thumb

آرامش چیست؟ مفهوم ارامش و راه‌های رسیدن به آرامش روحی و فکری

خداوند به من آرامش بده تا هرجا که تنفری هست آن را به عشق و ارامش تبدیل کنم؛ اما آرامش چیست؟

آرامش چیست؟

آرامش انواع مختلفی از جمله آرامش روحی، آرامش فکری، آرامش قلب، آرامش اعصاب و... دارد؛ اما اگر بخواهیم واژه آرامش را به‌صورت مختصر توضیح دهیم باید بگوییم ارامش در زندگی یک موضوع بسیار مهمی است که می‌تواند موجب رفاه شما در همه حال شود؛ در واقع زندگی بدون خشونت، استرس همراه با احترام و درک تفاوت‌ها می‌تواند روح و روان شما را در خلع خاصی فروببرد که به آن آرامش می‌گویند.

8 تمرین تنفسی برای کاهش اضطراب و استرس و افزایش آرامش شما

آرامش چیست؟

ارامش انواع گوناگونی دارد که در ادامه شما را با تعدادی از آنها آشنا می‌کنیم:

  • آرامش بیرونی

آرامش بیرونی به رفتار صلح‌آمیز ما با جهان، انسان‌ها و موجودات اطرافمان گفته می‌شود. در این بعد آرامش شما می‌توانید به‌دور از اختلاف‌های مذهبی، سیاسی و فرهنگی به دیگران احترام بگذارید و به آن‌ها عشق بورزید.

  • آرامش درونی

آرامش درونی چیست؟

مهم‌ترین نوع آرامش، رسیدن به آرامش درونی است که لازمه وجود آن برای رسیدن به امیدواری، حس خوشبختی و حضور در جامعه بدون ترس می‌باشد.

آرامش درونی زمانی ایجاد می‌شود که شما بتوانید طوفان‌های بیرونی را کنترل کنید؛ در واقع زمانی می‌توانید به آرامش درونی دست یابید که ترس‌، خشم، تعصب و فقدان مهارت‌های اجتماعی و... را درون خود بشناسید و با آگاهی کامل آن‌ها را برکنار کنید.

آرامش درونی چیست؟

توجه داشته باشید با سرکوب احساسات و عواطف هیچ‌گاه نمی‌توانید نور آرامش را در قلب خود لمس کنید که این موضوع می‌تواند باعث عدم چشیدن لذت، بی‌خوابی یا پرخوابی، پرخوری یا کم‌خوری همچنین می‌تواند شما را در افسردگی و... غرق کند و تمایلتان را به مصرف سیگار، کافئین یا شیرینی و... زیاد کند.

نکته مهمی که هر فردی باید به آن آگاه باشد این است که برای رسیدن به آرامش و خوشبختی به کسی جز خودتان نیاز ندارید؛ در واقع اگر ارامش خود را وابسته به دیگران بدانید، هیچگاه آن را به‌صورت کامل لمس نمی‌کنید. شاید این مثال قدیمی را شنیده باشید با پولی که دارید برای پشتتان دیوار بخرید تا آرامش خود را مدیون دیگران نباشید؛ این ضرب‌المثل می‌تواند مفهوم جمله گفته شده را به‌صورت کامل بیان کند.

بیشتر بخوانید: راه رسیدن به خوشبختی چیست؟

  • آرامش روانی

حالا ممکن است با خود بگویید آرامش روانی چیست؟

در دنیای امروزی که عوامل استرس‌زا زیاد شده است، باید برقراری آرامش روح و روان در اولویت باشد.

حالا ممکن است با خود بگویید آرامش روانی چیست؟

شاید براتون جالب باشه: 10 تفاوت افراد با استرس کمتر و افرادی که استرس بیشتری دارن!

