thumb

9 روش مؤثر برای ایجاد دیسیپلین، نظم و انضباط شدید شخصی

اولین و بهترین پیروزی تسخیر خود است. افلاطون

اینکه یاد بگیرید خودتان و دیگران را به‌طور مؤثر رهبری کنید، یعنی دیسیپلین و همه به نظم و انضباط منتهی می‌شود. شادی، موفقیت و رضایت، از تمرکز و خود کنترلی ناشی می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که افراد دارای نظم و انضباط شادتر هستند چرا؟ زیرا با دیسیپلین و نظم و انضباط و خود کنترلی ما درواقع به اهدافی که واقعاً به آن‌ها اهمیت می‌دهیم می‌رسیم. انضباط شخصی پلی بین اهداف تعریف‌شده و اهداف انجام‌شده است.

از طریق دیسیپلین و نظم و انضباط و مسئولیت‌پذیری بیشتر پیروز شوید. افراد دارای درجه بالاتری از خود کنترلی، زمان کمتری را صرف بحث در مورد اینکه آیا در اخلاق و رفتارها زیاده‌روی کنند یا خیر، می‌کنند. فعالیت‌هایی که با ارز‌ش‌ها یا اهداف آن‌ها همخوانی ندارد. آن‌ها تعیین‌کننده‌تر هستند. آن‌ها به انگیزه‌ها یا احساسات اجازه نمی‌دهند انتخاب‌های آن‌ها را تعیین کنند. آن‌ها معمار باورهای خود و اقداماتی هستند که برای رسیدن به نتیجه مطلوب انجام می‌دهند. درنتیجه، آن‌ها به‌آسانی تحت تأثیر وسوسه قرار نمی‌گیرند و بیشتر از زندگی خود احساس رضایت می‌کنند.

«شما بر ذهن خود قدرت دارید، نه رویدادهای بیرونی. با درک آن قدرت می‌گیرید.» مارکوس اورلیوس

استراتژی‌های خاصی وجود دارد که می‌توانید برای یادگیری نظم و انضباط شخصی و به دست آوردن اراده به منظور داشتن یک زندگی شادتر و رضایت‌بخش‌تر اجرا کنید. اگر به دنبال کنترل عادات و انتخاب‌های خود هستید، در اینجا 8 تا از قدرتمندترین کارهایی که می‌توانید برای تسلط بر خود انضباطی انجام دهید؛ که برای زندگی فراتر از منطقه آسایش شما ضروری است و فوق‌العاده هستند.

مرحله اول: نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید.

همه ما نقاط ضعفی داریم. چه میل به الکل، تنباکو، غذای ناسالم، وسواس در رسانه‌های اجتماعی، یا بازی‌های ویدیویی، تأثیر مشابهی روی ما دارند. نقاط ضعف فقط به شکل مناطقی نیست که ما خود کنترلی نداریم. همه ما کت و شلوارهای شیک خود را داریم و چیزهایی که به‌نوعی بوی بد می‌دهند. برای مثال، اهمیت ندادن به مکالمات طولانی و بی‌هدف. بنابراین، به‌طور فعال (یا هدفمند) از این فعالیت‌ها اجتناب می‌کردم. در حال حاضر، تلاش می‌کنم تا با آن‌ها مقابله کنم یا آن‌ها را به دیگران واگذار می‌کنم. (هرگز هنر ظریف تفویض اختیار را فراموش نکنید!)

خودآگاهی ابزار قدرتمندی برای گسترش منطقه آسایش است، اما مستلزم تمرکز مداوم و تصدیق کاستی‌های شما، هر چه که باشد، دارد. من در دوران رشد از آلرژی بد و آسم رنج می‌بردم و بینایی وحشتناکی داشتم. این‌ها برخی از نقاط ضعف قابل‌توجه هنگام در نظر گرفتن برای عضو شدن در نیروی دریایی بود. اما پس چی؟ برای بهبود عملکرد ریه‌ام سخت تمرین کردم و از پولی که برای جراحی لیزیک چشم پس‌انداز کرده بودم استفاده کردم. اغلب افراد یا سعی می‌کنند وانمود کنند که آسیب‌پذیری‌هایشان وجود ندارد یا با یک طرز فکر ثابت تسلیم آن‌ها می‌شوند، دست‌هایشان را به نشانه شکست بالا می‌اندازند و می‌گویند: «اوه خب». نقاط قوت خود را بشناسید، اما مهم‌تر از آن، معایب خود را بشناسید. تا زمانی که این کار را نکنید نمی‌توانید بر آن‌‌ها غلبه کنید.

