واقعاً درسته که با پول نمیشه خوشبختی خرید؟

واقعاً درسته که با پول نمیشه خوشبختی خرید؟

  • مالی
  • مترجم: دکتر حامد سلیمی
  • 1403/05/09

تاثیر پول در خوشبختی بیشتر از چیزی است که فکرش را بکنید.

آیا زمانی که حقوق تون به 75000 دلار در سال برسه اوج شادی و خوشبختی رو تجربه می کنید؟ این نتیجه ای بود که مطالعه ای در دهه گذشته توسط آنگوس دیتون، برنده جایزه نوبل اقتصاد در سال 2015 به دست آورد، که دریافت ارتباط بین رفاه عاطفی و درآمد زمانی که یک فرد 75000 دلار درآمد داشته باشد به اوج خود می رسد. به عبارت دیگر، هر مقدار پولی بیشتر از این شما را خوشحال تر نمی کند.
با این حال، تحقیقات جدیدتر و یافته‌های مکرر مورد استناد چیز دیگری را نشان می‌دهد. مطالعه دانشگاه پنسیلوانیا، که داده‌های بیش از 33000 بزرگسال در ایالات متحده را بررسی کرد، نشان داد که رضایت از زندگی و رفاه تجربه شده افراد با درآمد همچنان در حال افزایش است، حتی بالاتر از مرز 75000 دلار.
پس یعنی با پول میشه خوشبختی خرید؟ در اینجا کارشناسان بهداشت روان در مورد وضعیت خلق و خوی ما با توجه به وضعیت مالی ما سخن می گویند که هر چقدر پول مون بیشتر باشه اخلاق مون هم بهتره!

بیشتر بخوانید: سبک زندگی برای خروج از ماتریکس

جدیدترین یافته ها در مورد پول و شادی

تحقیقات آکادمی ملی علوم در دانشکده وارتون دانشگاه پنسیلوانیا، داده‌های 33391 نفر شاغل را در سراسر کشور ارزیابی کرد.
هر یک از شرکت‌کنندگان از اپلیکیشنی به نام Track Your Happiness استفاده کردند که از کاربران در مورد خلق و خوی فعلی و رضایت از زندگی‌شان در نقاط تصادفی در طول روز سؤال می‌پرسید. این اپلیکیشن همچنین از شرکت کنندگان در مورد درآمد سالانه خانوار قبل از کسر مالیات سوال کرد.
بیش از 1.7 میلیون گزارش در مورد رفاه با تجربه افراد از این برنامه جمع آوری شد. پس از خرد کردن داده‌ها برای یافتن میانگین سطح رفاه برای هر شرکت‌کننده، مشخص شد که افراد با درآمدهای بیشتر، احساسات مثبت بیشتری در لحظات روزمره تجربه می کنند(به آن بهزیستی تجربه‌شده نیز گفته می‌شود)، همچنین رضایت از زندگی بیشتری یا همان بهزیستی ارزیابی کننده بهتری دارند). این یافته حتی در مورد درآمدهای بسیار بالاتر از 75000 دلار در سال نیز صادق است و تحقیقات قبلی را رد می کند.

پس بله، پول خوشبختی میاره!

این مطالعه نه تنها به دلیل حجم نمونه بزرگ، بلکه به دلیل طراحی آن، قوی است. آندریا دینینگر، درمانگر ازدواج و خانواده می‌گوید، درخواست‌های برنامه به محقق اجازه می‌دهد تا «عکس‌های فوری» از احساس سلامتی افراد در لحظه ثبت کند. این باعث کاهش عدم صداقت در زمانی که فرد سعی می‌کند احساس خود را در چند ساعت یا چند روز پیش به خاطر بیاورد، می‌شود.
نحوه ارائه سؤالات برنامه به شرکت کنندگان که آنها را تشویق می کند تا احساسات خود را به اشتراک بگذارند، به نظر می رسد به آنها امکان می دهد بیشتر در احساسات خود حضور داشته باشند و از این رو سطوح بیشتری از سهولت درونی به آنها می دهد.

بیشتر بخوانید: راه رسیدن به خوشبختی چیست؟ 3 راه برای رسیدن به شادی در زندگی

شاد

چرا پول با رفاه عاطفی مرتبط است؟

در حالی که داده های این مطالعه ارتباط بین پول و رفاه عاطفی را نشان می دهد، البته دلایلی هم برای این روند وجود دارد. به گفته متیو کیلینگزورث، محقق ارشد این مطالعه، یکی از احتمالات این است که ثروت به افراد کمک می کند تا از برخی علل رنج اجتناب کنند.
جفری دیتزل، DO، روانپزشک عمومی بزرگسالان، می گوید: «این همبستگی را می توان به خوبی توضیح داد که ثروت، تا حدی به فرد اجازه می دهد تا نیازهای اساسی بقا را برآورده کند. اگر خانواده فرد گرسنه باشند، در خطر از دست دادن خانه خود باشند، یا نتوانند در صورت نیاز مراقبت های پزشکی دریافت کنند، سخت است که شادی را با ثبات تجربه کنند. مقدار مشخصی از ثروت، شرایط ثابتی از رفاه را ایجاد می کند و باعث کاهش ترس می شود.
در یک یادداشت مشابه، امنیت مالی همچنین می تواند به افراد درجه بالاتری از ثبات و کنترل بر زندگی خود ارائه دهد. این مطالعه نشان داد که احساس کنترل افراد بر زندگیشان 74 درصد از ارتباط بین درآمد و رفاه تجربه شده را تشکیل می دهد. برای اینکه این را در عمل ببینیم، دینینگر به نمونه‌ای از جوانی اشاره می‌کند که فقط می‌تواند یک ماشین دست دوم معمولی برای رسیدن به محل کار بخرد.
وقتی ماشین را روشن می‌کنید، ممکن است احساس ناامنی داشته باشید که نمی‌دانید آیا روشن می‌شود یا چقدر طول می‌کشد روشن شود. تا زمانی که بزرگتر می شوید و ماشین جدیدتری دارید که قابل اعتمادتر وسریع تر باشد استرس کمتری برای شما به همراه خواهد داشت. او توضیح می دهد که استرس کمتر در زندگی ما با شادی بیشتر برابری می کند.
برخی پول را به ارزش خود گره می زنند و کسانی که احساس می کنند به اندازه کافی درآمد ندارند یا به اندازه کافی غرامت دریافت نمی کنند، ممکن است گاهی اوقات احساس کنند که کم ارزش شده اند و منجر به احساس نارضایتی شود.
درک افراد از نقش پول در زندگی خود نیز ممکن است برخی از همبستگی بین پول و شادی را توضیح دهد. این تحقیق ارتباط بسیار قوی‌تری بین درآمد و رفاه تجربه شده برای شرکت‌کنندگانی که احساس می‌کردند پول برایشان بسیار مهم است، صرف‌نظر از اینکه آن افراد در سال چند دلار به دست می‌آورند، نشان داد.
به همین ترتیب، شرکت‌کنندگانی که به‌شدت احساس می‌کردند که پول نشان‌دهنده موفقیت در زندگی است، پیوند شدیدتری بین درآمد و رفاه داشتند.

