thumb

24 نقطه قوت شخصیت چیست؟

هر فردی درجات مختلفی از این ویژگی های مثبت را دارد.

مردم اغلب به دنبال شخصیت خوب یا همان آدم خوب و آدم امن در دیگران هستند، خواه آنها کارمند، دانشجو، دوست یا شریک بالقوه و پارتنر برای قرار ملاقات باشند. بر اساس روانشناسی مثبت، شخصیت خوب با 24 نقطه قوت شخصیت که ارزشمند هستند شناخته می شود.
یاد می گیریم که ایده این نقاط قوت شخصیت چگونه شکل گرفت، چگونه آنها سازماندهی می شوند و چگونه ارزیابی کنید که یک فرد دارای کدام نقاط قوت ممکن است باشد. ما همچنین راه‌هایی را برای به حداکثر رساندن نقاط قوت شخصیت به اشتراک می‌گذاریم که فرد را قادر می‌سازد تا با حداکثر پتانسیل زندگی کند.

تاریخچه 24 نقطه قوت شخصیت

مفهوم نقاط قوت شخصیت اولین بار توسط روانشناسان مارتین سلیگمن و کریستوفر پترسون معرفی شد. سلیگمن و نیل مایرسون، روانشناس دیگر، مؤسسه ارزش‌های در عمل (VIA) در مورد شخصیت را ایجاد کردند که از فهرست نقاط قوت VIA که توسط پیترسون برای شناسایی نقاط قوت شخصیت مثبت افراد استفاده می‌شود، استفاده می‌کند.
فهرست نقاط قدرت شخصیت می‌تواند هم نقاط قوت و هم راه‌های استفاده از این نقاط قوت را در زندگی‌اش مشخص کند. تکیه بر نقاط قوت شخصیت مثبت می تواند به آنها کمک کند تا زندگی و رفاه عاطفی خود را بهبود بخشند و همچنین به چالش ها و مشکلاتی که با آن روبرو هستند رسیدگی کنند.
همچنین توجه به این نکته مهم است که 24 نقطه قوت شخصیتی که این ابزارها شناسایی می‌کنند، در فرهنگ‌ها مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. این نقاط قوت مؤلفه های مهم رفاه فردی و اجتماعی در سطح جهانی هستند، با نقاط قوت مختلف که نتایج متفاوتی را پیش بینی می کنند.
به عنوان مثال، نقاط قوت شخصیت فکری، عاطفی و بین فردی می تواند به فرد کمک کند تا بهتر با استرس های مربوط به کار کنار بیاید و در نهایت بر سطح رضایت شغلی آنها تأثیر بگذارد. مداخلاتی که به ایجاد نقاط قوت شخصیت کمک می کند، همچنین می تواند بهزیستی روانی افراد مبتلا به بیماری های مزمن را بهبود بخشد.

طبقه بندی نقاط قوت شخصیت

24 نقطه قوت شخصیت به شش طبقه از فضایل تقسیم می شوند: خرد، شجاعت، انسانیت، عدالت، اعتدال، و متعالی. در اینجا نگاهی دقیق‌تر به شش فضیلت و نقاط قوت شخصیت مثبتی که با هر یک از آنها گروه‌بندی شده‌اند، آورده شده است.

خرد

کسانی که در حوزه خرد نمره بالایی می‌گیرند، دارای ویژگی‌های قوی هستند که آنها را به کسب دانش و استفاده از آن در راه‌های خلاقانه و مفید سوق می‌دهد. نقاط قوت شخصیت خرد اصلی عبارتند از:

  1.  خلاقیت: فکر کردن به راه های جدید برای انجام کارها
  2.  کنجکاوی: علاقه به موضوعات مختلف
  3. گشاده رویی: بررسی امور از هر سو. فکر کردن به چیزها
  4. عشق به یادگیری: تسلط بر موضوعات جدید، مهارت ها و بدنه های تحقیقاتی
  5. دیدگاه: توانایی ارائه مشاوره عاقلانه به دیگران. نگاه کردن به جهان به گونه ای منطقی

شجاعت

افرادی که از نظر شجاعت نمره بالایی می‌گیرند، دارای ویژگی‌های عاطفی قوی هستند که به آنها اجازه می‌دهد علی‌رغم مخالفت‌هایی که با آن روبرو می‌شوند، به اهداف خود برسند. چه داخلی و چه خارجی. نقاط قوت شخصیت مرتبط با شجاعت عبارتند از:

6. صداقت: راست گفتن؛ اصیل و واقعی بودن

7. شجاعت: پذیرفتن چالش ها، مشکلات یا دردها. با تهدید کوتاه نمی آید.

