نحوه مواجه با شکست‌ها و عدم ‌موفقیت‌های کوتاه‌مدت

نحوه مواجه با شکست‌ها و عدم ‌موفقیت‌های کوتاه‌مدت

همۀ ما تجربۀ شکست‌ها و ناکامی‌هایی رو توی زندگی‌مون داشتیم. وقتی کارا خوب پیش نمی‌ره ناراحت می‌شیم، استرس می‌گیریم و عصبانی می‌شیم. ما می‌‌تونیم از این شکست یا عدم موفقیت برداشتی مثبت یا منفی داشته باشیم:

  •  ناامید یا تسلیم بشیم.
  • یا از این شکست انگیزه بگیریم، دوباره بلند بشیم و بیشتر تلاش کنیم.

بیشتر بخوانید: احساس ناامیدی و 4 راهکار ساده برای غلبه بر آن

شما می‌دونین راه درستش کدومه؟

بااین‌حال، امروز من (دن وسترن) می‌خوام دربارۀ شکست کوتاه‌مدت یا موقتی صحبت کنم. شکست‌هایی از نوع کوچک رو شاید مرتباً تجربه کنین. مثلاً شکستی که حال و هوای خوب یه روزتون رو خراب کنه. این حس بد ممکنه یه روز بیشتر طول نکشه اما اگه مرتباً بخواد تکرار بشه، دیگه خوب نیست.

چرا ما با شکست‌ها و موانع کوتاه‌مدت یا موقتی مواجه می‌شیم؟

البته باید گفت دلایل نامحدودی وجود داره. شاید دلیلش ناسازگاری شما با چیزیه که باعث می‌شه نتیجۀ عکس بگیرین. شاید به دلیل شرایط محیطی و کاملاً خارج از کنترل شما باشه. شاید هم فقط در حال امتحان کردن اهداف، کسب‌وکار و رژیم‌های خاص ورزشی‌تون هستین. برای همین بعضی‌هاش خوب پیش می‌ره و جواب می‌ده و بعضی‌هاش هم نه.

سازگاری یک خصوصیت اصلی شخصیتی بوده که نشان‌دهنده‌ی توانایی‌های فرد به منظور کنار آمدن با دیگران برای هماهنگی اجتماعی است. حالا اگر این ویژگی تو وجود یک نفر نباشه بهش میگن آدم ناسازگار!

امکان وقوع شکست و عدم موفقیت پایانی نداره. اما این بدان معنا نیست که شما نمی‌تونین با این شکست‌ها و ناکامی‌ها مبارزه کنین.

چند راهکار برای مبارزه با عدم موفقیت موقتی:

  1. چک کردن و کنترل روزانه رو متوقف کنین.

آیا روزانه و به‌ طور مدام اعداد و آمار رو چک می‌کنین؟ مثل وزن، تعداد بازدیدکنندگان وب‌سایت و درآمد کسب‌وکارتون.

وقتی مدام شروع به اندازه‌گیری و تجزیه‌وتحلیل این چیزها می‌کنین، خب بعد هم طبیعیه که بشینین و یکی‌یکی شکست‌ها و عدم موفقیت‌ها‌تون رو بشمرین.

این کار موجب می‌شه یه مدت کوتاهی عصبانیت و استرس رو تجربه کنین. لازم نیست هر روز این آمار رو کنترل و اندازه‌گیری کنین. یه بار در هفته یا یه بار در ماه هم کافی هست. اندازه‌گیری بیش از حد این آیتم‌ها چیزی رو تغییر نمی‌ده فقط خلق‌و‌خوی اون روز رو ممکنه خراب کنه.

بیشتر بخوانید: 10 تفاوت افراد با استرس کمتر و افرادی که استرس بیشتری دارن!

  1. تغییرات خودتون رو سالانه تجزیه و تحلیل کنین.

همون‌طور که پیش‌ازاین گفتم سعی کنین موفقیت یا عدم موفقیت خودتون رو هفتگی یا ماهیانه ارزیابی کنین. هر موقع شکستی رو تجربه کردین، به یاد پیشرفت و موفقیتی که همون سال داشتین بیفتین. درواقع شکست کوتاه‌مدت یعنی شما پیش‌ازاین پیشرفت قابل‌توجهی داشتین، حالا این موانع موقتی رو مثل یه سرعت‌گیر جزیی بدونین.

برای مثال: اگه از ابتدای سال سود روزانۀ کسب‌وکار خودتون رو از 50 دلار به 600 دلار افزایش دادین، اما دیروز فقط 75 دلار سود داشتین. به خود گوشزد کنین که این سود خیلی بهتر از اون چیزیه که اوایل سال داشتین. گاهی‌اوقات وقتی بهتون استرس وارد می‌شه، خوبه برای لحظه‌ای اون رو کم‌اهمیت بدونین، اون‌وقت متوجه می‌شین که هنوزم خیلی عالی در حال پیشرفت هستین.

