thumb

جریان نقدینگی چیست؟ چگونگی مدیریت جریان نقدینگی در کسب و کار

جریان نقدینگی چیست؟ مدیریت جریان نقدینگی چگونه است؟

در این مقاله قصد داریم به شما توضیح دهیم جریان نقدینگی چیست؟ همچنین شما را با روش‌های مدیریت جریان نقدینگی و چگونگی سرمایه گذاری آشنا می‌کنیم تا پول کسب‌وکارتان تمام نشود و با شکست مواجه نشوید.

جریان نقدینگی چیست؟ مدیریت جریان نقدینگی چگونه است؟

جریان نقدینگی چیست؟

اگر بخواهیم به زبان ساده مفهوم جریان نقدینگی را توضیح دهیم باید بگوییم به ورود و خروج پول در یک کسب‌وکار جریان نقدینگی گفته می‌‌شود و معمولاً در یک دوره زمانی محدود (به‌عنوان‌مثال یک‌ماهه) محاسبه می‌‌گردد.

در واقع جریان نقدینگی به دارایی نقد شما اشاره می‌کند؛ هرچه بتوان سریع‌تر دارایی را بدون به‌وجودآوردن تغییر بسیاری در ارزش آن، به پول نقد تبدیل کرد، نقدینگی آن بیشتر است.

جریان نقدینگی چیست؟

کسب‌وکارها می‌توانند با تجزیه‌وتحلیل وضعیت جریان نقدینگی پروژه، وضعیت مالی خود را بسنجند و برای آینده برنامه‌ریزی کنند. در واقع جریان نقدینگی بیانگر این موضوع است که یک شرکت چگونه سرمایه خود را هزینه می‌کند و این سرمایه از کجا به شرکت وارد می‌‌شود.

انواع جریان نقدینگی کدام‌اند؟

جریان نقدینگی بخشی از گزارش مالی یک شرکت یا سازمان محسوب می‌شود و دارای انواع مختلفی است که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم؛ این موارد عبارت‌اند از:

  • جریان نقدینگی در فعالیت‌های اجرایی و عملیاتی

جریان نقدینگی حاصل از فعالیت‌های تجاری و عملیاتی اصلی کسب‌وکار مانند تولید، فروش و تحویل محصول است؛ در واقع به معنی درآمد به‌دست‌آمده از تولید، فروش کالا و خدمات و دیگر فعالیت‌های شرکت است.

  • جریان نقدینگی در فعالیت‌های سرمایه‌گذاری

این نوع جریان نقدینگی مربوط به درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری است که شامل خریدوفروش دارایی‌های سرمایه‌ای مانند زمین، ساختمان، تجهیزات و... است.

جریان نقدینگی در فعالیت‌های سرمایه‌گذاری

  • جریان نقدینگی در فعالیت‌‌های مالی

نوعی از جریان نقدینگی است که مربوط به فعالیت‌‌هایی مانند فروش یا خرید مجدد سهام شرکت می‌شود و شامل نقدینگی سرمایه‌گذاران و سهام‌داران به‌صورت سود سهام است که می‌تواند بر بدهی و حقوق صاحبان سهام بلندمدت شرکت تأثیر بگذارد.

جریان نقدینگی در فعالیت‌های مالی

اهمیت مدیریت جریان نقدینگی در کسب و کار

پول برای بیزینس مانند خون برای بدن است، برای همین، عامل شکست بسیاری از کسب‌وکارها جریان نقدینگی است.

جریان نقدینگی در کسب‌وکار زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که کسب‌وکار تازه راه افتاده باشد؛ چرا که اگر میزان پول کم باشد روند اجرای پروژه دچار اختلال می‌شود. پس به‌خاطر داشته باشید عدم کنترل جریان نقدینگی عامل شکست کسب‌وکارها محسوب می‌شود.

ازاین‌رو، کسب مهارت برای مدیریت جریان نقدینگی پروژه یکی از مهم‌ترین مباحثی است که باید به آن تسلط کافی داشته باشید.

اهداف مدیریت نقدینگی

  1. تأمین هزینه‌ها

سازمان برای تأمین هزینه‌های معمول خود موظف به مدیرت نقدینگی است؛ در غیر این صورت خیلی زود ورشکست می‌شود و جای خود را به رقبا می‌سپارد.

  1. برنامه‌ریزی جهت پرداخت هزینه‌ها

مدیریت جریان نقدینگی باعث می‌شود تا بتوان به‌راحتی با برنامه‌ریزی صحیح، میزان بدهی، مخارج، حقوق کارکنان و... را برآورد کند.

برنامه‌ریزی جهت پرداخت هزینه‌ها

  1. پرداخت هزینه‌های پیش‌بینی نشده

با مدیریت جریان نقدینگی در صورت بروز مشکلات پیش‌بینی نشده می‌توان بحران را به‌راحتی برطرف کرد. به‌عنوان‌مثال دستگاه خراب می‌شود، شما اگر مدیریت کافی برای جریان نقدینگی داشته باشید می‌توانید به‌راحتی مشکل را برطرف کنید بدون اینکه فشاری به شما بیاید.

