thumb

معنویت در مقابل دین و سه تفاوت بزرگ بین دین و معنویت

راه‌های زیادی برای شادتر شدن‌تون وجود داره، اما یکی از بهترین روش‌ها، رفتن به مکان‌های مذهبیه. احتمالاً شنیدین که مردم هنگام توصیف ایمان‌شون می‌گن که آدم‌های معنوی و روحانی هستن نه مذهبی، شما هم همیشه متعجب بودین که واقعاً منظورشون چیه.

بیشتر ما اغلب کلمات "دین" و "معنویت" رو به‌جای هم به کار می‌بریم، اما مفاهیم این دو کاملاً مجزاست. پس فرق دین و معنویت چیه؟

تعریف دین

دین معمولاً به نهادی گفته می‌شه که مجموعه‌ای از شیوه‌های سازمان‌یافته و یک سیستم اعتقادی ساختاریافته در میان اعضای آن مشترک باشه. باورهای آن‌ها، که اغلب متعالی هستن، از اعضا به افراد دیگر منتقل می‌شه و بر اساس یک آیین رسمی مستند و یا شیوه‌های فرهنگی پایه‌ریزی می‌شن.

در هر دو مورد، افراد حرفه‌ای در هر مذهبی وجود دارن که در جایگاه رهبری عمل می‌کنن و نماینده اون نهاد هستن. رهبران اغلب مراسم ویژه‌ای در رابطه با باورهای اساسی مذهب انجام می‌دن، که پایه و اساس چگونگی زندگی فرد رو پوشش می‌ده.

به‌عنوان یک جامعه یا گروهی که عقاید مشابهی دارن، دین به‌عنوان یه شبکه اجتماعی بسیار حامی عمل می کنه. این امر معانی عملی برای رفتارهای روزمره در پایبندی به باورها، آیین‌ها و اعمال این گروه ایجاد می‌کنه. اعضای یک دین اغلب از قوانین متمایز لباس (به ویژه رهبران مذهبی)، قوانین اخلاقی و فعالیت‌هایی که توسط موجودی ماوراء طبیعی اجباری می‌شه پیروی می‌کنن. مثل روزه گرفتن در ماه رمضان برای مسلمانان.

تعریف دین

تعریف معنویت

معنویت مربوط به روح و خود درونی فرده. معنوی بودن شامل برگزاری یه مجموعه شخصی از باورها و اعمال و جستجو برای هدف زندگیه. تعریف هر شخص از معنویت در طول زندگی‌شون متفاوته و از طریق مطالعه شخصی و خوداندیشی با تجربیات فردی سازگار می‌شه. هدف معنویت درک قدرت ذاتی برای مبارزه با تمام چالش‌های زندگی و ارتباط با چیزی برتر از خود فرده.

معنویت تجربه‌ای جهانی و شخصیه و تجربه هرکسی مخصوص خودشه. ممکنه فرد تجربه معنوی رو مقدس یا متعالی، یا به طور واضح یه احساس واقعی از سرزندگی و احساس همبستگی یا سپاسگزاری خالص توصیف کنه. شما می‌تونین متعلق به یه گروه مذهبی باشین و همچنان  رویکرد معنوی و روحانی خودتون رو داشته باشین و برعکس.

اگه می‌خوای بیشتر با معنا و مفهوم معنویت آشنا بشی؛ معنویت چیست؟ تعریف معنویت، راه‌های تقویت و تاثیر آن روی سلامتی

وقتی صحبت از بحث دین و معنویت می‌شه، هیچ کدوم ذاتاً خوب یا بد نیستن. معنویت گسترده‌تر و انتزاعی‌تر از دین است. دین یک قانون اخلاقی معین و مشخصی داره، درحالی‌که معنویت تا حد زیادی غیرقابل تعریف و مبهمه. بااین‌حال، هر دوی این روش‌های اعتقادی به نحوی به مردم کمک می‌کنن تا زندگی شاد و معناداری داشته باشن.

تعریف معنویت

تفاوت بین معنویت و دین

ویژگی‌های زیر یک فرد معنوی و روحانی رو از یک فرد مذهبی متمایز می‌کنه.

  1. باورهای فردی در مقابل باورهای گروهی

معنویت یک تجربه انفرادی از ملکوته، درحالی‌که دین شامل گروهی از مردمه که با ایمان و یا اعتقادات الهی مشترک‌شون به هم پیوند خوردن. هدف دین ساختن شخصیت فردیه. با اهمیت دادن به پایبندی به قوانین، باورها، نگرش‌ها و اعمال فرد رو شکل می‌ده. این امر افرادی رو که دارای ویژگی‌های شخصیتی و دیدگاه‌های مشابه و دین مشترک هستن، متحد می‌کنه. معنویت بیشتر بر روح هر فرد تمرکز می‌کنه.

در دنیای ما ادیان زیادی وجود دارن و وجه مشترک‌شون اینه که مُبلغ این ایده هستن که داستان اون‌ها داستان درستیه. بااین‌حال، زمانی که فرد نگرش معنوی و روحانی داره، می‌تونه باورهاش رو از هر دینی انتخاب و سپس این حقایق رو با هم ترکیب و مجموعه اعتقاداتش رو بسازه. پس در جواب این سؤال که "آیا می‌تونین هم‌زمان فردی روحانی و مذهبی باشیم؟" باید گفت: "بله، اگه باورهای واقعی شما مطابق با یه مذهب خاص باشه. علی‌رغم هرجور تفاوتی که بین‌شون هست، حقیقت نهایی همگی یکسانه." معنویت بیشتر بر کیفیت پیامی که ارائه می‌شه تمرکز داره تا تفاوت در جزئیات.

