thumb

چگونه برای زندگی و کار خود اهداف توسعه شخصی تعیین کنید؟

بیاموزید که اهداف توسعه شخصی چیست و تأثیر بالقوه آنها بر سلامت روان شما چیست. به علاوه، 10 نمونه از اهدافی که باید برای خود در خانه و محل کار تعیین کنید.

  • اهداف توسعه شخصی چیست؟
  • اهداف توسعه شخصی: 12 مثال برای کمک به شما برای تبدیل شدن به بهترین خود
  • تعیین اهداف توسعه شخصی برای کار
  • 10 مثال از اهداف توسعه شخصی برای کار
  • سوالات متداول اهداف توسعه شخصی

توسعه شخصی یک فرآیند مداوم است که در نهایت شما را مشخص می کند. اما چگونه می توانید اطمینان حاصل کنید که به روشی درست در حال رشد هستید؟

7 گام برای تعیین اهداف هوشمندانه

تعیین اهداف توسعه شخصی می تواند به شما کمک کند تا آنچه را که امیدوارید به دست آورید و اینکه چه کسی می خواهید باشید، مشخص کنید. شاید به دنبال کسب موفقیت حرفه ای بیشتر یا کسب مهارت های جدید در کار هستید. یا، شاید بیشتر بر زندگی شخصی خود، افزایش توانایی برای رشد هوش هیجانی، بهبود سلامت جسمانی و ایجاد روابط متمرکز هستید.

مهم نیست که به چه چیزی امیدوار هستید، متعهد شدن به اهداف توسعه شخصی می تواند به شما کمک کند نسخه بهتری از خود شوید و سلامت روان و رفاه خود را بهبود بخشید.

اهداف توسعه شخصی چیست؟

اهداف توسعه شخصی اهداف خاصی هستند که شما برای ارتقای جنبه های مختلف زندگی خود، چه شخصی و چه حرفه ای تعیین می کنید. آنها نقاط عطف خودسازی هستند که شما قصد دارید به آنها برسید.

مانند اهداف کلی، اهداف توسعه شخصی می تواند شامل اهدافی در مورد زندگی شخصی، خودآگاهی و حتی سلامت جسمانی باشد. با این حال، اهداف توسعه شخصی، سلامت روان و سلامت عاطفی شما را نیز در نظر می‌گیرند اینکه اساساً می‌خواهید کدام نقطه زندگی شما قرار است تحت تاثیر قرار بگیرد و رشد کند.

تاثیر بر سلامت روان

تعیین و تلاش برای رسیدن به اهداف توسعه شخصی می تواند منجر به زندگی رضایت بخش تر، عزت نفس بیشتر، سلامت روانی قوی تر و بهبود کلی احساس رفاه شود.

این تا حدی به این دلیل است که وقتی اهداف توسعه شخصی را تعیین می کنید، به خود احساس کنترل و هدف می دهید. دستیابی به اهدافتان، یا حتی پیشرفت اندکی در جهت رسیدن به آنها، می تواند اعتماد به نفس شما را افزایش دهد و شما را شادتر کند.

ذهن آگاهی و هدف گذاری

هنگام تعیین اهداف توسعه شخصی، هوشیار بودن به شما این امکان را می دهد که در مورد آنچه واقعا برای شما مهم است فکر کنید. به جای اینکه تحت تأثیر عوامل خارجی قرار بگیرید، می توانید اهدافی را تعیین کنید که با ارزش ها و آرزوهای شما همسو باشد.

هدف گذاری با نیت نیز به نتایج دست یافتنی منجر می شود. اساساً، اگر هدفی برایتان مهم باشد و بدانید که می‌توانید به آن برسید، احتمالاً برای رسیدن به آن هدف تلاش می‌کنید.

رویکرد کل نگر

اهداف توسعه شخصی شما می‌تواند طیف گسترده‌ای از آرزوها را در بر گیرد، از بهبود مهارت‌های ارتباطی و ایجاد روابط قوی‌تر تا برداشتن گام بعدی در حرفه‌تان و رسیدن به نسخه بهتر خودتان. اتخاذ یک رویکرد کل نگر برای هدف گذاری تضمین می کند که اهدافی که تعیین می کنید به رشد و رفاه کلی شما کمک می کند، نه فقط یک جنبه از زندگی شما.

