thumb

11 محرک شگفت‌انگیز اما رایج در زندگی که ممکن است اضطراب شما را برانگیزانند.

براتون پیش اومده همچنان که در حال سپری کردن روز عادی خود هستید، ناگهان علائم اضطراب فراری ازش رو، در خود مشاهده می‌کنید؛ چرا؟ تا حالا به این فکر کرده اید که چرا باید زمانی که در شرایط معمول زندگی خود هستید حس اضطراب در شما بر انگیخته شود؟ خب، این همان ماهیت اضطراب است.

کوچکترین فشارهای روزمره‌ای که ما در زندگی خود با آن‌ها روبرو هستیم، می‌توانند اضطراب ما را برانگیزانند. قهوه‌ای که عصر نوشیدید، اختلاف نظر جزئی که با همکار خود داشتید، یا حتی کمبود خواب شب قبل می‌توانند باعث برانگیخته شدن اضطراب شما شوند.

در این دنیایی که مشکلات بهداشت روانی به اندازه بیماری‌های جسمانی رایج هستند، تعجبی ندارد که اضطراب یکی از شایع‌ترین شرایط بهداشت روانی باشد. اینکه تا حدودی دچار اضطراب شوید، طبیعی و حتی عادی است، اما وقتی اضطراب شما مشکل‌ساز شده و باعث ناراحتی قابل توجهی در زندگی روزمره شما می‌شود، مهم است که محرک‌های خود را شناسایی کرده و آن‌ها را مدیریت کنید.

اضطراب می‌تواند احساس نگرانی، ترس، تنش و وحشت را افزایش دهد. برای افرادی که از اختلال شدید اضطراب رنج می‌برند، اضطراب می‌تواند باعث حملات پانیک شود و علائم جسمی مانند مشکل در تنفس، سوءهاضمه و درد قفسه سینه را ایجاد کند. علل اضطراب ممکن است به عوامل مختلفی از جمله ژنتیک و عوامل محیطی بستگی داشته باشد.

همانند علل اضطراب شما، محرک‌های اضطراب نیز می‌توانند منحصر به فرد برای هر فرد باشند. با این حال، برخی از فشارهای زندگی رایج می‌توانند اضطراب را برانگیزانند که در این مقاله به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

محرک‌های رایج زندگی که باعث اضطراب می‌شوند.

1. داروها

یکی از محرک‌های برتر در زندگی که می‌تواند به اضطراب شما دامن بزند، داروها هستند. برخی داروها مانند داروهای ضد افسردگی و سایر قرص‌های بدون نسخه می‌توانند باعث اضطراب شوند. این داروها، با وجود اینکه تجویز می‌شوند، حاوی موادی هستند که می‌توانند احساس ناراحتی و تهوع در شما ایجاد کنند. این عوارض جانبی سپس می‌توانند رویدادهایی را که ذهن و بدن شما با اضطراب مرتبط می‌دانند، برانگیزانند و در نتیجه اضطراب شما را افزایش دهند.

داروهای رایجی که می‌توانند باعث اضطراب شوند شامل قرص‌های کنترل بارداری، داروهای سرفه و داروهای مدیریت وزن هستند. پیش از مصرف هر یک از این داروها، با پزشک خود مشورت کنید و در مورد عوارض جانبی بالقوه آن‌ها صحبت کنید.

2. کافئین

یکی دیگر از محرک‌های برتر زندگی که می‌تواند در نهایت باعث اضطراب شما شود، کافئین است. بله، فنجان قهوه صبحگاهی که می‌نوشید می‌تواند دلیلی برای اضطراب شما باشد. در حالی که کافئین می‌تواند به فعال‌سازی دوپامین کمک کند، اما همچنین می‌تواند آغازگر اضطراب باشد. در یک مطالعه، مشخص شد افرادی که از اختلالات اضطرابی رنج می‌برند، نسبت به دیگران به کافئین و اثرات اضطراب‌زای آن حساس‌تر بودند.

شما می‌توانید با محدود کردن مصرف کافئین خود و جایگزین کردن نوشیدنی‌های کافئین‌دار با گزینه‌های بدون کافئین، از این محرک دوری کنید. چای‌های گیاهی، شیر طلایی و آب جایگزین‌های خوبی هستند.

3. کمبود مواد مغذی

یکی دیگر از محرک‌های شگفت‌انگیز اما رایج که می‌تواند باعث افزایش اضطراب شما شود، کمبود مواد مغذی یا پرهیز از وعده‌های غذایی است. وقتی وعده‌های غذایی خود را حذف می‌کنید یا رژیم غذایی سالمی را مصرف نمی‌کنید، می‌تواند باعث افت سطح قند خون شما شده و باعث لرز و سایر علائم اضطراب شود.