اما برای چشیدن آرامش روانی باید به چند نکته دقت کنید:
  1. در زمان حال زندگی کنید و مدام گذشته را بازبینی نکنید و نگران آینده نباشید.
  2. برای خودتان وقت بگذارید، کارهایی که به شما آرامش می‌دهد را انجام دهید، این کارها می‌تواند دیدن فیلم و سریال موردعلاقه‌تان باشد یا می‌تواند قدم‌زدن در پارک؛ این مسئله برای هر شخص متفاوت است.
  3. خودتان را دوست داشته باشید و از خود مراقبت کنید؛ هیچ دارایی در دنیا ارزشمندتر از خودتان نیست.
  4. محیط اطرافتان را آرام و منظم نگه دارید.
  5. از گلدان‌های زیبا و گل‌های باطراوت در محیط استفاده کنید.
  6. از رنگ‌های شاد در محیط بهره‌مند شوید؛ توجه داشته باشید تاریخ انقضای استفاده از رنگ‌های کرم قهوه‌ای و مشکی طوسی به پایان رسیده است.
  7. هدفمند باشید؛ زندگی بدون هدف می‌تواند روند سپری‌شدن روزهای شما را تکراری کند.
  8. به حرف دیگران بی‌توجه باشید؛ اگر شما بهترین خواننده دنیا باشید باز هم شخصی پیدا می‌شود که از صدای شما خوشش نمی‌آید. پس تأثیر حرف دیگران را در زندگی‌تان کاهش دهید.
  9. ارزش‌های خود را بشناسید و نکات مثبت خود را ارتقا دهید.
  10. از ترس‌های خود لیست تهیه کنید و در جهت غلبه بر آن با داشتن آگاهی اقدام کنید. این که تأکید بر آگاهی داریم برای این است که شما بدانید می‌خواهید با ترستان مقابله کنید و قرار نیست آن را نادیده بگیرید و احساستان را سرکوب کنید.
  11. افکار مثبت داشته باشید و هنگامی که ذهنتان به سمت فکر منفی می‌رود با انجام تمرینات تنفس آگاهانه ذهن را به سمت افکار مثبت سوق دهید.
  12. زیاد بخندید، هیچ‌کس در این جهان از میزان غصه خوردن شما آگاه نیست، پس سعی کنید بخندید و حال خوب خود را به دیگران منعکس کنید؛ چرا که جهان انعکاس حال ما است.
  13. در نهایت از سرزنش خود دست بردارید و سعی در بهبود حال خود داشته باشید؛ این دنیا با نشستن و حرف‌زدن کاری از پیش نمی‌برد، پس باایمان به خداوند و توانایی‌های خود در مسیر موفقیت گام بردارید.
  • آرامش ذهنی

اما آرامش ذهنی چیست؟

آرامش ذهن و روح بر اثر خودمراقبتی به وجود می‌آید. مراقبت از خود شامل کارهایی است که به‌سلامت ذهن، روح و عواطف انسان کمک کند و یک وظیفه بزرگ محسوب می‌شود.

آرامش ذهنی

اما برای رسیدن به آرامش ذهن و روح باید به موارد زیر دقت کنید:
  1. خواب کافی داشته باشید.
  2. نه گفتن را تمرین کنید.
  3. از روابط منفی دوری کنید.
  4. با دوستانتان وقت بگذرانید.
  5. استرس خود را کاهش دهید.
  6. مراقب سلامت جسمانی خود باشید.
  7. در مورد توسعه فردی آموزش ببینید.
  8. کتاب‌هایی با موضوع خودمراقبتی بخوانید.
  9. به نیازهای جسم و روحی خود توجه کنید.
  10. تغذیه خوب داشته باشید و عادات ناسالم را ترک کنید.
  11. ورزش و پیاده‌روی را جزء برنامه روزانه خود قرار دهید.
  12. و...

آرامش چگونه به دست می‌آید؟

هرگز برای رسیدن به آرامش دنبال باران و بابونه نباش!

گاهی در انتهای خارهای یک کاکتوس، به غنچه‌ای می‌رسی که زندگی‌ات را روشن می‌کند.

اگر تو در آرامش باشی، تمام جهان برای تو در آرامش می‌شود. در واقع این فقط یک انعکاس است؛ هر چیزی که تو هستی بر جهان منعکس می‌شود.