فکر کردن به کلیت شخصیت شما همچنین کمک می کند تا اهداف توسعه شخصی متعادل و جامع را ترسیم کنید. شما می توانید مسئولیت اینکه چه کسی می شوید و چه کاری انجام می دهید را به عهده بگیرید تا پتانسیل کامل خود را بشناسید.

بیشتر بخوانید: چرا یادگیری و توسعه به کلیدهای طلایی تبدیل شده اند؟

اهداف توسعه شخصی: 12 مثال برای کمک به شما برای تبدیل شدن به بهترین خود

ترسیم اهدافی که با ارزش‌ها و رویاهای شما همخوانی دارند، می‌تواند مفید، اما دشوار باشد. در اینجا چند نمونه از اهداف توسعه شخصی وجود دارد که ممکن است تعیین اهداف را برای شما آسان تر کند:

1. تاب آوری را پرورش دهید.

زندگی می تواند ناعادلانه باشد. مهم است که توانایی کنار آمدن با چالش ها و عقب نشینی از مشکلات را ایجاد کنید. از نشخوار کردن در مورد چیزهایی که حق شما نبوده دست بردارید و سعی کنید تکنیک های مدیریت استرس را بیابید که شما را سرسخت تر و انعطاف پذیرتر می کند. این تاب آوری واقعی است.

بیشتر بخوانید: 10 تفاوت افراد با استرس کمتر و افرادی که استرس بیشتری دارن!

2. کنجکاوی را تقویت کنید.

مهم است که به یادگیری و کاوش ادامه دهید. برای تیز نگه داشتن ذهن خود، بیشتر بخوانید، سرگرمی های جدید را امتحان کنید یا ایده های جدید را جستجو کنید.

نمیدونی چه سرگرمی ممکنه کمک کنه؟ اینجارو ببین: سرگرمی های مفید با 16 تا از بهترین های آنها که زندگیت رو بهتر میکنه!

3. افزایش تصمیم گیری

ما هر روز انتخاب های بی شماری می کنیم، اما برای بسیاری تصمیم گیری سخت است. با سنجیدن دقیق‌تر گزینه‌ها، جستجوی دیدگاه‌های مختلف، یا صرفاً قاطع‌تر بودن، ممکن است متوجه شوید که در محل کار و خانه مؤثرتر هستید.

4. خودمراقبتی بهتری را پرورش دهید.

نادیده گرفتن خود آسان است، اما مراقبت از خود برای سلامت روحی و جسمی حیاتی است. زمانی را برای انجام کاری که به شما احساس آرامش می دهد اختصاص دهید. این برای همه متفاوت به نظر می رسد، اما می تواند هر چیزی از پیاده روی گرفته تا تماس با یک دوست و مراقبه باشد.

5. تمایل به سلامت جسمانی

با تعیین اهداف حول ورزش منظم، سطح سلامت و انرژی کلی خود را بهبود بخشید. اشکالی ندارد از کوچک شروع کنید. سعی کنید برای دویدن بروید، در کلاس یوگا شرکت کنید یا حتی کمی زودتر به رختخواب بروید.

اگر انگیزه برای ورزش نداری، این مقاله میتونه بهت کمک کنه: 10 روش موفق در افزایش انگیزۀ درونی برای ورزش کردن

6. ایجاد اعتماد به نفس

این مهم است که خود را باور داشته باشید. به توانایی های خود اعتماد کنید و با انجام جملات تاکیدی، چالش های جدید و جشن گرفتن هر پیروزی بزرگ و کوچک، اعتماد به نفس ایجاد کنید.

7. هوش هیجانی را رشد دهید.

افزایش هوش هیجانی می تواند به روابط شخصی رضایت بخش تر و تعاملات حرفه ای عمیق تر منجر شود. بهبود خودآگاهی و حس همدلی به شما کمک می کند واکنش های خود را مدیریت کنید.