مرحله دوم: وسوسه‌ها را از بین ببرید.

"من می‌توانم در برابر هر چیزی مقاومت کنم به جز وسوسه." اسکار وایلد

مثل ضرب‌المثل "دور از چشم، دور از ذهن". ممکن است احمقانه به نظر برسد، اما این عبارت توصیه قدرتمندی را ارائه می‌دهد. به‌سادگی با حذف بزرگ‌ترین وسوسه‌ها از محیط خود، نظم و انضباط خود را تا حد زیادی بهبود می‌بخشید. وقتی تصمیم گرفتم هدف والای تبدیل شدن به منوباز را دنبال کنم، همه چیز در زندگی من باید تغییر می‌کرد. اگر می‌خواهید سالم‌تر غذا بخورید، غذای ناسالم را در سطل زباله بیندازید. می‌خواهید کمتر بنوشید؟ مشروب را بیرون بریزید اگر می‌خواهید بهره‌وری خود را در محل کار افزایش دهید، مدیریت کارهای خود را بهبود ببخشید، اعلان‌های رسانه‌های اجتماعی را خاموش کنید و تلفن همراه خود را بی‌صدا کنید. کارهایتان را اولویت‌بندی و اجرا کنید.

هرچه حواس‌پرتی کمتری داشته باشید، تمرکز بیشتری بر روی دست‌یابی به اهداف خودخواهید داشت. با حذف تأثیرات بد، خود را برای موفقیت آماده کنید.

 

مرحله سوم: اهداف روشنی را تعیین کنید و یک برنامه اجرایی داشته باشید.

اگر امیدوارید به درجات بیشتری از نظم و انضباط شخصی دست یابید، باید دید روشنی از آنچه امیدوارید انجام دهید، مانند هر هدفی داشته باشید. همچنین باید درک درستی از معنای موفقیت برای شما داشته باشید. به هر حال، اگر ندانید به کجا می‌روید، آسان است که راه خود را گم کنید یا منحرف شوید. به یاد داشته باشید که اولویت‌بندی کنید. منصوره قاسمی موسس منوباز می‌گوید در آژانس دیجیتال مارکتینگ آرپی، زمانی که با مشتریان شرکتی خود در مورد برنامه‌ریزی استراتژیک، اجرا و تحول سازمانی کار می‌کنیم، به آن‌ها یادآوری می‌کنیم که داشتن ده اولویت به معنای عدم اولویت است.

یک برنامه روشن، هر گامی را که باید برای رسیدن به اهداف خود بردارید، مشخص می‌کند. یک مانترا یا ذکر خاصی را ایجاد کنید تا تمرکز خود را حفظ کنید. افراد موفق از این تکنیک برای ادامه مسیر، ارتباط عاطفی با مأموریت خود و ایجاد یک خط پایان واضح استفاده می‌کنند.

میخاهی هدف هاتو درست انتخاب کنی؟: 7 گام برای تعیین اهداف هوشمندانه

مرحله چهارم: تلاش روزانه را تمرین کنید.

ما با نظم و انضباط به دنیا نیامده‌ایم؛ این یک رفتار اکتسابی است و درست مانند هر مهارت دیگری که می‌خواهید به آن مسلط شوید، نیاز به تمرین و تکرار روزانه دارد. باید تبدیل به عادت شود. اما تلاش و تمرکزی که خود انضباطی به آن نیاز دارد می‌تواند خسته‌کننده باشد. هر چه زمان می‌گذرد، کنترل کردن اراده شما بیشتر و سخت‌تر می‌شود. هر چه وسوسه یا تصمیم بزرگ‌تر باشد، انجام کارهای دیگری که نیاز به خود کنترلی نیز دارند، چالش‌برانگیزتر است.

