thumb

ارتباط کاری خوب و 9 راه ایجاد روابط کاری مثبت در محیط کار

داشتن ارتباط کاری خوب با همکارها خیلی بهتر از کنار اومدن با اون‌هاست!

داشتن ارتباط کاری مثبت می‌تونه تأثیر زیادی روی میزان لذت‌بردن از شغل داشته باشه. اگه روابط کاری محکمی با تیمتون داشته باشین، برای رفتن به محل کار هیجان‌زده هستین و اون احساس کارآمدی که با کارگروهی به وجود میاد رو دوست دارین؛ اما این تنها مزیتی نیست که از داشتن ارتباط کاری خوب گیرتون میاد!

چالش‌هایی که توی محیط کار به وجود میان می‌تونن به‌شدت بهره‌وری رو کاهش بدن، قوی‌ترین عاملی که می‌تونه از بروز چالش در محیط کار جلوگیری کنه دوستی و روابط کاری مثبته که فقط با همدلی و همکاری کارمندان به وجود میاد، همین نکته کوچیک ثابت می‌کنه تا چه حد ارتباط کاری خوب روی کار، کیفیت اون، انرژی کارمندها و پیشرفت اون‌ها تاثیرگذاره.

قدرت روابط حرفه‌ای، محکم و پایداره؛ شاید همکارانتون جزو بهترین دوستانتون نباشن، اما مهم اینه که اون‌ها گروهی افراد بااستعداد هستن که می‌تونن با کمک‌هاشون موفقیت و پیشرفت شما رو در محیط کار تضمین کنن.

به‌علاوه، از وقتی بیماری کووید-19 شیوۀ انجام وظایفمون رو تغییر داده، ایجاد روابط کاری خوب از همیشه مهم‌تر شده. با چالش‌هایی که در چند سال گذشته باهاش مواجه بودیم، به این نتیجه رسیدیم که همۀ ما محتاج روابط عاطفی و انسانی هستیم که محل کار هم از این قاعده مستثنی نیست.

همیشه میگن؛ لازمۀ ایجاد روابط کاری خوب، وقت‌گذاشتن و تلاشه.

ارتباط کاری خوب و روابط کاری مثبت چرا مهم هستن؟

روابط در محل کار، تعاملاتیه که با همکارانتون دارین. با دوستی و احترام به همدیگه و توانایی انجام وظایف گروهی می‌تونین ارزش رابطۀ خوب رو بهتر بفهمین.

هر کسی که توی یه فضای کاری سمی کار کرده بهتر می‌دونه که چرا روابط کاری خوب مهم و ارزشمندن. اعضای تیمی که به همدیگه اعتماد ندارن، جداگانه تلاش می‌کنن که فقط شایستگی خودشون رو نشان بدن. اگه همکارها در محیط کار نتونن باهم کنار بیان، باعث ایجاد یه کار ضعیف و یه تجربۀ کاری منفی برای خودشون و بقیه میشن که این حتی می‌تونه به فرهنگ شرکت یعنی نحوۀ تعامل افراد با همدیگه و ارزش‌ها سرایت کنه و روی میزان موفقیت شما به‌عنوان یه کارفرما هم تأثیر بذاره. در ضمن، اگه در جایی که کار می‌کنین، نتونین احساس تعلق خاطر داشته باشین، از نظر روانی آسیب می‌بینین و ممکنه دچار فرسودگی شغلی بشین.

نبود شادی شغلی و رضایت شغلی می‌تونن در نهایت ما رو به فرسودگی شغلی برسونن: فرسودگی شغلی؛ علائم، علت بروز، آسیب‌ها و 6 راه درمان آن

اگه رابطۀ خوبی با رئیستون نداشته باشین و نتونین باهاش کنار بیایین، همین اتفاق براتون میفته و حتی ممکنه وقتی فرصتی برای پیشرفت پیش میاد، اون افراد دیگه‌ای از تیم رو معرفی کنه و اسمی از شما نیاره. ارتباط کاری منفی می‌تونه روی رضایت شغلی و انگیزه‌تون برای مشارکت در کار تأثیر منفی بزاره و از ارتقای شغلی‌تون جلوگیری کنه.

بیشتر بخوانید: رضایت شغلی در مقابل شادی در کار و ارتباط تنگاتنگ آن‌ها با هم

مزایای داشتن روابط کاری خوب

خوشبختانه، داشتن روابط مثبت در محل کار کاملاً امکان‌پذیره. ایجاد روابط کاری مثبت می‌تونه باعث ایجاد معجزه روی حرفه و زندگی کاری‌تون میشه.

