thumb

۶ دلیل مهم برای اینکه همین امروز سرمایه گذاری کردن رو شروع کنیم

سرمایه گذاری همون چیزیه که می‌تونه در بحبوحه‌های سخت اقتصادی به کمک ما بیاد. اینکه با بهانه‌ها و توجیهات بسیار تسلیم ترس‌ها بشیم، قید سرمایه گذاری کردن رو بزنیم و تمام درآمدمون رو به‌جای سرمایه گذاری درست، خرج یا فقط پس‌انداز کنیم، واقعاً ساده است.

درسته که سرمایه گذاری نمی‌تونه به‌سرعت ما رو به خواسته‌هامون برسونه اما در درازمدت فواید و مزایای بسیاری را با خودش به همراه می‌آره. در این مقاله ما به شش دلیلی می‌پردازیم که توضیح می‌دن چرا باید از همین امروز سرمایه گذاری کردن را شروع کنیم؛

بیشتر بخوانید: بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری

  1. سرمایه گذاری باعث مدیریت بهتر زندگی میشه.

هیچ‌کس نمی‌دونه چه اتفاقی قراره در زندگی براش پیش بیاد، همین‌طور این امکان وجود نداره که همیشه برای همه احتمالات آماده باشیم، علل خصوص در کشور ما که تحت‌تأثیر هر خبری، وضعیت اقتصادی‌ تغییر می‌کنه. به همین دلیل داشتن یه سرمایه کوچیک و کمی پس‌انداز انعطاف‌پذیری شما رو در زندگی بیشتر می‌کنه و حق انتخاب وسیع‌تری رو در اختیارتون قرار میده. یه سرمایه گذاری کوچیک حتی با وجود سود کم می‌تونه در مواقع اضطراری به‌شدت کمک‌کننده باشه.

  1. داشتن برنامه مالی و جلوگیری از هدررفتن پول!

احتمالاً مهم‌ترین عاملی برای رسیدن به موفقیت مالی، داشتن برنامه ریزیه. بیشتر مردم برنامهٔ به‌خصوصی برای مخارج و پس‌اندازشون ندارن، بیشتر وقتی پولی دریافت می‌کنن از اون برای پرداخت مخارج مختلف و گهگاه غیرضروری استفاده می‌کنن و اگه چیزی ته حساب موند اون رو پس‌انداز می‌کنن. داشتن برنامه برای سرمایه گذاری شما رو مجبور می‌کنه اول، مقداری از پولتون رو به‌عنوان پس‌انداز بردارین و اون رو برای سرمایه گذاری استفاده کنین و مابقی درآمدتون رو صرف مخارج زندگی کنید. داشتن برنامه برای سرمایه گذاری، نظم مالی را القا می‌کنه و به شما برای رسیدن به اهدافتون کمک می‌کنه.

بیشتر بخوانید: 5 نکته‌ای که برای بهتر کردن وضعیت مالی باید بهشون توجه کنین

  1. نگرانی برای کاهش ارزش پول رو از بین می‌بره.

به دلیل شرایط خاص اقتصادی کشور ما خیلی از افراد وقتی پولی به دستشون می‌رسه، از اون پول برای خرید عمده اجناس مصرفی استفاده می‌کنن، چرا که نگرانن باگذشت زمان قیمت محصولات باز هم بالا بره و قدرت خریدشون کاهش پیدا کنه. سرمایه گذاری کردن در این موضوع بسیار کمک‌کننده است، وقتی از پولتون برای سرمایه گذاری کردن استفاده می‌کنین نه‌تنها باگذشت زمان از ارزش پولتون کم نمی‌شه بلکه هم قدرت خریدتون حفظ می‌شه و هم حجم دارایی‌هاتون افزایش پیدا می‌کنه، در نتیجه نگرانی‌تون برای کاهش ارزش پول از بین می‌ره.

  1. به‌کارگرفتن پول برای پول درآوردن.

با سرمایه گذاری کردن، به‌جای اینکه شما برای پول کار کنید، پول برای شما کار می‌کنه. به بیان ساده، پول شما پول درمیاره بعد با پولی که پول درآورده پول بیشتری هم به دست می‌آد.