8. بهبود مدیریت زمان

به تعویق انداختن کار می تواند عادت سختی برای ترک کردن باشد، اما یادگیری مدیریت موثرتر زمان می تواند شما را پربازده تر کند و استرس کمتری تجربه کنید. اهداف معقولی تعیین کنید تا خود را در مسیر درست نگه دارید و از ابزارهای مدیریت زمان برای جلوگیری از حواس پرتی استفاده کنید.

9. ارتباطات اجتماعی را گسترش دهید.

روی روابط خود سرمایه گذاری کنید تلاش فعال برای ایجاد دوستی‌های جدید و تقویت دوستی‌هایی که دارید، می‌تواند به یک زندگی اجتماعی غنی‌تر منجر شود و شما را به فردی شادتر تبدیل کند.

10. یک رابطه متعادل با تکنولوژی ایجاد کنید.

استفاده بیش از حد از صفحه نمایش می تواند سمی باشد. تعیین مرزها در استفاده از فناوری می تواند به شما کمک کند تا در زندگی واقعی خود حضور بیشتری داشته باشید و احتمال فرسودگی دیجیتالی را کاهش دهید.

11. ذهنیتی برای رشد ایجاد کنید.

داشتن ذهنیت رشد به این معنی است که شما چالش ها را می پذیرید، مهم نیست که چقدر ترسناک به نظر می رسند. اجازه ندهید خطر شکست شما را از تلاش برای چیزهای جدید باز دارد. در عوض، به شکست ها به عنوان فرصت هایی برای یادگیری و پیشرفت شخصی نگاه کنید.

دوست داری پله پله بری بالا تا به پیشرفت شخصی برسی؟ 10 تمرین روزانه‌ در کمتر از 10 دقیقه برای پیشرفت شخصی 

12. ذهن آگاهی و حضور را تمرین کنید.

افرادی که در لحظه زندگی می کنند اغلب افراد شادی هستند. ایجاد یک تمرین منظم ذهن آگاهی می تواند منجر به تمرکز بیشتر، کاهش استرس و درک عمیق تر از لحظه حال شود.

تعیین اهداف توسعه شخصی برای کار

اهداف توسعه شخصی می تواند تأثیر قابل توجهی بر رضایت شغلی کلی و مسیر شغلی شما داشته باشد. این اهداف را با استفاده از چارچوب SMART تنظیم کنید تا بهترین شانس موفقیت را به خود بدهید.

  • ساده: اهداف واضح و سرراست تعیین کنید.
  • قابل اندازه گیری: معیارهای خود را برای اندازه گیری پیشرفت بشناسید.
  • قابل دستیابی: مطمئن شوید که اهداف شما واقع بینانه و قابل دستیابی هستند.
  • مرتبط: مطمئن شوید که اهداف شما با آرزوها و ارزش های شغلی شما مطابقت دارد.
  • بر اساس زمان: یک جدول زمانی معقول برای دستیابی به اهداف خود تعیین کنید.


10 مثال از اهداف توسعه شخصی برای کار

با تعیین اهداف توسعه شخصی برای کار، می توانید توانایی های حرفه ای خود را افزایش دهید و به یک محیط کاری مولد کمک کنید. و در حالی که گرفتن ترفیع یا افزایش حقوق خوب است، همیشه به خاطر داشته باشید که قبل از هر چیز، اهداف توسعه حرفه ای برای کمک به رشد شما به عنوان یک فرد است.

1. ارتباطات اجتماعی جدید ایجاد کنید.

روابط معناداری را در سازمان و صنعت خود پرورش دهید. چند راه برای انجام این کار شامل پیوستن به گروه‌های حرفه‌ای، شرکت در رویدادهای شبکه ای، یا صرف تلاش هماهنگ‌تر برای شناخت همکارانتان است.

💙 تمرین معنادار برای دوستی معنادار را بررسی کنید تا همه چیز را در مورد پیمایش و حمایت از روابط با دوستان بدانید.

