thumb

فنگ شویی چیست؟ 3 نکته برای اجرای درست فنگشویی

فنگ شویی چیست؟

در این مقاله به درک اصول فنگ شویی در سنت باستانی چین می‌پردازیم. یه اصل مهم در علم متافیزیک فنگشویی اینه که بهینه‌سازی محیط فیزیکی به تغییر کیفیت زندگی کمک می‌کنه. فضای داخلی آپارتمان‌های شهری کوچیک‌تر و طراحی‌ اون‌ها ضعیف‌تر شدن؛ این وضعیت می‌تونه دریافت حس آرامش و شادی رو برای ساکنینش سخت کنه.

فنگ شویی از دو کلمۀ چینی به معنای «باد و آب» تشکیل شده. فنگ شویی به افراد کمک می‌کنه تا انرژی‌شون رو با محیط اطرافشون هماهنگ کنن. هنر فنگ شویی با تائویسم یا فلسفۀ تائو ارتباط داره، اما جزو دین به شمار نمیره.

لورا سرانو محقق خبرۀ فنگ شوی: «چیدمان متعادل در خانه‌، می‌تونه بازتاب‌دهنده نحوۀ واکنش شما نسبت به تجربیات محیط بیرون باشه.»

عجیب به نظر می‌رسه، اما مدارک علمی‌ای در تأیید این موضوع وجود دارن. تحقیقات نشان‌دادن که فضاهای زندگی پرازدحام روی سلامتی ما تأثیرگذار هستن و مثل یه عامل استرس‌زا عمل می‌کنن. براساس تحقیقات، فضاها و محیط‌های اطرافمون نقش مهمی در نحوۀ احساس و عملکردمون دارن. خیلی از تمرین کنندگان فنگشویی معتقدن که انجام چند کار ساده در محیط باعث بهبود جنبه‌های مختلفی از زندگی میشه از جمله اینکه سلامتی رو تقویت می‌کنه، به پیداکردن شریک عاطفی موجه‌تر و کسب درآمد بیشتر هم کمک می‌کنه.

بیشتر بخوانید: 11 محرک شگفت‌انگیز اما رایج در زندگی که ممکن است اضطراب شما را برانگیزانند.

فنگ شویی چیه و چه کاربردی داره؟

فنگ شویی یه مجموعه از اصول متافیزیکیه که روی هماهنگی فضای زندگی شخصی با محیط اطراف و اطرافیان تمرکز می‌کنه. به بیان دیگه فنگشویی یعنی هنر ايجاد تعادل و هماهنگی در جريان طبيعي انرژی‌های اطرافمون.

فنگ شویی هزاران سال قدمت داره، اما قدیمی یا منسوخ حساب نمیشه. فنگ شویی هنر باستانی شرقی، برای قراردادن هر وسیله در جای صحیحش چه در منزل و چه در فضای کار هست. این علم اخیراً در کشور‌های غربی به‌شدت طرف‌دار پیدا کرده. فنگ شویی امروزه در تجدید حیات غرب دیده میشه و هزاران مشاور آموزش‌دیده و خبرۀ این هنر در سراسر ایالات متحده به مردم خدمت می‌کنن.

لورا سرانو: «شما می‌خواین زندگی‌تون رو تغییر بدین؟ یه روش ساده برای انجام این کار، تغییر محیط شماست.»

لورا سرانو فنگ شویی رو هم هنر و هم علم می‌دونه و در حال حاضر به امید تغییر در نحوۀ عملکرد فنگ شویی و ابهام‌زُدایی اون در نگارش کتابی با این موضوع با دانشمندان و محققان همکاری می‌کنه.

لورا سرانو: «فنگ شویی تا حدودی پیچیده‌ست، اما درعین‌حال می‌تونه خیلی ساده باشه.»

پنج عنصر فنگ شویی

فنگ شویی با هماهنگی جریان انرژی کمک می‌کنه تا از فضای زندگی‌تون به‌طور مؤثری استفاده کنین. وقتی انرژی‌های اطراف انسان خوب باشن، احتمال موفقیت انسان بیشتر میشه.