اما برای رسیدن به آرامش باید ۴ مورد دقت کنید:

  1. نبین

هیچگاه عیب مردم را نبین؛ در واقع سعی کنید همیشه به نیمه پر لیوان توجه داشته باشید، این‌گونه می‌توانید با دیدن خوبی‌ها و تکرار، آن را به یک عادت خوب برای خود تبدیل کنید.

  1. نگو

هیچگاه راز خود را به دیگران نگویید، این‌گونه با سردوگرم شدن رابطه‌تان مدام استرس فاش‌شدن آن را ندارید.

برای رسیدن به آرامش نباید رازهات رو به کسی بگی!

  1. نشنو

بعضی وقت‌ها خوب است به حرف‌هایی که ذهن شما را برآشفته می‌کند توجه نکنید؛ در واقع در برابر نه گفتن‌ها، نه شنیدن‌ها و نمی‌توانی‌ها و ... بی‌تفاوت باشید؛ این‌گونه می‌توانید در زندگی رشد کنید.

  1. نپرس

سؤالات ذهن خود را در برابر مسائل دیگران محدود کنید؛ همچنین از خود سؤالات مثبت و هدف‌دار بپرسید. این‌گونه با ارتعاش انرژی مثبت به جهان، می‌توانید پاسخ مثبت دریافت کنید؛ مثلاً با خود نگوید وای خدا من کی می‌میرم؟

سوالات ذهنت رو در برابر مسائل دیگران محدود کن.

این سؤال یک نمونه سؤال منفی است که شما را هر لحظه از آرامش و چشیدن خوشبختی دور می‌کند.

با رعایت ۴ مورد گفته شده و انجام تمرین‌های مدیتیشن، یوگا، ورزش، آموزش‌های اصولی و... می‌توانید آرامش ذهن و روح خود را برقرار کنید.

انگیزه ورزش کردن نداری؟ اینجا کمکت کردیم: 10 روش موفق در افزایش انگیزۀ درونی برای ورزش کردن

آرامش واقعی در چیست؟

در این مقاله سعی بر این داشتیم شما را با مفهوم ارامش و انواع گوناگون آن آشنا کنیم.

حالا که تا حدودی با مفهوم ارامش واقعی آشنا شدید و متوجه شدید که معنای آرامش چیست، باید بگویم همه ما دوست داریم شروع یک روز آرام داشته باشیم یا پس از گذراندن یک روز پرکار، بتوانیم با خیال راحت روی مبل بنشینیم و آرامش بعد از کار را تجربه کنیم؛ اما توجه داشته باشید اگر آرامش در محل کار شما وجود نداشته باشد خیلی زود به یک انسان افسرده با روح خسته تبدیل می‌شود. آرامش در زندگی شلوغ و کار سنگین یک الزام بسیار مهم است؛ در واقع انسان کار را برای بهترشدن حال روحی و جسمی، همچنین جهت رسیدن به پول و قدم‌گذاشتن در راه موفقیت انتخاب می‌کند، اما کاری که موجب سلب آرامش روان شما شود و مدام برای شما استرس و حرص به همراه داشته باشد را خیلی زود رها و خود را به آرامش دعوت کنید؛ به قول استاد بزرگ صائب تبریزی می‌گوید آرامش است عاقبت اضطراب‌ها ...

آرامش واقعی در چیست؟

منشأ اصلی آرامش در درون انسان قرار دارد؛ در واقع آرامش یک حس درونی است. سعی کنید با چیزهای کوچک هم که شده؛ مانند یک لیوان چایی پشت پنجره یا شنیدن موسیقی دلخواهتان خود را به آرامش دعوت کنید تا بتوانید از تنش و استرس‌ها به‌راحتی عبور کنید.

توجه داشته باشید آرامش یک احساس است و تو نمی‌توانی به‌زور این احساس را در زندگی ایجاد کنی مگر اینکه نکات گفته شده در مقاله را رعایت کنید تا بتوانید از افکار منفی و موانع عبور کنید؛ این‌گونه می‌توانید آرامش را در سراسر لحظات زندگی خود تجربه کنید.

دیدگاه خود را ثبت نمایید.