thumb

چرا سرمایه گذاری کنیم و چطور اهداف سرمایه گذاری رو تعیین کنیم

چرا سرمایه گذاری کنیم و چطور اهداف سرمایه گذاری رو تعیین کنیم

ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که راه‌های زیادی برای پول درآوردن در آن وجود داره اما متأسفانه اغلب اوقات به دلیل ناآگاهی نسبت به اقتصاد و ترس‌ از شکست هیچ‌وقت سراغشان نرفتیم. خیلی وقت‌ها نمی دونیم که چطور باید از موقعیت‌ استفاده کنیم یا ممکنه جرئت امتحان و ریسک‌کردن رو نداشته باشیم.

۶ دلیل مهم برای اینکه همین امروز سرمایه گذاری کردن رو شروع کنیم.

به طور کلی دوراه برای پول درآوردن وجود دارد، راه اول این است که سرکار برویم، حقوق بگیریم و به درآمد برسیم راه دوم که به ثروتمند شدن کمک می‌کند این است که سرمایه گذاری کنیم.

برای سرمایه‌گذاری‌کردن راه‌های زیادی وجود دارد؛

  • ما می‌توانیم روی کسب و کارمون سرمایه گذاری کنیم و درآمدمون رو به میزان قابل‌توجهی افزایش بدیم،
  • می‌توانیم با خرید دارایی‌هایی که باگذشت زمان ارزششون بیشتر می‌شود سرمایه گذاری کنیم، دارایی‌هایی مثل ملک، ماشین، طلا و جواهر، اوراق بهادار، سهام و ارز.
  • یا می‌توانیم پولمون رو در یک کسب‌وکار نوپا سرمایه گذاری کنیم تا وقتی که به رشد و درآمد رسید از نتیجه کارمون بهره‌مند بشویم.

هدف از سرمایه گذاری

هدف از سرمایه‌گذاری‌کردن به‌دست‌آوردن ثروت بیشتره، این ثروت می‌تواند از افزایش ارزش سرمایه، سود حاصل از سرمایه گذاری یا فروش دارایی‌هایی که روی‌شان سرمایه گذاری کردیم، حاصل شود. این هدف بسته به میزان سرمایه، سن و میزان ریسک‌پذیری افراد تغییر می‌کند.

یک نگاه کلی نسبت به چیزهایی که از زندگی می‌خواییم می‌تواند در تعیین اهداف سرمایه گذاری به ما کمک کند. اینکه می‌خواییم کجا زندگی کنیم، چند فرزند داشته باشیم، به چه شکلی ازدواج کنیم یا حتی اینکه چطور سرمایه‌مون رو مدیریت می‌کنیم از جمله نکاتی هستند که باید در تعیین اهداف سرمایه گذاری در نظر بگیریم.

عوامل مؤثر در تعیین اهداف سرمایه گذاری:

ریسک‌پذیری:

اغلب افرادی که اقدام به سرمایه گذاری می‌کنند یا جوان و در شروع مسیر زندگی هستند و برای شروع زندگی به پول احتیاج دارند، یا در سنین میان‌سالی و به دنبال رفع احتیاجات مالی خانواده‌ هستند، یا ممکن است که در سنین بازنشستگی به سر ببرند و قصد داشته باشند که کسری درآمد بازنشستگی‌شان رو با درآمد حاصل از سرمایه گذاری جبران کنند.

بیشتر بخوانید: کارهایی که باید 5 سال پیش از بازنشستگی انجام بدین

افراد در سنین مختلف میزان ریسک‌پذیری متفاوتی دارند، وقتی هنوز جوان و در ابتدای راه هستند به‌خاطر اینکه غیر از خودشان مسئولیت دیگری ندارند اهداف سرمایه گذاری بلندپروازانه‌ای را در سر می‌پرورانند و دست به ریسک‌های بزرگ می‌زنند، ریسک‌پذیری افراد در سنین جوانی به‌مراتب بیشتر است.

افراد میان‌سال محتاطانه‌تر عمل می‌کنند، آن‌ها باید مراقب مخارج خانواده باشند و اغلب از ریسک‌های بزرگ اجتناب می‌کنند.

حجم سرمایه:

هرچقدر سرمایه فرد سرمایه‌گذار بیشتر باشد سود و درآمدی که می‌تواند به دست بیاورد هم بیشتر می‌شود، این موضوع باعث شده افرادی که سرمایهٔ بیشتری دارند اهداف سرمایه گذاری بزرگ‌تری داشته باشند.

افراد در سنین جوانی به دنبال کار یا تازه‌کار هستند و از آن‌جایی که پول چندانی در بساط ندارند نمی‌توانند سرمایه‌گذاری‌های بزرگی را انجام دهند.