علم فنگ شویی جهان رو به پنج عنصر تقسیم می‌کنه:

  • چوب: خلاقیت و رشد
  • آتش: رهبری و جسارت
  • خاک: ثبات و امنیت
  • فلز: تمرکز و وضوح
  • آب: احساسات و الهام‌بخش

تلاش در حفظ تعادل این پنج عنصر در خانه به رشد زندگی کمک می‌کنن. یکی از کارشناسان فنگ شویی چینی ابزاری به نام نقشه باگوآ با معنی لغوی «هشت منطقه» رو ابداع کرده، این هشت منطقه در اطراف یه مرکز قرار دارن، هرکدام از این مناطق به جنبه‌های مختلف زندگی انسان مرتبطن. هر «گوآ» (منطقه یا ناحیه) در این نقشه دارای معنی خاصیه از جمله سلامتی، ثروت، ازدواج و شهرت، این مناطق با رنگ‌ها، عناصر و شکل‌های مختلفی نشان داده میشن.

شما می‌تونین نقشه باگوآ رو نسبت به نقشه محل زندگی شخصی‌تون تنظیم کنین و رنگ‌ها، آثار هنری، اشیا و موارد دیگه‌ای که لازمه رو به‌صورت بهینه در جای درستشون قرار بدین. اگه جنبه خاصی از زندگی‌تون بهتون حس خستگی رو منتقل می‌کنه می‌تونین با اضافه‌کردن چیزی یا تغییر شکل در منطقه مربوطه اون بخش از زندگی مشکلتون رو حل کنین.

متعادل شدن انرژی‌ها برای ایجاد محیط مناسب در فنگشویی

متعادل کردن انرژی‌های «یین» و «یانگ» یا انرژی‌های زنانه و مردانه هم بخشی از فنگ شوییه. یین با رنگ سیاه که عنصر آب و انرژی غیرفعال سکوت، تاریکی و حرکات آرامه، نشان داده میشه و یانگ با رنگ سفید و یا رنگ‌های روشن.

به‌طورکلی، یه آپارتمان وقتی هر دوی این‌ها رو داشته باشه به ساکنینش حس بهتری میده.

«یین» تعادل انرژی زنانه‌ست:

  • شب
  • غیرفعال
  • سکوت

«یانگ» انرژی مردانه‌ست:

  • خورشید
  • فعال
  • حرارت

در علم فنگ شویی، تعادل بین یین و یانگ در هر محیطی، انرژی مثبت ایجاد کرده و ثروت، هماهنگی و عشق در زندگی رو برای فرد تقویت می‌کنه. با این انرژی‌ها می‌تونین احساسی که به محیط زندگی‌تون دارین رو تغییر بدین.

چطور از اصول فنگ شویی در زندگی استفاده کنیم؟

از اونجایی که فضای زندگی افراد با هم متفاوته، هیچ رویکرد یک‌‌شکلی برای فنگ شویی وجود نداره. اگه لازمه که یه آپارتمان فرسوده و درب‌وداغون رو دوباره احیا کنین، پس بهتره به یه کلاس آموزشی برین یا یه مشاور فنگشویی رو استخدام کنین؛ اما اگه دوست دارین خودتون آزمایش کنین و تجربۀ جدیدی در ایجاد تعادل و هماهنگي با محيط به‌دست بیارین پس این موارد رو دنبال کنین:

  1. پرهیز از شلوغی، به‌خصوص در اتاق‌خواب

مهم‌ترین توصیۀ لورا سرانو در فنگ شویی، کاهش بی‌نظمی و شلوغ‌پلوغی در هر قسمت از آپارتمان‌تونه.

لورا سرانو: «مهم نیست که شما میلیونرین یا با بیکاری دست‌وپنجه نرم می‌کنین، مشکلی که همه درگیرش میشن بی‌نظمی و درهم‌وبرهم بودن چیزهاست. این درهم‌وبرهمی فقط مربوط به زیبایی‌شناسی نیست، ثابت شده که این امر برای ذهنتون خیلی زیان داره و موجب بروز استرس در سلول‌های عصبی مغز‌تون میشه.»