8. پشتکار: تمام کردن کارها پس از شروع

9. ذوق: به همه چیز در زندگی با انرژی و هیجان نزدیک میشود.

انسانیت

کسانی که در انسانیت نمرات بالایی دارند دارای طیفی از نقاط قوت شخصیت بین فردی هستند که شامل مراقبت و دوستی با دیگران است . این نقاط قوت شخصیت اصلی عبارتند از:
10. احسان: انجام احسان و نیکی
11. عشق: برای روابط نزدیک با دیگران ارزش قائل است.
12. هوش اجتماعی: آگاهی از انگیزه ها و احساسات دیگران


عدالت

افرادی که در عدالت قوی هستند، معمولاً دارای نقاط قوت مدنی هستند که بر اهمیت یک جامعه سالم تأکید می کند. نقاط قوت شخصیت در گروه عدالت عبارتند از:
13. انصاف: با همه مردم یکسان رفتار کنید.
14. رهبری: سازماندهی فعالیت های گروهی و اطمینان از وقوع آنها
15. کار تیمی: به خوبی با دیگران به عنوان گروه یا تیم کار می کنید.

محبت

کسانی که امتیاز بالایی در اعتدال دارند، معمولاً دارای نقاط قوتی هستند که از افراط در زندگی محافظت می کند. این نقاط قوت عبارتند از:
16. بخشش: بخشیدن دیگرانی که به آنها ظلم کرده اند.
17. فروتنی: اجازه دادن به موفقیت ها و دستاوردهای خود به تنهایی
18. احتیاط: اجتناب از انجام کارهایی که ممکن است پشیمان شوند. انتخاب های خوب
19. خودتنظیمی: منضبط بودن. کنترل اشتها و احساسات

اینکه یاد بگیرید خودتان و دیگران را به‌طور مؤثر رهبری کنید، یعنی دیسیپلین و همه به نظم و انضباط منتهی می‌شود. 9 روش مؤثر برای ایجاد دیسیپلین، نظم و انضباط شدید شخصی

تعالی

افرادی که در تعالی قوی هستند، تمایل دارند با خدا، جهان، یا مذاهبی که معنا، هدف و درک را فراهم می کنند، پیوند برقرار کنند. نقاط قوت شخصیت مثبت اصلی مرتبط با تعالی عبارتند از:
20. قدردانی از زیبایی: توجه و قدردانی از زیبایی و برتری در هر چیزی
21. شکرگزاری: شکرگزاری برای چیزهای خوب؛ وقت گذاشتن برای ابراز تشکر
22. امید: انتظار بهترین ها. تلاش برای تحقق آن؛ باور داشتن چیزهای خوب ممکن است.
23. طنز: لبخند زدن یا خندیدن دیگران. لذت بردن از جوک
24. دینداری: داشتن یک باور استوار در مورد هدف و معنای بالاتر زندگی

بیشتر ما اغلب کلمات "دین" و "معنویت" رو به‌جای هم به کار می‌بریم، اما مفاهیم این دو کاملاً مجزاست. پس فرق دین و معنویت چیه؟

لیست صفات شخصیت مثبت

24 نقطه قوت شخصیت مثبت به شش کلاس فضیلت تقسیم می شوند:

1.    خرد: خلاقیت، کنجکاوی، ذهن باز، عشق به یادگیری، دیدگاه
2.    شجاعت: صداقت، شجاعت، پشتکار، ذوق
3.    انسانیت: مهربانی، عشق، هوش اجتماعی
4.    عدالت: انصاف، رهبری، کار گروهی
5.    اعتدال: گذشت، حیا، احتیاط، خودتنظیمی
6.    تعالی: قدردانی از زیبایی، شکرگزاری، امید، شوخ طبعی، دینداری