بیشتر بخوانید: 8 تمرین تنفسی برای کاهش اضطراب و استرس و افزایش آرامش شما

  1. علت شکست رو بفهمین.

آیا کاری بوده که هفته گذشته انجام دادین اما این هفته انجام ندادین؟ آیا از انجام کاری که شاید دلیل کندی پیشرفت شما باشه دست کشیدین؟ این راهکار خوبیه که علت شکست رو ریشه‌یابی کنین. برای مثال، اگه در تلاش برای کاهش وزن هستین، یک هفته کوتاهی و عدم رعایت برنامه‌های غذایی یا تمرینی می‌تونه به راحتی سرعت پیشرفت‌تون رو کاهش بده. مگه چند روز می‌تونیم تقلب کنیم و سر خودمون رو کلاه بذاریم؟ وقتی علت رو پیدا کنین، می‌تونین مشکلات و موانع رو از سر راه بردارین.

از طرفی، اگه دلیل عدم موفقیت استراحت چند روزه به دلیل کار استرس‌زا بوده، پس با خودتون قرار بذارین که این چند روز مرخصی باید هر ماه در برنامه شما وجود داشته باشه و جای نگرانی نیست. اگه از جون مایه بذارین و بی‌وقفه تلاش کنین تا روزانه نتایج یکسان بگیرین، سخت در اشتباه هستین. یه وقتایی باید به خودت استراحت بدی!

استراحت کنید

  1. راه‌حل مشکلات رو بر علت‌های شکست اعمال کنین.

شما علت رو می‌دونین، پس دست‌به‌کار بشین و راه‌حل رو هر چه که هست به کار ببرین. به محض اینکه از اشتباهات خود درس گرفتین و اشتباهاتی رو که موجب عدم موفقیت و شکست موقتی شما شد‌ه‌اند رو اصلاح کردین، دوباره به آن منطقۀ امنی که دوست دارم اسمش رو رشد و شکوفایی بذارم برگردین.

من نمی‌تونم در مورد اینکه چه نوع راه‌حلی برای رفع شکست‌های کوتاه‌مدت شما مفید هستن زیاد صحبت کنم. فقط خود شمایین که می‌دونین چطور بر این عدم موفقیت‌ها غلبه کنین. یعنی احتمالاً به‌جای اینکه موقتاً متوقفش کنین، کمتر بهش بپردازین. شما بر نحوۀ واکنش خود به شکست و راه‌حل‌هایی که برای ادامه مسیر به ذهن‌تون می‌رسه کاملاً صاحب اختیارین.

  1. در مورد مسائل کوچک وسواس به خرج ندین.

وانمود نکنین که بی‌گناهید! همۀ ما بیش از حد روی مشکلات کوچک وسواس به خرج می‌دیم. مثل اینه که فقط دو حالت داریم: بد و خوب، و هیچ حد وسطی وجود نداره. به نظر می‌رسه گاهی اوقات یه مشکل کوچک به اندازۀ یه مشکل بسیار بزرگ ما رو به دردسر می‌اندازه و باعث سردرگمی‌مون می‌شه.

وسواس در مورد مشکلات کوچک منجر به هدررفتن انرژی و زمان می‌شه. شما به‌سادگی می‌تونین این مشکل رو نادیده بگیرین، طبق معمول به کارهای روزانه‌تون برسین و روز بعد در جهت اصلاح یا رفع آن بکوشید. چنین رویکردی براتون کاربردیه.

نتیجه

به نظر من همۀ ما در اهمیت‌دادن به شکست کوتاه‌مدت مقصریم و این مورد رو مرتباً داریم تجربه می‌کنیم. این بخشی از ماهیت توسعه فردی، رشد و تکامل هست و شما رو به‌سوی برآورده شدن آرزوهاتون می‌بره پس نباید بترسین. امیدوارم، نکات بالا بتونه به شما کمک کنه تا هنگام مواجه با عدم موفقیت، احساس بد و ناامید‌کننده به دل‌تون راه ندین و به‌راحتی باهاش مبارزه کنین.

بیشتر بخوانید:  10 راهکار برتر برای غلبه بر ناامیدی

مهدی

1401/07/28

اتفاقا اون حس بدی که بعد از یه شکست کوچیک داریم باعث میشه انگیزمون برای جبران کم بشه.. باید هرچی زودتر به خودمون بیایم و جبران کنیم

معصومه

1401/07/28

اره دقیقا خیلی وقتا هم میشه که میایم تجزیه تحلیل میکنیم بعد از چند شب نخوابیدن متوجه میشیم اون اندازه هم شکست نخوردیم توقعمون از خودمون بالاتر بوده

سحر

1401/07/28

اره دقیقا خیلی وقتا هم میشه که میایم تجزیه تحلیل میکنیم بعد از چند شب نخوابیدن متوجه میشیم اون اندازه هم شکست نخوردیم توقعمون از خودمون بالاتر بوده

دیدگاه خود را ثبت نمایید.