افراد بازنشسته برای سرمایه گذاری بخشی از حقوق بازنشستگی‌شان رو استفاده می‌کنند و در نتیجه بودجه محدودی برای این کار در اختیار دارند.

میان‌سالان اما وضع خوبی برای سرمایه گذاری نسبت به بقیه گروه‌های سنی در اختیار دارند و می‌توانند مبلغ بیشتری را برای این کار در نظر بگیرند.

نگاه واقع‌بینانه به سرمایه‌گذاری

گاهی اوقات افرادی که تازه با مقوله سرمایه گذاری کردن آشنا شده‌اند، تفکراتی دارند که خیلی درست نیست. برای اینکه به‌خوبی از سرمایه گذاری خود سود ببرید لازم است که نگاهی واقع‌بینانه نسبت به آنچه که در حقیقت رخ می‌دهد داشته باشید.

در ادامه این مطلب به مواردی که بهتر است قبل از اقدام به سرمایه گذاری از آن‌ها آگاه باشید اشاره می‌کنیم:

سرمایه گذاری شغل نیست!

سرمایه گذاری شغل نیست، سرمایه گذاری ممکنه با سود یا زیان همراه شود، برای همین باید قبل از اقدام و حتی در مسیر سرمایه گذاری شغلی برای کسب درآمد داشته باشید. جدا از این موضوع تا زمانی که شغلی نداشته باشید درآمدی ندارید، درآمدی نداشته باشید پولی ندارید و اگر پول نداشته باشید چیزی ندارید که بتوانید با آن سرمایه گذاری کنید.

برای سرمایه‌گذاری‌کردن دیر نیست.

برای سرمایه گذاری هیچ‌وقت دیر نیست. اگر در اواخر دوران میان‌سالی هستید می‌توانید با سرمایه گذاری عاقلانه دوران میان‌سالی خوبی رو برای خود و خانواده‌تان تدارک ببینید.

سوار موج نشین!

ترس و طمع دو عامل خیلی مهمی هستند که اگر تحت کنترل قرار نگیرند می‌توانند روی اهدافتان در سرمایه گذاری تأثیرات منفی‌ای بگذارند و باعث ضرر و زیان سنگینی شما شوند.

وارن بافت دهمین فرد ثروتمند جهان می‌گه: «هروقت بقیه شجاع و حریص بودن بترس و هروقت که بقیه ترسیدن شجاع و حریص باش»

قرار نیست راه صد‌ساله رو یک‌شبه طی کنید.

صبر عامل مهم دیگری است که می‌تواند در تعیین و برآورده شدن اهداف سرمایه گذاری مؤثر باشد.

وارن بافت: «رسیدن به موفقیت در سرمایه گذاری به نظم و انضباط، زمان و صبر احتیاج دارد، مهم نیست که چقدر باهوش و بااستعداد باشید بعضی چیزها تنها به زمان نیاز دارند، شما نمی‌تونید با داشتن 9 همسر باردار طی یک ماه صاحب فرزند شوید.»

اهداف سرمایه گذاری بلندمدت داشته باشید.

لطفاً در نظر بگیرید که باوجوداینکه هم سرمایه گذاری کوتاه‌مدت امکان‌پذیر است و هم سرمایه گذاری بلندمدت، آن چیزی که واقعاً شما را به سود می‌رساند و می‌تواند اهدافتان رو برآورده کند، سرمایه گذاری بلندمدتی است که تنها با صبر و شکیبایی به دست می‌آید.

جمع‌بندی:

سرمایه گذاری کنید و در تعیین اهداف سرمایه گذاری واقع‌بین باشید؛ مهم نیست چه شکلی از سرمایه گذاری را دنبال کنید ولی لازم است که خیلی خوب این کار را یاد گرفته تا بتوانید در شرایط متلاطم اقتصادی از خود و خانواده‌تان محافظت کنید. این نکته را به‌خاطر داشته باشید که افرادی که با درایت و آگاهی اقدام به سرمایه گذاری می‌کنند و چندین سال برای رسیدن به هدف صبر می‌کنند، هم از ضرر و زیان دور می‌شوند و به اهداف مالی‌ خود می‌رسند و هم چیزی بیشتر از آنچه که انتظارش را داشتند به دست می‌آورند.

برای سرمایه گذاری آموزش ببینید، مطالعه کنید، مدل سرمایه گذاری مناسب خودتان را پیدا کنید و در نهایت برای رسیدن به هدف صبر کنید، این شکلی به سود واقعی دست پیدا می‌کنید.

دیدگاه خود را ثبت نمایید.