خوردن وعده‌های غذایی متعادل می‌تواند به شما انرژی و همچنین مواد مغذی مورد نیاز بدنتان را برای مقابله با اضطراب فراهم کند. در بسیاری از مطالعات، ثابت شده است که غذا می‌تواند تأثیر زیادی بر خلق و خوی شما داشته باشد. پس مراقب باشید که چه چیزی مصرف می‌کنید و برای جلوگیری از اضطراب، از پرهیز از وعده‌های غذایی خودداری کنید.

4. افکار منفی

ذهن و بدن شما بیش از آنچه فکر می‌کنید به هم متصل هستند، بنابراین وقتی ناراحت، غمگین یا عصبانی هستید، این احساسات و افکار می‌توانند به صورت علائم روانی و جسمی اضطراب بروز کنند. اگر شما در گفت‌وگوهای درونی خود از کلمات یا عبارات منفی زیادی استفاده کنید، احتمالاً اضطراب خود را برانگیزانید.

برای همینه که نوع رابطه ما با بدنمون موضوع مهمی تلقی میشه و با دوستی با بدن خود میتونیم سالم بمونید.

بسیاری از افراد این محرک زندگی را تحریک‌کننده می‌یابند. شما می‌توانید با توجه به نحوه صحبت، فکر کردن و احساس خود در مورد خودتان، این موضوع را مدیریت کنید. یاد بگیرید که افکار منفی خود را با افکار مثبت جایگزین کنید و تغییر را در ذهن و بدن خود مشاهده کنید.

5. استرس مالی

یکی دیگر از شرایط زندگی که ممکن است شما را تحت فشار قرار دهد یا اضطراب شما را برانگیزد، نگرانی درباره مسائل مالی است. نگرانی در مورد بدهی، پس‌انداز و هزینه کردن می‌تواند باعث اضطراب شما شود. هرگونه هزینه‌های ناگهانی یا ترس‌های غیرمنتظره مالی نیز می‌توانند محرک‌هایی برای اضطراب باشند.

شما می‌توانید استرس مالی را با جستجوی راهنمایی از یک مشاور مالی یا مشاوره مدیریت کنید. داشتن یک متخصص برای راهنمایی شما در وضعیت مالی خود می‌تواند به شما کمک کند تا اضطراب و استرس مالی خود را کنترل کنید.

6. تعاملات اجتماعی

برای بسیاری، تعاملات اجتماعی یا دورهمی‌های اجتماعی می‌توانند محرک‌های برتر زندگی باشند. برای بسیاری از افراد، ورود به یک اتاق پر از مردم خوشایند نیست بلکه ترسناک است. هر یک از رویدادهای زندگی که نیاز به تعامل با مردم دارد، می‌تواند باعث اضطراب شود، به‌ویژه در افرادی که از اختلال اضطراب اجتماعی رنج می‌برند.

برای مدیریت این محرک، شما می‌توانید یک دوست یا همراه را به رویدادهای اجتماعی ببرید. علاوه بر این، شما می‌توانید برای کمک با یک متخصص صحبت کنید. آن‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا استراتژی‌های مقابله بهتری را برای عبور از موقعیت‌های اجتماعی ارائه دهند.

بیشتر بخوانید: چگونه استرس و اضطراب را حل کنیم؟

7. اختلافات یا درگیری‌ها

بسیاری از افراد اختلاف نظر، بحث‌ها و درگیری‌ها را استرس‌زا نمی‌دانند، اما برای افرادی که از اختلالات اضطرابی رنج می‌برند، حتی کوچکترین بحث یا اختلاف نظر می‌تواند اضطراب آن‌ها را برانگیزد یا علائم موجود را بدتر کند.

اگر درگیری‌ها باعث اضطراب شما می‌شوند، پس می‌توانید تکنیک‌های حل تعارض را یاد بگیرید یا با یک درمانگر صحبت کنید تا بفهمید چگونه می‌توانید با درگیری‌ها و اختلافات آینده روبرو شوید.

8. استرس

خب، اگر در مورد محرک‌های زندگی صحبت می‌کنیم، چگونه می‌توانیم از استرس روزانه چشم‌پوشی کنیم؟ محرک‌های استرس زندگی روزمره‌ای که شما با آن‌ها روبرو هستید مانند ترافیک‌های سنگین، از دست دادن اتوبوس یا حتی دیر رسیدن به یک جلسه، می‌توانند باعث اضطراب شوند. با این حال، استرس مزمن می‌تواند به اضطراب مزمن و سایر مشکلات بهداشتی بلندمدت تبدیل شود، اگر به موقع رسیدگی نشود.

استرس بلندمدت می‌تواند باعث شود شما وعده‌های غذایی را حذف کنید، در رفتارهای ناسالم غرق شوید و خواب کافی نداشته باشید؛ همه رویدادهای زندگی که می‌توانند باعث اضطراب شوند، با کمک و درمان مناسب، می‌توانید استرس را مدیریت کنید و در نهایت علائم اضطراب ناشی از محرک‌های روزانه را کنترل کنید.

