thumb

برای تعیین اهداف مالی از کجا شروع کنیم؟

چگونگی تعیین اهداف مالی

تو آینده‌تون چی می‌بینید؟ خانه نو؟ بازنشستگی زود و پردرآمد؟ برای رسیدن به این آینده باید چیکار کنید؟ اولین قدم برای رسیدن به هر تصوری که از آینده‌تون دارین، بدون توجه به سن و موقعیت مالی‌تون، تعیین اهداف مالیه.

کارهایی که باید 5 سال پیش از بازنشستگی انجام بدین

اهداف مالی نقاط عطفِ مشخص و قابل‌اندازه‌گیری‌ هستن که با رسیدن به هرکدام از اون‌ها، به آینده ایده‌آلمون نزدیک‌تر می‌شیم. اهداف مالی ما می‌تونن چیزهای کوچیکی باشن که امیدواریم در کوتاه‌مدت به اون‌ها برسیم یا ممکنه چیزهای بزرگ‌تری باشن که برای رسیدن بهشون باید از اهداف کوتاه‌مدتمون عبور کرده باشیم.

شناسایی درست اهداف مالی اهمیت زیادی داره چون با انتخاب درست اهداف می‌تونیم انگیزه و اراده کافی برای حرکت به سمت هدف رو پیدا کنیم و خیلی آسان‌تر و سریع‌تر به اون‌ها برسیم.

اهداف مالی هرکسی متفاوت از اهداف مالی بقیه هست، چون این اهداف خیلی شخصین و به عوامل مختلفی هم بستگی دارن، از جمله اینکه وضعیت فعلی فرد کجاست؟ و اون چیزی که به طور خاص برای آینده می‌خواد، چیه؟ اهداف مالی زیادی برای درنظرگرفتن وجود دارن تاحدی‌که گاهی اوقات انتخاب خیلی سخت به نظر می‌رسه؛ اما خبر خوب اینه که وقتی اهداف مالی‌تون رو درون یه چارچوب خاص تعیین کنید انتخاب براتون خیلی ساده‌تر می‌شه.

خب، برای این کار اول‌ازهمه، از خودتون بپرسید «من چی می‌خوام؟»

پاسختون به این سؤال می‌تونه هر چیزی باشه، چیزی که دلتون می‌خواد بخرید حتی اگه لزومی به خریدش نیست. به چیزهایی فکر کنید که واقعاً می‌خوایید، حتی اگه کمی رؤیایی به نظر برسن. مجبور نیستین فقط یه مورد رو انتخاب کنید، می‌تونین چند تا انتخاب داشته باشین.

برای الهام بخشیدن بهتون، در اینجا چند نمونه از اهداف مالی بالقوه رو آوردیم:

  • خرید ‌خانه جدید
  • رفتن به یه سفر عالی
  • خرید ماشین جدید
  • بازسازی خانه
  • سرمایه گذاری برای آینده بچه‌ها
  • بازپرداخت تمام بدهی‌ها
  • درآمد بازنشستگی خوب
  • بازپرداخت وام

چطوری اهداف مالی هوشمند و قابل‌دسترسی رو تعیین کنیم؟

وقتی چند تا از اهداف مالی نهایی‌تون رو انتخاب کردین، گام بعدی اینه که مطمئن شین اون‌ اهداف «هوشمند» هستند. ممکنه قبلاً این اصطلاح را شنیده باشید چون اغلب در محیط کار برای اطمینان از برآورده شدن اهداف تجاری ازش استفاده می‌شه، اهداف هوشمند اهدافی خاص، ویژه، قابل‌اندازه‌گیری، قابل دستیابی، مربوط و مبتنی بر زمان هستن.

اجازه بدید با یه مثال معنای اهداف مالی هوشمند رو براتون جا بندازم، فرض کنید که هدف مالی‌تون رو خرید ماشین گذاشتین، حالا به‌جای اینکه این هدف رو تحت عنوان «من می‌خوام اولین ماشینم رو بخرم» مطرح کنید، هدفتون رو به این شکل مطرح کنید که«من می‌خوام طی پنج سال آینده 300 میلیون تومان پس‌انداز کنم تا بتونم اولین ماشینم رو بخرم».

این هدف خاصه، چون شما زمینه‌ای رو براش فراهم کردید و فکر کردید که برای رسیدن به چیزی که می‌خوایید چقدر پول لازم دارید.

این هدف هوشمند و قابل‌اندازه‌گیریه چون به‌راحتی می‌شه میزان پیشرفتتون به سمت هدف 300 میلیون‌تومانی رو پیگیری کرد.

همین‌طور قابل دستیابی هم هست (البته به شرطی که درآمد شخصی شما اجازه بده) چون وقتی مبلغ لازم برای خرید ماشین رو تقسیم بر پنج سال تقسیم کنید، به معنای کنارگذاشتن 60 میلیون تومان در هر ساله.

این هدف مربوطه، چون این چیزیه که خود شما براش تصمیم گرفتین و براتون مهمه .همچنین بر اساس زمانه، چون دقیقاً مشخص کردید که تا چه زمانی می‌خوایید این هدف رو محقق کنید.

با تعیین اهداف مالی هوشمند مجبور می‌شید در مسائل عمیق‌تر بشید و جزئیات بیشتری رو بررسی کنید، این اقدامات به ایجاد یه برنامه مالی قابل دستیابی خیلی کمک می‌کنن.

7 سؤال مهم برای موفقیت در برنامه‌ریزی مالی شخصی

از خودتون درباره اهداف مالی‌تون سؤال کنید!

با جواب دادن به این سؤالات از هوشمند بودن اهداف مالی‌تون مطمئن بشید:

چه زمانی می‌خوام به این هدف برسم؟

شما نیازی به تاریخ دقیق ندارید (البته هرچقدر دقیق‌تر باشید، بهتره) اما سعی کنید در انتخاب چارچوب زمانی واقع‌بین باشید. به طور طبیعی رسیدن به بعضی اهداف به زمان بیشتری احتیاج داره و این اصلاً اشکالی نداره، سعی کنید ترکیبی از اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت رو در کنار هم داشته باشید.

برای رسیدن به این هدف چقدر پول لازم دارم؟

جواب این سؤال کمی سخت‌تر از بقیه سؤالاته، به دلیل شرایط تورمی کشور که متأسفانه قیمت‌ها به‌سرعت در حال تغییر هستن تقریباً امکان پیش‌بینی قیمت و هزینه وجود نداره. اما لازم نیست خودتون رو نگران کنید. یک تخمین کلی کافیه، فقط لازمه حدود قیمت رو بدونید تا روی اون کار کنید.

این هدف نسبت به سایر اهداف شما چقدر اهمیت دارد؟

وقتی بیشتر از یه هدف دارید، ایده خوبیه که اون‌ها رو اولویت‌بندی کنین، موقع تدوین برنامه‌ریزی مالی همیشه اول به اهداف با اولویت بالاتر توجه کنید.

وقتی جواب این سؤالات رو پیدا کردید، می‌تونید با اطمینان از برنامه مالی‌تون با انتخاب اهداف هوشمند روبه‌جلو قدم بردارید.

دکتر کلونتز: زندگی ایده‌آلتون رو مجسم کنید و اهداف مالی که با این تصویر مطابقت دارن رو شناسایی کنید. روی اهدافتون اسم‌هایی بذارید باعث القا حس هیجان و انگیزه درونتون می‌شن. زمان رو به اهدافتون سنجاق کنید و موفقیتتون رو خودکار کنید.

دیدگاه خود را ثبت نمایید.