خیلی از افراد فکر میکنن مهارت‌های رشد فردی یک موضوع ذاتی است؛ اگر ذهن شمارو هم درگیر کرده به اینجا سر بزن: مهارت‌های رشد فردی ذاتی است یا اکتسابی؟

بنابراین، روی ایجاد نظم و انضباط خود از طریق سخت‌کوشی روزانه در یک منطقه خاص مرتبط با یک هدف، کارکنید. این به مرحله سه برمی‌گردد. برای تمرین سخت‌کوشی روزانه باید برنامه داشته باشید. آن را در تقویم خود، لیست کارهایتان قرار دهید، آن را در پشت پلک‌های خود خال‌کوبی کنید، هر چیزی که برای شما بهتر است. با تمرین، هرکسی می‌تواند هرروز مرزهای منطقه راحتی خود را جابجا کند.

مرحله پنجم: عادات و تشریفات جدید ایجاد کنید.

به دست آوردن نظم و انضباط شخصی و تلاش برای ایجاد یک عادت جدید می‌تواند در ابتدا دلهره‌آور باشد، به خصوص اگر روی کل کار در دستتان تمرکز کنید. برای جلوگیری از احساس ترس، آن را ساده نگه‌دارید. هدف خود را به مراحل کوچک و قابل انجام تقسیم کنید. به جای اینکه سعی کنید همه چیز را به‌یک‌باره تغییر دهید، روی انجام یک کار به‌طور مداوم تمرکز کنید و با در نظر گرفتن آن هدف، بر خود انضباطی مسلط شوید.

همان‌طور که در تیم‌های آرپی می‌گوییم، "فیل را کم کم بخورید."

اگر می‌خواهید تناسب اندام داشته باشید، اما به‌طور منظم (یا هرگز) ورزش نمی‌کنید، با ده یا پانزده دقیقه تمرین در روز شروع کنید. اگر می‌خواهید عادات خواب بهتری داشته باشید، هر شب سی دقیقه زودتر به رختخواب بروید. اگر می‌خواهید سالم‌تر غذا بخورید، عادت‌های خرید مواد غذایی خود را تغییر دهید و وعده‌های غذایی را زودتر آماده کنید. قدم‌های کوچکی بردارید درنهایت، زمانی که طرز فکر و رفتار شما شروع به تغییر کرد، می‌توانید اهداف بیشتری را به لیست خود اضافه کنید.

 

راهکار برای منظم تر شدن میخایی؟ : 6 گام مؤثر برای نظم و انضباط بیشتر

مرحله ششم: درک خود را در مورد قدرت اراده تغییر دهید.

اگر فکر می‌کنید مقدار محدودی از اراده دارید، احتمالاً از آن محدودیت‌ها فراتر نخواهید رفت. همان‌طور که قبلاً اشاره کردم، مطالعات نشان می‌دهد که قدرت اراده می‌تواند در طول زمان کاهش یابد. اما در مورد تغییر این ادراک چطور؟ منصوره قاسمی معتقد است احتمالاً از طریق آموزش موفق نخواهد شد. چرا فرض می‌کنیم که اراده ما برای پیروزی فقط می‌تواند ما را تا این حد دور کند؟

وقتی ذهنیت اراده نامحدود را در آغوش می‌گیریم، به رشد، دست‌یابی به موفقیت‌های بیشتر و توسعه سرسختی ذهنی ادامه می‌دهیم. این همان فلسفه تعیین اهداف "کشش" است. به‌طور خلاصه، تصورات درونی ما در مورد قدرت اراده و خود کنترلی می‌تواند تعیین کند که چقدر منضبط هستیم. اگر بتوانید این موانع ناخودآگاه را از بین ببرید و واقعاً باور داشته باشید که می‌توانید این کار را انجام دهید، آنگاه انگیزه بیشتری برای تحقق این اهداف به خود خواهید داد.

مرحله هفتم: یک طرح پشتیبان به خود بدهید.

در تیم‌های منوباز، ما همیشه برنامه‌های اضطراری داریم. روانشناسان از تکنیکی برای تقویت اراده استفاده می‌کنند که «نیت اجرا» نام دارد. در آن زمان است که برای مقابله با یک موقعیت بالقوه دشوار که می‌دانید احتمالاً با آن مواجه خواهید شد، برنامه‌ای به خود می‌دهید. برای روشن بودن، منظور من از یک طرح پشتیبان تحت حمایت نیست که احتمالاً در برنامه A شکست خواهید خورد.