اجازه بدید با یه مثال موضوع رو براتون جا بندازم، فرض کنید شما ۵ میلیون تومان در یک سبد سهام سرمایه گذاری کردید، طی سال اول، سرمایه گذاری‌تون ۲۰ درصد سود کرده و مجموع دارایی شما روی سهام از ۵ میلیون تومان به ۶ میلیون تومان رسیده. سال دوم سرمایه گذاری سبد سهام شما به ارزش ۶ میلیون تومان ۲۰ درصد سود کرده و مجموع ارزش سبد سهامتون به 7.200.000 می‌رسه. به همین ترتیب باگذشت زمان به ارزش پول شما اضافه می‌شود.

  1. سرمایه گذاری شما رو به اهدافتون می‌رسونه.

اینکه چه چیزی از زندگی می‌خوایید در تعیین اهداف سرمایه گذاری‌تون مؤثره. هر کدوم از ما اهداف خاصی برای زندگی‌مون در نظر داریم که گاهی اوقات فراتر از تمکن مالی‌مون هستن. این یه حقیقته که در این روزهای پر تورم نمی‌شه تنها با یه درآمد ماهانه ساده زندگی رو چرخوند. سرمایه گذاری کردن با روند تصاعدی‌ای که به دارایی‌های ما می‌بخشه می‌تونه این کمبود رو جبران کنه و ما رو به خواسته هامون برسونه. پس اگر می‌خوایین خونه بخرید، سفر برید یا ماشین بخرید با سرمایه گذاری آگاهانه می‌تونین به روند رسیدن به این اهداف سرعت ببخشین.

بیشتر بخوانید: چرا سرمایه گذاری کنیم و چطور اهداف سرمایه گذاری رو تعیین کنیم

  1. بازنشستگی راحت!

حتماً شما هم توریست‌های مسنی رو دیدین که به جاهای مختلف دنیا به‌خصوص ایران سفر می‌کنن، شاید براتون جالب باشه که بدونین در کشورهای توسعه‌یافته ۸۰ درصد از نقدینگی افراد سرمایه گذاری می‌شه، سود حاصل از این سرمایه گذاری‌ها باعث می‌شه که افراد در سنین بازنشستگی پول کافی برای لذت بردن از زندگی در اختیار داشته باشن.

در ایران تنها ۲۰ درصد از نقدینگی کشور سرمایه گذاری می‌شه و اغلب پول‌ها پس‌انداز و یا خرج می‌شه.

با سرمایه گذاری عاقلانه می‌تونین دوران بازنشستگی شادی رو برای خودتون به ارمغان بیارین، بازهم به این نکته توجه کنین که سرمایه گذاری هم یه تخصصه و باید یاد گرفته بشه.

کارهایی که باید 5 سال پیش از بازنشستگی انجام بدین

جمع‌بندی

نکته نهایی اینکه درسته که سرمایه گذاری شما رو به سود می‌رسونه اما مراقب باشید؛

یه ضرب‌المثل انگلیسی می‌گه «اگه انقدر خوبه که انگار واقعی نیست، شاید اصلاً واقعی نباشه»

پولدار شدن یک‌شبه، سودهای هنگفت بعضی شرکت‌ها و آگهی‌هایی ازاین‌دست که «سرمایه گذاری کنید و ماهی ۴۰ درصد سود بگیرید» احتمالاً نه‌تنها شما رو به سود نرسونن حتی ممکنه باعث ضرر و زیانتون هم بشن. خیلی‌ها در طرح‌های این‌چنینی سرمایه گذاری کردن و پولشون رو ازدست‌دادن، مراقب باشید که در این راه در دام شیادان نیفتید.

سرمایه گذاری‌کردن و دنیای وسیع اون رو یاد بگیرید و روی مهارت‌هاتون کار کنین. درسته ممکنه کمی کسل‌کننده باشه ولی سرمایه گذاری درست استرس و ریسک کمتری داره و در درازمدت شما رو به هدفتون می‌رسونه.

بیشتر بخوانید: 7 سؤال مهم برای موفقیت در برنامه‌ریزی مالی شخصی

دیدگاه خود را ثبت نمایید.