thumb

7 پرسش چالش‌بر‌انگیز که باعث می‌شه در نحوۀ زندگی‌تون تجدید‌نظر کنین

چند سؤال چالش‌برانگیز پیدا کنین که شما رو به فکر بندازه کی هستین و به کجا می‌رین. وقتی کلاس پنجم بودم، معلم‌مون پرسید: "بزرگترین عدد چنده؟" هر کدوم از ماها یه مداد و یه تکه کاغذ برداشتیم و اون چیزی رو که حدس می‌زدیم رو نوشتیم و بعد یکی‌یکی به سمت میز معلم دویدیم و عددهای مختلف رو با یه ردیف طولانی صفر یا نُه بهش نشون دادیم و گیج‌وگنگ به پشت میزها‌مون برگشتیم و توی این فکر بودیم که اون عدد دست نیافتنی چه عددیه.

سرانجام معلم پرسید: «عددتون به اضافۀ یک چند می‌شه؟ یا به اضافۀ دو؟ یا به اضافۀ صد؟». و اون لحظه مفهوم بی‌نهایت رو درک کردم و این برای یه بچۀ ده‌ساله شگفت‌انگیز بود. ریاضیات دیگه هرگز مثل روال سابق پیش نمی‌ره.

دنیای بی نهایت

این همون چیزیه که موقع پرسیدن سؤالات جذاب و چالش‌برانگیز اتفاق می‌فته. این پرسش‌ها معمولاً به پاسخ‌هایی منجر می‌شن که برای همیشه نحوۀ نگرش شما رو تغییر می‌دن.

در ادامه 7 سؤال چالش‌بر‌انگیز مطرح می‌شه که ممکنه شما رو وادار کنه در نحوۀ زندگی و طرز تفکری که از زندگی دارین تجدید‌نظر کنین، به‌شرطی که برای یه جواب دقیق و متفکرانه وقت بذارین. یادتون باشه که ممکنه در نگاه اول پرسش‌ها نسبتاً معمولی و پیش‌پاافتاده به نظر بیاد، اما مهم اون جواب مدبرانه‌ای‌ست که شما پیدا می‌کنین و این جواب می‌تونه به‌طور مؤثری در تغییر زندگی شما نقش داشته باشه.

پرسش چالش برانگیز

  1. افکار شما از کجا سرچشمه می‌گیرن؟

اگه جوابتون "مغزه" دوباره فکر کنین. شاید به این سادگی هم نباشه.

هنوز علم نتونسته توضیح بده که چطوری مواد اولیۀ مغز یعنی سلول‌ها و انتقال‌دهنده‌های عصبی یه نتیجۀ غیر‌فیزیکی به اسم "تفکر" به ما می‌دن.  به‌علاوه، چطور می‌شه پدیده‌هایی مثل تله پاتی یا پیش‌آگاهی‌ها رو توضیح داد، چطور ذهن‌ها با یکدیگه ارتباط برقرار می‌کنن در حالی که هیچ ارتباط جسمانی بین‌شون نیست؟ بعضی از کارشناسان معتقدن که آگاهی در خارج از مغز وجود داره و مغز بیشتر به عنوان یه فیلتر عمل می‌کنه.

به عبارت دیگه، جایگاه ذهن «داخل» مغز نیست، بلکه ما فقط اون رو از جایی خارج از وجودمون دریافت می کنیم. اگه باور دارین که روح شما پس از مرگ جسم‌ زنده می‌شه، تصدیق می‌کنین که آگاهی شما از مغزتون نشئت نمی‌گیره. خیلی از آهنگ‌سازان یا نویسندگان نمی‌تونن کامل توضیح بدن که چطور یه ملودی خاص یا یه عبارت زیبا رو خلق کردن. اون‌ها معتقدن که به ذهن‌شون اومده، پس افکارتون می‌تونن از منبعی خارج از شما سرچشمه بگیرن، آیا این موضوع الهام‌بخشه یا ترس‌آور؟

  1. اگه همه چیزهایی رو که براتون مهمه مثل پول، روابط دوستانه، سلامتی و غیره رو از دست بدین چه چیزی می‌تونه شما رو سرِپا نگه داره؟

هر‌چقدر خوب زندگی کنین یا عشق بورزین، سرانجام چیزی یا کسی رو از دست می‌دین که یه دنیا براتون ارزش داشته، اون‌وقت چی؟ چقدر اعتقاداتی مثل ایمان، امید، قدردانی، زیبایی و عشق رو قبول دارین که بتونین بعد از یه فقدان بزرگ بازم مفهوم زندگی‌ رو درک کنین؟ باورت بشه یا نه، پرورش چنین فضائل اخلاقی می‌تونه به شما در شرایط سخت قدرت بده.

قدرت معنویت

  1. در چه مرحله‌ای از زندگیت آرامش خاطر داری؟

هر چه آرامش کمتری داشته باشین، استرس و ناراحتی شما بیشتره. اشتباهی که افراد مرتکب می‌شن اینه که خیال می‌کنن آرامش ذهن تنها زمانی اتفاق می‌افته که همه چیز خوب باشه، زمانی که مشکلات فرد حل شده باشه و آینده کاملاً روشن باشه. اما چند بار این اتفاق می‌افته؟

وقتی بتونی یاد بگیری چیزهایی رو بپذیری که نمی‌تونی تغییرشون بدی، به جای سایه، دنبال‌رو نور باش، زیبایی رو توی زشتی پیدا کن، امید رو توی ناامیدی کشف کن، و به این باور اعتماد کن که همیشه توانایی بهتر کردن زندگیت رو داری. هم برای خودت و هم دیگران، اون‌وقت که آرامش درونیت شکوفا می‌شه.