9 راه برای ابراز قدردانی و ایجاد رضایت و شادی بیشتر

چگونه نقاط قوت شخصیت ارزیابی می شود؟

نقاط قوت شخصیت یک فرد را می توان با استفاده از یکی از دو موجودی تعیین کرد. فهرست نقاط قوت VIA (VIA-IS) برای افراد 18 ساله و بالاتر است، در حالی که فهرست نقاط قوت VIA - نسخه جوانان (VIA-Youth) برای کودکان و نوجوانان 10 تا 17 سال طراحی شده است.
هدف پشت طبقه‌بندی نقاط قوت، تمرکز بر آنچه در مورد افراد درست است، به جای آسیب‌شناسی آنچه در مورد آنها اشتباه است، تمرکز می‌کند. ذکر این نکته مهم است که افراد معمولاً درجات متفاوتی از قدرت هر یک از شخصیت‌های مثبت دارند. به عبارت دیگر، آنها در برخی نقاط قوت بالا، در برخی متوسط و در برخی دیگر پایین خواهند بود.
هیچ شاخص واحدی از شخصیت خوب وجود ندارد. در عوض، شخصیت یک فرد را باید در یک زنجیره مشاهده کرد.
مؤسسه VIA در مورد شخصیت تأکید می کند که ویژگی هایی که به عنوان نقاط قوت درج نشده اند، لزوماً ضعف نیستند، بلکه در مقایسه با سایرین، نقاط قوت کمتری هستند. به همین ترتیب، پنج نقطه قوت برتر نباید به طور سفت و سخت تفسیر شوند، زیرا معمولاً تفاوت معناداری در بزرگی آنها وجود ندارد.

موارد استفاده برای نقاط قوت شخصیت

یکی از دلایل اصلی ارزیابی نقاط قوت شخصیت مثبت، استفاده از این اطلاعات برای درک بهتر، شناسایی و ایجاد بر روی این نقاط قوت است. به عنوان مثال، شناسایی و به کارگیری نقاط قوت شخصیت می تواند به جوانان کمک کند تا موفقیت تحصیلی بیشتری را تجربه کنند. همچنین می تواند به افراد در افزایش احساس شادی کمک کند.

دانستن نقاط قوت شخصیت یک فرد لنزی را فراهم می کند که روانشناسان، مربیان و حتی والدین می توانند از طریق آن نگاه کنند. این به آن‌ها کمک می‌کند نه تنها ببینند چه چیزی یک فرد را منحصربه‌فرد می‌کند، بلکه آنها را قادر می‌سازد تا درک بهتری داشته باشند که چگونه به آن فرد کمک کنند تا بر روی آن نقاط قوت برای بهبود موقعیت‌ها یا نتایج خود کمک کنند.
به عنوان مثال، یک استراتژی شامل تشویق افراد به استفاده از نقاط قوت امضای خود به روشی جدید در هر هفته است. مطالعات نشان داده اند که اتخاذ این رویکرد می تواند منجر به افزایش شادی و کاهش افسردگی شود. رویکرد دیگر شامل تمرکز بر نقاط قوت شخصیتی با کمترین رتبه در تلاش برای ارتقای آن بخش‌های زندگی‌شان است.
تحقیقات نشان داده است که رویدادهای آسیب زا می توانند نقاط قوت شخصیت افراد را تغییر دهند، همانطور که مطالعاتی که در مورد اثرات تیراندازی در تراژدی ها انجام شده است، نشان داده شده است. مطالعات دیگر اشاره می کنند که برخی از نقاط قوت شخصیت می تواند به افراد کمک کند تا بهتر با این نوع موقعیت ها کنار بیایند، مانند افرادی که در طوفان مایکل، طوفان دسته 5 زندگی کرده اند.

خلاصه
به طور کلی، تعیین و استفاده از نقاط قوت شخصیت، پتانسیل بهبود سلامت و رفاه، افزایش عملکرد شغلی و بهبود موفقیت تحصیلی را دارد. همچنین این روش مثبت تری برای مشاهده و بهبود خود است تا تمرکز بر کاستی ها و عیوب خود.

دیدگاه خود را ثبت نمایید.