درهرصورت، با اینکه باورهای معنوی فرد معمولاً منحصر‌به‌فرد و خاص خودشه، معنویت اغلب این ایده رو تقویت می‌کنه که همۀ مردم برابرن. جهان هیچ محیط، نژاد یا تقسیم‌بندی فرهنگی نداره. انسانیت همه یکیه و عشق در هستۀ وجود هر کسی وجود داره. به‌رغم هرجور تفاوت ایدئولوژیک احتمالی، همه انسان‌ها آگاهی یکسانی دارن که فقط به روش‌های مختلف بیان می‌‌شن. چون ذات انسان‌ها یکی‌ و تفاوت‌ها ظاهری‌ست.

باورهای گروهی در دین و مذهب

  1. روند تدریجی عقاید

مجموعه باورهای یک فرد معنوی از طریق مطالعه شخصی‌ وی دربارۀ معنویت رشد می‌کنه. به عبارتی، در مذهب، معمولاً سیستم اعتقادی از پیش تعریف شده. به این ترتیب، دین از مردم می‌خواد مطیع اعتقادات‌شون باشن و به دستورات کتاب دین یا آنچه توسط رهبران دینی بهشون یاد داده می‌شه پایبند بمونن. دین اغلب مردم را از اطاعت غرایزشون نهی می‌کنه و به جای اون به مردم می‌گه بدون اینکه سؤالی بپرسن آنچه که بهشون گفته می‌شه رو بپذیرن و انجام بدن.

از طرفی، معنویت به افراد یاد می‌ده که دائماً به ندای درون‌شون گوش بدن و به‌عنوان راهنمای خوب در زندگی به کار ببرن. معنویت مردم رو تشویق می‌کنه تا راه خودشون رو در زندگی پیدا کنن. به همین دلیل، شخصی که معنویت رو تمرین می‌کنه ممکنه در طول زندگی دائماً باورهاش رو تغییر بده. معنویت به کل زندگی انسان از مادی گرفته تا غیرمادی مربوط می‌شه یعنی به کلیت هستی انسان.

شکل گیری عقاید

  1. معنویت هیچ قانونی نداره

یک فرد معنوی و روحانی اغلب در حین رشد معنویتش، به‌جای پیروی از یک ایدئولوژی، به حقایق می‌رسه. این تجربه اغلب شخصیه و در خلوت اتفاق میفته و به افراد اجازه می‌ده تا از شهودشون پیروی کنن و کارهایی که به نفع‌شونه رو انجام بدن. اگرچه برخی از آداب‌ورسوم معنوی نظریه‌ها و روش‌هایی رو برای کمک به مردم در گذر زندگی ارائه می‌دن، اما قرار نیست افراد این آموزه‌ها رو به‌عنوان مجموعه‌ای از عقاید قبول کنن.

از طرفی، یه فرد متدین حقیقت رو اون‌‌طورکه دینش تعریف می‌کنه، می پذیره و این حقایق اغلب مستند شده و با دیگران به اشتراک گذاشته می‌شه. در دین، اغلب برای حفظ اعتقادات یا پیروی از آداب و نیایش‌ها، وعده مجازات یا پاداش داده می‌شه. اما برای معنویت، پاداش فقط آرامش درونی خود فرده. ترس از مجازات برای اعمال خود اغلب یک عامل اصلی در دین است. غالباً مردم بر این باورند که اگه زندگی‌شون بر اساس دین و مذهب نباشه، به جهنم می‌رن. اما معنویت افراد رو تشویق می‌کنه تا انرژی‌شون رو روی چیزهای مثبت متمرکز کنن. یعنی کسی که با نیت خوب زندگی می‌کنه و اعمال نیک انجام می‌ده، در آینده خوشبختی رو تجربه می کنه.

آزادگی معنویت

  1. سرچشمه عقاید

افراد معنوی اغلب باورهای خود را از طریق تجربیات‌شون یاد می‌گیرن و توسعه می‌دن. اما یک فرد مذهبی باورهای خودش را بر اساس تجربیاتی که بنیان‌گذاران مذهبی یا از طریق تمثیل‌ها گفته می‌شه، یاد می‌گیره. پس فرق فردی که نگرش معنوی و روحانی داره با فرد دیندار چیه؟ برای انجام کار درست فرد روحانی به درون "خود" و فرد متدین برای راهنمایی گرفتن به بیرون از "خود" نگاه می‌کنه.

افرادی که معنوی هستن، در طول زندگی خودشون رو با شرایط جدید وفق می‌دن و در اعتقادات‌شون انعطاف‌پذیر هستن. تفاوت عمده بین دین و معنویت، این است که دین بر محتوای باورهای پیروان و چگونگی عمل به آن باورها در زندگی روزمره تأکید می‌کنه. اما تمرکز معنویت بر روند هماهنگ شدن فرد با درون "خود" است.

سرچشمه عقاید

نتیجه

 تجربیات فردی هر فرد بر طرز تفکر، احساس و عملکردش تأثیر می‌ذاره. در جستجوی امر الهی ما احساس شادی و آرامش می‌کنیم و قدردان زندگی هستیم. دین و معنویت نه مشترک و نه از یکدیگر جدا هستن. دین از بیرون وارد می‌شه درحالی‌که معنویت از درون فرد می‌جوشه. در معنویت، می‌پرسیم که «از کجا معنای زندگی رو پیدا کنیم، ارزش‌های واقعی من چیه؟» در دین، سؤالات رایج این است که "حقیقت چیست؟" و "درست و نادرست کدام است؟"

ساغر حمیدی

1402/06/27

عالی بود

دیدگاه خود را ثبت نمایید.