thumb

7 گام برای تعیین اهداف هوشمندانه

چطوری با هوشمندی اهدافمون رو تعیین کنیم؟

در طول سال‌ها متوجه شدم اون سال‌هایی که اهدافم رو یادداشت می‌کردم عملکرد بهتر و پُربارتری داشتم. نوشتن اهدافم، بهم انگیزه می‌داد و به برنامه‌هام جهت می‌داد طوری که می‌دونستم باید کجا برم و روی چه‌کارهایی بیشتر تمرکز کنم. این راهی برای تعیین اولویت‌های من هست. از خیلی‌ها می‌شنوم که اهدافشون دست‌نیافتنی و یا تنها در ذهنشونه این اهداف جایی نوشته نشدن و نتیجه‌بخش هم نبودن. نوشتن اهدافتون باعث به نتیجه رسیدن برنامه‌های موردنظرتون میشه. اهداف باید از رشد و موفقیت شما حمایت کنن و شما رو به موقعیتی امن و راحت برسونن. برای این کار باید اهداف هوشمندانه‌ای رو تعیین کنید.

اگه نمیدونین چطور هدف‌گذاری کنین مقاله «چطور برای سال جدید برنامه‌ریزی کنیم و اهداف رو مشخص کنیم؟» رو مطالعه کنین.

در اینجا نحوۀ تعیین اهداف هوشمند رو توضیح می‌دیم:

  1. هدفتون باید خاص باشه.

اهداف باید با جزئیات، دقت و به‌صورت واضح نوشته بشن. نباید خیلی گسترده یا خیلی مبهم باشن، باید مشخص کنین که واقعاً می‌خوایین چی کار کنین؟ برای این کار از خودتون سؤالاتی که با «چه کسی، چه چیزی، کجا، چه زمانی، چرا و چگونه» شروع میشن، بپرسید.

شاید مشخص کردن عاقه‌تون تو تعیین یه هدف خاص کمک‌کننده باشه: علاقه من چیه؟ 3 راه پیداکردن علایق و اشتیاقمون در زندگی

  1. اهداف باید قابل‌سنجش باشن.

اهداف باید واضح و مشخص باشن تا به‌وضوح مشخص بشه که شانس محقق شدن دارن یا نه. به‌هیچ‌وجه نباید مبهم باشن. اگه هدف شما قابل‌سنجش نباشه، از کجا می‌فهمین که قابل‌دسترسی هست؟ اهداف دست‌نیافتنی رو کنار بذارین. اهدافتون رو یه‌جوری تعیین کنین که شما رو تحت‌فشار نذارن. یادتون باشه که هدفتون باید کمی چالش‌برانگیز باشه.

  1. هدفتون قابل‌اجرا باشه.

اهداف باید قابل‌اجرا باشن یعنی بشه روی اون‌ها کار کرد. باید جوری باشن که فرد مراحلی را طی کنه تا به اون برسه. هدف زندگی شما چیزی نیست که شاید براتون اتفاق بیفته. حتی نباید چیزی باشه که شما فقط یادداشتش کنین و بعد فراموشش کنین. زمانی باید هدف رو بنویسین که از قبل به چطور به دست آوردنش فکر کرده باشین. هدف شما باید بهتون انگیزه بده و وادارتون کنه با شوق‌وذوق به سمت اون‌ حرکت کنین.

  1. هدفی واقع‌بینانه رو انتخاب کنین.

اهداف باید در شرایط فعلی شما ممکن، عملی، معقول و قابل دستیابی باشن، برای تعیین هدف خیال پردازی نکنین. به اهداف دور از دسترس فکر نکنین، اهدافی رو تعیین کنین که خارج از منطقه امن و راحت شما هستن. حال چطور می‌فهمید که این اهداف خارج از منطقه امن و راحت شما هستن؟ رسیدن به هدف نباید باعث ناراحتی شما بشه، همین‌طور طوری باشه که اگه سخت تلاش کنین و از جون مایه بذارین به هدفتون برسین. هدفی تعیین نکنین که بهتون استرس بده و رسیدن به اون علاوه بر تلاش به معجزه هم نیاز داشته باشه. اگه لازمه زمان بیشتری برای فکرکردن به هدفی که مشخص کردین، اختصاص بدین.

  1. برای هدفتون محدوده زمانی مشخص کنین.

اهداف باید چارچوب زمانی داشته باشن و در تاریخ معینی به نتیجه برسن. این کار ساختاری بهتون میده که با اون می‌تونین پیشرفت کارِتون رو زیر نظر داشته باشین و در نهایت به موفقیت برسین. زمان به سرانجام رسیدن اهداف باید مشخص باشه چون در غیر این صورت هرگز محقق نمی‌شن. با تعیین تاریخ حس فوریت زمانی براتون ایجاد میشه.

  1. هدفی که انتخاب می‌کنین باید قابل ارزیابی باشه.

اهداف باید مرتباً بررسی و ارزیابی بشن. نباید فقط یادداشتش کنین و هیچ‌وقت سراغشون نرین. هر هدفی در زمان نوشتن باید باب میل شما باشه. زمانی رو به‌صورت هفتگی و حتی روزانه برای ارزیابی عملکردتون در نظر بگیرین و از خودتون بپرسین که آیا رسیدن به هدف طبق برنامه‌ریزی‌تون پیش می‌ره یا نه. اگه نه چه کاری می‌تونین انجام بدین تا پیشرفت رو به مسیرتون برگردونین.

  1. هدفتون باید سودمند باشه.

اهداف باید یه مزیتی داشته باشن در غیر این صورت، تعیین میشن ولی هرگز مجدداً بهشون فکر نمی‌شه. شما برای نوشتن اهدافتون وقت می‌ذارین و برای رسیدن به اون‌ها تلاش می‌کنین، پس وقتی به بار می‌شینن بهتره موفقیتتون رو جشن بگیرین و به خودتون پاداش بدین. این پاداش باید با تلاش رسیدن به هدف مطابقت داشته باشه.

موارد فوق برای هوشمندانه هدف‌گذاری کردن‌ هستن، این نوع اطلاعات به‌تنهایی به شما کمکی نمی‌کنن مگر اینکه اون‌ها را به کار بگیرین. یادتون باشه اهداف رو برای یک سال آینده‌تون تعیین کنین و گاهی اوقات به ارزیابی اون‌ها بپردازین.

یکی از کارهایی که باید به صورت هوشمند براش هدف گذاری کنین تعیین اهداف مالی هست؛ برای تعیین اهداف مالی از کجا شروع کنیم؟

فرزانه شهبازی

1401/07/23

هدف هاتونو به هیچکس نگید تا بازم اشتیاق برای جنگیدن داشته باشید

دیدگاه خود را ثبت نمایید.