مهم‌ترین مزایایی که روابط کاری مثبت براتون به ارمغان میارن:
  • رضایت شغلی بیشتر

 اغلب افراد شغل و یا به‌طورکلی حرفه‌شون رو به دلیل ناسازگاری با همکاران یا مدیران ترک می‌کنن. وقتی روابط کاری مثبت به وجود بیاد دیگه نیازی به ترک شغل نیست و میشه با تمرکز روی اهداف کاری پیشرفت کرد.

سازگاری یک خصوصیت اصلی شخصیتی بوده که نشان‌دهنده‌ی توانایی‌های فرد به منظور کنار آمدن با دیگران برای هماهنگی اجتماعی است، امروزه هر شخصی از این ویژگی بهره نبرده باشد، بعنوان فرد ناسازگار شناخته میشود، که باعث آزار دیگران در مواقع خاص میشود.

  • کمتر معذب بودن در جلسات

در یه محل کار سمی، ارتباط کاری طوریه که مردم از بیان نقطه نظراتشون می‌ترسن؛ اما به‌واسطهٔ روابط کاری خوب، شما احساس قدرت می‌کنین تا عقایدتون رو به‌راحتی به اشتراک بذارین.

بیشتر بخوانید:  چطور ویژگی‌های سمی خودمون و دیگران رو شناسایی کنیم؟

  • برخورداری از حمایت بیشتر همکاران

همه‌مون میدونیم که معمولاً کارکردن با استرس همراهه، در شرایط سخت شما به حمایت اخلاقی و عملی همکاراتون احتیاج دارین. در یه محیط کاری صمیمی و دوستانه وقتی از همکارانتون کمک بخواین، اون‌ها تلاش می‌کنن تا به رفع مشکلتون کمک کنن و مطمئناً زمانی هم که اون‌ها برای کمک خواستن سراغ شما بیان تمام تلاشتون رو برای اون‌ها می‌کنین.

یه محل کار مثبت با مدیریت و رهبری خوب شروع میشه. شما باید برای ایجاد روابط سالم احساس حمایت کنین. بااین‌حال، در بیشتر موارد، بستگی به این داره که خودتون رو با گروه وفق بدین و به‌عنوان هم‌گروهی به طور کارآمد فعالیت کنین. در غیر این صورت، شاید تصمیم بگیرین برای رفاه حالتون از کار کناره‌گیری کنین.

بیشتر بخوانید: بروزرسانی مهارت‌های مدیریتی؛ کلیدی برای رقابت پذیری حرفه‌ای

نکات پایه‌ای که یه ارتباط کاری خوب رو می‌سازن:

  • گپ و گفت با همکاران، موقع ناهار و استراحت
  • اعتماد به همدیگه
  • احترام متقابل
  • مشارکت همۀ ذی‌نفعان در تصمیم‌گیری‌ها
  • ارتباط صادقانه افراد با همدیگه

شاید به نظر ساده بیاد ولی همه ما با چالش‌های عجیبی که در محل کار به وجود میان آشنایی داریم پس احتمالاً لازم باشه برای ایجاد یه محیط کاری مثبت کمی تلاش کنیم و این خصوصیات رو در خودمون ایجاد کنیم.

غیر از ویژگی‌هایی که روابط کاری مثبت رو ایجاد می‌کنن نکاتی وجود دارن که با رعایت و حفظ اون‌ها میشه استحکام روابط مثبت و ایجاد اون‌ها رو تقویت کرد.

برای داشتن یه محیط کار آرام و به‌دور از چالش‌های سخت و فرسایشی تلاش کنین این ویژگی‌ها رو در خودتون به وجود بیارین و در فضای کاری‌تون گسترششون بدین.

9 نکته برای ایجاد ارتباط کاری خوب در محیط کار
  1. روحیه و علایق همکارانتون رو بهتر بشناسین:

به نظر شما یه تیم ایده‌آل چه شکلیه؟ آیا دوست دارین یه ساعت شاد و مفرح بعد از ساعت کاری داشته باشین؟ از کار با همدیگه در مهلت تحویل پروژه لذت می‌برین؟

شاید بخواین با سرعت آرام‌تری کار رو پیش ببرین و زمان بیشتری برای گفت‌وگو و تبادل نظر داشته باشین، شاید هم همکارانتون مهارت‌های خاصی دارن که می‌تونه در انجام بهتر کار بهتون کمک کنه. در مقابل، در نظر داشته باشین که شما چطور می‌تونین جبران کنین.

این فرایند نیاز به درک نقاط قوت و ضعف خودتون داره. شما باید بدونین که مهارتتون چیه و کجا به حمایت دیگران احتیاج دارین.

  1. گوش‌دادن فعال رو تمرین کنین!