2. بهبود تعادل کار و زندگی

مرزهای مشخصی بین محل کار و خانه تعیین کنید. این برای همه متفاوت به نظر می رسد، اما می تواند به معنای واگذاری وظایف، تمرین مدیریت بهتر زمان، یا قاطعیت بیشتر در مورد محافظت از ساعات خارج از کار باشد.

💙 اجازه دهید مراقبه روتین خاموش به شما کمک کند عمداً زمان خارج از محل کار را آزادانه طی کنید. تعادل بین کار و زندگی چطور به دست میاد؟

3. متعهد به یادگیری باشید.

زمینه های رشد حرفه ای را شناسایی کنید و به دنبال فرصت هایی برای توسعه این مهارت ها باشید. ثبت نام در کارگاه ها یا دوره های آنلاین یا یافتن یک مربی جدید را در نظر بگیرید.

4. ایجاد مهارت های رهبری

در محل کار قاطع باشید، چه در نقش رهبری رسمی و چه با ایفای نقش فعال تر در پروژه ها. روی توسعه مهارت هایی مانند تفویض اختیار، ارتباطات و رهبری تیم تمرکز کنید.

💙 کشف کنید که چگونه تمرکز حواس می تواند به شما در بهبود مهارت های رهبری در کار و زندگی در طول مسیر خردمندی رهبر ذهن آگاه کمک کند.

5. ارتباط خوب را تمرین کنید.

ارتباط موثر داشتن هم در محل کار و هم در خانه مهم است. سعی کنید شنونده فعال تری باشید و یاد بگیرید که چگونه متفکرانه و واضح باشید.

💙 مقالات منوباز را در رابطه با ارتباط موثر دنبال کنید تا به بهترین مهارت های داشتن رابطه خوب مجهز شوید. 

6. استرس و اضطراب در محل کار را مدیریت کنید.

کار می تواند استرس زا باشد. استراتژی هایی را برای مدیریت اضطراب ایجاد کنید، مانند تکنیک های ذهن آگاهی یا تنفس. اگر می توانید، استراحت های منظم را فراموش نکنید و یک یا دو همکار حامی پیدا کنید تا به آنها تکیه کنید.

💙 در طول روز برای تمرین فعالیت‌های مدیتیشن تسکین‌دهنده استرس مانند مدیتیشن های این مقاله در منوباز وقت بگذارید.

7. ذهن انعطاف پذیرتری را، توسعه دهید.

سازگارتر شوید و نگرش مثبت خود را نسبت به تغییر و چالش ها حفظ کنید. به جای اینکه وقتی چیزی به دلخواه شما پیش نمی‌رود، غلت بزنید، سعی کنید از شکست‌ها درس بگیرید و ذهنیت حل مسئله را حفظ کنید.

💙 با مدیتیشن هایی از منوباز برای آن لحظات سخت زندگی آماده شوید.

8. افزایش تخصص حرفه ای

سعی کنید دانش خود را در هر زمینه تخصصی و مورد نیاز خود عمیق کنید. ممکن است به مدارک یا گواهینامه های خود اضافه کنید، در انجمن ها و بحث های مربوطه شرکت کنید، یا فقط بیشتر از روندهای صنعت مطلع شوید.

9. مهارت های همکاری را بهبود بخشید.

روی کار موثر با دیگران تمرکز کنید. بدون توجه به اینکه با چه کسی کار می کنید، اهدافی را پیرامون درک دیدگاه های مختلف و مشارکت سازنده در تلاش های تیمی تعیین کنید.

💙 با مهارت های رابطه ما با سایرین به رهبری دکتر حامد سلیمی، ارتباطات شادتر و سالم تری ایجاد کنید.

10. خلاقیت و نوآوری را پرورش دهید.

خود را تشویق کنید که خارج از چارچوب فکر کنید و ایده های جدید را به روی میز بیاورید. حتما زمانی را به طوفان فکری اختصاص دهید و از گفتگو با اعضای تیم با دیدگاه های مختلف نترسید.