یکی از دلایل پرفروش بودن کتاب ماری کُندا، با عنوان «دگرگونی زندگی با جادوی نظم» همین میل افراد یا ذهن‌ها به ازبین‌بردن شلوغی و درنهایت استرسه.

نمی‌تونین قید چیزهای اضافه رو بزنین؛ چطور هنگام خلاصی از چیزهای به دردنخور و آت‌وآشغال‌ها احساس گناه نکنیم؟

  1. طوری رفتار کنین که انگار شخص دیگه‌ای هم با شما زندگی می‌کنه.

اگه دنبال عشق می‌گردی، فنگ شویی ازت می‌خواد که از ضرب‌المثل قدیمی «طوری رفتار کن که انگار به همه چیز رسیدی» پیروی کنی.

لورا سرانو میگه: «به دوروبر آپارتمانتون نگاه کنین و از خودتون بپرسین که آیا این فضا برای حضور نفر بعدی آماده شده؟ اگه فقط یه حوله دارین، روح شما در حال زندگی مجردیه؛ بنابراین به‌جای داشتن یه حوله، دوتا حوله داشته باشین و اون رو به نیت حضور فردی جدید در آینده نگه دارین. حتی اگه اون شخص هنوز به طور فیزیکی وارد زندگی‌تون نشده، طوری رفتار کنین که انگار از قبل اونجاست.»

وقتی نوبت به پشت سر گذاشتن یه رابطۀ شکست‌خورده می‌رسه، اولین کار شما بیرون انداختن تمام چیزهاییه که شما رو یاد اون رابطه می‌ندازه.

سرانو: «ما از کلمه «پیوند انرژی» استفاده می‌کنیم. همۀ وسایلی که از یه رابطۀ تمام‌شده در خانه‌تون دارین، باعث ایجاد یه پیوند انرژی با اون شخص میشه. وقتی رابطه‌تون رو تمام می‌کنین، توصیه میشه در اولین فرصت و خیلی فوری خودتون رو از شر چیزهایی که دیگه فایده‌ای براتون ندارن، رها کنین.»

  1. استفاده از گیاهان و تزئین با عنصر چوب برای ایجاد بهره‌وری و ثروت

برای بهبود بهره‌وری و افزایش جریان پول، سرانو پیشنهاد می‌کنه که یک یا دو گیاه رو در دفترِکار یا نزدیک میزِکار و داخل خانه‌تون بذارین. در ادامه میگه: «این به عنصر چوب مربوط میشه که به معاشرت، گسترش، رشد، ثروت و شانس و اقبال مربوطه. همیشه کارت ویزیتتون رو روی میز بذارین.» برای رفاه مالی، توصیه می‌کنه که مجسمۀ یه گربۀ شانس که در آسیا نشانهٔ بخت، دارایی و نگهبان دادوستد هست یا مجسمۀ قورباغۀ ‌شانس که در بسیاری از فرهنگ‌ها نماد رفاه، ثروت، دوستی و فراوانیه رو تهیه کنین.

فنگشویی باعث معجزه نمیشه!

از فنگ شویی انتظار معجزه نداشته باشین. سرانو میگه: «شما نمی‌تونین با فنگشویی مُرده‌ رو زنده کنین.» فنگ شویی باعث معجزه نمیشه اما با تأثیری که روی انرژی‌های اطرافتون میزاره همه چیز رو تا حدی بهتر می‌کنه. با خودتون روراست باشین، حتی اگه کاملاً متقاعد نشدین، بدونین که فنگ شویی در خیلی از موارد تاثیرگذاره.

اصول فنگشویی علاوه بر اینکه از فردی به فرد دیگه متفاوت میشن، برای هر محیط هم قاعده خاص خودشون رو دارن.

مناطقی که اصول فنگشویی منحصر به فرد خودشون رو دارن:

سرانو: اگه مردم، حتی افراد شکاک، تمایل به مشارکت داشته باشن و پیشنهادهایی که می‌دیم رو امتحان کنن، فنگ شویی تقریباً می‌تونه همه چیز رو درست کنه. من خودم شاهد تغییرات شگفت‌انگیزی از فنگ شویی بودم»

دیدگاه خود را ثبت نمایید.