی هم ندارن، احساس می‌کنن که تحلیل رفته‌ن و می‌خوان دست بکشن.

صبوری کن

  1. درک متقابل داشتن.

راز یه رابطۀ موفق درک نیازهای یکدیگر و ادامه دادن با اعتداله. اکثر مردم درون‌گرا یا برون‌گرای محض نیستن. گاهی اوقات، برون‌گراها می‌خوان وقت آرام و بی‌دغدغه‌ای داشته باشن تا به ذهن‌شون استراحت بدن و روح و روان‌شون رو دوباره شارژ کنن، گاهی اوقات، درون‌گراها احساس تنهایی می‌کنن و می‌خوان بیرون برن یا مهمونی بگیرن.

نکته مهم اینه که باید شریک زندگی و نحوه کنار اومدن با شخصیتش رو درک کنین. وقتی دو دیدگاه مختلف با هم مواجه می‌شن باید انتظار مشاجرات، درگیری ها و سوء تفاهم ها رو داشت، اما این بدان معنا نیست که این دو تفکر نمی‌تونن با هم کنار بیان و با عشق زندگی کنن.

ناهید

1401/03/03

خب به نظرم ماها دوست داریم خود واقعیمون باشیم ولی متاسفانه بیشتر کنار دوستامون راحت تریم تا کنار خانواده :)

زهرا قربانی

1401/03/03

میشه یه منبع قابل اعتماد برای یادگیری بورس و ارزدیجیتال معرفی کنید؟

دیدگاه خود را ثبت نمایید.