یافتن آرامش درونی

  1. اگه باور داشته باشین که خلقت شما یه هدف الهی‌ست، اون‌وقت چی؟

حتی اگه به هیچ‌چیز اعتقاد نداشته باشین، اما این رو باور کنین چی؟ چه تفاوتی ممکنه در اعمال، نگرش‌ها و انتخاب‌های شما ایجاد کنه؟ اگه به این پرسش‌های شگفت‌انگیز و چالش‌برانگیز پاسخ بدین، چه چیزی در مورد مسیر فعلی زندگی‌تون به شما می‌گه؟

جست‌وجو برای اون هدف ممکنه برای شما ناشناخته باشه. اگه این‌طوره، احساسات و عواطف خودتون رو بررسی کنین یعنی چیزی که واقعاً بهتون انگیزه می‌ده. از منظر هدف الهی ممکنه شما ارتباطی با اون آرزوها داشته باشین. دقت کنین که چه زمانی رویدادهای "تصادفی" یا "اتفاقی" براتون پیش اومده که شما رو به‌سمت مسیرهایی هدایت کرده که در غیر این صورت ممکن بود هرگز انتخاب نکرده باشین. اینها همه سرنخ هایی برای هدف الهی شما هستن.

  1. دوست دارین مردم دربارۀ شما چه‌چیزی رو بدونن که تا حالا کامل نمی‌دونستن؟

پاسخ به این سوال ممکنه نشون بده که چرا در پایداری بعضی روابط مشکل دارین یا چرا احساس تنهایی می‌کنین یا چرا موضوعی رو اشتباه برداشت می‌کنین. این‌ها ممکنه سرنخی باشن که شما اون چیزی رو که می‌خواستین بقیه درک کنن براشون واضح و روشن نکردین. حتی ممکنه نشون‌دهندۀ چیزی دربارۀ خودتون باشه که از افشای اون می ترسین. شاید هم جنبه‌ای از رفتار خودتون باشه که حتی کاملاً اون رو درک نکردین. اگه بقیه این جنبه از شخصیت شما رو درک کرده باشن، اون‌وقت چه تفاوتی در روابط، شادی، اهداف یا احساس رضایت شما به‌وجود می‌آره؟

  1. اگه بیشتر بدونین که هر فکر، احساس یا عمل شما یک اثر موج‌دار بی‌انتها داره، چی؟

حقیقت اینه که افکار و اعمال شما دارای اثر موجی هستن (یعنی یه تغییر کوچیک که از درون ما شروع می‌شه، می‌تونه تأثیر زیادی در دنیایی بیرون ، زندگی ما و دیگران ایجاد کنه).  اگه این موضوع رو بیشتر از چیزی که تا الان بهش اهمیت می‌دادین دقت می‌کردین، آن‌وقت چطور تصمیمات و اقدامات شما رو تغییر می‌داد؟ اگه باور داشتین که حتی کارهای ساده، مانند رفتار شما با یه صندوقدار در کافی شاپ مورد علاقه‌تان، به‌نوبۀ خود اثری موج‌دار بر ده‌ها نفر دیگه، چه عزیزان و چه غریبه‌ها می‌ذاره، دوست دارین اون تأثیر چی باشه؟

اثر موج دار

  1. آیا می‌تونین به‌طور مسالمت‌آمیزی با عدم اطمینان کنار بیایین؟

اگه آرامش ندارین چون نمی‌دونین قبل از انجام کاری چه نتیجه‌ای حاصل می‌شه. اگه نمی‌تونین گام‌های مثبت به جلو بردارین، چون از عاقبتش بی‌خبرین؛ اگه همیشه هر برنامه‌ریزی رو بارها و بارها مرور می‌کنین تا مطمئن بشین هیچ چیز اشتباهی اتفاق نمی‌افته، پس بدونین خیلی کم لحظات آروم و بی‌دغدغه‌ای رو خواهید داشت.

همچنین ممکنه ناآگاهانه و بی‌منظور افراد اطراف خودتون رو عصبانی کنین. عدم اطمینان بخش بزرگی از زندگی روزمره همۀ ماست و ریشه کن کردن اون غیرممکنه. اگه مهم‌ترین چیزهایی رو که در زندگی‌تون اتفاق افتاده، خوب یا بد، بررسی کنین، متوجه می‌شین که اون‌ها غیرمنتظره و برنامه‌ریزی نشده‌ن. ممکنه ازدواج موفقی دارین، اما تا روز قبل از ملاقات با همسرتون هرگز از وجود این خوشبختی خبر نداشتین.

این موضوع در مورد بهترین دوست‌هات هم صدق می‌کنه. یا اینکه پدر و مادرت کی بودن، کجا بزرگ شدی، معلم‌هات چه‌جور آدم‌هایی بودن ، هیچ‌کدوم از این آشنایی‌ها از طرف تو برنامه ریزی نشده بودن. وقتی بتونین عدم اطمینان رو به عنوان یه دوست در آغوش بگیرین و ازش نترسین، می‌تونین ذهن خودتون رو آروم کنین.

مسئله عدم اطمینان

اگه هر یک از این پرسش‌های ذهنی شما رو وادار کرد که دوباره فکر کنین که کی هستین و کجا می‌رین، در این صورت در مسیر ایجاد تغییرات شگفت انگیز زندگی خودتون هستین. پس سؤال بعدی اینه: "قدم بعدی شما چیه؟"

دیدگاه خود را ثبت نمایید.