گوش‌دادن یه هنره که می‌تونه ارتباط کاری رو متحول کنه. گوش‌دادن فعال یعنی معنای گفتار دیگران رو توی ذهنتون بفهمین. این اعتماد و مهارت‌های ارتباطی قویه که روابط سالم رو می‌سازه.

یکی از بهترین راه‌ها برای رسیدن به هر دوی این موارد، گوش‌دادن فعاله. پذیرای صحبت‌های دیگران باشین، هوش هیجانی رو تمرین و از ارتباطات غیرکلامی برای نشان‌دادن توجه و علاقه‌تون به صحبت‌های طرف مقابل استفاده کنین.

شاید تعجب کنین که چرا ارتباط مؤثر در محیط کار در ایجاد روابط بسیار مهمن اما نکته اینه که اگه نتونین احساس واقعی و دیدگاهتون رو به کسی بگین، نمی‌تونین یه ارتباط درست ایجاد کنین. گوش‌دادن به چیزی که هم‌تیمی‌هاتون میگن و پاسخ مناسب، اعتماد و ارتباط بیشتری ایجاد می‌کنه. 

  1. برای همکارانتون وقت بزارین.

گیرافتادن در کارهای روزمره و نادیده‌گرفتن روابط، کار راحتیه. برای جلوگیری از این مشکل، زمانی رو برای نوشیدن یه فنجان قهوه با همکاران برنامه‌ریزی کنین، حتی اگه دورکار هستین یه وقت استراحت کوچیک مجازی با گروه کاری‌تون بذارین. این باعث ایجاد زمان لازم برای بهبود روابط کاری خوب میشه.

  1. به تعهداتتون عمل کنین.

یه نکته‌ای که باید برای حفظ ارتباط کاری رعایت کنین اینه که قبل از اینکه چیزی رو از دیگران مطالبه کنین، مطمئن بشین که به تعهدات خودتون پایبند بودین و به وظایفتون عمل کردین. شما باید این اعتماد رو در دیگران به وجود بیارین که در وقت مقرر، کار یا پروژه رو بهشون تحویل می‌دین. اینکه بتونین به‌عنوان یه هم‌تیمی قابل‌اعتماد، خودتون رو به گروه ثابت کنین ایجاد روابط کاری مفید و مؤثر رو آسان‌تر می‌کنه.

  1. متوجه باشین که چه زمانی باید کمک بخواین!

وقتی زمانش برسه، باید بدونین که چطور از همکارانتون کمک بگیرین. اگه هر کاری رو بخواین تنهایی انجام بدین به اعتبارتون به‌عنوان یه هم‌گروهی لطمه می‌زنین و احتمالاً نتایج ضعیفی رو هم به بار میارین. درخواست کمک یا تفویض وظایف باعث میشه که شما به تعهداتتون عمل کنین و راه رو برای کار و فعالیت نفر بعدی باز کنین. این همکاری می‌تونه به شما در ایجاد یک رابطۀ قوی‌تر کمک کنه.

  1. مرزها رو تعیین کنین.

تعیین مرزهای در ارتباط کاری بخش مهمی از ایجاد دوستی‌های کاریه که نمیشه نادیده‌اش گرفت. ایجاد تعادل بین یک رابطۀ کاری سالم و اجتماعی خیلی مهمه. ساعت کاری داره تموم میشه و شما همچنان مشغول کار هستین و ترجیح می‌دین به‌جای معاشرت و صحبت، بیشتر روی کار تمرکز کنین. این‌جور مواقع از استراتژی مسدودکردن زمان برای اولویت‌بندی وظایفتون در طول روز کمک بگیرین.

  1. قدرشناسی خودتون رو به افراد نشان بدین.

 قدردانی و سپاسگزاری از هم‌گروهی‌هاتون تأثیر زیادی در شکل‌گیری روابط مثبت کاری داره. از کارشون تعریف کنین، میان‌وعده‌های بین روز رو به بقیه هم تعارف کنین. اگه پروژه‌ای رو با موفقیت تمام‌کردن براشون یادداشت تشکر بفرستین. این نوع تمجید در ذهنشون هک میشه. ممکنه یه روزهایی احساس رضایتمندی نداشته باشین، اما انعطاف‌پذیربودن و داشتن دیدگاه مثبت بخش بزرگی از ایجاد روابط کاری خوب و موفق هست.

  1. به شایعات توجهی نکنین.

