thumb

رضایت شغلی در مقابل شادی در کار و ارتباط تنگاتنگ آن‌ها با هم

رضایت شغلی در مقابل شادی در کار؛ 

شادی در کار و رضایت شغلی دو اصطلاح رایج در بخش مدیریت منابع انسانی هستن. موقع جذب نیرو و استخدام، دیدن داوطلبانی که میگن می‌خوان در شرکتی کار کنن که هم محیط کاری شاد وهم رضایت شغلی داشته باشن، عجیب نیست.

این دو اصطلاح کاملاً متفاوت هستن و نمیشه اون‌ها رو به‌جای هم استفاده کرد، چون معنی‌شون خیلی با هم فرق داره.

شادی یه حالت ذهنی و  احساسیه که ما تجربه می‌کنیم که با احساس خشنودی و موفقیت همراهه. شادی در محیط کار باعث تأثیرات مثبت و قابل‌توجهی مثل نوع‌دوستی و حمایت بیشتر نسبت به همکاران و اطرافیان میشه. از طرفی رضایت شغلی احساس رضایت از کاریه که انجام می‌دیم و به عبارتی حدی از احساسات و نگرش‌های مثبتیه که افراد نسبت به شغلشون دارن.

خب، این دو اصطلاح شادی در کار و رضایت شغلی علی‌رغم داشتن معانی مختلف، رابطه تنگاتنگی با هم دارن به‌طوری‌که به‌ندرت میشه فقط یکی از اون‌ها رو داشت، هرجا شادی در کار باشه رضایت شغلی هم باید باشه و برعکس. برای درک بهتر این موضوع، اجازه بدین به دلایل عدم وجود شادی شغلی و رضایت شغلی بپردازیم.

عواملی که وجود شادی شغلی یا شادی در کار رو تهدید می‌کنن:

  • عدم دستمزد: 

اگه کارمندان احساس کنن نسبت کاری که انجام میدن منصفانه حقوق نمی‌گیرن و براشون جبران نمیشه، احتمالاً در سازمان یا شرکت احساس ناامیدی و دلسردی کنن. این حالت در درجات مختلفی اتفاق میفته چون با فرهنگ خوب محیط کار (ارزش‌ها و تعاملات) میشه اون رو کم کرد. بااین‌حال، اگه کارمندی صورت‌حساب‌های ضروری داشته باشه که باید فوری پرداخت بشن و اجباراً تن به اون کار داده، ممکنه برای مدت طولانی احساس شادی و خوشبختی نکنه.

  • عدم شناخت: 

کارمندان دوست دارن به دلیل انجام کار خوبشون شناخته بشن. اگه احساس کنن با وجود تمام تلاشی که انجام میدن، بازخورد مثبت و شایستهای دریافت نمی‌کنن، ممکنه شادی در کار‌شون فروکش کنه.

  • عدم تعادل بین کار و زندگی: 

کارمندانی که تعادل بین کار و زندگی رو رعایت نمی‌کنن معمولاً تحت‌فشار اضطراب و استرس قرار می‌گیرن. حتی ممکنه برای کاری که انجام میدن، رنج و عذاب هم تحمل کنن.

اگه نمی‌دونین شادی در کار یا شادی شغلی دقیقاً چیه؛ شادی در کار؛ 4 قدم برای داشتن شادی شغلی و ساخت محیط کار شاد

دلایل نبود رضایت شغلی در محیط کار:

  • مدیریت ضعیف استرس:

کارمندانی که بیش از حد تحت‌فشار استرس هستن، استقامت لازم برای داشتن عملکرد خوب اون هم برای مدت طولانی رو ندارن. اگه عملکرد و بازده خوبی نداشته باشین، رضایت شغلی هم نخواهید داشت.

  • رشد شغلی محدود: 

وقتی کارمندان متوجه میشن که در شغل یا زمینۀ کاری‌شون پیشرفت نمی‌کنن، رضایت شغلی شروع به کم‌شدن می‌کنه. برای مثال، اگه کارمندی متوجه بشه که کار ارزشمندی انجام میده، اما ارتقا، پاداش یا مسئولیت بیشتری دریافت نمی‌کنه، رضایت شغلی اون تحت‌تأثیر قرار می‌گیره.

  • عدم علاقه: 

شاید این بزرگ‌ترین دلیل عدم رضایت شغلی یه کارمند باشه. اگه کارمندی کاری رو که بهش علاقه داره انجام نده یا متوجه بشه در حرفه‌ای مشغول به کاره که ازش لذت نمی‌بره، اما به دلیل پرداخت به‌موقع صورت‌حساب‌ها این مسئولیت رو پذیرفته، رضایت شغلی به طور قابل‌توجهی کم میشه. 

جمع‌بندی

اگه دقت کرده باشین رضایت شغلی در مقابل شادی در کار قرار نمی‌گیره بلکه این دو در یه راستا و هم‌جهت با هم قرار می‌گیرم؛ چراکه دلایل عدم شادی در کار می‌تونن به دلایل عدم رضایت شغلی سرایت کنن. 

نیود شادی شغلی و رضایت شغلی می‌تونن در نهایت ما رو به فرسودگی شغلی برسونن: فرسودگی شغلی؛ علائم، علت بروز، آسیب‌ها و 6 راه درمان آن

برای اطمینان از داشتن تعادل سالم بین شادی در کار و رضایت شغلی، داشتن یه فرهنگ اداری خوب خیلی مهمه. این امر فرصتی براتون فراهم می‌کنه تا کارمندانی رو استخدام کنین که می‌تونن با همکاری و تعامل به ایجاد یه فضای کاری مثبت کمک کننس. به‌این‌ترتیب، شادی و رضایت شغلی افزایش پیدا می‌کنه. 

دیدگاه خود را ثبت نمایید.