💙 با دوره های منوباز، از پتانسیل خلاقانه خود بهره ببرید.

سوالات متداول اهداف توسعه شخصی
  • نمونه ای از هدف توسعه شخصی واضح چیست؟

هدف توسعه شخصی تعین شده، مشخص، قابل اندازه گیری و محدود به زمان است. به عنوان مثال، ممکن است با شرکت در یک کارگاه آموزشی و ارائه حداقل دو سخنرانی در سه ماه آینده، هدف خود را برای بهبود مهارت های سخنرانی عمومی تعیین کنید. این هدف مشخص است (بهبود مهارت های سخنرانی عمومی)، قابل اندازه گیری (حضور در کارگاه و ارائه سخنرانی) و دارای یک جدول زمانی مشخص (سه ماه).

  • 5 حوزه برنامه توسعه شخصی چیست؟

یک برنامه توسعه شخصی می تواند شامل چندین حوزه باشد.

  1. هوش هیجانی: تمرکز بر خودآگاهی، همدلی و مدیریت مؤثر احساسات.
  2. سلامت جسمانی: اهداف مربوط به ورزش، رژیم غذایی و سلامتی کلی.
  3. مهارت‌های شغلی: تقویت قابلیت‌های حرفه‌ای با اهدافی برای رشد مهارت‌های فنی، رهبری یا ارتباطات.
  4. روابط شخصی: بهبود مهارت های بین فردی با تعیین اهداف برای ایجاد ارتباطات معنی دار و پرورش روابط موجود.
  5. مدیریت استرس: تکنیک هایی را برای مدیریت استرس ایجاد کنید. اهدافی را برای ذهن آگاهی، مدیریت زمان یا سرگرمی ها ایجاد کنید.
  • در برنامه توسعه شخصی خود چه بنویسم؟

هنگامی که برنامه توسعه شخصی خود را می نویسید، شامل عناصر کلیدی می تواند به شما در دستیابی به موفقیت کمک کند:

  • اهداف خاص: آنچه را که می خواهید به دست آورید مشخص کنید، مطمئن شوید که آنها واضح و قابل اندازه گیری هستند.
  • مراحل عملی: فعالیت های لازم برای دستیابی به این اهداف را مشخص کنید.
  • منابع مورد نیاز: مکان هایی را که می توانید تهیه کنید، مانند کتاب ها، دوره ها، یا مربیان را مشخص کنید.
  • جدول زمانی: برای هر هدف یک جدول زمانی واقع بینانه تنظیم کنید.
  • ردیابی پیشرفت: تصمیم بگیرید که چگونه پیشرفت خود را ردیابی و بررسی کنید.

  • اهداف توسعه شخصی برای رهبری کاری چیست؟

اهداف توسعه شخصی برای رهبری کاری بر تقویت مهارت های شما در مدیریت موثر متمرکز است. این اهداف توسعه شخصی می تواند به شما کمک کند به عنوان یک رهبر رشد کنید، از همکاران و تیم خود حمایت کنید و به طور مثبت به سازمان خود کمک کنید. توسعه شخصی همیشه ادامه دارد، بنابراین این اهداف با پیشرفت در زندگی شغلی و شخصی خود تکامل خواهند یافت. چند هدف همیشه سبز ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ارتباط موثر: توسعه مهارت ها برای انتقال ایده ها به وضوح و جذب بازخورد.
  • انگیزه و مشارکت تیمی: یادگیری نحوه الهام بخشیدن به اعضای تیم و رهبر موثر بودن.
  • تصمیم گیری: بهبود توانایی شما برای انتخاب آگاهانه و به موقع.
  • حل تعارض: توسعه راهبردهایی برای مدیریت و حل تعارضات درون یک تیم.
  • تفکر استراتژیک: پرورش توانایی دیدن تصویر بزرگتر و برنامه ریزی بر اساس آن.

مطلب مرتبط: 20 کتاب توسعه فردی که هرکسی باید بخواند. 

دیدگاه خود را ثبت نمایید.