شایعات و سیاست‌های اداری، اعتماد و احترام رو در محل کار از بین می‌برن. از حرف‌زدن پشت سر دیگران بپرهیزید. اگه مشکل یا دلخوری پیش اومده مستقیماً باهاشون روبرو بشین. این رفتار، مسیر شکل‌گیری ارتباط کاری خوب با دیگران رو هموار می‌کنه و باعث به‌وجودآمدن یه محیط کاری خوب و موفق میشه.

  1. از قدم‌های کوچیک شروع کنین.

ممکنه بعضی از همکارانتون فقط در حد یه همکار باهاتون رفتار کنن، یعنی صبح بیان سرکار و عصر هم برن. شما این رفتارشون رو به دل نگیرین، بعضی‌ها خجالتی یا دیرجوش هستن؛ اما اگه در میان همکارها فردی رو پیدا کردین که هم‌سن‌وسال خودتونه و باهاش جورین، اولین قدم رو بردارین و دست دوستی به طرفش دراز کنین.

وقتی روابط کاری مثبت هم نتیجه‌بخش نیستن!

موارد زیادی وجود داره که مجبور می‌شین با یه همکار بدقلق و ناسازگار کار کنین. برای بهبود این نوع ارتباط کاری یا قابل‌تحمل‌کردن اون به مهارت‌های بیشتری نیاز دارین. می‌تونین این موارد رو امتحان کنین:

  • گذشته رو با همدیگه مرور کنین.

اگه تا همین اواخر همه چیز در روابط کاری با همکارتون خوب بوده، پس فکر کنین چه اتفاقی پیش اومده که روابطتون رو تیره کرده. آیا اون‌ها حرفی زدن که شما اشتباه برداشت کرده باشین؟ آیا از کاری که انجام دادین، راضی نیستن؟ با صبر و حوصله همۀ موارد رو موشکافی کنین.

  • اهداف مشترک رو پیدا کنین.

افرادی که جلوی ایجاد ارتباط کاری خوب رو می‌گیرن احتمالاً فکر می‌کنن خواسته‌های شما با اهدافشون مطابقت نداره و باعث عدم تعادل قدرت میشه؛ اما اگه هدف مشترکی پیدا کنین، می‌تونین تنش به وجود اومده رو کاهش بدین. با همکارتون که دچار مشکل شدین، وقت بذارین و دربارۀ اختلاف‌نظر یا دلخوری‌تون باهاش حرف بزنین.

  • به ندای باطنتون توجه کنین.

ممکنه بدون هیچ دلیل موجهی نسبت به کسی حس منفی‌ای داشته باشین. به این فکر کنین که چرا اون‌ فرد باعث آزارتون میشه، با خودتون صادق باشین که آیا واقعاً برای ناراحت کردن شما کاری رو عمداً انجام داده یا نه.

شاید چیزی ناخودآگاه باعث میشه که از این شخص بیزار باشین؛ حتی اگه از کسی خوشتون نمیاد، یادتون باشه که راست‌گویی و صداقت در کار خیلی مهمه. این صداقت دیگران رو متوجه این موضوع می‌کنه که می‌تونن بهتون اعتماد کنن و به شما هم این امکان رو میده که با خودتون روراست باشین.

در نهایت اینکه، تنها چیزی که می‌تونین کنترل کنین، نگرش، رفتار و اعمال خودتون هست. روی کارهایی که میشه برای ایجاد روابط کاری خوب انجام بدین بیشتر توجه کنین. اگه دیگران دوست ندارن همین کار رو انجام بدن، اون‌ها رو به حال خودشون بزارین تا باگذشت زمان، روابط کاری مناسبتون رو پیدا می‌کنین.

روابط کاری مثبت، همکاری رو به وجود میارن!

ارتباط کاری مثبت، همکاری رو در محل کار به وجود میاره و همکاری منجر به ایجاد خلاقیت، نوآوری، تصمیم‌گیری آگاهانه و متفکرانه میشه. روابط کاری مثبت و همکاری متقابل در مشاغل مشارکتی مؤثرترن، ماندگاری بیشتری دارن و اغلب سودآور هستن. هرچند ایجاد ارتباط کاری خوب در محیط کار نیاز به زمان، صبر و خودآگاهی داره اما به وجود آوردنش کمک می‌کنه رضایت شغلی بیشتری داشته باشین، خوشحال‌تر باشین، از خطر فرسودگی شغلی در امان بمونین و از همه مهم‌تر با سرعت بیشتری پیشرفت کنین.

ایجاد روابط دوستانه و کاری خوب کمک می‌کنه تا با همکارانتون ارتباط بیشتری داشته باشین، اغلب اوقات، یادگیری نحوۀ ایجاد رابطه، اولین قدم برای به‌وجودآوردن یه رابطه کاری قوی و محکمه.

دیدگاه خود را ثبت نمایید.