رداخت هزینه‌های پیش‌بینی نشده

  1. سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جدید

در صورت مدیریت صحیح نقدینگی می‌توانید با ذخیره سود در پروژه‌های دیگر سرمایه‌گذاری کنید و حاشیه سود خود را افزایش دهید.

احتمالاً براتون جالب باشه؛ ۹ مدل سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۱

  1. کاهش امکان ورشکستگی

با مدیریت صحیح جریان نقدینگی پروژه می‌توانید احتمال ورشکستگی پروژه را تا حد بسیار زیادی کاهش دهید؛ در غیر این صورت احتمال ورشکستگی و کمبود نقدینگی بسیار زیاد است.

توابع مدیریت وجوه نقد

همه کسب‌وکارها به مدیریت نقدینگی نیاز دارند؛ ازاین‌رو در زیر چندین عملکرد مدیریتی مربوط به مدیریت وجوه نقد را توضیح می‌دهیم:

  • کاهش هزینه‌ها
  • کنترل جریان نقدینگی
  • تلاش مداوم برای حفظ سطح نقدینگی
  • سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت با وجه مازاد

تکنیک‌های مدیریت جریان نقدینگی

مدیریت نقدینگی فرایندی قابل‌تأمل است و نیاز به تفکر تحلیلی زیادی دارد. تکنیک‌ها یا ابزارهای مختلفی که مدیران برای تمرین مدیریت نقدینگی استفاده می‌کنند، به شرح زیر هست:

  • کاهش هزینه‌ها
  • دریافت بدهی از بدهکاران
  • تمدید وقت برای پرداخت بدهی‌ها
  • استفاده از نرم‌افزارها برای به‌روز نگه‌داشتن جریان نقدینگی
  • نظارت منظم بر جریان نقدینگی و مراقبت از ورود و خروج وجه نقد

جریان نقدینگی مثبت و منفی چیست؟

جریان نقدی مقدار خالص وجه نقد است که در یک دوره زمانی مشخص به یک شرکت وارد و یا از آن خارج می‌شود. جریان نقدینگی از طریق جمع‌کردن جریان‌های پولی مثبت و منفی و سپس محاسبه کردن یک نسبت پولی به دست می‌‌آید.

جریان نقدینگی مثبت و منفی چیست؟

  • جریان نقدینگی مثبت

به ورود بیشتر پول نسبت به مقداری که خارج می‌شود جریان نقدینگی مثبت می‌گویند. در واقع در این حالت کسب‌وکار برای انجام فعالیت و پرداخت هزینه‌ها، پول کافی دارد. در این حالت دارایی‌های نقدینگی شرکت در حال افزایش است.

  • جریان نقدینگی منفی

به ورود کمتر پول نسبت به خروج آن جریان نقدینگی منفی می‌گویند. به زبان ساده زمانی که میزان خرج از درآمد بالاتر باشد جریان نقدینگی حالت نزولی به خود می‌گیرد؛ در این حالت صاحب کسب‌وکار نیاز به دریافت وام پیدا می‌کند.

چگونه نمودار جریان نقدینگی را رسم کنیم؟

برای رسم جریان نقدینگی روش‌های متنوعی وجود دارد که رایج‌ترین آن استفاده از نرم‌افزار اکسل است.

چرا باید فایل اکسل جریان نقدینگی تهیه کنیم؟

مهم‌ترین نکته در تدوین جریان نقدینگی، ارزیابی سرمایه‌ای است که جهت کمک به رشد پروژه در نظر گرفته شده است. با ارزیابی سرمایه شما می‌توانید در مورد قدرت مالی خود جهت اجرایی‌شدن پروژه برنامه‌ریزی کنید.

با تدوین فایل اکسل جریان نقدینگی و رسم نمودار، پروژه به‌خوبی مدیریت می‌شود. به همین جهت هر زمان پروژه نیاز به تأمین مالی یا استفاده از وام داشته باشد، کارفرما متوجه شده و در زمان‌بندی مناسب، اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

سخن پایانی

همان‌طور که از مطالب بالا متوجه شدید، به مدیریت مابه‌التفاوت سود و هزینه‌های یک پروژه، جریان نقدینگی می‌گویند؛ مدیریت جریان نقدینگی برای هر کسب‌وکار، به‌خصوص مشاغل کوچک مهم است. ازاین‌رو، بهتر است برای درک وضعیت مالی و سلامت تجارت خود، جریان نقدی خود را به‌صورت دقیق پیگیری کنید.

شاید براتون جالب باشه؛ 54 ایده کسب و کار برای صنعت توریسم و گردشگری در 2023

در نهایت، آگاهی از راهکارهای بهبود جریان نقدی در کسب‌وکار شما نه‌تنها می‌تواند کار شما را گسترش دهد؛ بلکه درک این جریان می‌تواند یک بینش کلی را در مورد وضعیت مالی کسب‌وکار و اینکه پول ورودی و خروجی شما چه میزان است مطلع کند.

دیدگاه خود را ثبت نمایید.