فرض کنید شما آرزو دارید که یک متخصص ذوزنقه شوید، اما به خود بگویید: "خب، من احتمالاً در این کار برتری ندارم، بنابراین به‌احتمال‌زیاد به گلف مینیاتوری ادامه خواهم داد." این یک طرح پشتیبان ضعیف است که در حد متوسط پیچیده شده است. ما در مورد موارد احتمالی برای اصلاح عمدی دوره صحبت می‌کنیم، نه برنامه‌ریزی برای شکست. پس جسور باشید و به حرکت روبه‌جلو ادامه دهید. رفتن با یک برنامه به شما کمک می‌کند تا ذهنیت و خود کنترلی لازم برای موقعیت را به شما بدهد. همچنین با عدم نیاز به تصمیم‌گیری ناگهانی بر اساس وضعیت احساسی خود در انرژی صرفه‌جویی خواهید کرد.

مرحله هشتم: مربیان یا رهبران مورد اعتماد را پیدا کنید.

توسعه تخصص نیازمند مربیانی است که قادر به ارائه بازخورد سازنده و حتی دردناک باشند. کارشناسان واقعی دانش آموزان بسیار باانگیزه‌ای هستند که به دنبال چنین بازخوردی هستند. آن‌ها همچنین در درک اینکه چه زمانی و اگر توصیه یک مربی یا رهبر برای آن‌ها کار نمی‌کند مهارت دارند.

9 راه برای بهبود مهارت‌های توسعه فردی

نوازندگان نخبه‌ای که من می‌شناسم و با آن‌ها کارکرده‌ام، همیشه می‌دانستند که چه کاری را درست انجام می‌دهند، درحالی‌که روی کارهای اشتباه خود تمرکز می‌کردند. آن‌ها عمداً مربیان غیر عاطفی را انتخاب کردند که آن‌ها را به چالش بکشند و آن‌ها را به سطوح بالاتری از عملکرد سوق دهند. بهترین مربیان همچنین جنبه‌هایی از عملکرد شما را شناسایی می‌کنند که باید در سطح بعدی مهارت شما بهبود یابد و به شما در آمادگی کمک می‌کنند.

مرحله نهم: خودتان را ببخشید و به جلو حرکت کنید.

حتی با تمام نیت‌هایمان و برنامه‌ریزی‌های خوب، گاهی کوتاه می‌آییم. اتفاق می‌افتد. فراز و نشیب، موفقیت‌های بزرگ و شکست‌های تأسف‌بار خواهید داشت. کلید ادامه دادن است. یکی از دوستان منوباز بسیار نزدیک من رویای مادام‌العمر این را داشته است که نه‌تنها در تیم‌های منوباز خدمت کند، بلکه به واحد مأموریت‌های ویژه ما نیز برسد. او تمام صلاحیت‌هایی را دارد که این واحد ممکن است بخواهد، اما به دلایلی او را در اولین تلاش برای درخواست انتخاب نکردند. آیا او در غم غوطه‌ور شد؟ نه برای یک ثانیه او فوراً طرحی برای درخواست «مدرسه‌های» بیشتر، تمرین حتی سخت‌تر تهیه کرد و برای فرصتی بهتر برای دریافت دفعه بعد به تیم دیگر منوباز منتقل شد.

اگر افتادی زمین و نمیدونی چطور بلند بشی: نحوه مواجه با شکست‌ها و عدم ‌موفقیت‌های کوتاه‌مدت

اگر دچار اشتباه شدید، با پرسیدن پنج مورد چرا، علت اصلی را پیدا کنید و ادامه دهید. به خودتان اجازه ندهید درگیر احساس گناه، عصبانیت یا ناامیدی شوید، زیرا این احساسات فقط شما را بیشتر به پایین می‌کشاند و مانع پیشرفت آینده می‌شود.

اگر دنبال درمان ناامیدی میگردی: 10 راهکار برتر برای غلبه بر ناامیدی

از اشتباهات خود درس بگیرید و خود را ببخشید. سپس سر خود را به بازی برگردانید و با جدیت اجرا کنید. موفق باشید!

دیدگاه خود را ثبت نمایید.