9. فضای زندگی نامنظم

این محرک زندگی اغلب دیگران را شگفت‌زده می‌کند، اما همچنین یکی از شایع‌ترین محرک‌های اضطراب است. فضاهای زندگی نامرتب همیشه باعث بروز علائم اضطراب نمی‌شوند، اما اگر شما مبتلا به اختلال اضطراب هستید، این محرک می‌تواند مسئول حمله اضطراب بعدی شما باشد.

نه تنها اضطراب، بلکه فضای زندگی نامرتب می‌تواند استرس را افزایش دهد، تمرکز را کاهش دهد و بی‌خوابی را تشدید کند. برای جلوگیری از این محرک، می‌توانید تغییرات کوچکی ایجاد کنید مانند تمیز کردن مرتب خانه یا منظم کردن تخت در صبح.

10. کمبود مراقبت از خود

بله، کمبود مراقبت از خود نیز یکی از موارد استرس‌زای زندگی است که می‌تواند اضطراب شما را برانگیزد، به‌ویژه وقتی با اختلال اضطراب زندگی می‌کنید. خود غفلتی زمانی است که شما از خودتان مراقبت نمی‌کنید و نیازهای شخصی خود را نادیده می‌گیرید. این می‌تواند به شکل عدم استحمام، حذف وعده‌های غذایی، دیر خوابیدن و غیره باشد.

برای جلوگیری از افزایش علائم اضطراب ناشی از این محرک زندگی، سعی کنید تمرین‌های مراقبت از خود را در روال خود بگنجانید. مطمئن شوید که نیازهای اساسی شما، جسمی، عاطفی، ذهنی، روحی و معنوی، به موقع برآورده شوند.

11. محرک‌های دیگر

لیست بالا از رویدادهای استرس‌زای زندگی فقط علت اضطراب در زندگی شما نیستند. محرک‌های دیگر زندگی، که چندان ظریف نیستند، می‌توانند اضطراب شما را برانگیزند. این‌ها می‌توانند شامل بوی خاص، صدا، یک رویداد، خاطره و حتی یک ترانه باشند. این محرک‌های دیگر ممکن است شما را به یاد دوره‌ای از زندگی خود بیاندازند که در بدترین حالت خود بوده‌اید. چنین محرک‌هایی می‌توانند ناگهان شما را غرق کنند و علائم اضطراب شما را در زمانی که کمترین انتظار آن را دارید، برانگیزند.

شناسایی این محرک‌های دیگر می‌تواند دشوار باشد، بنابراین در اینجا راهنمایی برای شما در مورد چگونگی شناسایی محرک‌های اضطراب و مدیریت آن‌ها آورده شده است.

چگونه محرک‌های اضطراب را شناسایی و مدیریت کنیم؟

وقتی شما می‌دانید کدام محرک‌ها یا رویدادهای زندگی اضطراب شما را برمی‌انگیزند، می‌توانید به راحتی یاد بگیرید که چگونه از آن‌ها اجتناب کنید، آن‌ها را مدیریت کنید یا با آن‌ها کنار بیایید.

در اینجا برخی راه‌ها برای شناسایی محرک‌های اضطراب آورده شده است:

1. آن‌ها را یادداشت کنید: وقتی متوجه شدید که اضطراب شما در حال افزایش است، تجربه خود را در یک دفترچه یادداشت کنید. این کمک می‌کند تا درک کنید کدام رویداد زندگی باعث برانگیخته شدن اضطراب شما شده است و چه چیزی را باید در آینده اجتناب کنید.

2. کمک حرفه‌ای بگیرید: برخی از محرک‌های اضطراب ممکن است سخت شناسایی شوند، اما با کمک یک متخصص سلامت روان، می‌توانید آن‌ها را شناسایی کرده و به بهترین توانایی خود مدیریت کنید.

3. صبور و صادق باشید: یکی از علائم اضطراب، افکار منفی و گفت‌وگوی درونی است. این نوع رفتار می‌تواند کاوش در مورد آنچه باعث واکنش شما شده است را سخت‌تر کند. پس با خودتان صادق و صبور باشید. اجازه دهید خودتان گذشته خود را کاوش کنید و ببینید چگونه بر زندگی امروز شما تأثیر می‌گذارد.

احساس اضطراب یا تجربه اضطراب گاه به گاه طبیعی است، اما وقتی این احساسات مزمن می‌شوند، زمان آن است که کمک حرفه‌ای بگیرید. علائم خود را درک کنید، در مورد ترومای گذشته خود بیاموزید و شناسایی کنید که چه محرک‌های زندگی باعث افزایش اضطراب شما می‌شوند.

اضطراب قابل درمان و به راحتی قابل مدیریت است. با کمک مناسب و تکنیک‌های مقابله، شما نیز می‌توانید اضطراب خود را مدیریت کنید و به رویدادهای استرس‌زای زندگی که باعث اضطراب شما می‌شوند، خداحافظی کنید. منوباز در کنار شماست تا شادتر و آرام‌تر زندگی کنید.

دیدگاه خود را ثبت نمایید.