پول و رفاه عاطفی

بیشتر بخوانید: خرج کردن آگاهانه: 10 راه برای صرفه جویی در پول و کاهش استرس

آیا برای شاد بودن باید درآمد زیادی کسب کنید؟

هر زمان که مطالعه ای، رابطه ای بین پول و رفاه پیدا کند، این سوال را مطرح می کند که آیا افراد خانواده های کم درآمد کمتر خوشحال هستند؟

دینینگر می‌گوید: «من احساس نمی‌کنم که افراد کم‌درآمد کمتر خوشحال باشند، بلکه ممکن است سطح بیشتری از عدم اطمینان یا استرس داشته باشند.
دکتر دیتزل می گوید دستیابی به سطوح بالای ثروت تضمین نمی کند که شما شادتر خواهید بود.
او می‌گوید: از دونالد ترامپ گرفته تا جانی دپ، کسانی که ثروت زیادی به دست آورده‌اند، لزوماً خوشحال نیستند.

شادی و سلامت عاطفی تجربیاتی چندوجهی هستند. این بدان معناست که راه‌های زیادی وجود دارد که افراد می‌توانند از زندگی خود رضایت بیشتری پیدا کنند، صرف نظر از اندازه چک حقوقشان.
جستجوی خوشبختی اغلب فراتر از خودمان است. خوشبختی را می توان با بهبود زندگی دیگران پرورش داد. وقتی شادی دیگران را بالاتر از خوشبختی خود می‌دانیم و آنها را با همدلی و شفقت در می یابیم، در ارتباط انسانی مشترک بیشتر احساس خوشبختی می کنیم.
این به داشتن درک عمیق از آنچه می خواهید در زندگی به دست آورید و دنبال کردن اهداف و احساسات خود بستگی دارد.

اگر خانواده فرد گرسنه باشند یا نتوانند در صورت نیاز مراقبت های پزشکی دریافت کنند، سخت است که شادی را با ثبات تجربه کنند. مقدار مشخصی از ثروت، ثبات دسترسی را ایجاد می کند و این می تواند ترس را کاهش دهد.

دکتر دیتزل می گوید: خوشبختی با پیگیری دائمی چیزهایی که واقعاً می خواهید در دنیای خود ایجاد کنید، مانند یک رابطه عاشقانه پرشور فزاینده، یک رابطه عاشقانه با فرزندانتان، دوستی هایی که به آنها اعتماد دارید و برای آنها ارزش قائل هستید، به بهترین وجه به دست می آید.

او اتخاذ یک "ذهنیت کیمیاگر" را توصیه می کند، که شامل انجام وظایف عادی و پیش پا افتاده زندگی و آغشته کردن آنها به معنای شخصی است. او می‌گوید که این کارها را از «کار، خرد کردن و از بین بردن شما از نظر احساسی و انرژی» به «تلاش شادی‌آور» تبدیل می‌کند.
این به شما امکان می‌دهد تا کارهایی را که در نهایت باید در روز انجام دهید، به شیوه‌ای درگیر کنید که به شما امکان می‌دهد به طور مداوم و کارآمد به زندگی که واقعاً می‌خواهید، یعنی خوشبختی، دست یابید و به کار به سمت آن ادامه دهید.

شادی

یادداشتی از منوباز

محققان دائماً در تلاش هستند تا بفهمند که چگونه پول می تواند بر شادی ما تأثیر بگذارد. این مطالعه نشان می دهد که ارتباط قوی بین درآمد، رضایت از زندگی و رفاه عاطفی وجود دارد. اما این لزوماً به این معنی نیست که برای شاد بودن باید پول زیادی به دست آورید.
درک آنچه می خواهید در زندگی به دست آورید خواه یک شغل موفق، یک خانواده شاد، کار خیریه که زندگی دیگران را بهبود می بخشد، یا هر چیز دیگری و دنبال کردن آن با احساسات و اهداف می تواند به پرورش شادی کمک کند. اتخاذ یک "ذهنیت کیمیاگر" همچنین می تواند به شما کمک کند تا کارهای روزمره را با معنای شخصی القا کنید و در نهایت شما را به سمت یک زندگی شادتر سوق دهد.

بیشتر بخوانید:  7 شکل متفاوت از احساس شادی رو بشناس تا بهتر زندگی کنی

دیدگاه خود را ثبت نمایید.